Använda bilen som kylskåp?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av Jordgubben »

Ja lite udda fråga kanske men har upptäckt att "MIN" på temperaturinställning innbär ca 7-8 grader. Kan det vara skadligt för bilen på något sätt att köra ac:n så hårt under någon dag? Skulle vara guld värt för mig att kunna använda bilen som kylskåp emellanåt.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av juristen »

Jag undviker din fråga och frågar istället om det kan vara aktuellt med en kylbox som drivs av cigarettändaruttaget? De rymmer iofs mindre men är mycket bättre isolerade och mer effektivt än att kyla ner hela kupén.

Finns många olika att välja på, jag har en sån här som funkat bra:
https://www.clasohlson.com/se/Kylbox-12 ... /p/31-8215
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av NEO »

Själva bilens inredning tål kylan 7-8 grader utan problem. Hur många Teslor står inte i -20 årligen på natten? Däremot tror jag inte din fråga är riktad åt det hållet utan snarare om kanske AC anläggningen tål att köras i längre perioder. Jag sticker ut näsan och säger kör: bilen har ju nybilsgaranti och skulle AC kompressor eller något annat rör brista så är du ju safe. Sen om Tesla är så pass noga att de kikar om du kört din AC i konstant MIN under flera dagars tid och nekar reparation på garanti låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av holden »

juristen skrev:
Jag undviker din fråga och frågar istället om det kan vara aktuellt med en kylbox som drivs av cigarettändaruttaget? De rymmer iofs mindre men är mycket bättre isolerade och mer effektivt än att kyla ner hela kupén.

Finns många olika att välja på, jag har en sån här som funkat bra:
https://www.clasohlson.com/se/Kylbox-12 ... /p/31-8215

En följdfråga på det, om man kopplar in en kylbox i ciggutaget (var sitter det i en M3?), kommer man kunna köra kylboxen när bilen är låst/insomnad?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av Teslaspolen »

holden skrev:
juristen skrev:
Jag undviker din fråga och frågar istället om det kan vara aktuellt med en kylbox som drivs av cigarettändaruttaget? De rymmer iofs mindre men är mycket bättre isolerade och mer effektivt än att kyla ner hela kupén.

Finns många olika att välja på, jag har en sån här som funkat bra:
https://www.clasohlson.com/se/Kylbox-12 ... /p/31-8215

En följdfråga på det, om man kopplar in en kylbox i ciggutaget (var sitter det i en M3?), kommer man kunna köra kylboxen när bilen är låst/insomnad?
Nej! Men om jag inte minns fel kan man skaffa en OBDII till 12v adapter och koppla in i uttaget som finns i närheten av pedalerna. Den ska alltid vara strömsatt.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av juristen »

12V-uttaget (15,5V från 2022) sitter i framkant av mittkonsolens bakre fack. Det är lite svårt att se.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av borgward »

holden skrev:
juristen skrev:
Jag undviker din fråga och frågar istället om det kan vara aktuellt med en kylbox som drivs av cigarettändaruttaget? De rymmer iofs mindre men är mycket bättre isolerade och mer effektivt än att kyla ner hela kupén.

Finns många olika att välja på, jag har en sån här som funkat bra:
https://www.clasohlson.com/se/Kylbox-12 ... /p/31-8215

En följdfråga på det, om man kopplar in en kylbox i ciggutaget (var sitter det i en M3?), kommer man kunna köra kylboxen när bilen är låst/insomnad?
Enligt denna tråd så finns det flera sätt att hålla 12v igång:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... er.231494/
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av holden »

Tack för svar, då hamnar ett cigguttag i lastutrymme bak med fjärrstyrning via app på min önskelista - skulle ju vara kanon att kunna kyla drycker där en varm dag.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av jak »

Jag har gjort precis det du pratade om. Jag ordnade en sommarlunch med catering för ett 30-tal personer. Hämtade upp maten på morgonen och placerade allting i bilen med fällda baksäten. Det var mat och dryck som fyllde upp väl.

Parkerade bilen i skuggan, och hade max AC på. Fungerade alldeles utmärkt.

Jag kan givetvis inte uttala mig om något i bilrn tog skada av det, men det är väl inte konstigare än att man har AC på när man kör en varm sommardag.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av Flagada »

Har inte Tesla något liknande det "camping-mode"? som finns i tex Hyundais Ioniq och driver då bilens 12v system kontinuerligt direkt från högvoltsbatteriet utan att belasta 12v batteriet, allt utom körläge fungerar och man då kan använda 12vuttagen, köra luftkonditioneringen och infotainmentsystemet så länge man vågar...
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av thogr »

Jag har också använt bilen som kylskåp en gång när min son tog studenten. Jag ställde in all mat från catering-firman i bagaget för mitt kylskåp var redan fullt med annat. Funkade super bra. Minns inte hur lång timmar den stod i MIN-läget. Men det var länge. Bilen stod i ett parkeringsgarage under jord, inkopplad till laddboxen. Det blir dock ganska fuktigt med imma på rutorna. Väldigt kalla säten (kortbyxor) när jag skulle köra upp bilen för att packa upp maten när gästerna kom. :D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av mikebike »

Flagada skrev:
Har inte Tesla något liknande det "camping-mode"? som finns i tex Hyundais Ioniq och driver då bilens 12v system kontinuerligt direkt från högvoltsbatteriet utan att belasta 12v batteriet, allt utom körläge fungerar och man då kan använda 12vuttagen, köra luftkonditioneringen och infotainmentsystemet så länge man vågar...
Jo givetvis.
Både Camp-mode och Dog-mode finns.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av Delta »

Jag har också goda erfarenheter, se tidigare tråd: Ont om kylskåpsplats? Använd teslan!
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Använda bilen som kylskåp?

Inlägg av Jordgubben »

juristen skrev:
Jag undviker din fråga och frågar istället om det kan vara aktuellt med en kylbox som drivs av cigarettändaruttaget? De rymmer iofs mindre men är mycket bättre isolerade och mer effektivt än att kyla ner hela kupén.

Finns många olika att välja på, jag har en sån här som funkat bra:
https://www.clasohlson.com/se/Kylbox-12 ... /p/31-8215
Nja rätt stora volymer som behövde kylning, hade bagaget och baksätet fyllt. Haft igång i drygt ett dygn nu och det har funkat bra än så länge. Men verkar dra ca 3kW att ha igång full kyla.
Skriv svar