Om avgaser
Moderator: Redaktion
Om avgaser
Det ursprungligase av alla minnen är doftminnen. Det finns få saker som har satt så djupa spår i mig som den aromatiska doften av dieseltraktorn eller den oljeblandade doften av delvis förbrända kolväten. Eller samma oförglömliga doft efter min första bil - en Saab 2-takt.
Snart kom avgasreningen och dofterna försvann till en stor del. Det stora uppvaknandet kom när jag på ett besök i Polen i slutet av 1980-talet. I Polen var det före all avgasrening och där luktade det på gatorn som det gjorde i Sverige 10 år tidigare. Plötsligt insåg jag att avgaser doftade inte de luktade illa.
Nu har utvecklingen tagit ett steg till - elbilen. För mig stinker avgaserna nu och jag försöker låta bli att andas när fossilbilen kör förbi. Jag kan förstå tanken hos Tesla och de nya filterna i Model X. Jag tycker f.ö. att det är synd att filtret inte går att eftermontera i Model S.
När inte politikerna förstår att fatta rätt beslut om fossildriftens död kan man ju alltid försöka stänga världens dofter ute. I Sverige har vi världens möjligheter att producera biobränslen av många slag och satsa på ett snabb omställning. De som vill leva med vibrationer och brum under huven kan fortsätta med det.
Men man kan inte stoppa huvudet i sanden medan koldioxidhalten och värmen på jorden stiger. Mot beslutsimpotensen hjälper inga filter!
Snart kom avgasreningen och dofterna försvann till en stor del. Det stora uppvaknandet kom när jag på ett besök i Polen i slutet av 1980-talet. I Polen var det före all avgasrening och där luktade det på gatorn som det gjorde i Sverige 10 år tidigare. Plötsligt insåg jag att avgaser doftade inte de luktade illa.
Nu har utvecklingen tagit ett steg till - elbilen. För mig stinker avgaserna nu och jag försöker låta bli att andas när fossilbilen kör förbi. Jag kan förstå tanken hos Tesla och de nya filterna i Model X. Jag tycker f.ö. att det är synd att filtret inte går att eftermontera i Model S.
När inte politikerna förstår att fatta rätt beslut om fossildriftens död kan man ju alltid försöka stänga världens dofter ute. I Sverige har vi världens möjligheter att producera biobränslen av många slag och satsa på ett snabb omställning. De som vill leva med vibrationer och brum under huven kan fortsätta med det.
Men man kan inte stoppa huvudet i sanden medan koldioxidhalten och värmen på jorden stiger. Mot beslutsimpotensen hjälper inga filter!
Re: Om avgaser
Ja, inte kan vi lita till stater om vi ska få en bättre miljö! Det måste vi fixa själva. Vad jag förstår av kommentarer till Parisavtalet så är det totalt tandlöst och innehåller inga bindande åtaganden alls utan bara en massa löften som man bara kan hoppas på att staterna kommer att följa. Men t.ex. Ryssland kommer aldrig i världen att vilja minska konsumtionen av olja. Var ska de istället få sina inkomster ifrån?
Apropå doften av avgaser: Jag känner en kvinna som bara tänder på män som luktar olja, så bilmekaniker är hennes sort. Men att serva en elbil kommer inte att ge särskilt mycket oljedoft på händerna. Visst, en massa lager måste smörjas, men den där speciella doften av gammal smörjolja från motorer kommer att vara ett minne blott.
Apropå doften av avgaser: Jag känner en kvinna som bara tänder på män som luktar olja, så bilmekaniker är hennes sort. Men att serva en elbil kommer inte att ge särskilt mycket oljedoft på händerna. Visst, en massa lager måste smörjas, men den där speciella doften av gammal smörjolja från motorer kommer att vara ett minne blott.
Re: Om avgaser
Ja, doftminnen är minst sagt starka och väcker många andra minnen. Som mycket liten så var livets höjdpunkt att åka lastbil. På vintern var det oftast att följa med och ploga och däremellan att följa med ner i underjorden och köra ut sprängsten under utbyggnaden av Stockholms tunnelbana.
På den tiden var koloxid det största hotet, vilket innebar att det bara var dieselmotorer som fick användas under jord. Partikelfilter var något helt okänt men bilprovningen var noga med att mäta avgaserna, så det första som gjordes efter godkänd besiktning var att åka förbi verkstaden för ställa upp spridarmunstyckena. Utan den åtgärden blev lastbilarna orkeslösa vilket var helt otänkbart eftersom alla fick betalt per last och ton. Ju svartare rök, desto bättre prestanda.
Idag vet vi mycket mer men frågan är om vi vet tillräckligt mycket för att fortsätta tillåta dieselolja? Inte bara ur ett klimatperspektiv utan även ur ett hälsoperspektiv.
På den tiden var koloxid det största hotet, vilket innebar att det bara var dieselmotorer som fick användas under jord. Partikelfilter var något helt okänt men bilprovningen var noga med att mäta avgaserna, så det första som gjordes efter godkänd besiktning var att åka förbi verkstaden för ställa upp spridarmunstyckena. Utan den åtgärden blev lastbilarna orkeslösa vilket var helt otänkbart eftersom alla fick betalt per last och ton. Ju svartare rök, desto bättre prestanda.
Idag vet vi mycket mer men frågan är om vi vet tillräckligt mycket för att fortsätta tillåta dieselolja? Inte bara ur ett klimatperspektiv utan även ur ett hälsoperspektiv.
Installerat 13,2 kWp solceller
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Om avgaser
Jag känner igen mig. Jag har också blivit känsligare för avgaser. När det kör förbi en modern diesel inne i garaget tycker jag numera det verkligen stinker, på ett sätt jag inte riktigt kände tidigare när jag var mer van vid att vara omgiven av stanken själv.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7408
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Om avgaser
Till damen kan jag rekommendera parfymerna Fossil eller Petroleum (båda finns, googla! )
Och innan ni snackar illa om Ryssland betänk att de har infört lag på att alla (A-L-L-A) deras bensinmackar måste erbjuda elbilsladdning nästa år:
http://teslaclubsweden.se/vilka-miljoner/
Och innan ni snackar illa om Ryssland betänk att de har infört lag på att alla (A-L-L-A) deras bensinmackar måste erbjuda elbilsladdning nästa år:
http://teslaclubsweden.se/vilka-miljoner/
Re: Om avgaser
Samma här, och det har nog mycket med förväntningar att göra, som ändras rätt snabbt. När det var tillåtet att röka på krogen i en mörk forntid så var det inget konstigt med det. Nu stör jag mig på om någon röker på en uteservering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Om avgaser
Tack Tibor för parfymtipset.
Ryssland kommer säkert att göra allt för att få sälja sin olja. Det blir mer olja att sälja om man på hemmaplan kommer att köra bilarna på el. Men varför har vi inte kravet i Sverige på att alla mackar ska ha laddning eller snabbladdning för el-bilar. En kostnad för ett eluttag med 3x16 A eller 3x32 A är ju mycket begränsad. Detta kan ju vara ett alternativ till biobränslen.
Befinner mig nu i Mariestad och där har snabbladdaren på torget gått sönder pga av att vatten läckt in. Utanför där jag tillfälligt bor finns en mack men med max 13 A.
Ryssland kommer säkert att göra allt för att få sälja sin olja. Det blir mer olja att sälja om man på hemmaplan kommer att köra bilarna på el. Men varför har vi inte kravet i Sverige på att alla mackar ska ha laddning eller snabbladdning för el-bilar. En kostnad för ett eluttag med 3x16 A eller 3x32 A är ju mycket begränsad. Detta kan ju vara ett alternativ till biobränslen.
Befinner mig nu i Mariestad och där har snabbladdaren på torget gått sönder pga av att vatten läckt in. Utanför där jag tillfälligt bor finns en mack men med max 13 A.
Re: Om avgaser
+46 skrev:Partikelfilter var något helt okänt men bilprovningen var noga med att mäta avgaserna, så det första som gjordes efter godkänd besiktning var att åka förbi verkstaden för ställa upp spridarmunstyckena. Utan den åtgärden blev lastbilarna orkeslösa vilket var helt otänkbart
jag tycker mig känna igen den metodiken. Vänta nu, vad heter dom nu igen, som håller på med sånt, ja just det VW
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Om avgaser
Så om jag lämnar in min Volvo till VW så kan jag få den lite fultrimmad. NiceHelectriC skrev:+46 skrev:Partikelfilter var något helt okänt men bilprovningen var noga med att mäta avgaserna, så det första som gjordes efter godkänd besiktning var att åka förbi verkstaden för ställa upp spridarmunstyckena. Utan den åtgärden blev lastbilarna orkeslösa vilket var helt otänkbart
jag tycker mig känna igen den metodiken. Vänta nu, vad heter dom nu igen, som håller på med sånt, ja just det VW
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: Om avgaser
Tack!TiborBlomhall skrev:Till damen kan jag rekommendera parfymerna Fossil eller Petroleum (båda finns, googla! )
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Om avgaser
Har Mariestad fått en snabbladdare? När jag var där i höstas fanns bara en stolpe med schuko och type 2.Shven skrev:Tack Tibor för parfymtipset.
Ryssland kommer säkert att göra allt för att få sälja sin olja. Det blir mer olja att sälja om man på hemmaplan kommer att köra bilarna på el. Men varför har vi inte kravet i Sverige på att alla mackar ska ha laddning eller snabbladdning för el-bilar. En kostnad för ett eluttag med 3x16 A eller 3x32 A är ju mycket begränsad. Detta kan ju vara ett alternativ till biobränslen.
Befinner mig nu i Mariestad och där har snabbladdaren på torget gått sönder pga av att vatten läckt in. Utanför där jag tillfälligt bor finns en mack men med max 13 A.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Om avgaser
Har också märkt att jag stör mig på avgaser ifrån fossilbilar, speciellt nu när det har blivit kallare. Lyckas alltid få en genomfrusen bil framför mig på morgonen som spyr oförbränt bränsle. Iskall bil med måttligt skrapade rutor.
Med Teslan startar man varje morgon med en varm bil. Behöver aldrig tänka på motorvärmare mer, kan parkera nästan var som helst och starta värmen med telefonen. Kommer inte att köpa nån mer fossilbil.
Med Teslan startar man varje morgon med en varm bil. Behöver aldrig tänka på motorvärmare mer, kan parkera nästan var som helst och starta värmen med telefonen. Kommer inte att köpa nån mer fossilbil.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Om avgaser
Jag kunde inte se laddaren i Mariestad för den var täckt av soppåse. Men av storleken att döma är det säkert rätt med schuko och typ 2.
Re: Om avgaser
Tror den kan vara för tidigt att införa krav på laddning. Risken är ju att det då dyker upp massa typ2 uttag som blir ganska värdelösa när det drar i gång på allvar. Det är ju inte direkt så att man vill stå och häcka på en mack i 7-8 timmar, inte om det hos grannen går att ladda på 20-40 minuter.Shven skrev:Ryssland kommer säkert att göra allt för att få sälja sin olja. Det blir mer olja att sälja om man på hemmaplan kommer att köra bilarna på el. Men varför har vi inte kravet i Sverige på att alla mackar ska ha laddning eller snabbladdning för el-bilar. En kostnad för ett eluttag med 3x16 A eller 3x32 A är ju mycket begränsad. Detta kan ju vara ett alternativ till biobränslen.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Om avgaser
Jag har aldrig åkt eller ens sett en elbil i rörelse än (IRL), men jag skakar redan på huvudet åt när folk står på bensinmackar och hundralapparna rullar iväg, eller när det skrapas helfrusna rutor. Eller för den delen, med alla motorvärmarsladdar nu under vintern. Varför envisas med bensin när man i alla fall kopplar in bilen i ett eluttag varje kväll när du kommer hem, och varje förmiddag vid jobbet? Samma procedur som att ladda elbilen.
Och ja, avgaserna när det blir minusgrader är värst. Jag ser dessa små moln av smuts långsamt svävande bortåt, och håller andan när jag måste gå igenom dessa. Usch, det är rätt äckligt faktiskt.
Och ja, avgaserna när det blir minusgrader är värst. Jag ser dessa små moln av smuts långsamt svävande bortåt, och håller andan när jag måste gå igenom dessa. Usch, det är rätt äckligt faktiskt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Om avgaser
Teslaspolen skrev:Varför envisas med bensin när man i alla fall kopplar in bilen i ett eluttag varje kväll när du kommer hem, och varje förmiddag vid jobbet? Samma procedur som att ladda elbilen.
nej, men det är ju inte alls samma sak, mycket jobbigare att ladda en elbil än att koppla in motorvärmaren. Dahh, det fattar ju alla att elbil är jättejobbigt och motorvärmare dödsenkelt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19600
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Om avgaser
Ja det går ju så mycket mer ström i en elbilskabel så att den blir mycket tyngreHelectriC skrev:Teslaspolen skrev:Varför envisas med bensin när man i alla fall kopplar in bilen i ett eluttag varje kväll när du kommer hem, och varje förmiddag vid jobbet? Samma procedur som att ladda elbilen.
nej, men det är ju inte alls samma sak, mycket jobbigare att ladda en elbil än att koppla in motorvärmaren. Dahh, det fattar ju alla att elbil är jättejobbigt och motorvärmare dödsenkelt!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Om avgaser
Hämtade igår frun för att köra och hämta hennes nya bil (ICE sorry) och efter någon minut sa hon F.. va du luktar var har du varit.... jag fattade inget och undrade vad hon menade men då jag tittade upp och såg vad som låg framför mig en Volvo 242 och där hadde vi bovenShven skrev:Det ursprungligase av alla minnen är doftminnen. Det finns få saker som har satt så djupa spår i mig som den aromatiska doften av dieseltraktorn eller den oljeblandade doften av delvis förbrända kolväten. Eller samma oförglömliga doft efter min första bil - en Saab 2-takt.
Snart kom avgasreningen och dofterna försvann till en stor del. Det stora uppvaknandet kom när jag på ett besök i Polen i slutet av 1980-talet. I Polen var det före all avgasrening och där luktade det på gatorn som det gjorde i Sverige 10 år tidigare. Plötsligt insåg jag att avgaser doftade inte de luktade illa.
Nu har utvecklingen tagit ett steg till - elbilen. För mig stinker avgaserna nu och jag försöker låta bli att andas när fossilbilen kör förbi. Jag kan förstå tanken hos Tesla och de nya filterna i Model X. Jag tycker f.ö. att det är synd att filtret inte går att eftermontera i Model S.
När inte politikerna förstår att fatta rätt beslut om fossildriftens död kan man ju alltid försöka stänga världens dofter ute. I Sverige har vi världens möjligheter att producera biobränslen av många slag och satsa på ett snabb omställning. De som vill leva med vibrationer och brum under huven kan fortsätta med det.
Men man kan inte stoppa huvudet i sanden medan koldioxidhalten och värmen på jorden stiger. Mot beslutsimpotensen hjälper inga filter!
Måste vara skönt att ligga bakom en elbil kanske man skulle ha en stickers "känner du några avgaser när du ligger här bakom?"
Re: Om avgaser
Faktum är att jag faktiskt ofta försöker se till att flika in bakom en elbil istället för ICE. Här har vi ju en del av dem, så planerar man lite, så är det inga problemleiflodde skrev:Shven skrev:Det ursprungligase av alla minnen är doftminnen. Det finns få saker som har satt så djupa spår i mig som den aromatiska doften av dieseltraktorn eller den oljeblandade doften av delvis förbrända kolväten. Eller samma oförglömliga doft efter min första bil - en Saab 2-takt.
Snart kom avgasreningen och dofterna försvann till en stor del. Det stora uppvaknandet kom när jag på ett besök i Polen i slutet av 1980-talet. I Polen var det före all avgasrening och där luktade det på gatorn som det gjorde i Sverige 10 år tidigare. Plötsligt insåg jag att avgaser doftade inte de luktade illa.
Nu har utvecklingen tagit ett steg till - elbilen. För mig stinker avgaserna nu och jag försöker låta bli att andas när fossilbilen kör förbi. Jag kan förstå tanken hos Tesla och de nya filterna i Model X. Jag tycker f.ö. att det är synd att filtret inte går att eftermontera i Model S.
När inte politikerna förstår att fatta rätt beslut om fossildriftens död kan man ju alltid försöka stänga världens dofter ute. I Sverige har vi världens möjligheter att producera biobränslen av många slag och satsa på ett snabb omställning. De som vill leva med vibrationer och brum under huven kan fortsätta med det.
Men man kan inte stoppa huvudet i sanden medan koldioxidhalten och värmen på jorden stiger. Mot beslutsimpotensen hjälper inga filter!
Hämtade igår frun för att köra och hämta hennes nya bil (ICE sorry) och efter någon minut sa hon F.. va du luktar var har du varit.... jag fattade inget och undrade vad hon menade men då jag tittade upp och såg vad som låg framför mig en Volvo 242 och där hadde vi boven
Måste vara skönt att ligga bakom en elbil kanske man skulle ha en stickers "känner du några avgaser när du ligger här bakom?"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Om avgaser
Avgaser ja. Det är ingen höjdare att ligga bakom en kall bolmande bil. Har ogillat röken från cigaretter sedan jag var liten på 70-talet. Mamma rökte och jag tjatade på henne att sluta så mycket så att hon faktiskt gjorde det till slut. Efter några år så tackade hon mig för att jag fick henne att sluta.
Brukar löpträna 2-3 gånger per vecka och har förmånen att bo lite utanför stan så kan andas ren luft när jag springer. Varje gång jag springer i en storstad så känner man lukten av avgaser och jag kan inte sluta hoppas att vi får så många elbilar i städerna så man inte känner fossiloset längre.
Jag var med och sprang runforyourlife staffetten som gick från Kiruna till Paris inför klimatmötet. Mitt lilla klipp här
Om ni tycker att jag självklart skulle nämnt Tesla så har ni rätt...men jag blev censurerad!! Att nämna Tesla Motors var produktplacering men bara eftersom arrangörerna inte hade samarbete med TM?? Blev rätt upprörd över det men valde att ändra min text och inspelning.
Avgaser, just det. Vi sprang 8 km, ingen lång sträcka för en van löpare MEN att göra det 3m bakom en dieselosande bil är ingen höjdare...mådde illa flera dagar efteråt . Hade väl fått i mig årsdosen på en timme.
Brukar löpträna 2-3 gånger per vecka och har förmånen att bo lite utanför stan så kan andas ren luft när jag springer. Varje gång jag springer i en storstad så känner man lukten av avgaser och jag kan inte sluta hoppas att vi får så många elbilar i städerna så man inte känner fossiloset längre.
Jag var med och sprang runforyourlife staffetten som gick från Kiruna till Paris inför klimatmötet. Mitt lilla klipp här
Om ni tycker att jag självklart skulle nämnt Tesla så har ni rätt...men jag blev censurerad!! Att nämna Tesla Motors var produktplacering men bara eftersom arrangörerna inte hade samarbete med TM?? Blev rätt upprörd över det men valde att ändra min text och inspelning.
Avgaser, just det. Vi sprang 8 km, ingen lång sträcka för en van löpare MEN att göra det 3m bakom en dieselosande bil är ingen höjdare...mådde illa flera dagar efteråt . Hade väl fått i mig årsdosen på en timme.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Re: Om avgaser
Så de ordnade ett arrangemang där ett gäng sprang bakom en dieselbil från Kiruna till Paris... Är det det som är klimatsmart.
Re: Om avgaser
Det som är så otroligt svårt att förstå är varför det inte går snabbare än vad det gör. Ta ex https://kit.se/2015/08/21/7280/andas-i- ... r-per-dag/
Hur kan man acceptera detta ?
Hur kan man acceptera detta ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Om avgaser
Tror att Kina kommer slå över till elbilar enormt fort, dels med tanke på problem de har men också för att de inte gillar att importera saker (olja) utan bara exportera. Elbilar kommer de att kunna tillverka helt och hållet i landet och sedan driva med inhemsk energi. Dessutom har de ett politisktsystem som är bra på snabba omställningar.
Sen tror jag också att en stor del av deras problem kommer från industrin och kol-eldning
Sen tror jag också att en stor del av deras problem kommer från industrin och kol-eldning
Re: Om avgaser
Häromdagen när jag va på väg till bilen med min son så såg vi en nystartad bil som stod och sprutade ut massor med rök. Han frågade såklart varför det ryker så mycket om bilen. Fick förklara att det var en sån gammaldags bil som man körde förr i tiden. Han är 5 nu och jag hoppas att han aldrig kommer att behöva köra en ICE bil. Men om 13 år när det är dags för körkort så ska det väl inte behövas.