Konstigt slitage insida bakdäcken

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Konstigt slitage insida bakdäcken

Inlägg av thomas76 »

Fick en pyspunka högerbak för ca två veckor sedan och har fyllt på luft varannan dag typ. Idag tog jag av hjulet för att hitta eventuell skruv i däcket. Till min förvåning så är korden framme på ett ställe. Se bild. Förstår inte hur det kan bli just där. Hjulen balanserades för ca 1 månad sedan och jag skulle nog fått höra från däckfirman om något var slitet. Två bilder, ett på vardera hjul.

Vad är fel när det blir slitage som detta ?

BildBild
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konstigt slitage insida bakdäcken

Inlägg av mans71 »

Jag råkade nyss ut för samma.

viewtopic.php?f=10&t=29819

Jag är glad att jag fick punka under natten på parkeringen för dagen efter skulle jag åka E4 60 mil. Hade det smällt på motorvägen så vet jag inte vad som skulle ha hänt, säkert inget bra iaf. Fyra nya Continetal-däck och en hjulinställning blev lösningen för mig. Hjulvinklarna var inte jättefel enligt däckfirman. Dom skyllde på billiga däck - Achilles atr sport 2 xl - tydligen poppis i Norge på Teslor. Samtidigt, dom satte på dom ett par hundra mil innan utan att se något onormalt slitage. Kanske Model S är känslig helt enkelt för potthål/felinställda hjulvinklar och snabbt sliter ned däcken vid felinställning? Eller så är det hastigheten - skillnad på Norge 70-vägar och Sverige XXX-vägar.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Konstigt slitage insida bakdäcken

Inlägg av tigermann »

mans71 skrev:
Jag råkade nyss ut för samma.

viewtopic.php?f=10&t=29819

Jag är glad att jag fick punka under natten på parkeringen för dagen efter skulle jag åka E4 60 mil. Hade det smällt på motorvägen så vet jag inte vad som skulle ha hänt, säkert inget bra iaf. Fyra nya Continetal-däck och en hjulinställning blev lösningen för mig. Hjulvinklarna var inte jättefel enligt däckfirman. Dom skyllde på billiga däck - Achilles atr sport 2 xl - tydligen poppis i Norge på Teslor. Samtidigt, dom satte på dom ett par hundra mil innan utan att se något onormalt slitage. Kanske Model S är känslig helt enkelt för potthål/felinställda hjulvinklar och snabbt sliter ned däcken vid felinställning? Eller så är det hastigheten - skillnad på Norge 70-vägar och Sverige XXX-vägar.
Vad blev det för däck?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konstigt slitage insida bakdäcken

Inlägg av mans71 »

tigermann skrev:
mans71 skrev:
Jag råkade nyss ut för samma.

viewtopic.php?f=10&t=29819

Jag är glad att jag fick punka under natten på parkeringen för dagen efter skulle jag åka E4 60 mil. Hade det smällt på motorvägen så vet jag inte vad som skulle ha hänt, säkert inget bra iaf. Fyra nya Continetal-däck och en hjulinställning blev lösningen för mig. Hjulvinklarna var inte jättefel enligt däckfirman. Dom skyllde på billiga däck - Achilles atr sport 2 xl - tydligen poppis i Norge på Teslor. Samtidigt, dom satte på dom ett par hundra mil innan utan att se något onormalt slitage. Kanske Model S är känslig helt enkelt för potthål/felinställda hjulvinklar och snabbt sliter ned däcken vid felinställning? Eller så är det hastigheten - skillnad på Norge 70-vägar och Sverige XXX-vägar.
Vad blev det för däck?
Continental conitsportcontact.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Konstigt slitage insida bakdäcken

Inlägg av MWall »

Standard om man kör på low.
Nect
elbilist
Inlägg: 1649
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Konstigt slitage insida bakdäcken

Inlägg av Nect »

Däcken slits onormalt snabbt på E-tron 50/55 med om man kör fjädringen på annat än comfort. Tydligen är bilen inställd med den som standard och väljs annat läge så blir hjulvinkeln eller vad det nu är annorlunda. Gissar på att alla bilar med ställbar luftfjädring har samma problem.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Konstigt slitage insida bakdäcken

Inlägg av dstr »

Toe i kombination med camber.

När du sänker bilen så ökar camber.

Vill du åka runt i low så får du se till att göra hjulinställning i det läget.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Konstigt slitage insida bakdäcken

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
Däcken slits onormalt snabbt på E-tron 50/55 med om man kör fjädringen på annat än comfort. Tydligen är bilen inställd med den som standard och väljs annat läge så blir hjulvinkeln eller vad det nu är annorlunda. Gissar på att alla bilar med ställbar luftfjädring har samma problem.
Tack för den infon, då blir det comfort framgent tills jag byter. Är dock den jag kör med oftast men ska det var så här så försvinner ju fördelen med ställbar luftfjödring.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Lidas5
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 jun 2019 19:40

Re: Konstigt slitage insida bakdäcken

Inlägg av Lidas5 »

Jag hade stora problem med mina 21 tummare. Gjorde inställning varje vår innan de skulle på. Slets ändå ut efter några hundra mil. 19 tums vinterhjul slets inte alls snett så jag fick dumpa 21 tummarna och gå ner på 19 även på sommaren.

Hjulinställningarna gjordes ena gången på Vianor och andra på Tesla.
Model YLR -22
Modell S P85+ 2014 Såld
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Konstigt slitage insida bakdäcken

Inlägg av [JM] »

Gisslet är ju att man åket komfort-läget halva tiden hemma i kommunen sen åker man motorväg under semestern och då väljer bilen low för att minska luftmotståndet.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 429
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Konstigt slitage insida bakdäcken

Inlägg av DanneB »

[JM] skrev:
Gisslet är ju att man åket komfort-läget halva tiden hemma i kommunen sen åker man motorväg under semestern och då väljer bilen low för att minska luftmotståndet.
Det är ju dock en inställning, som man kan stänga av.

Enda sättet jag har hittat är att köra i Chill-läget och normal/komfort-läget på fjädringen. Då håller däcken som bäst, men det är ganska tråkigt. Så nu bränner jag däck igen. :( :lol:
Gäller dock att hålla lite koll på insidan av däcken, så man inte åker på en överraskning på motorvägen.
Tesla Model S 90D
Skriv svar