“Du håller den fel”

vrid

De senaste veckorna har flera hört av sig till oss och klagat på Teslas autopilot. Vissa upplever den som krånglig att hantera och berättar hur de behöver “slåss med ratten” varje gång meddelandet “vrid lätt på ratten” kommer upp. De vrider antingen för lite så bilen inte reagerar eller för mycket så autopiloten kopplas ifrån med ett ryck. Det har kommit både danska klagovideos och inlägg på vårt forum om ämnet.

Med risk för att låta som Steve Jobs är svaret att “du håller den fel”. Ratten alltså.

Problemet är att varken bilden eller texten som kommer upp på Teslas skärm är särskilt hjälpsamma. Det är inte meningen att du ska ta tag i ratten med båda händerna och vricka på den när meddelandet kommer upp.

Det bilen egentligen är ute efter är att känna att du håller i ratten.

Den vill känna att det finns någon där bakom ratten som kan “hålla den i handen” medan autopiloten gör sitt jobb. Att bilen styr själv, men det finns en människa där som övervakar färden och kan rycka in vid behov. Den vill känna tryggheten av din hands tyngd på ratten.

Problemet är att om du håller i ratten som vanligt med händerna på var sida i “kvart i tre” position så tenderar många omedvetet att styra med, göra exakt samma rattrörelser som autopiloten gör. Och då känner inte bilen tyngden av din hand. Den får panik och slänger efter några sekunder upp “vrid lätt på ratten” meddelandet.

Det du ska göra när autopiloten är på är att inte försöka styra själv utan bara låta handen vila på ratten så bilen känner dess tyngd.

Ett sätt att uppnå det är att hålla i ratten annorlunda. Många Teslaägare håller ratten “nere till höger”. Man sätter armbågen på armstödet mellan framstolarna, håller i ratten vid “klockan fyra” positionen och slappnar av med armen. Inte håller den i luften utan låter ratten känna din hands tyngd:

ratt_kl4

Andra föredrar att hålla i ratten vid “klockan fem” positionen, hålla med vänsterhanden “klockan nio”, eller med båda händerna “klockan tjugo i fyra” på ratten. Huvudsaken är att du inte försöker styra med utan bara låter händerna vila på ratten.

Håller du ratten med avslappnade armar kommer bilen “känna sig trygg”, den känner att du håller i ratten och kommer över huvud taget inte visa “vrid lätt på ratten” meddelandet.

OBS att avslappnade armar inte betyder att hela du kan slappna av! Du måste fortfarande hela tiden hålla i ratten och vara uppmärksam på omgivningarna. Du ska övervaka körningen och ständigt vara beredd att snabbt ta tag i ratten “på vanligt sätt” och ta över vid behov!

Om “vrid lätt på ratten” meddelandet ändå kommer upp räcker det oftast med att röra handen någon millimeter. Allt bilen vill veta är att du är där och håller i – meddelandet ber dig vrida lätt på ratten.

Även många andra bilars förarstödsystem beter sig på liknande sätt. Nissan Leaf och andra bilar med starka filhållar-funktioner vill helst att föraren bara håller i ratten och låter bilen styra själv. Andra bilar med mer enkla filhållare, som till exempel Hyundai Ioniq kräver att det är fortfarande föraren som aktivt styr bilen, att bara sitta och hålla i ratten räcker inte.

Kör försiktigt, använd autopiloten helst bara på “enkla” vägar den är avsedd för, som mil efter långa mil på motorvägar så ska du se att den är en mycket kapabel hjälpreda.

Om du bara håller ratten rätt.

Bookmark the permalink.
  • Garth B

    Förstår inte hur detta kan vara ett problem för folk? Enkel motorik.
    Man låter handen “vila” på tjugo i, eller tjugo över och sen kör bilen. Mil efter mil. Det hela är väldigt oproblematiskt.

  • Elof

    Det Steve Jobs sa var inte “Du håller den fel” utan “Försök hålla den på ett annat sätt”.

  • martinot

    Gillar konceptet som BMW har med kapacitans-baserad mätning av att man håller i ratten. Då slipper man hela den här problematiken.

  • Martin Andersson

    Felaktigt påstående -> “Andra bilar med mer enkla filhållare, som till exempel Hyundai Ioniq kräver att det är fortfarande föraren som aktivt styr bilen, att bara sitta och hålla i ratten räcker inte.” <-

    Har en Ionig 2019 – det här stämmer inte, systemet är inte i nivå med Teslas men skulle inte säga att systemet är enklare än andra märkens filhållarsystem tex Volvos eller VWs, jag kan t.o.m släppa ratten i upp till en minut utan mer än ett varningsmeddelande på displayen. Men sen får man vara med för då stänger bilen av systemet…