Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av patohr »

”Den som köper en elbil som kostar mer än 700 000 kronor kommer inte längre att få ta del av bonusutbetalningen från staten. Regeringen har nu beslutat att införa ett pristak från den 8 juli.”

Källa: https://sverigesradio.se/artikel/nu-far ... nus-langre
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
current
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000

Inlägg av current »

Någon som vet hur exta utrustning hanteras? Räcker det med att bilen kostar under 700k enligt SKV nybilsprislista eller ska bilen inkl. utrustning kosta under 700k?
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000

Inlägg av Jeppe_E »

current skrev:
Någon som vet hur exta utrustning hanteras? Går dom bara på SKV nybilspris?

Japp. På bilens grundpris.

Jag tänker mig att Tesla helt plötsligt börjar exkludera en massa saker ur Model Y LR och Model 3 Performance och lägger det som extrautrustning :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av B99 »

Hejdå Volvo!
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av eizzmar »

Så då bör min order på en Model 3 Performance som beräknas komma i september/november ändå få bonus då den enligt skatteverkets lista för 2022 kostar 689.000 kr?
Mitt totala pris hos Tesla ligger på 725.000 då jag beställde den innan höjningen i våras.
Skulle egentligen haft leverans nu i maj men den blev försenad som för de allra flesta.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av MWall »

B99 skrev:
Hejdå Volvo!
Varför då?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Förändringarna i bonus-systemet för bilar

Ändringarna som träder i kraft den 8 juli 2022 innebär att:

- bonusbeloppen för laddhybrider sänks

- gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 60 gram/km till 50 gram/km

- det införs ett pristak som innebär att klimatbonusbilar och lätta lastbilar som har ett nypris som överstiger 700 000 kronor inte kan kvalificera sig för bonus längre

- gasbilar kan få bonus med grund i EU:s allmänna förordning om stöd av mindre betydelse

- en begränsning av bonusbeloppen till företag på 35 procent av prisskillnaden mellan närmast jämförbara konventionella bil tas bort

Ändringarna som ska träda i kraft 1 januari 2023 innebär att:

- bonusbeloppen för laddhybrider sänks

- bonusbeloppet för bilar som släpper ut 0 gram koldioxid per kilometer sänks från 70 000 kronor till 50 000 kronor

- gränsvärdet för när en bil får bonus ändras, då gränsen för koldioxidutsläpp sänks från 50 gram CO2/km till 30 gram CO2/km
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Mickep »

Nooooooooooooooo.

Det var väntat.
Kommer det påverka valet och efterfrågan?
Kommer vi se billigare bilar när komponenter går tillbaks till sitt låga pris och höga tillgång?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av iAkita »

Ingen bonus för min EV6 GT jag beställt med andra ord. Nåväl, jag tar det med ro. Förhoppningsvis kommer den uteblivna bonusen reflekteras i ett högre andrahandsvärde. Och för de som inte har råd med en bil för över 700 000 kr finns det numera vettiga alternativ som fortfarande kommer vara bonusberättigade. Förhoppningsvis ännu fler framöver, då jag kan tänka mig att prissättningen i viss fall kommer justeras för att hamna under taket.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av big-olle »

Vissa dyrare märken kanske anammar renaults o NIO:s batterihyra. Lägre inköpspris, men 2000 extra i hyra varje månad.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av martinot »

eizzmar skrev:
Så då bör min order på en Model 3 Performance som beräknas komma i september/november ändå få bonus då den enligt skatteverkets lista för 2022 kostar 689.000 kr?
Mitt totala pris hos Tesla ligger på 725.000 då jag beställde den innan höjningen i våras.
Skulle egentligen haft leverans nu i maj men den blev försenad som för de allra flesta.
Det beror på vilken lista hos SKV som kommer gälla för Transporstyrelsen.

Den senaste är SKVFS 2022:3, och då är M3P över 700 KSEK: https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 2022_3.pdf
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Mickep »

Det kommer Mao bli en svettig höst för elbilsköpare.
Gälller det från köpet eller leverans och registrering?
Dels extra högt pris (som garanterat kommer sänkas) och långa leveranstider.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
Det kommer Mao bli en svettig höst för elbilsköpare.
Gälller det från köpet eller leverans och registrering?
Dels extra högt pris (som garanterat kommer sänkas) och långa leveranstider.
Registrering väl? Sjukt ändå att de gör så här på så kort varsel.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Det kommer Mao bli en svettig höst för elbilsköpare.
Gälller det från köpet eller leverans och registrering?
Dels extra högt pris (som garanterat kommer sänkas) och långa leveranstider.
Registrering (när du blir ägare till bilen).

Med den batteribrist, komponentbrist, halvledarbrist, Covid i Kina och krig i Ukraina så är efterfrågan på elbilar generellt bra mycket större än de elbilar som kan produceras. Jag tror därför inte på några prissänkningar från fordonsindustrin, även om miljöbonusen pausas eller starkt begränsas (eller tom. skulle försvinna helt).

Finns ingen anledning för biltillverkarna att sänka priserna när de ändå säljer allt de kan leverera. Tror snarare på ytterligare lätt ökade priser under det närmaste året.

Tror även en hel del normala rabatter kommer försvinna. I Norge och Sverige kommer tex. BMW strunta i tidigare avtalsrabatter, och gå över på riktpriser som fastpriser för deras elbilar (i praktiken en 10% prishöjning för många avtalskunder). Tror fler tillverkare kommer följa BMW (Tesla, Polestar och Volvo elbilar är redan där med fastpris).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000

Inlägg av Andersen »

Jeppe_E skrev:
current skrev:
Någon som vet hur exta utrustning hanteras? Går dom bara på SKV nybilspris?

Japp. På bilens grundpris.

Jag tänker mig att Tesla helt plötsligt börjar exkludera en massa saker ur Model Y LR och Model 3 Performance och lägger det som extrautrustning :lol:
Så här skrev Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, till mig förra veckan:

"Vi har fortfarande Skatteverkets nybilslista som grundtänk hur pristak ska kunna realiseras i föreskrift som ska tas fram."

Så inget spikat än, men det pekar åt det hållet...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000

Inlägg av anna__ »

Andersen skrev:
Jeppe_E skrev:
current skrev:
Någon som vet hur exta utrustning hanteras? Går dom bara på SKV nybilspris?

Japp. På bilens grundpris.

Jag tänker mig att Tesla helt plötsligt börjar exkludera en massa saker ur Model Y LR och Model 3 Performance och lägger det som extrautrustning :lol:
Så här skrev Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, till mig förra veckan:

"Vi har fortfarande Skatteverkets nybilslista som grundtänk hur pristak ska kunna realiseras i föreskrift som ska tas fram."

Så inget spikat än, men det pekar åt det hållet...
Någon nämnde att det kan bli som när man räknar förmånsvärde, har aldrig haft en sådan så inte helt hundra hur det funkar, räknas rabatt in då eller det är enbart listpris + tillbehör?
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000

Inlägg av Fredrik j »

Andersen skrev:
Jeppe_E skrev:
current skrev:
Någon som vet hur exta utrustning hanteras? Går dom bara på SKV nybilspris?

Japp. På bilens grundpris.

Jag tänker mig att Tesla helt plötsligt börjar exkludera en massa saker ur Model Y LR och Model 3 Performance och lägger det som extrautrustning :lol:
Så här skrev Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, till mig förra veckan:

"Vi har fortfarande Skatteverkets nybilslista som grundtänk hur pristak ska kunna realiseras i föreskrift som ska tas fram."

Så inget spikat än, men det pekar åt det hållet...
Allt annat skulle ju bli fantastiskt rörigt. Och ologiskt. Myndigheterna har ju redan en lista. Att då göra en ny…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000

Inlägg av MWall »

anna__ skrev:
Andersen skrev:
Jeppe_E skrev:
current skrev:
Någon som vet hur exta utrustning hanteras? Går dom bara på SKV nybilspris?

Japp. På bilens grundpris.

Jag tänker mig att Tesla helt plötsligt börjar exkludera en massa saker ur Model Y LR och Model 3 Performance och lägger det som extrautrustning :lol:
Så här skrev Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, till mig förra veckan:

"Vi har fortfarande Skatteverkets nybilslista som grundtänk hur pristak ska kunna realiseras i föreskrift som ska tas fram."

Så inget spikat än, men det pekar åt det hållet...
Någon nämnde att det kan bli som när man räknar förmånsvärde, har aldrig haft en sådan så inte helt hundra hur det funkar, räknas rabatt in då eller det är enbart listpris + tillbehör?
Listpris inkl alla tillval är det som gäller för förmånsvärde. Så måste det nästan bli när det gäller detta också. Man får skicka in köpekontraktet för där framgår listpris på allt och även summan.
current
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av current »

martinot skrev:
Mickep skrev:
Det kommer Mao bli en svettig höst för elbilsköpare.
Gälller det från köpet eller leverans och registrering?
Dels extra högt pris (som garanterat kommer sänkas) och långa leveranstider.
Registrering (när du blir ägare till bilen).

Med den batteribrist, komponentbrist, halvledarbrist, Covid i Kina och krig i Ukraina så är efterfrågan på elbilar generellt bra mycket större än de elbilar som kan produceras. Jag tror därför inte på några prissänkningar från fordonsindustrin, även om miljöbonusen pausas eller starkt begränsas (eller tom. skulle försvinna helt).

Finns ingen anledning för biltillverkarna att sänka priserna när de ändå säljer allt de kan leverera. Tror snarare på ytterligare lätt ökade priser under det närmaste året.

Tror även en hel del normala rabatter kommer försvinna. I Norge och Sverige kommer tex. BMW strunta i tidigare avtalsrabatter, och gå över på riktpriser som fastpriser för deras elbilar (i praktiken en 10% prishöjning för många avtalskunder). Tror fler tillverkare kommer följa BMW (Tesla, Polestar och Volvo elbilar är redan där med fastpris).
Vore skönt om det blev fast pris, men till ex. för Mercedes som skulle köra börja köra fast pris så får man fortfarande ändå alltid 12% på deras Fleet Edition. Sen är ju Fleet edition i sig redan rabatterat, kollade om man kunde nyttja RAM-avtal på fleet edition, jo då 16% kunde vi få istället för 12%
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000

Inlägg av sven-labil »

Jeppe_E skrev:
current skrev:
Någon som vet hur exta utrustning hanteras? Går dom bara på SKV nybilspris?

Japp. På bilens grundpris.

Jag tänker mig att Tesla helt plötsligt börjar exkludera en massa saker ur Model Y LR och Model 3 Performance och lägger det som extrautrustning :lol:
:D Som många tyska tillverkare.
- Fotbroms 12900:-
- Yttre dörrhandtag främre 8400:-
osv.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
anna__ skrev:
Andersen skrev:
Jeppe_E skrev:
current skrev:
Någon som vet hur exta utrustning hanteras? Går dom bara på SKV nybilspris?

Japp. På bilens grundpris.

Jag tänker mig att Tesla helt plötsligt börjar exkludera en massa saker ur Model Y LR och Model 3 Performance och lägger det som extrautrustning :lol:
Så här skrev Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, till mig förra veckan:

"Vi har fortfarande Skatteverkets nybilslista som grundtänk hur pristak ska kunna realiseras i föreskrift som ska tas fram."

Så inget spikat än, men det pekar åt det hållet...
Någon nämnde att det kan bli som när man räknar förmånsvärde, har aldrig haft en sådan så inte helt hundra hur det funkar, räknas rabatt in då eller det är enbart listpris + tillbehör?
Listpris inkl alla tillval är det som gäller för förmånsvärde. Så måste det nästan bli när det gäller detta också. Man får skicka in köpekontraktet för där framgår listpris på allt och även summan.
Det skulle ju ta en evighet att administrera jämfört med om processen i princip skulle kunna automatiseras om den baseras på uppgifter man redan har i existerande register.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:

Listpris inkl alla tillval är det som gäller för förmånsvärde. Så måste det nästan bli när det gäller detta också. Man får skicka in köpekontraktet för där framgår listpris på allt och även summan.
Det skulle ju ta en evighet att administrera jämfört med om processen i princip skulle kunna automatiseras om den baseras på uppgifter man redan har i existerande register.
En evighet?

Eller så gör man som med förmånsvärdet även där och inför stickprovskontroller där den som blir påkommen med att mygla får betala tillbaka bidraget samt betala en straffavgift?

Att de ska gå på grundpriset och strunta i tillvalen är ju som gjort för "kreativa lösningar". Det brukar inte svenska myndigheter tillåta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av LarsL »

Hur blir det med bilar som levereras innan 8 Juli? Kommer någon nitisk och fribasande tjänsteman tycka att du ska inte ha något heller, för du borde inte sticka upp.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Hur blir det med bilar som levereras innan 8 Juli? Kommer någon nitisk och fribasande tjänsteman tycka att du ska inte ha något heller, för du borde inte sticka upp.
Nej, bilar som är registrerade och i trafik före brytdatumet är berättigade till bonus. Sen om det finns pengar, är en helt annan diskussion.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av jonasl »

Känns ju sjukt svettigt med SMS från Tesla som specar 21-29 Juni, i appen står det fortfarande 2-9 Juli.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar