Vibrationer i drivlinan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AndersBj »

Hej!

Har haft vibrationer och oljud i hastigheter mellan 75-90 km/h en tid nu. Rätt så enerverande ljud som låter som när man kör på räfflorna på en målad kantlinje. Dessutom hugger det lite lätt då och då, inte mycket, men man kan känna det.

Efter att ha uteslutit obalans, lager o allt annat som jag haft erfarenhet från konventionella bilar uppfattade jag att detta måste vara ett "Teslaproblem".

På SC berättade de att de haft inne en annan kund med samma problem och att mitt var liknande. Problemet sägs vara dubbade vinterdäck med för(?) mjukt gummi för friktionens skull. Det blir en konstig resonans (den andra kunden hade det vid något lägre hastigheter än jag)

Man har lagt en "problemanmälan" till Tesla men har ingen lösning. Jag får leva med det men det är väldigt disharmoniskt och körandet är inte alls lika roligt (som det var med sommardäcken)

Enligt Tesla skall det fungera bäst med 21" sommardäck men det ät ju en utopi att ha det nu.

Har någon samma problem som jag?
Däcken är dubbade Hakka 7 i den helbilsgodkända dimensionen på 19" originalfälgarna.
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av e5m1r »

Är det en d modell
Då kan det kanske vara nåt med motorn fram?
Har du kollat lufttryck försökt att öka/minska den för att se skillnad


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AndersBj »

Hej

Jess en 70d. Har provat med 2,9 och nu har jag 3,3 sen en tid.

Är nu nöjda med era dubbade i övrigt? Nån annan med just Hakka7?
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 mar 2015 12:07
Ort: Göteborg

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Krill »

Upplever du att ingen väg känns slät? Att även nylagd motorväg känns "räfflad"?
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AndersBj »

Stämmer, hur tråkigt som helst. Funderar på att kränga dessa och köra odubbade Hakka men om man inte kan vara säker på att slippa detta så känns det ju som pengar i sjön.

Funderar på att åka till SC så kan vi kanske prova oss fram till "rätt" däck.

Vill helst ha dubbat med resor till Jämtland och Hemsedal mm
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av danni »

Åh, tråkigt. Jag har nya Hakka 8 på Teslas original 19", och har inga problem med dem. Faktum är att det är tystare än jag hade väntat mig, och däcken i sig är riktigt bra, riktigt fina vägegenskaper för att vara dubbdäck.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har Hakka 7 på originalfälgar på en 85D och visst rasslar det rejält mycket mer än med de ps3 jag bytte från, men inte mer än förväntat.

Jag uppfattar inte vinterdäcken som ljudligare än mina tidigare bilars, skillnaden är att Telsan är så mycket tystare i sig.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Reddy »

Jag har 19" Hakka R2 (dubbfria) och jag märker av vad som jag bäst kan beskriva som en morrande vibration i ratten, hörs till viss del också, det är inte obalans och inte direkt störande.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av jjmaskin »

Jag fick samma när vinterdcken åkte på. jag tror att det är hjullagret som börjar bli dåligt, satte på sommardäcken och då kändes vibrationerna i ratten fast mycket mindre kanske föratt däcken är hårdare och väsnas mer

Inläggav Teslaägare jjmaskin » 17 okt 2015 13:19
jag beställde nitro gunmetal 19" med dubbfria hakka r2. monterade dom igår lite tidigt men jag ville se om allt passade innan det kom en meter snö.
två problem .
durrande eller surrande ljud från 30-100 km/h ungefär som som vitalinjerna som surrar när man kör på dom fast inte lika kraftigt men det känns i ratten och verkar komma från vä fram. jag har skiftat fram o bak, olika däckstry, rotationsriktningen är ok, den lilla skruven i navet tar inte i fälgen, dom däcken tar inte i någonstans . däckfirman trodde det var hjullager men det var inget ljud innan och jag var med när dom bytte så det är inget dom sabbat i hjulupphängningen. Det måste vara däckmönstret har ni andra fått liknande ljud ?
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Reddy »

Ja, tror det är lamellerna som ger ett brummande ljud och små vibrationer i ratten. Minskar efter att man kört ca 50 mil. Krävs ganska mycket tryck i dem, minst 3.3 bar (kalla däck).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av jjmaskin »

jag har körtvinterdäcken hakka r2 över 300 mil med 3,3 bar och det har ökat istället ! det är väl en lagerhub på teslan med antar jag. det är ju eg två vinkelkontaktkullager som har gemensam inner eller ytterring och förspänningen är inslipad vid tillverkningen av lagret , samt axel och nav är ihopsatta. hade sådana på priusen och det blev precis samma ljud då jag råkade köra på en refug det verkar som att lagerhub är ganska känslig kanske släpper förspänningen i lagret av nån smäll ( 2 mil grusväg med storahål ) men lätt att montera som en enhet vid montering av bilen. Min bil ska in på service på Måndag får se om dom byter lagret annars gör jag det själv det är väldigt jobbigt ljud/vibrationer
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av LarsL »

Om det är hjullagret så varierar ljudet när du svänger.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av e5m1r »

LarsL skrev:
Om det är hjullagret så varierar ljudet när du svänger.
Även om det är däck så borde ljudet variera i svängen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av jjmaskin »

ja det gör det
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av jjmaskin »

det hörs vänsterfram på mig
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av LarsL »

Hörs ganska tydligt om det är hjullagret, sväng kraftigt i hyfsat låg fart. Hörs inget när du svänger åt ena hålet men betydligt mer när du svänger åt andra.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av jjmaskin »

jjmaskin skrev:
ja det gör det
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 mar 2015 12:48

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av REIT »

Jag har haft vibrationer i ratten och varit inne på service ett antal gånger.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Zoidberg »

REIT skrev:
Jag har haft vibrationer i ratten och varit inne på service ett antal gånger.

Samma här. Ett par saker har rättats till men jag känner fortfarande av det.
Vad har du för konfig. på bilen?
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AndersBj »

Fick frågan om jag köpt däcken av Tesla. Kan väl nästan gå med på att hålla mig till originalfälgarna men att behöva fråga vilka däck som fungerar är lite för mycket.

Nåja nu ska jag i alla fall göra det och förhoppningsvis få hjälp att prova o komma fram till vilka vinterdäck som fungerar bäst. 11000:- i sjön för Hakka7:orna.

Nån som hade nåt annat dubbdäck ni är nöjda med, o då struntar vi i sånt som ex rassel från dubben. Förslag mottages tacksamt
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Vibrationer i drivlinan

Inlägg av e5m1r »

AndersBj skrev:
Fick frågan om jag köpt däcken av Tesla. Kan väl nästan gå med på att hålla mig till originalfälgarna men att behöva fråga vilka däck som fungerar är lite för mycket.

Nåja nu ska jag i alla fall göra det och förhoppningsvis få hjälp att prova o komma fram till vilka vinterdäck som fungerar bäst. 11000:- i sjön för Hakka7:orna.

Nån som hade nåt annat dubbdäck ni är nöjda med, o då struntar vi i sånt som ex rassel från dubben. Förslag mottages tacksamt
Fick för mig att du redan hadde hakka7 det finns ingen tesla utgåva av däcket så det är samma?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av e5m1r, redigerad totalt 1 gånger.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har som sagt Hakka7 på originalfälg och är nöjd.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AnteF »

jjmaskin skrev:
Jag fick samma när vinterdcken åkte på. jag tror att det är hjullagret som börjar bli dåligt, satte på sommardäcken och då kändes vibrationerna i ratten fast mycket mindre kanske föratt däcken är hårdare och väsnas mer

Inläggav Teslaägare jjmaskin » 17 okt 2015 13:19
jag beställde nitro gunmetal 19" med dubbfria hakka r2. monterade dom igår lite tidigt men jag ville se om allt passade innan det kom en meter snö.
två problem .
durrande eller surrande ljud från 30-100 km/h ungefär som som vitalinjerna som surrar när man kör på dom fast inte lika kraftigt men det känns i ratten och verkar komma från vä fram. jag har skiftat fram o bak, olika däckstry, rotationsriktningen är ok, den lilla skruven i navet tar inte i fälgen, dom däcken tar inte i någonstans . däckfirman trodde det var hjullager men det var inget ljud innan och jag var med när dom bytte så det är inget dom sabbat i hjulupphängningen. Det måste vara däckmönstret har ni andra fått liknande ljud ?
Exakt samma symptom som jag har mellan 40-80. Som värst märks det med Michelin 21 med BBS-fälgarna men symptomen finns även med Michelin 19 vinterdäck på Teslas orginalfälgar, dock i mindre omfattning.

Hojta till om du byter hjullager. Jag antar att nåt av dem är kasst på min eftersom vibrationer fortplantas upp i ratten även när jag coastar med motorn "frikopplad". Skall testa att svänga och felsöka. :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AndersBj »

AnteF skrev:
jjmaskin skrev:
Jag fick samma när vinterdcken åkte på. jag tror att det är hjullagret som börjar bli dåligt, satte på sommardäcken och då kändes vibrationerna i ratten fast mycket mindre kanske föratt däcken är hårdare och väsnas mer

Inläggav Teslaägare jjmaskin » 17 okt 2015 13:19
jag beställde nitro gunmetal 19" med dubbfria hakka r2. monterade dom igår lite tidigt men jag ville se om allt passade innan det kom en meter snö.
två problem .
durrande eller surrande ljud från 30-100 km/h ungefär som som vitalinjerna som surrar när man kör på dom fast inte lika kraftigt men det känns i ratten och verkar komma från vä fram. jag har skiftat fram o bak, olika däckstry, rotationsriktningen är ok, den lilla skruven i navet tar inte i fälgen, dom däcken tar inte i någonstans . däckfirman trodde det var hjullager men det var inget ljud innan och jag var med när dom bytte så det är inget dom sabbat i hjulupphängningen. Det måste vara däckmönstret har ni andra fått liknande ljud ?
Exakt samma symptom som jag har mellan 40-80. Som värst märks det med Michelin 21 med BBS-fälgarna men symptomen finns även med Michelin 19 vinterdäck på Teslas orginalfälgar, dock i mindre omfattning.

Hojta till om du byter hjullager. Jag antar att nåt av dem är kasst på min eftersom vibrationer fortplantas upp i ratten även när jag coastar med motorn "frikopplad". Skall testa att svänga och felsöka. :)
Hur gammal är din bil och hur långt har den rullat. Min har 750 mil på mätaren sen i augusti. Det KAN väl inte vara ett lager på så kort tid?
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AnteF »

AndersBj skrev:
Hur gammal är din bil och hur långt har den rullat. Min har 750 mil på mätaren sen i augusti. Det KAN väl inte vara ett lager på så kort tid?
Kan och kan? :)

P85D årets modell. Kört ca 800 mil sedan maj.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Skriv svar