Räckvidd model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Räckvidd model X

Inlägg av spacemoose »

Frugan tjatar om att skaffa tesla igen.
Hade en model S 90D i 4 år, men när vårt tredje barn kom till världen så fick vi inte längre plats med barnstolarna.
Hemmajobb under pandemin gjorde att det inte kändes aktuellt att skaffa en X som stod still och kostade pengar.

Tittar iaf nu aktivt efter en model X i 7 sätes konfig, men har inte helt koll på vilken räckvidd man kan räkna med på de olika batteristorlekarna. 75, 90 eller 100? Vad bör man sikta in sig på?
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10421
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Räckvidd model X

Inlägg av Legato »

Allt beror ju på behov.

Räkna med ca 20% mindre räckvidd vs motsvarande batteri i Model S.

Tänk också på att hoppet är större mellan 90->100 än 75->90. Samt att 75an har lägre spänning och därmed lägre laddhastighet.

Om jag minns rätt så är kapaciteten (tillgänglig i ny bil):

75: 72 kWh
90: 82 kWh
100: 98'kWh
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Räckvidd model X

Inlägg av spacemoose »

Tack!
Ah.. lägre spänning tänkte jag inte på.
Så kanske runt 28 mil för 75D, 33 för 90D och 39 för 100D är ett rimligt antagande?
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Räckvidd model X

Inlägg av Nect »

spacemoose skrev:
Frugan tjatar om att skaffa tesla igen.
Hade en model S 90D i 4 år, men när vårt tredje barn kom till världen så fick vi inte längre plats med barnstolarna.
Hemmajobb under pandemin gjorde att det inte kändes aktuellt att skaffa en X som stod still och kostade pengar.

Tittar iaf nu aktivt efter en model X i 7 sätes konfig, men har inte helt koll på vilken räckvidd man kan räkna med på de olika batteristorlekarna. 75, 90 eller 100? Vad bör man sikta in sig på?
En sån fru vill jag också ha! :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Ossman
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 apr 2019 19:42

Re: Räckvidd model X

Inlägg av Ossman »

Det är precis 39 mil mellan Göteborg och Branäs och den sträckan körde jag med en X (LR) på en laddning häromveckan. Så ca 40 mil i hastighet 80-110 km/h vid 5-10 grader är nog rimligt antagande
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7238
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Räckvidd model X

Inlägg av fth »

spacemoose skrev:
Tack!
Ah.. lägre spänning tänkte jag inte på.
Så kanske runt 28 mil för 75D, 33 för 90D och 39 för 100D är ett rimligt antagande?
33 mil på motorväg med en 90D med 20” fälgar, det är vad jag får med min från 2016.

Sommar och europeiska vägar så kan man lägga på några mil (eller höja hastigheten ;) ).

Vinter, motvind och snöglopp (som nyss på min färd från Gävle till Stockholm :( ) så får man dra av några mil.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Räckvidd model X

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
spacemoose skrev:
Frugan tjatar om att skaffa tesla igen.
Hade en model S 90D i 4 år, men när vårt tredje barn kom till världen så fick vi inte längre plats med barnstolarna.
Hemmajobb under pandemin gjorde att det inte kändes aktuellt att skaffa en X som stod still och kostade pengar.

Tittar iaf nu aktivt efter en model X i 7 sätes konfig, men har inte helt koll på vilken räckvidd man kan räkna med på de olika batteristorlekarna. 75, 90 eller 100? Vad bör man sikta in sig på?
En sån fru vill jag också ha! :lol:
Vi har varsin model S :mrgreen: helt klart för husfriden hehe…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Räckvidd model X

Inlägg av spacemoose »

Nect skrev:
spacemoose skrev:
Frugan tjatar om att skaffa tesla igen.
Hade en model S 90D i 4 år, men när vårt tredje barn kom till världen så fick vi inte längre plats med barnstolarna.
Hemmajobb under pandemin gjorde att det inte kändes aktuellt att skaffa en X som stod still och kostade pengar.

Tittar iaf nu aktivt efter en model X i 7 sätes konfig, men har inte helt koll på vilken räckvidd man kan räkna med på de olika batteristorlekarna. 75, 90 eller 100? Vad bör man sikta in sig på?
En sån fru vill jag också ha! :lol:
Inser att detta med bilfrågan kommer bli ett problem. :lol:
Min förra model S norpade frugan stup i kvarten och nu säger hon att hon vill ha tillbaka "sin" Tesla när hon nu går tillbaka till jobbet från föräldraledigheten.
Enda utvägen för att jag själv ska få lov att köra Tesla är att jag fixar en egen till henne som hon är supernöjd med. Försöker jag snåla och köper en MG eller liknande som är betydligt mer ekonomisk, så kommer det bara att sluta med att hon kör Teslan och jag får tråka i MGn.
Vi var förresten i igår och kikade på MG. Under nästan hela besöket så stod hon 10 meter från bilarna och ville inte ens gå nära dem. Den enda som överhuvudtaget föll motvilligt i smaken var Marvel R som hon skulle kunna tänka sig att provköra. Lika bra att släppa det spåret för det kommer bli jag som får köra den.

Helst vill hon ha en X, men kan eventuellt även tänka sig en S "igen". Model 3 eller Y anser hon är fula så de vill hon inte ens prova...

Jag tänker praktiskt. Om jag ska kunna skaffa en X till mig själv (önskemål 7 sits med drag och gärna P modell), så måste jag först se till att skaffa en X till henne. Annars kommer jag stå där och se min XP rulla iväg ännu en gång. Det gäller att hon först får sin och har den ett tag så att hon kan revira in den och att hon sedan är så nöjd att hon inte är intresserad av att snegla på min som av en ren händelse dyker upp ett behov för senare.
Att det står P eller något annat krafs där bak på bilen tror jag inte hon bryr sig så mycket om.
Synd Teslorna inte går att köpa men manuell växellåda. Då hade jag varit garanterad den den själv. :D
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Räckvidd model X

Inlägg av spacemoose »

Bjelke skrev:
Nect skrev:
spacemoose skrev:
Frugan tjatar om att skaffa tesla igen.
Hade en model S 90D i 4 år, men när vårt tredje barn kom till världen så fick vi inte längre plats med barnstolarna.
Hemmajobb under pandemin gjorde att det inte kändes aktuellt att skaffa en X som stod still och kostade pengar.

Tittar iaf nu aktivt efter en model X i 7 sätes konfig, men har inte helt koll på vilken räckvidd man kan räkna med på de olika batteristorlekarna. 75, 90 eller 100? Vad bör man sikta in sig på?
En sån fru vill jag också ha! :lol:
Vi har varsin model S :mrgreen: helt klart för husfriden hehe…
Har vridit på det här problemet ett tag och det finns nog ingen annan utväg än två Teslor.
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Räckvidd model X

Inlägg av [JM] »

spacemoose skrev:
Bjelke skrev:
Nect skrev:
spacemoose skrev:
Frugan tjatar om att skaffa tesla igen.
Hade en model S 90D i 4 år, men när vårt tredje barn kom till världen så fick vi inte längre plats med barnstolarna.
Hemmajobb under pandemin gjorde att det inte kändes aktuellt att skaffa en X som stod still och kostade pengar.

Tittar iaf nu aktivt efter en model X i 7 sätes konfig, men har inte helt koll på vilken räckvidd man kan räkna med på de olika batteristorlekarna. 75, 90 eller 100? Vad bör man sikta in sig på?
En sån fru vill jag också ha! :lol:
Vi har varsin model S :mrgreen: helt klart för husfriden hehe…
Har vridit på det här problemet ett tag och det finns nog ingen annan utväg än två Teslor.
En X 100 eller LR till frugan då och en M3P till dig :D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5628
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räckvidd model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacemoose skrev:
.../ Försöker jag snåla och köper en MG eller liknande som är betydligt mer ekonomisk, så kommer det bara att sluta med att hon kör Teslan och jag får tråka i MGn.
Vi var förresten i igår och kikade på MG. Under nästan hela besöket så stod hon 10 meter från bilarna och ville inte ens gå nära dem. Den enda som överhuvudtaget föll motvilligt i smaken var Marvel R som hon skulle kunna tänka sig att provköra. Lika bra att släppa det spåret för det kommer bli jag som får köra den. /...
MG ingår i SAIC Motor Corp., Ltd. (formerly Shanghai Automotive Industry Corporation). Och SAIC är direktägt av den kinesiska diktaturen. Kina har 9/100 i Freedom House demokratiindex. Kina har dessutom pumpat ut Putin's lögner i sin statskontrollerade media sen dag ett av Putin's totala krig mot Ukraina.

Vill du verkligen köpa en bil av den Kinesiska diktaturen?

Vet din fru om vem det är som äger MG?

Källor:

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2022



EDIT: Eftersom det inbäddade YouTube-klippet nedan inte längre syns i min webb-läsare (av någon anledning) så har jag även lagt dit en URL-länk till klippet (se ovan.).

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Räckvidd model X

Inlägg av Leo »

Räkna med att en X100D har ungefär som din S90D hade.

Den 2017 X100D vi hade var vid långsam körning lite bättre än vår P85 och vid snabb körning lite sämre i räckviddsavseende.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10421
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Räckvidd model X

Inlägg av Legato »

spacemoose skrev:
Tack!
Ah.. lägre spänning tänkte jag inte på.
Så kanske runt 28 mil för 75D, 33 för 90D och 39 för 100D är ett rimligt antagande?
Sommartid med 20" så tycker jag de siffrorna ser rimliga ut i runt 100 km/h. Med 22" blir det tyvärr avsevärt sämre.

En kall vinterdag med lite moms på motorvägen så skulle jag säga ungefär de där 28 milen för en 100D och knappa 20 för en 75a...

Såg att någon skrev ang LR också, bra att tänka på är att den har avsevärt bättre räckvidd än 100D (trots samma batteri).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Räckvidd model X

Inlägg av kallekula »

Jag har kört X i snart sex år och är inte nära era siffror. Jag antar jag kör annorlunda. 30 mil motorväg med min Raven Ludicrous får jag. Sen rullar jag in på suc på ångor.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7238
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Räckvidd model X

Inlägg av fth »

kallekula skrev:
Jag har kört X i snart sex år och är inte nära era siffror. Jag antar jag kör annorlunda. 30 mil motorväg med min Raven Ludicrous får jag. Sen rullar jag in på suc på ångor.
22”?

Det gör enorm skillnad på räckvidd, långkör man ofta så ska man enligt mig helt enkelt inte ha 22”, definitivt inte med 60/75/90-batteri iaf.

Jag har en uppsättning 22” Turbine som har legat och samlat damm i fem år av den anledningen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Räckvidd model X

Inlägg av kallekula »

Nä 20'' faktiskt. Kommer åtminstone längre än med 90D som jag hade tidigare :D
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Räckvidd model X

Inlägg av [JM] »

Vår 100D som snart är 3år har enl Teslafi 425km räckvidd.

Förbrukning vs temperatur:
Screenshot_20220408-201945_Chrome.jpg
Förbrukning vs hastighet:
Screenshot_20220408-201914_Chrome.jpg
Eftersom vi bara kör över 120km/h på sommaren och vinterfälgarna är 21" vs sommarfäljarna som är 20" så ser förbrukningen över 120km/h lägre ut än 115 till 120.

Data över 120 är alltså bara sommardäck.
Upp till 120 är en blandning.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Räckvidd model X

Inlägg av Yxel »

X har en så sjukt stor kupé som kostar energi att värma också när det är kallare ute. Någon som vet om den prioriterar bort värme annat än mot föraren om man är ensam i bilen? Vore en idé annars.
20 grader i bilen mot 24 grader är mycket energi.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räckvidd model X

Inlägg av mati »

spacemoose skrev:
Vi var förresten i igår och kikade på MG. Under nästan hela besöket så stod hon 10 meter från bilarna och ville inte ens gå nära dem.
Precis så gjorde min sambo när vi (eller främst jag då) kikade på en Ioniq 5. Hon beteende sig som om den var starkt radioaktiv eller nåt. Men hon var fortfarande tillräckligt nära för att kunna se allt som var dåligt med bilen, enligt henne då.
Jag sket fullständigt i detta och köpte bilen ändå. Det var en himla tur, hon har nämligen ändrat sig helt. Nu tycker hon om den.
Du kanske ska ändå chansa och köpa en MG. :lol: ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5628
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räckvidd model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
spacemoose skrev:
Vi var förresten i igår och kikade på MG. Under nästan hela besöket så stod hon 10 meter från bilarna och ville inte ens gå nära dem.
Precis så gjorde min sambo när vi (eller främst jag då) kikade på en Ioniq 5. Hon beteende sig som om den var starkt radioaktiv eller nåt. Men hon var fortfarande tillräckligt nära för att kunna se allt som var dåligt med bilen, enligt henne då.
Jag sket fullständigt i detta och köpte bilen ändå. Det var en himla tur, hon har nämligen ändrat sig helt. Nu tycker hon om den.
Du kanske ska ändå chansa och köpa en MG. :lol: ;)
Reagerade eftersom jag hade ett minne av att du skrivit det absolut motsatta om kinesiska bilar...

Så jag gjorde en liten sökning i Google...

Den 9 juli 2021 skrev du följande i en tråd vars titel är "För och nackdelar med Kines eller Tysk Y"
mati skrev:
Innan Ioniq 5 blev aktuell för mig har jag för en kort period funderat på en Model Y. En tysktillverkad Tesla med senaste tekniken hade trots allt varit lockande, men jag har alltid tyckt att den blir alldeles för dyr. Jag är nu glad att denna idé aldrig blev mer än just en idé. En MiC-MY hade jag avbokat direkt. Spelar ingen roll om den är bättre ihopskruvad än en US-MY. Det blir ingen bil från Kina för min del så länge det finns alternativ. Där går gränsen. [Min understrykning.]
Källa: viewtopic.php?f=53&t=25598#p540516

Och då handlade det den gången om en bil från en amerikansk biltillverkare – inte en biltillverkare som MG som ju är direktägd av den kinesiska diktaturen...

Jag får inte ihop det...

Och eftersom det nu antagligen kommer komma en fråga om hur jag ser på kinatillverkade bilar från Tesla... Jag har skrivit om det här innan på forumet, så klistrar in det här med.
SwedishAdvocate skrev:
Det finns en hel del på det här forumet som inte kommer hålla med om nedanstående, men så här ser jag det:

Tesla startades för accelerera den här planetens omställning till hållbara transporter.

De startade från noll.

Första egna fabriken införskaffades 2010. Den ligger som bekant i Kalifornien.

När det blev dags för företagets andra fabrik valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter.

Det är först sen några månader tillbaka som man är redo att köra igång sina tredje fabrik – den i Berlin. (Och tyvärr är ju detta försenat eftersom tyska myndigheter av någon 'outgrundlig' anledning ännu inte gett tillstånd för full produktion…)

Och eftersom kunder på bilmarknaden idag av någon anledning främst köper Crossovers/Suvar så kommer de först starta produktion av Model Y i Berlin, och inte Model 3...

Och tydligen finns det inga konkreta uttalanden alls från Tesla om Model 3-produktion i Berlin. Det enda jag hittat som rimligtvis innebär att Tesla kommer bygga fler modeller än Model Y i Berlin är det här från Elon på Twitter:
"[Giga Berlin] Will build batteries, powertrains & vehicles, starting with Model Y"

Source:
Och det är från 12 november 2019...

Så enda sättet att få Tesla att bygga Model 3 i Europa är att visa att det finns tillräcklig efterfrågan. Och ju fler som köper Model 3 – desto snabbare kommer vi kunna se fler liknande prissatta alternativ från de europeiska tillverkarna som inte är SUVar/Crossovers. Fler alternativ än VW ID.3 och Cupra Born...

Jag menar att det är skillnad att köpa en Tesla producerad i Kina jämfört med bilar från andra tillverkare.

Tesla är den enda tillverkare utanför Kina som endast bygger elbilar. Och de skapades som sagt enbart för att accelerera den här planetens omställning till förnyelsebara transporter. Det tycker jag är värt att stödja.

Tesla är inte heller ett kinesiskt bilföretag (Som t.ex. Volvo Cars* eller Polestar). Och de är inte heller direktägda av den kinesiska militärdiktaturen (Som t.ex. MG eller Maxus).
______________________
*Ett kinesiskt bilföretag där den kinesiska staten stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte bolaget...

Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Källa: viewtopic.php?t=28318&p=607589#p600506

Och för övrigt skulle det inte förvåna mig särskilt mycket ifall det finns en hel del inom Tesla som ser annorlunda på fabriken i Shanghai idag pga av den kinesiska regimens position gällande Putins krig i Ukraina...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
BarreX
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jan 2022 23:57

Re: Räckvidd model X

Inlägg av BarreX »

Mycket politik här... Tråden handlar om räckvidden för MX!!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5628
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räckvidd model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

BarreX skrev:
Mycket politik här... Tråden handlar om räckvidden för MX!!
Gissar att det här är första gången som du läser en tråd på det här forumet där tråden i fråga i cirka fyra inlägg åker iväg i en tangent som innehåller något som har bäring på politik…

Spoiler alert: Det är inte helt ovanligt. Och det har inte direkt blivit mindre vanligt sen Putler angrep Ukraina…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6498
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Räckvidd model X

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
BarreX skrev:
Mycket politik här... Tråden handlar om räckvidden för MX!!
Gissar att det här är första gången som du läser en tråd på det här forumet där tråden i fråga i cirka fyra inlägg åker iväg i en tangent som innehåller något som har bäring på politik…

Spoiler alert: Det är inte helt ovanligt. Och det har inte direkt blivit mindre vanligt sen Putler angrep Ukraina…
Jag säger inte att du har fel, men om någon ber om att återgå till ämnet kan man väl i alla fall försöka respektera det istället för att försvara det?

Min MX 2019 Raven ligger lite under JM:s; ca 240-280 Wh / km i 120 km/h, 5 grader. 20" med orginal-däck.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5628
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räckvidd model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Jag säger inte att du har fel /...
TACK!
spacecoin skrev:
.../ men om någon ber om att återgå till ämnet kan man väl i alla fall försöka respektera det istället för att försvara det? /...
Innan hans (?) inlägg så hade det inte skrivits i den här tråden på över fyra dagar (!)

Hade inte han postat så hade den här tråden antagligen varit stendöd...

Och:

Jag avstod från att skriva följande i mitt svar till honom – men i hans inlägg tolkar jag faktiskt in en implicit kritik av det jag skrivit i den här tråden…

Man kan ju undra varför den implicita kritiken framförs... Och därför kunde jag inte låta bli.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar