Ingen värme i bilen.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Ingen värme i bilen.

Inlägg av Delta »

Installerade 2022.4.5.18 den 29/3 och har inte haft värme i bilen sedan dess. Kontaktade roadside assistance på kvällen. De ordnade en servicetid kl. 11.00 dagen efter i Göteborg. Flanellskjorta, fodrade boots och långkalsonger på samt dunjacka. Ingen defrost av framrutan så tidvis is på rutorna de 152 km det var till Service Center. Drog på ganska bra för att få värme av motor- och batteriförluster. Bilen är 5 år gammal med 17600 mil på odometern, alltså ingen fabriksgaranti. Resan gick förhållandevis bra, men väl på plats konstaterade kundmottagaren att värmeelementet behövde bytas utan att bilen undersöktes på verkstaden. Eftersom ett sådant element(förstås) inte var i lager fick jag en gratis resa med Ûbertaxi till centralstationen för returresa med tåg hem. Fick godkänna ett kostnadsestimat på 12kkr för att de skulle bry sig om att fortsätta med med att åtgärda bilen.

Jag tycker att det är egendomligt att värmebortfallet sammanfaller med OTA-uppdateringen och har en inneboende oro för att problemet inte löses med nya delar samtidigt som jag inser att om felet beror på uppdateringen borde andra än jag vara drabbad. Kan man begära att få tillbaka utbytta delar som "bevismaterial"? Har inte fått någon leveranstid på reparationen, bilen står på samma plats som när jag lämnade den.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Ingen värme i bilen.

Inlägg av np519 »

Hej,

ja, när du köper en del, som inte är utbytes, har du rätt att få delen.
Det är ju din bil och dina delar.

Jag har kört det mot mercedes. Värmaren i adblue tanken gick sönder.
Mercedes skulle stå för hälften. Inte för hela kostnaden. Det skulle kosta mig ca 8-10 kkr.
Jag meddelade att jag ville ha delen när jag hämtade bilen direkt vid inlämningen av bilen.
Jag fick aldrig se delen men jag slapp betala för reparationen då mercedes tog hela kostnaden.

För länge sedan arbetade min kusin på volvo som bilmek. Det var på 740 tiden. Vid något tillfälle så började bilarna krångla och det visade sig att det var styrenheten. Det var utbytes enheter som skickades till volvo och då kostade det 10kkr att byta. Annars var priset högre. Minns inte hur mycket det var.
Men några mekaniker tog en sådan styrenhet och öppnade den och såg att det var en lödning som hade släppt. Efter ett antal min arbete var det åtgärdat. De tog 500 kr. I det fallet vet jag att han sade att eftersom det var utbytes så kunde inte kunden begära att få delen.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Ingen värme i bilen.

Inlägg av expat »

np519 skrev:
Hej,

ja, när du köper en del, som inte är utbytes, har du rätt att få delen.
Det är ju din bil och dina delar.

Jag har kört det mot mercedes. Värmaren i adblue tanken gick sönder.
Mercedes skulle stå för hälften. Inte för hela kostnaden. Det skulle kosta mig ca 8-10 kkr.
Jag meddelade att jag ville ha delen när jag hämtade bilen direkt vid inlämningen av bilen.
Jag fick aldrig se delen men jag slapp betala för reparationen då mercedes tog hela kostnaden.

För länge sedan arbetade min kusin på volvo som bilmek. Det var på 740 tiden. Vid något tillfälle så började bilarna krångla och det visade sig att det var styrenheten. Det var utbytes enheter som skickades till volvo och då kostade det 10kkr att byta. Annars var priset högre. Minns inte hur mycket det var.
Men några mekaniker tog en sådan styrenhet och öppnade den och såg att det var en lödning som hade släppt. Efter ett antal min arbete var det åtgärdat. De tog 500 kr. I det fallet vet jag att han sade att eftersom det var utbytes så kunde inte kunden begära att få delen.
Men det var väl inte utbytes från början. Kommer ihåg att det blev ett jävla rabalder när en kund stod på sig och krävde att få tillbaka den gamla boxen. till sist fick han det, men då hade någon på verkstaden borrat ett hål rakt igenom boxen. Och sedan eskalerade det hela såklart med skriverier. Var det inte 6000 i stället för 10k. Dock en jävla massa pengar på den tiden, rena rånet för den delen också med tanke på värdet på prylarna inuti
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Ingen värme i bilen.

Inlägg av np519 »

Möjligt att det var 6 men har för mig kusinen sade 10.

Jag lyckades iaf med Merca...så stå på dig! Delen hade de redan skickat till Stockholm :-)
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Ingen värme i bilen.

Inlägg av Curik »

Så olika det kan vara. När min bälteshållare gick sönder frågade SC mig om dom fick skicka den gamla till Nederländerna för analys eller om jag ville ha den.
Användarvisningsbild
ulfhe
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 jan 2018 09:51
Ort: Brokind, Linköping

Re: Ingen värme i bilen.

Inlägg av ulfhe »

Delta skrev:
Installerade 2022.4.5.18 den 29/3 och har inte haft värme i bilen sedan dess.
Märkligt, jag har också problem med värmen från den 29/3. Ibland fungerar den, ibland inte. Service bokad till den 24/5, men är i kontakt med Tesla och hoppas få det fixat innan fjällresa i Påsk.
2019 Tesla M3 LR röd
2016 Nissan Leaf svart
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Ingen värme i bilen.

Inlägg av Delta »

Drygt 12kkr fattigare är nu bilen fixad. Fick med mig värmaren och ska försöka utreda om den är hel eller kass. :D :D
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Ingen värme i bilen.

Inlägg av np519 »

Bra där!
Härligt att värmen är tillbaka!
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ingen värme i bilen.

Inlägg av Bjelke »

Delta skrev:
Drygt 12kkr fattigare är nu bilen fixad. Fick med mig värmaren och ska försöka utreda om den är hel eller kass. :D :D
Eller om den går att laga någorlunda billigt iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar