Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Moderator: Redaktion
Otrevlig upplevelse med min Tesla S
I söndags, på väg till arbetet rasslade det till i bilen. Jag tvärstannade och såg att vänster bakhjul stod snett. Tre! hjulbultar hade gått av utan att ha visat några tecken tidigare. En bult hade en brun brottsyta som tyder på att bulten måste ha varit av men hängt ihop ändå. De två andra bultarna hade metallrena brottsytor så de har gått av samtidigt. Hastigheten var inte hög jag skulle gissa cirka femtio. Jag körde i en lätt kurva då det hände. Men som tur var fick jag stopp på bilen på en gång och kunde bara konstatera att det skulle bli bärgare efter jobbet. En familj som bodde i ett hus helt intill olyckan kom ut och undrade. " Det där är ingen bra reklam för Tesla" sade mannen spontant. Hjulet pekade snett utåt.
Som tur var var jag nära arbetet så en arbetskamrat hämtade mig.
Sedan blev det som sagt bärgare.
Jag hade utrustning i bilen som jag var tvungen att ta hem så det blev bärgning till min bostad. Bärgaren sade att Tesla ändå inte har öppet på helgerna och att de inte fick tillgång till nycklar för att placera deras bilar inom inhägnaden.
Han bedömde att bilen var väldigt riskabel att flytta och fick dra upp bilen men största försiktighet på flaket för att hjulet inte skulle gå av. Likadant hemma hos mig, han var ängslig för att bilen inte skulle klara att bli ställd på gatan.
Men det gick bra. Mannen trodde först att det var någon länkarm eller led som hade gett sig men var förvånad över att det var bultarna. Han tog ett flertal bilder för dokumentation både vid skadeplatsen och hemma hos mig.
Jag hissade upp bakänden med domkraft och tog av hjulet.
Mitt i eländet var jag ändå ganska lättad. Tre dagar tidigare hade jag kört från min sommarstuga en tur på drygt hundra mil. Jag vill inte veta vad som hade hänt om hjulet hade vikt sig i 120 km/h.
Jag fick mig i alla fall en tankeställare angående bilens och delarnas kvalitet. Jag har kört ett gott stycke över hundratusen mil genom åren med andra bilar men inte varit med om någonting liknande.
Teslan har gått 21000 mil och jag har haft den i 6000 mil. Men jag har kört andra bilar som gått betydligt längre utan liknande incidenter.
Teslan är trevlig att köra men kvaliteten verkar lämna åtskilligt övrigt att önska.
Ett möte på en 90-väg med ett bakhjul som styr dit det vill eller på motorväg i 120 hade blivit en förstasidesrubrik för Tesla som hade varit svår att prata sig ur.
Kör försiktigt i era dösfällor!
Som tur var var jag nära arbetet så en arbetskamrat hämtade mig.
Sedan blev det som sagt bärgare.
Jag hade utrustning i bilen som jag var tvungen att ta hem så det blev bärgning till min bostad. Bärgaren sade att Tesla ändå inte har öppet på helgerna och att de inte fick tillgång till nycklar för att placera deras bilar inom inhägnaden.
Han bedömde att bilen var väldigt riskabel att flytta och fick dra upp bilen men största försiktighet på flaket för att hjulet inte skulle gå av. Likadant hemma hos mig, han var ängslig för att bilen inte skulle klara att bli ställd på gatan.
Men det gick bra. Mannen trodde först att det var någon länkarm eller led som hade gett sig men var förvånad över att det var bultarna. Han tog ett flertal bilder för dokumentation både vid skadeplatsen och hemma hos mig.
Jag hissade upp bakänden med domkraft och tog av hjulet.
Mitt i eländet var jag ändå ganska lättad. Tre dagar tidigare hade jag kört från min sommarstuga en tur på drygt hundra mil. Jag vill inte veta vad som hade hänt om hjulet hade vikt sig i 120 km/h.
Jag fick mig i alla fall en tankeställare angående bilens och delarnas kvalitet. Jag har kört ett gott stycke över hundratusen mil genom åren med andra bilar men inte varit med om någonting liknande.
Teslan har gått 21000 mil och jag har haft den i 6000 mil. Men jag har kört andra bilar som gått betydligt längre utan liknande incidenter.
Teslan är trevlig att köra men kvaliteten verkar lämna åtskilligt övrigt att önska.
Ett möte på en 90-väg med ett bakhjul som styr dit det vill eller på motorväg i 120 hade blivit en förstasidesrubrik för Tesla som hade varit svår att prata sig ur.
Kör försiktigt i era dösfällor!
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Helt osannolikt att tre hjulskruvar går av om alla fem var åtdragna med ett något så när korrekt åtdragningsmoment. Ta upp det med den som monterade hjulen på bilen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Mm låter som någon dragit åt bultarna för kung och fosterland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Jo, de var åtrdragna med rätt moment. jag har alltid verktyg och momentnyckel med mig i bilen då jag vet att Teslan är känslig på den punkten.
Kollade innan jag åkte till sommarstugan.
Kollade innan jag åkte till sommarstugan.
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Det kan ju varit så att den tidigare ägaren inte drog åt bultarna med momentnyckel - krävs bara att man drar en bult för hårt en gång så kan den vara tillräckligt skadad för att den senare ska gå av.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Nej, det är nästan omöjligt att dra av M14 hjulskruvar, vanliga verktyg, även tryckluftsdrivna har inte tillräckligt moment (typ 500Nm)..
De har troligast varit för löst åtdragna så att fälgen har glappat och skjuvat av skruvarna vid acceleration och inbromsning.
Jag har varnat för att billiga momentnycklar inte duger till m14 hjulskruvar. 10% för löst är farligare än 50% för hårt.
De har troligast varit för löst åtdragna så att fälgen har glappat och skjuvat av skruvarna vid acceleration och inbromsning.
Jag har varnat för att billiga momentnycklar inte duger till m14 hjulskruvar. 10% för löst är farligare än 50% för hårt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Vad skönt att det inte gick värre ändå! Hoppas det löser sig och att inte bilen är mer skadad.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Otrevligt men för att hjulet ska stå snett så måste ju alla muttrarna vara lösa... Hjulet sitter ju med muttrar och inte skruvar (kalla dem bultar om ni vill...). Det verkar ju fullständigt omöjligt att dessa ska lossna/gå av (pinnskruvarna alltså) när du kollade dem ca 200 mil tidigare. Vilken modell kör du? Hade du uppvisning för grannarna vid sommarhuset? Har du kollat/kalibrerat din momentnyckel nyligen? Ja, jag vet. Många frågor men jag tvivlar på att detta har med Teslas kvalitet att göra....
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Du behöver inte dra av bulten för att skada den. Det räcker med att man drar den för hårt. Visst finns det marginal i momenten som anges, men det är inga problem att dra en M14 så hårt att den skadas med ganska normala verktyg.tor-ake skrev:Nej, det är nästan omöjligt att dra av M14 hjulskruvar, vanliga verktyg, även tryckluftsdrivna har inte tillräckligt moment (typ 500Nm)..
De har troligast varit för löst åtdragna så att fälgen har glappat och skjuvat av skruvarna vid acceleration och inbromsning.
Jag har varnat för att billiga momentnycklar inte duger till m14 hjulskruvar. 10% för löst är farligare än 50% för hårt.
Och detta gäller alla typer av förband så om det är hjulbultar eller hjulmuttrar spelar inte så stor roll - i slutändan är det samma princip oavsett om det är en bult vi drar in i navet eller en mutter som dras om pinnskruv som sitter i navet.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Om man råkar smörja konan och gängan är det i och för sig lätt hänt att dra sönder en hjulskruv. Är det det som hänt kanske?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5461
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Jag blir lite Nyfiken på om det är originalfälgar, eller tredjepartsfälgar som kräver navringar för att passa.
Skulle muttrarna tappa lite av momentet så blir belastningarna på pinbultarna enormt mycket större om man har fälgar som inte passar perfekt på navet.
Skulle muttrarna tappa lite av momentet så blir belastningarna på pinbultarna enormt mycket större om man har fälgar som inte passar perfekt på navet.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5461
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Både konan och gängan på alla hjulmuttrar är välsmorda från fabrik på min MYP.tor-ake skrev:Om man råkar smörja konan och gängan är det i och för sig lätt hänt att dra sönder en hjulskruv. Är det det som hänt kanske?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Säger inte att du ljuger för det kan ju tänkas att uberturbine har någon specialskruv, och att du har en egen upplaga av instruktionsboken, men i alla andra fall anges alltid åtdragningsmomentet med torr kona och gänga.Nicke Nyfiken skrev:Både konan och gängan på alla hjulmuttrar är välsmorda från fabrik på min MYP.tor-ake skrev:Om man råkar smörja konan och gängan är det i och för sig lätt hänt att dra sönder en hjulskruv. Är det det som hänt kanske?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5461
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Nä jag varken ljuger, har en specialskruv, eller egen upplaga av instruktionsboken. Var får du all skit ifrån?tor-ake skrev:Säger inte att du ljuger för det kan ju tänkas att uberturbine har någon specialskruv, och att du har en egen upplaga av instruktionsboken, men i alla andra fall anges alltid åtdragningsmomentet med torr kona och gänga.Nicke Nyfiken skrev:Både konan och gängan på alla hjulmuttrar är välsmorda från fabrik på min MYP.tor-ake skrev:Om man råkar smörja konan och gängan är det i och för sig lätt hänt att dra sönder en hjulskruv. Är det det som hänt kanske?
Jag säger bara att muttrarna är välsmorda från fabrik på min MYP.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5461
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Såhär står det i min instruktionsbok:tor-ake skrev:// och att du har en egen upplaga av instruktionsboken, men i alla andra fall anges alltid åtdragningsmomentet med torr kona och gänga.
Står det något annat i alla andras instruktionsböcker då, eftersom det alltid ska vara torra gänga och kona?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
De kunde ha varit skadade sedan tidigare. På andra navet drog jag av en bult när jag precis hade köpt den. Jag bytte navet själv. Satte dit SKF. Som tur var köpte jag två nav den gången. De var intre så dyra och det är bra att ha hemma tänkte jag och se, ibland har man rätt.
Detta navet satt dock djävulskt hårt. Drivknuten gick av när jag skulle lossa navet. Aluminium och stål är ingen bra kombination i vår snöiga nord.
Huruvida gängorna ska vara smorda drtyftas av och till på forumet. Gängorna blir också trögare med tiden om man inte smörjer. Rostiga skruvar eller smorda. Det blir olika moment i jämförelse med en fabriksny i vilket fall som helst.
Jag har aldrig lyckats dra av någon bult på mina gamla saabar fast en del verkstäder dragit åt dem med mutterknaclare så att jag fick använda en hävstång för att lossa dem.
Detta navet satt dock djävulskt hårt. Drivknuten gick av när jag skulle lossa navet. Aluminium och stål är ingen bra kombination i vår snöiga nord.
Huruvida gängorna ska vara smorda drtyftas av och till på forumet. Gängorna blir också trögare med tiden om man inte smörjer. Rostiga skruvar eller smorda. Det blir olika moment i jämförelse med en fabriksny i vilket fall som helst.
Jag har aldrig lyckats dra av någon bult på mina gamla saabar fast en del verkstäder dragit åt dem med mutterknaclare så att jag fick använda en hävstång för att lossa dem.
Re: Otrevlig upplevelse med min Tesla S
Skruvarnas funktion på ett hjul är att skapa friktion mellan fälg och bromsskivan. Om friktionen av någon anledning är försämrad av t.ex. smuts, fett eller liknande får skruvarna ta en större del vridmoment. Samma sak kan hända om skruvarna är för löst åtdragna.
Därför är det viktigt att göra rent mellan fälg och skiva samt att aldrig lägga på något som smörjer.
Därför är det viktigt att göra rent mellan fälg och skiva samt att aldrig lägga på något som smörjer.