Touchknappar på ratten istället för spakar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av Pasjostrom »

Läste nyligen ett rykte om att Tesla Model 3 och Model Y förlorar spakarna på ratten och får touchknappar för bland annat blinkers, helljus, etc, som nya Model S och X. Det låter inte helt orimligt, men i mina ögon är det inte önskvärt…

Vad tycker ni?

https://www.notateslaapp.com/news/936/m ... la-model-s
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av MWall »

De måste skoja...
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av Frippanecci »

Coolt. 8-)
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av tommyd »

Om de inte erbjuder en vanlig ratt och vanliga spakar som tidigare så tror jag Tesla kommer förlora väldigt många framtida kunder på ett sådant beslut. Jag skulle aldrig mer köpa en Tesla om jag inte kunde välja att få rund ratt och vanliga spakar iaf. Det ska bli intressant att se hur försäljningen av nya Teslabilar ser ut kvartalet efter att ett sådant beslut är fattat. Och kvartalet ett år efter också, efter att många fått prova sin kompis Tesla med halvratt och konstaterat att nej usch en sån "bil" vill jag inte köpa, vilket tur att jag provade innan jag köpte. Jag hoppas verkligen att detta rykte inte stämmer.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1828
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av BrooklynS »

Det är väl samma som med instrumentkluster, reglage för värmen, knapp till handskfacket, osv osv.

Vi är konservativa och vill ha det som förr för det fungerade ju bra.

Då får vi engelsk bilindustri 1975.
Tesla Y LR -22 EAP
SwedishAdvocate
Inlägg: 5660
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nu ska ju den här ratten enligt uppgift här förhoppningsvis få fortsätta att vara rund och inte yoke-formad... Men det ska bli intressant att höra från de som får sina S/X Plaid hur det går om man försöker att blinka ut ur en mindre/liten rondell...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 11045
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Det är väl samma som med instrumentkluster, reglage för värmen, knapp till handskfacket, osv osv.

Vi är konservativa och vill ha det som förr för det fungerade ju bra.

Då får vi engelsk bilindustri 1975.
Dom flesta bilar har ju allt det där du räknar upp. Även elbilar.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av holden »

Jag skulle föredra att ha blinkers på skärmen, nuvarande högerblinkers med spak = helljuset på nästa gång man åker genom en tunnel.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av Pasjostrom »

BrooklynS skrev:
Det är väl samma som med instrumentkluster, reglage för värmen, knapp till handskfacket, osv osv.

Vi är konservativa och vill ha det som förr för det fungerade ju bra.

Då får vi engelsk bilindustri 1975.
Jag ser inga fördelar med att ta bort spakarna (förutom möjligtvis kostnadsmässiga för Tesla), det känns mest som innovation för innovationens skull.

Nackdelarna som jag ser det är dock flera - Sämre/ingen taktil feedback, svårare att använda blinkers på olika sätt, svårare att blinka med helljus, svårare att tuta, etc. Men blir det så så får man väl lära sig leva med det :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
Det är väl samma som med instrumentkluster, reglage för värmen, knapp till handskfacket, osv osv.

Vi är konservativa och vill ha det som förr för det fungerade ju bra.

Då får vi engelsk bilindustri 1975.

Det där är en fjantig tolkning. All förändring är inte av godo. Skulle Tesla sälja en trehjulig bil skulle du väl också jubla... :lol:
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
BrooklynS skrev:
Det är väl samma som med instrumentkluster, reglage för värmen, knapp till handskfacket, osv osv.

Vi är konservativa och vill ha det som förr för det fungerade ju bra.

Då får vi engelsk bilindustri 1975.

Det där är en fjantig tolkning. All förändring är inte av godo. Skulle Tesla sälja en trehjulig bil skulle du väl också jubla... :lol:
Trehjuliga bilar är framtiden:

:-)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1828
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av BrooklynS »

MWall skrev:
BrooklynS skrev:
Det är väl samma som med instrumentkluster, reglage för värmen, knapp till handskfacket, osv osv.

Vi är konservativa och vill ha det som förr för det fungerade ju bra.

Då får vi engelsk bilindustri 1975.

Det där är en fjantig tolkning. All förändring är inte av godo. Skulle Tesla sälja en trehjulig bil skulle du väl också jubla... :lol:
Jag uppskattar ingenjörskonst och smarta/rationella lösningar. Därför är jag svag för exempelvis Citroëns klassiska modeller. Man har inte saker för att "andra har det" utan man försöker hitta sätt att lösa själva ursprungsproblemet bättre (tex flytta 5 personer från A till B på enklaste, billigaste och komfortablaste vis).

Jag har gärna instrumentkluster framför föraren som på S, men jag köper att bilen kan byggas smartare och rationellare utan, som 3/Y. Jag köper också att man som Opel, Ford, MB, Tesla etc har/hade vindrutetorkarmanövreringen i blinkersspaken trots att många andra hade separat spak på höger sida ratten. Har man haft tex Citroën CX så vet man att det finns andra lösningar som är både smartare och rationellare.

Ganska många härinne har själva noterat hur snabbt man vänjer sig vid "nya" lösningar, tex övergång från S till 3 vad gäller instrument. Efter någon dag tänker man inte på det utan kanske istället uppskattar den fina sikten.

Det finns inget skäl att anta att det skulle vara likadant med reglage på ratten, vilket vi motorcyklister väl vet.
Tesla Y LR -22 EAP
SwedishAdvocate
Inlägg: 5660
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av SwedishAdvocate »

BrooklynS skrev:
.../ Jag har gärna instrumentkluster framför föraren som på S, men jag köper att bilen kan byggas smartare och rationellare utan, som 3/Y. /...
Men är det verkligen smartare och rationellare?

Är det inte bara billigare?

På det här sättet sparade man in pengar på ett extra kluster framför ratten och man kunde skippa traditionella ventilationsreglage. Ventilationsbiten köper jag, men inte mittinstrumenteringen á la Toyota Prius...

Gjorde inte Tesla typ allt de kunde för att få till en bil som kunde säljas för $35K i Amerikat (i den tidens kostnadsläge) bara för att enligt dem själva sen upptäcka att i princip ingen ville ha $35K-varianten? Istället valde alla kunder de dyrare modellerna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5660
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Den överlägset bästa placeringen för en hastighetsindikator är väl en HUD rakt framför föraren. Gissar att anledningen till att Tesla skippat HUD stavas FSD. Men FSD förefaller ju ha blivit en aning 'försenat'...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev:
Den överlägset bästa placeringen för en hastighetsindikator är väl en HUD rakt framför föraren. Gissar att anledningen till att Tesla skippat HUD stavas FSD. Men FSD förefaller ju ha blivit en aning 'försenat'...
Tror att anledningen till att Tesla skippade HUD (och skärm framför föraren och snart spak för blinkers) stavas vinstmarginal.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1828
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av BrooklynS »

De hade inte HUD på S eller X heller. Kostnad några dollar...

Jag uppskattar strävan att avlasta föraren och kan man göra bilen billigare är det väl smart? Att de sedan tar betalt vad de kan hör till marknadsekonomin. De kunde ju inte räkna med att övriga bilindustrin satt på händerna i så många år...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av TiborBlomhall »

OfarligTesla skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Den överlägset bästa placeringen för en hastighetsindikator är väl en HUD rakt framför föraren. Gissar att anledningen till att Tesla skippat HUD stavas FSD. Men FSD förefaller ju ha blivit en aning 'försenat'...
Tror att anledningen till att Tesla skippade HUD (och skärm framför föraren och snart spak för blinkers) stavas vinstmarginal.
Det kan vara FSD som är anledningen igen. De siktar ju på att släppa den i år i USA och kör bilen själv behöver du inte blinka.

Ingen diskussion om tidsplanen för FSD tack, jag menar inte att den kommer hålla. Men i och med Teslas planer så behövs inte spakarna längre tycker de.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5660
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av SwedishAdvocate »

BrooklynS skrev:
.../ Jag uppskattar strävan att avlasta föraren /...
Nu vet ju inte jag hur blinkersfunktionen funkar på gamla Cittra-modleller...

Men om vi tar blinkersfunktionen som ett exempel. Så vitt jag vet så är det en spak på i princip alla bilar. De första jag hörde talas om som ändrade på det här var Ferrari. Har aldrig kört någon av Ferraris modeller utan blinkersspak. Men som jag förstår det så försvann blinkersspaken från Ferrari pga av växlingspaddlarna bakom rattan. Men ingen Tesla har ju inga växlingspaddlar bakom ratten...

Blinkersspak är något som i princip alla bilar har. Det är som jag förstår det ett muskelminne hos alla med körkort. Blinka vänster eller höger är något man kan göra utan att ens tänka och man vet att den input man givit alltid är den korrekta.

Hur blir det med touch-reglage på ratten? Då måste man lära om den här redan perfekt fungerande delen av bilkörning. Helt plötsligt kommer reglagen börja flytta på i rondeller eftersom ratten då inte längre är stilla. Man kommer att behöva tänka och kanske även kontrollera sina 'input'. Det behövde man inte innan. Förstår liksom inte hur detta kan vara en förbättring av användargränssnittet... Tvärtom... Som jag förstår det så sker det en hel del olyckor i rondeller. Är tyvärr orolig för att Tesla kommer bli överrepresenterad i rondellolyckor ifall folk försöker sig på att blinka ut ur rondellerna. Känns som det är bättre att bara låta bli det här momentet om man har en bil med blinkersfunktionen som touchknappar på ratten...

EDIT: Lagt till fyra meningar till sista stycket.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
MWall skrev:
BrooklynS skrev:
Det är väl samma som med instrumentkluster, reglage för värmen, knapp till handskfacket, osv osv.

Vi är konservativa och vill ha det som förr för det fungerade ju bra.

Då får vi engelsk bilindustri 1975.

Det där är en fjantig tolkning. All förändring är inte av godo. Skulle Tesla sälja en trehjulig bil skulle du väl också jubla... :lol:
Jag uppskattar ingenjörskonst och smarta/rationella lösningar. Därför är jag svag för exempelvis Citroëns klassiska modeller. Man har inte saker för att "andra har det" utan man försöker hitta sätt att lösa själva ursprungsproblemet bättre (tex flytta 5 personer från A till B på enklaste, billigaste och komfortablaste vis).

Jag har gärna instrumentkluster framför föraren som på S, men jag köper att bilen kan byggas smartare och rationellare utan, som 3/Y. Jag köper också att man som Opel, Ford, MB, Tesla etc har/hade vindrutetorkarmanövreringen i blinkersspaken trots att många andra hade separat spak på höger sida ratten. Har man haft tex Citroën CX så vet man att det finns andra lösningar som är både smartare och rationellare.

Ganska många härinne har själva noterat hur snabbt man vänjer sig vid "nya" lösningar, tex övergång från S till 3 vad gäller instrument. Efter någon dag tänker man inte på det utan kanske istället uppskattar den fina sikten.

Det finns inget skäl att anta att det skulle vara likadant med reglage på ratten, vilket vi motorcyklister väl vet.

Jag tyckte den ensamma skärmen på Model 3/Y var klart sämre än den i min Model S. Inte pga dess placering egentligen. Man lär sig ju fort att titta till höger för att se hastigheten t ex. Nej, det jag tyckte var tråkigt var att man inte fick tillgång till lika mycket samtidig information. På lilla skärmen bakom ratten kan man välja mellan att se förbrukning, tripmätaren, mediainfo, navigering, däcktryck... Dessutom har man visualiseringen av bilen i mitten av den vilket då gör att man kan ha kartan på helskärm om man vill.

I Model Y/3 så har man bara en enda skärm där visualiseringen av bilen dessutom tar upp en orimligt stor plats vilket gör kartan ganska mycket mindre och svårare att se. Kartan hamnar väldigt långt åt höger. Jag tycker verkligen det är en klar försämring för mig som förare jämfört med Model S. "Den fina sikten" är ju ingen egentlig förbättring. Visst kanske man ser lite mer precis framför bilen. Men vad har du för praktisk nytta av det?

Inte heller uppskattar jag den urusla "regnsensorn" eller att man måste betala nästan 40 tusen för att bilen ska läsa hastighetsskyltar. Jag gillar inte heller att den adaptiva farthållaren är så nervös, vilket inte blir bättre av den kraftiga försämring som "vision only" verkar innebära. Nu måste man tydligen ha auto headlights och auto wipers på om man ska köra på AP, vilket då gör att man inte kan göra det om det är mörkt och man får möten eftersom även auto headlights fungerar uruselt.

Men visst, Tesla har sparat in på skärmen bakom ratten, regnsensorn och radarn... Skitbra!

Nu har jag trots allt detta beställt en MYP för jag tror jag kan leva med nackdelarna. Jag kör nästan aldrig med farthållare eller AP och jag är redan van att hantera vindrutetorkare och helljus manuellt igen.

Ska dock utvärdera "enskärmslösningen" rejält innan jag slutgiltigt släpper min Model S.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av MWall »

TiborBlomhall skrev:
OfarligTesla skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Den överlägset bästa placeringen för en hastighetsindikator är väl en HUD rakt framför föraren. Gissar att anledningen till att Tesla skippat HUD stavas FSD. Men FSD förefaller ju ha blivit en aning 'försenat'...
Tror att anledningen till att Tesla skippade HUD (och skärm framför föraren och snart spak för blinkers) stavas vinstmarginal.
Det kan vara FSD som är anledningen igen. De siktar ju på att släppa den i år i USA och kör bilen själv behöver du inte blinka.

Ingen diskussion om tidsplanen för FSD tack, jag menar inte att den kommer hålla. Men i och med Teslas planer så behövs inte spakarna längre tycker de.
Ska bilen köras själv i den omfattningen så är det ändå ingen bil för mig.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1828
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av BrooklynS »

Tja, du beskrev nyss definitionen av konservatism. ALL utveckling kräver ju förändring.

Citroën CX hade en integrerad instrumentering med knapparna monterade så att i stort sett allt kunde manövreras utan att släppa ratten. Ratten hade inte heller fysisk kontakt med framhjulen utan var hydraulisk med automatisk återgång samt nollpunktsupphängda framhjul. Bromsar med högtryck som bara kräver ca 5mm pedalväg för full effekt.

Varför det?

Det gjorde bilen säkrare - inget rattcentrum som penetrerade bröstkorgen vid kollision, inget behov av att släppa ratten för att slå på/av olika funktioner och så fullständig stabilitet oavsett underlag eller tex punktering på ena framhjulet, bromsning med ena hjulparet på is, andra asfalt osv.

Var det annorlunda än andra? Ja. Vande man sig? Ja, nästan direkt. Jag kan verkligen inte se att knappar på ratten skulle vara en stor grej...
cx.jpg
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 11045
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Jag uppskattar ingenjörskonst och smarta/rationella lösningar.
För mig är inte ingenjörskonst nödvändigtvis helt nya konstruktioner. Jag uppskattar förädlade, förfinade versioner av ett sedan länge beprövat koncept. Man bör ändra det som inte fungerar i första hand.
Citroen var ju tidigare experter på att lösa problem som inte finns.
Viljan att vara annorlunda är ju inte stark hos alla.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1828
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av BrooklynS »

Det där med "problem som inte finns", vilka tänkte du på då?

Återigen så beskriver du konservatismens grunder och att göra lag av att alltid tänka innanför boxens ramar. Det är väl just det som Tesla inte gjorde, inte heller SpaceX osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av Frippanecci »

Kan ju inte vara svårare att lära sig blinka med knappar på ratten, än att tex byta låt eller ändra volymen på ratten… :roll:
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
Det där med "problem som inte finns", vilka tänkte du på då?

Återigen så beskriver du konservatismens grunder och att göra lag av att alltid tänka innanför boxens ramar. Det är väl just det som Tesla inte gjorde, inte heller SpaceX osv.

Som sagt, det finns förändring till både det bättre och till det sämre.

Finns ett värde i att vara konservativ också. Är helt fel att använda det som skällsord. Var ju inte de konservativa som testade flugsvamp en gång i tiden. :lol:
Skriv svar