Hej! Jag har inte haft min Y så länge men idag hade jag tillfälle att experimentera med autopilot och autosteer för första gången. Min bil har enklaste autopiloten.
Har ni som kört lite mer några tips på hur man kan hantera ”vrid lite på ratten-uppmaningen”?
Jag kände dels att det var svårt att se uppmaningen eftersom det står längst ner på skärmen och det var också svårt att dosera rattrörelsen. Ibland gjorde jag för små vrid som bilen inte märkte och ibland för hårt så autopiloten avbröts. Bara att bestämma sig för vilket håll man skulle småvrida mot var ju ett besvärligt beslut eftersom det ska tas så ofta.
Svängande väg blev lite jobbig också för bilen saktade inte in som jag trodde så det blev lite för häftiga rörelser och lite för spännande ibland. Kanske någon inställning som jag kan ändra. Jag ska kolla igenom inställningarna inför nästa övningskörning
Vrid på ratten är egentligen fel beskrivning. Vad bilen är ute efter är att känna att du håller i ratten.
Håller man i ratten "som vanligt" tenderar man att styra med, göra samma rattrörelser som autopiloten gör. Och då känner inte bilen tyngden av din hand.
Det jag gör istället är att hålla ratten "nere till höger" med en hand, "klockan fyra" ungefär. Inte försöka styra utan slappna av musklerna, låta bara handen vila där. Så bilen känner handens tyngd, känner sig "trygg" att man "håller den i handen". Då kan den åka mil efter mil utan problem. Blir det problem, behöver man ingripa kan man snabbt spänna musklerna i handen och ta över. Och ta tag med vänsterhanden också.
Svängande väg justerar man farten med höger ratthjul. Men autopiloten är bäst på motorväg, inte kurviga småvägar.
Jag håller så som Tibor beskriver men med vänsterhanden kl 9, tycker det blir en bekväm ställning.
Dessutom lämnar det högern fri till o pilla på skärmen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Vrid på ratten är egentligen fel beskrivning. Vad bilen är ute efter är att känna att du håller i ratten.
Håller man i ratten "som vanligt" tenderar man att styra med, göra samma rattrörelser som autopiloten gör. Och då känner inte bilen tyngden av din hand.
Det jag gör istället är att hålla ratten "nere till höger" med en hand, "klockan fyra" ungefär. Inte försöka styra utan slappna av musklerna, låta bara handen vila där. Så bilen känner handens tyngd, känner sig "trygg" att man "håller den i handen". Då kan den åka mil efter mil utan problem. Blir det problem, behöver man ingripa kan man snabbt spänna musklerna i handen och ta över. Och ta tag med vänsterhanden också.
Svängande väg justerar man farten med höger ratthjul. Men autopiloten är bäst på motorväg, inte kurviga småvägar.
Tack för bra svar, den här taktiken ska jag prova. Annars kanske ett gummiband mellan ratten och någon fast punkt i bilen skulle göra susen
Jag har jobbat en del kl 5 greppet på vår M3a. Det går att hitta en punkt bilen blir nöjd men det krävs mer finlir jämfört med vår andrabil VW Passat. Dess kapacitiva senor är mer känslig så att men kan hålla lösare. Å andra styr VW sämre i kurvor jämfört med Teslan så man får vara mer koncentrerad.
Teslans största svaghet är när man kombinerar autopiloten med snabba omkörningar på motorväg. Om trycker plattan i botten när den bilen framför dig har bytt fil och vägen är fri framför så händer det rätt ofta att Autopiloten skriker stängs av för hela resan.
Det verkar som bilen tycker att jag fortfarande har en bil framför mig.
Detta händer aldrig i Passaten. Teslan har lite att jobba på.
Jag har jobbat en del kl 5 greppet på vår M3a. Det går att hitta en punkt bilen blir nöjd men det krävs mer finlir jämfört med vår andrabil VW Passat. Dess kapacitiva senor är mer känslig så att men kan hålla lösare. Å andra styr VW sämre i kurvor jämfört med Teslan så man får vara mer koncentrerad.
Teslans största svaghet är när man kombinerar autopiloten med snabba omkörningar på motorväg. Om trycker plattan i botten när den bilen framför dig har bytt fil och vägen är fri framför så händer det rätt ofta att Autopiloten skriker stängs av för hela resan.
Det verkar som bilen tycker att jag fortfarande har en bil framför mig.
Detta händer aldrig i Passaten. Teslan har lite att jobba på.
Den stänger antagligen av för att du kommer upp i över 150 km/h, vilket är max för autopiloten. Gör du det är du bannad för resten av resan.
Jag har jobbat en del kl 5 greppet på vår M3a. Det går att hitta en punkt bilen blir nöjd men det krävs mer finlir jämfört med vår andrabil VW Passat. Dess kapacitiva senor är mer känslig så att men kan hålla lösare. Å andra styr VW sämre i kurvor jämfört med Teslan så man får vara mer koncentrerad.
Teslans största svaghet är när man kombinerar autopiloten med snabba omkörningar på motorväg. Om trycker plattan i botten när den bilen framför dig har bytt fil och vägen är fri framför så händer det rätt ofta att Autopiloten skriker stängs av för hela resan.
Det verkar som bilen tycker att jag fortfarande har en bil framför mig.
Detta händer aldrig i Passaten. Teslan har lite att jobba på.
Jag har också jobbat på greppet lite mer men hittills tycker jag inte att det känns varken bra, naturligt eller avslappnat. Har väl kanske fått det från min motorcykelkörning att aldrig vila på styret.
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
Jag har jobbat en del kl 5 greppet på vår M3a. Det går att hitta en punkt bilen blir nöjd men det krävs mer finlir jämfört med vår andrabil VW Passat. Dess kapacitiva senor är mer känslig så att men kan hålla lösare. Å andra styr VW sämre i kurvor jämfört med Teslan så man får vara mer koncentrerad.
Teslans största svaghet är när man kombinerar autopiloten med snabba omkörningar på motorväg. Om trycker plattan i botten när den bilen framför dig har bytt fil och vägen är fri framför så händer det rätt ofta att Autopiloten skriker stängs av för hela resan.
Det verkar som bilen tycker att jag fortfarande har en bil framför mig.
Detta händer aldrig i Passaten. Teslan har lite att jobba på.
Håller med helt.
Hände mig så sent som igår just detta vid en omkörning. Irriterande (även om jag också tycker autopiloten styr bättre generellt än alla andra jag testat).
Hade även varit trevligt om Tesla kunde införa kapacitiv avkänning som en del andra tillverkare.
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
Exakt. Låter du handens tyngd vila på ratten får man aldrig ens upp "vrid lätt på ratten" meddelandet. Får du upp meddelandet betyder det att du håller ratten fel.
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
Exakt. Låter du handens tyngd vila på ratten får man aldrig ens upp "vrid lätt på ratten" meddelandet. Får du upp meddelandet betyder det att du håller ratten fel.
Jag är nöjd med min vikt. Då kan jag hålla i ratten var och hur jag vill.
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
jag vill inte ha handvikt på ratten, jag vill bara ha fingrar på utan kraft och i olika positioner beroende på vad som passar just där och då. I BMW sätter jag bara fingret någonstans på ratten, så känner den av. Kan vara på utsidan, insidan eller var som.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har jobbat en del kl 5 greppet på vår M3a. Det går att hitta en punkt bilen blir nöjd men det krävs mer finlir jämfört med vår andrabil VW Passat. Dess kapacitiva senor är mer känslig så att men kan hålla lösare. Å andra styr VW sämre i kurvor jämfört med Teslan så man får vara mer koncentrerad.
Teslans största svaghet är när man kombinerar autopiloten med snabba omkörningar på motorväg. Om trycker plattan i botten när den bilen framför dig har bytt fil och vägen är fri framför så händer det rätt ofta att Autopiloten skriker stängs av för hela resan.
Det verkar som bilen tycker att jag fortfarande har en bil framför mig.
Detta händer aldrig i Passaten. Teslan har lite att jobba på.
Håller med helt.
Hände mig så sent som igår just detta vid en omkörning. Irriterande (även om jag också tycker autopiloten styr bättre generellt än alla andra jag testat).
Hade även varit trevligt om Tesla kunde införa kapacitiv avkänning som en del andra tillverkare.
Har ni AP:n på vid omkörningen. Den stängs väl av resten av resan, som ni beskriver, om man kör över en viss hastighet?
EDIT: hittar inte M3/Y:s handbok nu, men i model S står detta:
Anm
Den maximala körhastigheten är 90 mph (150 km/h). Föraren ansvarar för att köra i en säker hastighet baserat på vägförhållanden och hastighetsbegränsningar.
Anm
För fordon som har tillverkats ungefär efter den 13 februari 2022 kan den maximala körhastigheten när autostyrning används vara begränsad till en lägre hastighet.
Brukar hålla vänsterhanden vid kl 7 ungefär och vila armen på armstödet i dörren. Då kan jag dra en aning i ratten så AP blir nöjd. Förstår inte riktigt dem som tycker att AP avslutas för lätt. Tycker man måste vrida ratten med ganska mycket kraft för att den ska avbrytas.
Jag kör så här. Behöver inte röra mig utan armen vilar bara avslappnat i läge. Armbågen vilar på mittarmstödet. Blir inga varningar utan det är bara att rulla på. Hur bekvämt som helst.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
Exakt. Låter du handens tyngd vila på ratten får man aldrig ens upp "vrid lätt på ratten" meddelandet. Får du upp meddelandet betyder det att du håller ratten fel.
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
Exakt. Låter du handens tyngd vila på ratten får man aldrig ens upp "vrid lätt på ratten" meddelandet. Får du upp meddelandet betyder det att du håller ratten fel.
Haha kul att teslaklubben skrev en artikel om det. Uppenbarligen är det fler som inte förstår finessen medan andra tycker det känns helt naturligt att hänga handen i ratten.
Grejen är väl att alla tycker inte samma körställning är bekväm och vi är olika, annars skulle det till exempel bara behövas en slags huvudkudde.
Därutöver tycker jag att den som håller ratten kvart i tre-ish och följer med i dess rörelse är väl verkligen beredd att ta över om behovet skulle uppstå. Men det förstår inte den i övrigt så smarta bilen
Beställde precis en magnetvikt som man sätter på ratten för 369kr så man slipper tänka på hur man håller, finns även viktarmband på biltema för en hundring som bör funka också.