Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Körde Stockholm-Gävle med autopilot igår. Slog på autopiloten vid Järva Krog och fick första meddelandet om att hålla ratten ganska exakt vid Dragon Gate i Älvkarleby. Så ca 130 mil utan att hålla ratten och totalt ca 160 km till Gävle med en enda uppmaning att hålla ratten. Är det här nån nyhet, eller har min bil "gått sönder"? Oavsett så var det sjukt kul att se hur bra det fungerade. Om det här är framtiden så var det kul att vara i framtiden igår.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Det ska väll vara 130 km?EnTraktor skrev:Körde Stockholm-Gävle med autopilot igår. Slog på autopiloten vid Järva Krog och fick första meddelandet om att hålla ratten ganska exakt vid Dragon Gate i Älvkarleby. Så ca 130 mil utan att hålla ratten och totalt ca 160 km till Gävle med en enda uppmaning att hålla ratten. Är det här nån nyhet, eller har min bil "gått sönder"? Oavsett så var det sjukt kul att se hur bra det fungerade. Om det här är framtiden så var det kul att vara i framtiden igår.
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Han tog kanske en liten omväg.vigge50 skrev:Det ska väll vara 130 km?EnTraktor skrev:Körde Stockholm-Gävle med autopilot igår. Slog på autopiloten vid Järva Krog och fick första meddelandet om att hålla ratten ganska exakt vid Dragon Gate i Älvkarleby. Så ca 130 mil utan att hålla ratten och totalt ca 160 km till Gävle med en enda uppmaning att hålla ratten. Är det här nån nyhet, eller har min bil "gått sönder"? Oavsett så var det sjukt kul att se hur bra det fungerade. Om det här är framtiden så var det kul att vara i framtiden igår.
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Och Teslan körde själv in och laddade för han lyckades hitta en laddare med robotarmenMartinen skrev:Han tog kanske en liten omväg.vigge50 skrev:Det ska väll vara 130 km?EnTraktor skrev:Körde Stockholm-Gävle med autopilot igår. Slog på autopiloten vid Järva Krog och fick första meddelandet om att hålla ratten ganska exakt vid Dragon Gate i Älvkarleby. Så ca 130 mil utan att hålla ratten och totalt ca 160 km till Gävle med en enda uppmaning att hålla ratten. Är det här nån nyhet, eller har min bil "gått sönder"? Oavsett så var det sjukt kul att se hur bra det fungerade. Om det här är framtiden så var det kul att vara i framtiden igår.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Jag tycker det mer verkar handla om när autopiloten blir osäker på förhållandena än en viss tid innan meddelandet kommer. Redan samma vecka som autopiloten släpptes kunde jag köra (åka) över 10 mil utan att få meddelandet på nymålade vägar med hög kontrast mellan linjer och asfalten.EnTraktor skrev:Körde Stockholm-Gävle med autopilot igår. Slog på autopiloten vid Järva Krog och fick första meddelandet om att hålla ratten ganska exakt vid Dragon Gate i Älvkarleby. Så ca 130 mil utan att hålla ratten och totalt ca 160 km till Gävle med en enda uppmaning att hålla ratten. Är det här nån nyhet, eller har min bil "gått sönder"? Oavsett så var det sjukt kul att se hur bra det fungerade. Om det här är framtiden så var det kul att vara i framtiden igår.
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Körde du i samma fil hela tiden, eller använde du auto lane change?EnTraktor skrev:Körde Stockholm-Gävle med autopilot igår. Slog på autopiloten vid Järva Krog och fick första meddelandet om att hålla ratten ganska exakt vid Dragon Gate i Älvkarleby. Så ca 130 mil utan att hålla ratten och totalt ca 160 km till Gävle med en enda uppmaning att hålla ratten. Är det här nån nyhet, eller har min bil "gått sönder"? Oavsett så var det sjukt kul att se hur bra det fungerade. Om det här är framtiden så var det kul att vara i framtiden igår.
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Jag har de senaste dagarna flera gånger varit med om att varken linjerna eller bilen framför lyser blåa och ändå inte fått meddelande om att ta tag i ratten. Alltid på vägar som jag alltid köer mycket på tidigare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Navigatorn är lurig. Ibland blir det långa omvägar...EnTraktor skrev:Så ca 130 mil utan att hålla ratten ..
Upplever att den ap:n ligger på mer om att hålla i ratten när det är kurvig väg.
Inte lika ofta på raka vägar. Någon som upplever samma sak?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Det kan ju vara att den blir mer och mer säker på sin sak nu när folk kört sträckorna flera gånger och den kunnat lära sig, och därför blir det färre och färre uppmaningar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Ja, absolut! Jag tror aldrig jag har fått någon uppmaning om att hålla i ratten på E4:an mellan Uppsala och Stockholm. Däremot när jag kör hem, jag bor strax utanför Uppsala, så får jag alltid uppmaningen på samma ställe och det är där vägen gör en hyfsat skarp kurva. Linjerna i vägen tycker jag är bra där men det verkar vara just kurvan som gör det.pegs skrev:Upplever att den ap:n ligger på mer om att hålla i ratten när det är kurvig väg.
Inte lika ofta på raka vägar. Någon som upplever samma sak?
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Kan det vara så att den vill ha mindre händer på ratten vartefter den lär sig vägen?
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Vadå mindre, ska min fyra månaders dotter lägga handen på ratten? Verkar trafikfarligtdstr skrev:Kan det vara så att den vill ha mindre händer på ratten vartefter den lär sig vägen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Jepp, istället för textens om kommer upp idag "always keep your hands on the wheel" så kommer den ändras till "always place a baby in front of you before activating autopilot"Pontus skrev:Vadå mindre, ska min fyra månaders dotter lägga handen på ratten? Verkar trafikfarligtdstr skrev:Kan det vara så att den vill ha mindre händer på ratten vartefter den lär sig vägen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Kanske bra sätt att lära barn kära tidigt om än lite osäkert
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Jag vill lyfta upp vad jag upplever särskilt fantastiskt med AP. Rusningstrafik!
För oavsett vad som står skrivet i lagboken kommer de flesta sms:a, mejla och läsa nyheter när det är snudd på stillastående trafik (vilken är varje dag till och från jobbet i stockholm). AP:n har gjort detta otroligt mycket säkrare! Tror vi kommer se betydligt färre krockar just i denna situation framöver givet att fler biltillverkare börjar med AP. Bra jobbat Tesla!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
För oavsett vad som står skrivet i lagboken kommer de flesta sms:a, mejla och läsa nyheter när det är snudd på stillastående trafik (vilken är varje dag till och från jobbet i stockholm). AP:n har gjort detta otroligt mycket säkrare! Tror vi kommer se betydligt färre krockar just i denna situation framöver givet att fler biltillverkare börjar med AP. Bra jobbat Tesla!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
C Johan skrev:Jag vill lyfta upp vad jag upplever särskilt fantastiskt med AP. Rusningstrafik!
För oavsett vad som står skrivet i lagboken kommer de flesta sms:a, mejla och läsa nyheter när det är snudd på stillastående trafik (vilken är varje dag till och från jobbet i stockholm). AP:n har gjort detta otroligt mycket säkrare! Tror vi kommer se betydligt färre krockar just i denna situation framöver givet att fler biltillverkare börjar med AP. Bra jobbat Tesla!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jepp ,helt klart. Inte alls samma stress längre med att titta upp hela tiden och se om trafiken rör på sig när man håller på med nåt annat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
instämmer helt! Helt underbart! Är så bortskämd med AP kände jag häromdagen när jag hade diesel lånebil!C Johan skrev:Jag vill lyfta upp vad jag upplever särskilt fantastiskt med AP. Rusningstrafik!
För oavsett vad som står skrivet i lagboken kommer de flesta sms:a, mejla och läsa nyheter när det är snudd på stillastående trafik (vilken är varje dag till och från jobbet i stockholm). AP:n har gjort detta otroligt mycket säkrare! Tror vi kommer se betydligt färre krockar just i denna situation framöver givet att fler biltillverkare börjar med AP. Bra jobbat Tesla!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Har bara testat ACC i en automatbil och bara det är sjukt skönt i tät trafik så kan tänka mig underverk med AP!
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Tycker faktiskt att den fungerar sådär i rusningstrafik. Ligger man i vänsterkörfältet på vägar med smala körfält som på tex Essingeleden ligger bilen för långt till höger. Hamnar man då bredvid en långtradare är det ibland inte många cm till godo.C Johan skrev:Jag vill lyfta upp vad jag upplever särskilt fantastiskt med AP. Rusningstrafik!
För oavsett vad som står skrivet i lagboken kommer de flesta sms:a, mejla och läsa nyheter när det är snudd på stillastående trafik (vilken är varje dag till och från jobbet i stockholm). AP:n har gjort detta otroligt mycket säkrare! Tror vi kommer se betydligt färre krockar just i denna situation framöver givet att fler biltillverkare börjar med AP. Bra jobbat Tesla!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Har autopiloten slutat begära hand på ratten?
Lyckades med konsten att hamna i både morgon och eftermiddagsköerna idag (Stockholm) och när det går sådär riktigt sakta 5-30 km/h då är det grymt men den är lite läskig när det börjar gå fortare och folk börjar byta fil lite hej och hå. Då kan man inte sitta och läsa nyheterna. Tycker också man hamnar väl nära dom i filen innanför.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D