STCC blir eldrivet

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

STCC blir eldrivet

Inlägg av R2D2 »

Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av Fredrik j »

Har man skakat av sig konkursen helt nu då? Har man gjort några andra förändringar? Konkursen berodde väl primärt inte på att bilarna gick på bensin?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av MWall »

Finns väl inget intresse? Tror inte det blir bättre av att bilarna går på el. Är nog ganska få motorsportsintresserade som haft svårt för bensinmotorerna.

Det är lite som när feminister blir lyckliga över damfotbollens framväxt. De kommer inte gå och se några matcher ändå då grundintresset saknas.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1111
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av Kriper »

MWall skrev:
Finns väl inget intresse? Tror inte det blir bättre av att bilarna går på el. Är nog ganska få motorsportsintresserade som haft svårt för bensinmotorerna.

Det är lite som när feminister blir lyckliga över damfotbollens framväxt. De kommer inte gå och se några matcher ändå då grundintresset saknas.
Liknelsen med feminister och damfotboll var en de sämsta jag hört. Varför sprida en massa misogynt skit i denna tråd utan någon som helst rimlig anledning? För övrigt har Barcelonas damlag sålt ut Nou Camp två gånger denna säsong, vilket är mer än herrlaget förmådde.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av MWall »

Kriper skrev:
MWall skrev:
Finns väl inget intresse? Tror inte det blir bättre av att bilarna går på el. Är nog ganska få motorsportsintresserade som haft svårt för bensinmotorerna.

Det är lite som när feminister blir lyckliga över damfotbollens framväxt. De kommer inte gå och se några matcher ändå då grundintresset saknas.
Liknelsen med feminister och damfotboll var en de sämsta jag hört. Varför sprida en massa misogynt skit i denna tråd utan någon som helst rimlig anledning? För övrigt har Barcelonas damlag sålt ut Nou Camp två gånger denna säsong, vilket är mer än herrlaget förmådde.

Det var väl inget misogynt alls? Min poäng var att det blir knas när de som i grunden ändå inte är intresserade jublar över en förändring eftersom det är i linje med deras intressen. Jag värderade inte damfotboll öht.

Är väl ganska få som är intresserade av racing som inte tittar på tävlingarna som en klimatprotest och som nu kommer börja titta?

Vad gäller ev utförsäljning av Camp Nou så handlar det väl litegrann om prisskillnader för biljetterna också om man nu ska vara sån...
Mathias B
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 jan 2022 22:18

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av Mathias B »

Formel E och Moto E har varit bra racing hittills, så jag hoppas på att eldrivet kan göra racingen i STCC mer spännande. En av förarna som provkört menade att de var svårare att köra än tidigare, det låter lovande för publiken!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av jonasl »

Det är ju en dålig liknelse. Jag känner flera fotbollsintresserade som hellre kollar på damfotboll på landslagsnivå än herrarna. Det är mer spel med bollen och inte massa filmningar. Men vad vet jag, är fullkomligt ointresserad av att titta på andra som idrottar även om jag själv tränar dagligen, sprungit 150+ gånger hittills iår.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av MWall »

jonasl skrev:
Det är ju en dålig liknelse. Jag känner flera fotbollsintresserade som hellre kollar på damfotboll på landslagsnivå än herrarna. Det är mer spel med bollen och inte massa filmningar. Men vad vet jag, är fullkomligt ointresserad av att titta på andra som idrottar även om jag själv tränar dagligen, sprungit 150+ gånger hittills iår.
Jag ger upp. Det var inte det jag skrev.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av Esterox »

Mathias B skrev:
Formel E och Moto E har varit bra racing hittills, så jag hoppas på att eldrivet kan göra racingen i STCC mer spännande. En av förarna som provkört menade att de var svårare att köra än tidigare, det låter lovande för publiken!
Nja bra racing är att ta i och det visar ju även i intresset kring just Formula E.
Team är ju inte heller så jätteintresserade att vara kvar samt att serien är grovt subventionerad för att överleva.

STCC kommer nog få en kortvarig uppsving pga detta men som Mwall är inne på är det inte rätt personer som det kommer attrahera utan några få som kommer skrika ut i världen att detta är framtiden sen är det konkurs igen för STCC. STCC har haft problem i flera flera år, intresset har mer legat hos exempelvis Porsche och Camaro som har erbjudit betydligt bättre racing. Porsche var ett sådant stort dragplåster att STCC till och med ändrade i körschemat för att publiken inte skulle gå hem när Porsche hade kört klart.

Kul med ett försök för elbilar inom racing men hade nog slagit bättre om det varit racing tillsammans med dagens bilar.
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av Robin_j »

Jag tror verkligen att det kan bli hur bra som helst om dom gör det möjligt för någon att se det på tv utan någon egen streaming tjänst...

Kan man följa det lätt växer intresset fort och efter att varit på race of champions i Piteå i vintras och sett när dom körde deras el rallycross bil så kommer folk bli imponerande över både ljudet och farten som finns i bilarna.

Jag som alltid varit super intresserad av racing ser detta som fantastiskt när man kommer lättare kunna komma och köra på fler banor och städer och troligen lättare för dom att få träna utan samma ljud
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av LarsL »

Jag är ju ett stort F1-fan och jag vet att det finns flera elbilsintresserade som också gillar motorsport. Hittills har ju deeldrivna serierna varit ganska lama och Jaguar därför inte varit så intresserad av tex Formula E. Om STCC kan göra snabba och roliga bilar så kan det bli intressant att titta.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11720
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av martinot »

Mathias B skrev:
Formel E och Moto E har varit bra racing hittills, så jag hoppas på att eldrivet kan göra racingen i STCC mer spännande. En av förarna som provkört menade att de var svårare att köra än tidigare, det låter lovande för publiken!
En fördel med en elektrisk version är att STCC kanske kan komma tillbaka till frihamnen i Göteborg och till Helsingborg. De har ju flytta bort på sig från där pga. just buller från motorerna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Mathias B skrev:
Formel E och Moto E har varit bra racing hittills, så jag hoppas på att eldrivet kan göra racingen i STCC mer spännande. En av förarna som provkört menade att de var svårare att köra än tidigare, det låter lovande för publiken!
En fördel med en elektrisk version är att STCC kanske kan komma tillbaka till frihamnen i Göteborg och till Helsingborg. De har ju flytta bort på sig från där pga. just buller från motorerna.
Var på Porsche supercup på Anderstorp för ett par veckor sedan och reagerade på hur tysta bilarna var. Lätt obetydligt mer än en vanlig motorväg och det lät som det mest var däcken och transmissionen som lät.
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Om STCC kan göra snabba och roliga bilar så kan det bli intressant att titta.
Det här är väl ingen enhetsklass utan bilarna är väl gatbilar?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av iAkita »

Även jag är ett hängivet F1-fan och följer en del övrig motorsport. Tycker det är kul att stcc vågar förnya sig men är osäker på hur det kommer funka publikmässigt. MWall har en poäng i sin tidigare kommentar, om man inte medvetet eller omedvetet råkar misstolka den.

Hur väl STCC experimentet kommer falla ut beror nog till viss del även på formatet. Formula E satsar för mycket på effektivitet och att hushålla med energin, vilket håller tillbaka bilarnas fulla potential. Det är väldigt synd men kanske även nödvändigt för att hålla nere farten, med tanke på hur banorna de kör på ser ut. Jag hoppa STCC inte går i samma fälla, men tyvärr verkar det som det. Läste att den första bilen är färdigbyggd. En modifierad Model 3 med 800V batteri för snabbare laddning. Det är väl ok, om de tänker dig inkludera ett kort laddstopp. Att batteriet bara är på 45 kWh är däremot obegripligt. WTF liksom? Varför ett mindre batteri än originalet, i den storlek som förra generationens elbilar hade?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av Fredrik j »

iAkita skrev:
Även jag är ett hängivet F1-fan och följer en del övrig motorsport. Tycker det är kul att stcc vågar förnya sig men är osäker på hur det kommer funka publikmässigt. MWall har en poäng i sin tidigare kommentar, om man inte medvetet eller omedvetet råkar misstolka den.

Hur väl STCC experimentet kommer falla ut beror nog till viss del även på formatet. Formula E satsar för mycket på effektivitet och att hushålla med energin, vilket håller tillbaka bilarnas fulla potential. Det är väldigt synd men kanske även nödvändigt för att hålla nere farten, med tanke på hur banorna de kör på ser ut. Jag hoppa STCC inte går i samma fälla, men tyvärr verkar det som det. Läste att den första bilen är färdigbyggd. En modifierad Model 3 med 800V batteri för snabbare laddning. Det är väl ok, om de tänker dig inkludera ett kort laddstopp. Att batteriet bara är på 45 kWh är däremot obegripligt. WTF liksom? Varför ett mindre batteri än originalet, i den storlek som förra generationens elbilar hade?
Inbitet F1-fan här också. Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Mwall må ha en bristande fingertoppkänsla men vill man förstå vad han menar så ligger det någonting i det. Jag tror inte nya grupper plötsligt kommer köpa dyra biljetter till motorsport bara för att bilarna är eldrivna. Det blir mest signalpolitik. Min bedömning är att formula-e inte är någon succé direkt. Många spådde att F1 skulle dö snabbt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11720
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Min bedömning är att formula-e inte är någon succé direkt. Många spådde att F1 skulle dö snabbt.
F1-fan här också, men det där har jag aldrig hört talas om att F1 skulle dö ut.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11720
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Om STCC kan göra snabba och roliga bilar så kan det bli intressant att titta.
Det här är väl ingen enhetsklass utan bilarna är väl gatbilar?
Ja, men det finns alltid reglementen som sätter gränserna för hur snabba bilarna blir. Dessutom ska banorna passa bilarna så att det känns snabbt och spännande.

Att de kör med Tesla Model 3 bäddar ju för hyggliga fart resurser i alla fall.
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!
Visst, men det är ju inte stadsbanor som Baku jag menar utan stadsbanor man kan få tillstånd till i en svensk stad. Azerbajdzjan är ju en diktatur. Man bygger ju om hela stan. Monaco är speciellt. Loppen som gick i frihamnen i Göteborg var ju t.ex. inget vidare för publiken. Intressant för den som har någon koppling till någon av förarna kanske.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11720
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!
Visst, men det är ju inte stadsbanor som Baku jag menar utan stadsbanor man kan få tillstånd till i en svensk stad. Azerbajdzjan är ju en diktatur. Man bygger ju om hela stan. Monaco är speciellt. Loppen som gick i frihamnen i Göteborg var ju t.ex. inget vidare för publiken. Intressant för den som har någon koppling till någon av förarna kanske.
Miami var helt OK racing på sin premiär i år, och även Singapore brukar inte vara så dåligt heller tycker jag (gillar den som stadsbana på natten).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!
Visst, men det är ju inte stadsbanor som Baku jag menar utan stadsbanor man kan få tillstånd till i en svensk stad. Azerbajdzjan är ju en diktatur. Man bygger ju om hela stan. Monaco är speciellt. Loppen som gick i frihamnen i Göteborg var ju t.ex. inget vidare för publiken. Intressant för den som har någon koppling till någon av förarna kanske.
Miami var helt OK racing på sin premiär i år, och även Singapore brukar inte vara så dåligt heller tycker jag (gillar den som stadsbana på natten).
Som sagt, det jag menar är den typen av stadsbanor som blir aktuellt när elbilarna ska in och rejsa i stadskärnor i t.ex. Helsingborg. Projekt som miami är ju inte aktuellt för STCC. Möjligen skulle det bli i ungefär som Monaco men förmodligen pratar vi om industriområden och något som påminner om en förväxt gokartbana med för stora bilar.
Man överskattar racingpublikens intresse. Men vi får väl se. Helsingborg? Någon som vet hur banan kommer gå?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11720
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!
Visst, men det är ju inte stadsbanor som Baku jag menar utan stadsbanor man kan få tillstånd till i en svensk stad. Azerbajdzjan är ju en diktatur. Man bygger ju om hela stan. Monaco är speciellt. Loppen som gick i frihamnen i Göteborg var ju t.ex. inget vidare för publiken. Intressant för den som har någon koppling till någon av förarna kanske.
Miami var helt OK racing på sin premiär i år, och även Singapore brukar inte vara så dåligt heller tycker jag (gillar den som stadsbana på natten).
Som sagt, det jag menar är den typen av stadsbanor som blir aktuellt när elbilarna ska in och rejsa i stadskärnor i t.ex. Helsingborg. Projekt som miami är ju inte aktuellt för STCC. Möjligen skulle det bli i ungefär som Monaco men förmodligen pratar vi om industriområden och något som påminner om en förväxt gokartbana med för stora bilar.
Man överskattar racingpublikens intresse. Men vi får väl se. Helsingborg? Någon som vet hur banan kommer gå?
Nja, var mer en motkommentar till att du alluderade till att det bara var diktaturer som kunde ordna bra stadslopp för F1.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11071
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Nja, var mer en motkommentar till att du alluderade till att det bara var diktaturer som kunde ordna bra stadslopp för F1.
Ja, jag vidhåller faktiskt det. Om man jämför med Baku och Monaco tycker inte jag att banan i Miami är en statsbana även om den ligger i Miami. Jag tror ingen allmän väg togs i anspråk utan banan är specialarrangerad. Inte heller sotji tycker jag är en stadsbana i ordets rätt bemärkelse.
Men visst, det är ju inte omöjligt att lyckas med en stadsbana om man har tillräcklig entusiasm och resurser.
Kan vi vara överens om att stadsbanor av den sorten som kommer vara aktuellt för STCC har förutsättningar att bli en ganska ljumna tillställningar?
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 955
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: STCC blir eldrivet

Inlägg av R_Edvinsson »

iAkita skrev:
Även jag är ett hängivet F1-fan och följer en del övrig motorsport. Tycker det är kul att stcc vågar förnya sig men är osäker på hur det kommer funka publikmässigt. MWall har en poäng i sin tidigare kommentar, om man inte medvetet eller omedvetet råkar misstolka den.

Hur väl STCC experimentet kommer falla ut beror nog till viss del även på formatet. Formula E satsar för mycket på effektivitet och att hushålla med energin, vilket håller tillbaka bilarnas fulla potential. Det är väldigt synd men kanske även nödvändigt för att hålla nere farten, med tanke på hur banorna de kör på ser ut. Jag hoppa STCC inte går i samma fälla, men tyvärr verkar det som det. Läste att den första bilen är färdigbyggd. En modifierad Model 3 med 800V batteri för snabbare laddning. Det är väl ok, om de tänker dig inkludera ett kort laddstopp. Att batteriet bara är på 45 kWh är däremot obegripligt. WTF liksom? Varför ett mindre batteri än originalet, i den storlek som förra generationens elbilar hade?
Verkar inte som att varken drivlinan eller batterierna har något med karossen att göra, utan här bygger de en enhetsklass med nya prylar och pluggar i det i olika former av bilmodeller från olika tillverkare.

Sen borde väl 45kW batteri räcka till en del racing baserat på en 550hk motor och en hel del regenerering.

Iofs när man räknar på det så kör de full trottel så blir det typ 9minuter om inte min matte sviker mig helt. :roll: :mrgreen:

Men oavsett skall det bli spännande att se hur detta fallet ut, stcc har ju knappast lockat de senaste 10åren.
Skriv svar