Long Range från Berlin?
Moderator: Redaktion
Long Range från Berlin?
När tror ni de börjar tillverka vanlig Model Y Long Range i Berlin? Med tanke på att de öppnat upp endel nya marknader i asien och australien så känna det ju lite som att de tänker att Berlin kommer täcka upp Europas behov så ganska snart.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Long Range från Berlin?
Ingen aning men skulle gissa på 2023. De måste väl få upp produktionstakten mer först.malmer skrev:När tror ni de börjar tillverka vanlig Model Y Long Range i Berlin? Med tanke på att de öppnat upp endel nya marknader i asien och australien så känna det ju lite som att de tänker att Berlin kommer täcka upp Europas behov så ganska snart.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Tillåt mig att spekulera lite fritt. Jag har själv en prel leveranstid till Oktober. Tesla bygger bilarna i Kina i början av kvartalet (därefter bygger de bilar för asien) och skeppar dem sen med båtar så de levereras mot slutet av varje kvartal. Därav hetsen just nu för Q2.
Q3 slutar i september, så oktober är således Q4. Min bil planeras alltså att levereras i början av Q4, när Tesla inte skeppar några bilar från Kina. Detta lämnar två alternativ:
1) Tesla räknar med att kunna bygga även MYLR i Berlin lagom till Q4.
2) Uträkningen av datum är inte det minsta kopplad mot deras kvartalsleveranser utan går bara på en kö och lägger på x veckor baserat på det. Dock ska nämnas att i början var min leveranstid satt till mitten av November till December. Vilket skulle matcha båtarna rätt bra.
Alternativ 2 är väl såklart troligast, men vore ju spännande med alternativ 1!
Q3 slutar i september, så oktober är således Q4. Min bil planeras alltså att levereras i början av Q4, när Tesla inte skeppar några bilar från Kina. Detta lämnar två alternativ:
1) Tesla räknar med att kunna bygga även MYLR i Berlin lagom till Q4.
2) Uträkningen av datum är inte det minsta kopplad mot deras kvartalsleveranser utan går bara på en kö och lägger på x veckor baserat på det. Dock ska nämnas att i början var min leveranstid satt till mitten av November till December. Vilket skulle matcha båtarna rätt bra.
Alternativ 2 är väl såklart troligast, men vore ju spännande med alternativ 1!
Model 3 SR+ 2019
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Du kan nog räkna med att det är alternativ 2 som gäller. Jag gick vidare med min "gamla" beställning av MYLR i mars och fick april som estimerad leveransmånad. Nu ser det ut som att den trillar in efter midsommar..
Model Y LR AWD 2022
Jo du har säkert rätt. För min del blir det nog mer att hoppas jag får plats i Q3 pga avbokningar, annars så blir ju det julklapps-leverans i december. Men det är såklart mycket roligare att fantisera om en fullt upprampad Berlin.
Model 3 SR+ 2019
Jag beställde en MY LR svart/svart/19" den 10/3 och hämtade ut en Berlinbyggd den 25/8. VIN är i höga 16000.
//Mattias
//Mattias
Jag hämtade min Y LR vit/svart 19” den 24/8, byggd i Berlin. Mitt VIN i låga 16000.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
Ni som hämtat ut MY LR som tillverkats i Berlin, hur upplever ni bilarna avseende kvalité, ljudvolym i kupén?
Är också väldigt intresserad hur LR från Berlin är i jämförelse med Performence och LR tillverkad i Shanghai.
Har precis fått VIN (VIN mellanhögt 21000) i källkoden och är lite kluven på hur jag ska göra då jag även har en beställning på en Peformence.
Beställningen på Peformence gjordes i första hand pga. att den av många har upplevts som att ha bättre fjädringskomfort.
Har precis fått VIN (VIN mellanhögt 21000) i källkoden och är lite kluven på hur jag ska göra då jag även har en beställning på en Peformence.
Beställningen på Peformence gjordes i första hand pga. att den av många har upplevts som att ha bättre fjädringskomfort.
Ni ser ju VIN om de är från Kina eller Tyskland.
Jag har inte jämfört Kinesisk Y med Tysk Y.
Finns någon i Kristinehamn men en Kinesisk Y som också är nyfiken på skillnaderna kan vi träffas och jämföra:)
Jag har jämfört en 2020 3:a med min MIB Y, men det är två helt olika ligor. Se egen tråd om det.
Jag har inte jämfört Kinesisk Y med Tysk Y.
Finns någon i Kristinehamn men en Kinesisk Y som också är nyfiken på skillnaderna kan vi träffas och jämföra:)
Jag har jämfört en 2020 3:a med min MIB Y, men det är två helt olika ligor. Se egen tråd om det.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?