Om avgaser

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Om avgaser

Inlägg av Shven »

Det ursprungligase av alla minnen är doftminnen. Det finns få saker som har satt så djupa spår i mig som den aromatiska doften av dieseltraktorn eller den oljeblandade doften av delvis förbrända kolväten. Eller samma oförglömliga doft efter min första bil - en Saab 2-takt.
Snart kom avgasreningen och dofterna försvann till en stor del. Det stora uppvaknandet kom när jag på ett besök i Polen i slutet av 1980-talet. I Polen var det före all avgasrening och där luktade det på gatorn som det gjorde i Sverige 10 år tidigare. Plötsligt insåg jag att avgaser doftade inte de luktade illa.
Nu har utvecklingen tagit ett steg till - elbilen. För mig stinker avgaserna nu och jag försöker låta bli att andas när fossilbilen kör förbi. Jag kan förstå tanken hos Tesla och de nya filterna i Model X. Jag tycker f.ö. att det är synd att filtret inte går att eftermontera i Model S.
När inte politikerna förstår att fatta rätt beslut om fossildriftens död kan man ju alltid försöka stänga världens dofter ute. I Sverige har vi världens möjligheter att producera biobränslen av många slag och satsa på ett snabb omställning. De som vill leva med vibrationer och brum under huven kan fortsätta med det.
Men man kan inte stoppa huvudet i sanden medan koldioxidhalten och värmen på jorden stiger. Mot beslutsimpotensen hjälper inga filter!
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Om avgaser

Inlägg av drzaphod »

+1!!
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Om avgaser

Inlägg av Jerker »

Ja, inte kan vi lita till stater om vi ska få en bättre miljö! Det måste vi fixa själva. Vad jag förstår av kommentarer till Parisavtalet så är det totalt tandlöst och innehåller inga bindande åtaganden alls utan bara en massa löften som man bara kan hoppas på att staterna kommer att följa. Men t.ex. Ryssland kommer aldrig i världen att vilja minska konsumtionen av olja. Var ska de istället få sina inkomster ifrån?

Apropå doften av avgaser: Jag känner en kvinna som bara tänder på män som luktar olja, så bilmekaniker är hennes sort. Men att serva en elbil kommer inte att ge särskilt mycket oljedoft på händerna. Visst, en massa lager måste smörjas, men den där speciella doften av gammal smörjolja från motorer kommer att vara ett minne blott. :)
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Om avgaser

Inlägg av +46 »

Ja, doftminnen är minst sagt starka och väcker många andra minnen. Som mycket liten så var livets höjdpunkt att åka lastbil. På vintern var det oftast att följa med och ploga och däremellan att följa med ner i underjorden och köra ut sprängsten under utbyggnaden av Stockholms tunnelbana.
På den tiden var koloxid det största hotet, vilket innebar att det bara var dieselmotorer som fick användas under jord. Partikelfilter var något helt okänt men bilprovningen var noga med att mäta avgaserna, så det första som gjordes efter godkänd besiktning var att åka förbi verkstaden för ställa upp spridarmunstyckena. Utan den åtgärden blev lastbilarna orkeslösa vilket var helt otänkbart eftersom alla fick betalt per last och ton. Ju svartare rök, desto bättre prestanda.
Idag vet vi mycket mer men frågan är om vi vet tillräckligt mycket för att fortsätta tillåta dieselolja? Inte bara ur ett klimatperspektiv utan även ur ett hälsoperspektiv.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Om avgaser

Inlägg av danni »

Jag känner igen mig. Jag har också blivit känsligare för avgaser. När det kör förbi en modern diesel inne i garaget tycker jag numera det verkligen stinker, på ett sätt jag inte riktigt kände tidigare när jag var mer van vid att vara omgiven av stanken själv.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Om avgaser

Inlägg av TiborBlomhall »

Till damen kan jag rekommendera parfymerna Fossil eller Petroleum (båda finns, googla! :) )

Och innan ni snackar illa om Ryssland betänk att de har infört lag på att alla (A-L-L-A) deras bensinmackar måste erbjuda elbilsladdning nästa år:
http://teslaclubsweden.se/vilka-miljoner/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Om avgaser

Inlägg av bylund »

Samma här, och det har nog mycket med förväntningar att göra, som ändras rätt snabbt. När det var tillåtet att röka på krogen i en mörk forntid så var det inget konstigt med det. Nu stör jag mig på om någon röker på en uteservering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Om avgaser

Inlägg av Shven »

Tack Tibor för parfymtipset.
Ryssland kommer säkert att göra allt för att få sälja sin olja. Det blir mer olja att sälja om man på hemmaplan kommer att köra bilarna på el. Men varför har vi inte kravet i Sverige på att alla mackar ska ha laddning eller snabbladdning för el-bilar. En kostnad för ett eluttag med 3x16 A eller 3x32 A är ju mycket begränsad. Detta kan ju vara ett alternativ till biobränslen.
Befinner mig nu i Mariestad och där har snabbladdaren på torget gått sönder pga av att vatten läckt in. Utanför där jag tillfälligt bor finns en mack men med max 13 A.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Om avgaser

Inlägg av HelectriC »

+46 skrev:
Partikelfilter var något helt okänt men bilprovningen var noga med att mäta avgaserna, så det första som gjordes efter godkänd besiktning var att åka förbi verkstaden för ställa upp spridarmunstyckena. Utan den åtgärden blev lastbilarna orkeslösa vilket var helt otänkbart

jag tycker mig känna igen den metodiken. Vänta nu, vad heter dom nu igen, som håller på med sånt, ja just det VW :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Om avgaser

Inlägg av Peter Holm »

HelectriC skrev:
+46 skrev:
Partikelfilter var något helt okänt men bilprovningen var noga med att mäta avgaserna, så det första som gjordes efter godkänd besiktning var att åka förbi verkstaden för ställa upp spridarmunstyckena. Utan den åtgärden blev lastbilarna orkeslösa vilket var helt otänkbart

jag tycker mig känna igen den metodiken. Vänta nu, vad heter dom nu igen, som håller på med sånt, ja just det VW :D
Så om jag lämnar in min Volvo till VW så kan jag få den lite fultrimmad. Nice :lol:
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Om avgaser

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Till damen kan jag rekommendera parfymerna Fossil eller Petroleum (båda finns, googla! :) )
Tack! :D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Om avgaser

Inlägg av lator »

Shven skrev:
Tack Tibor för parfymtipset.
Ryssland kommer säkert att göra allt för att få sälja sin olja. Det blir mer olja att sälja om man på hemmaplan kommer att köra bilarna på el. Men varför har vi inte kravet i Sverige på att alla mackar ska ha laddning eller snabbladdning för el-bilar. En kostnad för ett eluttag med 3x16 A eller 3x32 A är ju mycket begränsad. Detta kan ju vara ett alternativ till biobränslen.
Befinner mig nu i Mariestad och där har snabbladdaren på torget gått sönder pga av att vatten läckt in. Utanför där jag tillfälligt bor finns en mack men med max 13 A.
Har Mariestad fått en snabbladdare? När jag var där i höstas fanns bara en stolpe med schuko och type 2.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Om avgaser

Inlägg av Lembritt »

Har också märkt att jag stör mig på avgaser ifrån fossilbilar, speciellt nu när det har blivit kallare. Lyckas alltid få en genomfrusen bil framför mig på morgonen som spyr oförbränt bränsle. Iskall bil med måttligt skrapade rutor.
Med Teslan startar man varje morgon med en varm bil. Behöver aldrig tänka på motorvärmare mer, kan parkera nästan var som helst och starta värmen med telefonen. Kommer inte att köpa nån mer fossilbil.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Om avgaser

Inlägg av Shven »

Jag kunde inte se laddaren i Mariestad för den var täckt av soppåse. Men av storleken att döma är det säkert rätt med schuko och typ 2.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Om avgaser

Inlägg av LarsL »

Shven skrev:
Ryssland kommer säkert att göra allt för att få sälja sin olja. Det blir mer olja att sälja om man på hemmaplan kommer att köra bilarna på el. Men varför har vi inte kravet i Sverige på att alla mackar ska ha laddning eller snabbladdning för el-bilar. En kostnad för ett eluttag med 3x16 A eller 3x32 A är ju mycket begränsad. Detta kan ju vara ett alternativ till biobränslen.
Tror den kan vara för tidigt att införa krav på laddning. Risken är ju att det då dyker upp massa typ2 uttag som blir ganska värdelösa när det drar i gång på allvar. Det är ju inte direkt så att man vill stå och häcka på en mack i 7-8 timmar, inte om det hos grannen går att ladda på 20-40 minuter.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Om avgaser

Inlägg av Teslaspolen »

Jag har aldrig åkt eller ens sett en elbil i rörelse än (IRL), men jag skakar redan på huvudet åt när folk står på bensinmackar och hundralapparna rullar iväg, eller när det skrapas helfrusna rutor. Eller för den delen, med alla motorvärmarsladdar nu under vintern. Varför envisas med bensin när man i alla fall kopplar in bilen i ett eluttag varje kväll när du kommer hem, och varje förmiddag vid jobbet? Samma procedur som att ladda elbilen.

Och ja, avgaserna när det blir minusgrader är värst. Jag ser dessa små moln av smuts långsamt svävande bortåt, och håller andan när jag måste gå igenom dessa. Usch, det är rätt äckligt faktiskt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Om avgaser

Inlägg av HelectriC »

Teslaspolen skrev:
Varför envisas med bensin när man i alla fall kopplar in bilen i ett eluttag varje kväll när du kommer hem, och varje förmiddag vid jobbet? Samma procedur som att ladda elbilen.

nej, men det är ju inte alls samma sak, mycket jobbigare att ladda en elbil än att koppla in motorvärmaren. Dahh, det fattar ju alla att elbil är jättejobbigt och motorvärmare dödsenkelt! :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Om avgaser

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Varför envisas med bensin när man i alla fall kopplar in bilen i ett eluttag varje kväll när du kommer hem, och varje förmiddag vid jobbet? Samma procedur som att ladda elbilen.

nej, men det är ju inte alls samma sak, mycket jobbigare att ladda en elbil än att koppla in motorvärmaren. Dahh, det fattar ju alla att elbil är jättejobbigt och motorvärmare dödsenkelt! :?
Ja det går ju så mycket mer ström i en elbilskabel så att den blir mycket tyngre :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Om avgaser

Inlägg av leiflodde »

Shven skrev:
Det ursprungligase av alla minnen är doftminnen. Det finns få saker som har satt så djupa spår i mig som den aromatiska doften av dieseltraktorn eller den oljeblandade doften av delvis förbrända kolväten. Eller samma oförglömliga doft efter min första bil - en Saab 2-takt.
Snart kom avgasreningen och dofterna försvann till en stor del. Det stora uppvaknandet kom när jag på ett besök i Polen i slutet av 1980-talet. I Polen var det före all avgasrening och där luktade det på gatorn som det gjorde i Sverige 10 år tidigare. Plötsligt insåg jag att avgaser doftade inte de luktade illa.
Nu har utvecklingen tagit ett steg till - elbilen. För mig stinker avgaserna nu och jag försöker låta bli att andas när fossilbilen kör förbi. Jag kan förstå tanken hos Tesla och de nya filterna i Model X. Jag tycker f.ö. att det är synd att filtret inte går att eftermontera i Model S.
När inte politikerna förstår att fatta rätt beslut om fossildriftens död kan man ju alltid försöka stänga världens dofter ute. I Sverige har vi världens möjligheter att producera biobränslen av många slag och satsa på ett snabb omställning. De som vill leva med vibrationer och brum under huven kan fortsätta med det.
Men man kan inte stoppa huvudet i sanden medan koldioxidhalten och värmen på jorden stiger. Mot beslutsimpotensen hjälper inga filter!
Hämtade igår frun för att köra och hämta hennes nya bil (ICE sorry) och efter någon minut sa hon F.. va du luktar var har du varit.... jag fattade inget och undrade vad hon menade :twisted: men då jag tittade upp och såg vad som låg framför mig en Volvo 242 och där hadde vi boven ;)

Måste vara skönt att ligga bakom en elbil kanske man skulle ha en stickers "känner du några avgaser när du ligger här bakom?"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Om avgaser

Inlägg av HelectriC »

leiflodde skrev:
Shven skrev:
Det ursprungligase av alla minnen är doftminnen. Det finns få saker som har satt så djupa spår i mig som den aromatiska doften av dieseltraktorn eller den oljeblandade doften av delvis förbrända kolväten. Eller samma oförglömliga doft efter min första bil - en Saab 2-takt.
Snart kom avgasreningen och dofterna försvann till en stor del. Det stora uppvaknandet kom när jag på ett besök i Polen i slutet av 1980-talet. I Polen var det före all avgasrening och där luktade det på gatorn som det gjorde i Sverige 10 år tidigare. Plötsligt insåg jag att avgaser doftade inte de luktade illa.
Nu har utvecklingen tagit ett steg till - elbilen. För mig stinker avgaserna nu och jag försöker låta bli att andas när fossilbilen kör förbi. Jag kan förstå tanken hos Tesla och de nya filterna i Model X. Jag tycker f.ö. att det är synd att filtret inte går att eftermontera i Model S.
När inte politikerna förstår att fatta rätt beslut om fossildriftens död kan man ju alltid försöka stänga världens dofter ute. I Sverige har vi världens möjligheter att producera biobränslen av många slag och satsa på ett snabb omställning. De som vill leva med vibrationer och brum under huven kan fortsätta med det.
Men man kan inte stoppa huvudet i sanden medan koldioxidhalten och värmen på jorden stiger. Mot beslutsimpotensen hjälper inga filter!

Hämtade igår frun för att köra och hämta hennes nya bil (ICE sorry) och efter någon minut sa hon F.. va du luktar var har du varit.... jag fattade inget och undrade vad hon menade :twisted: men då jag tittade upp och såg vad som låg framför mig en Volvo 242 och där hadde vi boven ;)

Måste vara skönt att ligga bakom en elbil kanske man skulle ha en stickers "känner du några avgaser när du ligger här bakom?"
Faktum är att jag faktiskt ofta försöker se till att flika in bakom en elbil istället för ICE. Här har vi ju en del av dem, så planerar man lite, så är det inga problem :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Om avgaser

Inlägg av matsm »

Avgaser ja. Det är ingen höjdare att ligga bakom en kall bolmande bil. Har ogillat röken från cigaretter sedan jag var liten på 70-talet. Mamma rökte och jag tjatade på henne att sluta så mycket så att hon faktiskt gjorde det till slut. Efter några år så tackade hon mig för att jag fick henne att sluta.

Brukar löpträna 2-3 gånger per vecka och har förmånen att bo lite utanför stan så kan andas ren luft när jag springer. Varje gång jag springer i en storstad så känner man lukten av avgaser och jag kan inte sluta hoppas att vi får så många elbilar i städerna så man inte känner fossiloset längre.

Jag var med och sprang runforyourlife staffetten som gick från Kiruna till Paris inför klimatmötet. Mitt lilla klipp här


Om ni tycker att jag självklart skulle nämnt Tesla så har ni rätt...men jag blev censurerad!! Att nämna Tesla Motors var produktplacering men bara eftersom arrangörerna inte hade samarbete med TM?? Blev rätt upprörd över det men valde att ändra min text och inspelning.

Avgaser, just det. Vi sprang 8 km, ingen lång sträcka för en van löpare MEN att göra det 3m bakom en dieselosande bil är ingen höjdare...mådde illa flera dagar efteråt Bild. Hade väl fått i mig årsdosen på en timme.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Om avgaser

Inlägg av LarsL »

Så de ordnade ett arrangemang där ett gäng sprang bakom en dieselbil från Kiruna till Paris... Är det det som är klimatsmart. :)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Om avgaser

Inlägg av Laban »

Det som är så otroligt svårt att förstå är varför det inte går snabbare än vad det gör. Ta ex https://kit.se/2015/08/21/7280/andas-i- ... r-per-dag/

Hur kan man acceptera detta ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Om avgaser

Inlägg av LarsL »

Tror att Kina kommer slå över till elbilar enormt fort, dels med tanke på problem de har men också för att de inte gillar att importera saker (olja) utan bara exportera. Elbilar kommer de att kunna tillverka helt och hållet i landet och sedan driva med inhemsk energi. Dessutom har de ett politisktsystem som är bra på snabba omställningar.

Sen tror jag också att en stor del av deras problem kommer från industrin och kol-eldning
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Om avgaser

Inlägg av Martinen »

Häromdagen när jag va på väg till bilen med min son så såg vi en nystartad bil som stod och sprutade ut massor med rök. Han frågade såklart varför det ryker så mycket om bilen. Fick förklara att det var en sån gammaldags bil som man körde förr i tiden. Han är 5 nu och jag hoppas att han aldrig kommer att behöva köra en ICE bil. Men om 13 år när det är dags för körkort så ska det väl inte behövas.
Skriv svar