Försäljningen av eldrivna lätta lastbilar har tagit fart i Sverige. Drygt 10% av alla nyregistreringar hittills i år har varit eldrivna. Lätta lastbilar är som namnet antyder lättare yrkesfordon som får väga högst 3,5 ton. De flesta fordon i den kategorin är skåpbilar hantverkare brukar åka runt i.
Enligt statistik från MobilitySweden var 872 av de 8109 lätta lastbilar nyregistrerade under årets tre första månader eldrivna, det blir 10,75%. Det är mer än dubbelt så många som i fjol då endast 331 eldrivna lätta lastbilar såldes under 2021 års första kvartal. Procentuellt är ökningen ännu mer drastisk då endast 2,4% av alla nyregistrerade lätta lastbilar Q1 2021 var eldrivna. Inte nog med att försäljningen av eldrivna skåpbilar ökar i rekordtakt – marknaden för de bensin- och dieseldrivna fordonen har samtidigt kollapsat.
“Många kunder behåller sina fordon upp till 60 månader istället för det normala med 36 månader, vilket delvis förklarar minskningen” säger Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden. “Dock finns det ett uppdämt behov hos företagen att förnya vagnparken. Samtidigt har bristen på halvledare och andra komponenter som påverkar produktionen och leveranserna inte kunnat möta efterfrågan sedan halvårsskiftet i fjol.”
Leveransproblem, höga bränslepriser och ett uppdämt behov – kan det bli en eldriven lastbilsboom senare i år liknande den elbilsboom vi upplevt nu i vår? 32 procent av alla nyregistrerade bilar är nuförtiden elbilar i Sverige! Hantverkare påverkas kanske ännu mer av bränslepriserna än privata bilister – de måste höja notan mot slutkund för att kompensera sina kostnader.
Det finns nu många kapabla lätta lastbilar på den svenska marknaden:
Den mest sålda eldrivna skåpbilen i Sverige just nu är Renault Kangoo. Den är en lite mindre skåpbil med ett lastutrymme på dryga tre kubikmeter, drygt 450 kg lastkapacitet och 1500 kg dragvikt. Samma som bensindrivna varianten. Batterierna på 45 kWh ger den 30 mils WLTP räckvidd. Den inbyggda laddaren är på 22 kW och snabbladdning upp till 80 kW finns som tillval. Värmepump ser till att räckvidden blir acceptabel även vintertid.
Tvåan på listan är Peugeot Expert som är en mer “full-size” hantverkarbil, se bild högst uppe på sidan. Dess lastutrymme på sex kubikmeter sväljer det mesta och batterierna på 75 kWh ger en WLTP räckvidd på 33 mil. 11 kW inbyggd laddare och upp till 100 kW snabbladdning. 1000 kg dragvikt.
På tredje plats finns kinesiska Maxus vars e-Deliver 3 hamnar mellan Renault och Peugeot storleksmässigt med 5 kubikmeter lastvolym. Det finns även en förlängd version med dryga 6 kubikmeter lastvolym och upp till 1 ton nyttolast. Batterier på 52 kWh ger 34 WLTP mil.
Det finns nu över tjugo olika fordon från olika tillverkare att välja mellan på marknaden, en närapå fördubbling från dussinet i fjol.
Det finns dock ett stort problem som måste övervinnas innan alla hantverkare kan gå över till eldrivna arbetsfordon. Nej, inte räckvidden. De runt 30 mil de flesta av dagens skåpbilar erbjuder räcker gott och väl till för de flesta. Många hantverkare kör runt 10 mil per dag. Och de som kör långt kan passa på att ladda på lunchrasten.
Nej största problemet är hemmaladdning. Många firmor låter sina anställda ta hem skåpbilarna över natten. De ska inte behöva först åka till kontoret innan de kan sätta sig i skåpbilen och köra den till kund. Att ladda bilarna i depån hos företaget är därför ingen optimal lösning. De måste kunna laddas hemma hos de anställda. Som ofta bor i lägenhet.
Boverkets motvilja mot att införa regler som underlättar montering av laddstolpar vid flerfamiljshus hindrar även Sveriges övergång till en mer hållbar lätt lastbilsflotta.