Ingen kontakt med bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Ingen kontakt med bilen

Inlägg av Niklas Z »

Jag får ingen kontakt med bilen från appen i telefonen. Det har hänt några få gånger tidigare. Då har det varit något fel hos Tesla. Är det någon mer som idag haft problem att få kontakt med bilen från appen?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Ingen kontakt med bilen

Inlägg av J_Pettersson »

Niklas Z skrev:
Jag får ingen kontakt med bilen från appen i telefonen. Det har hänt några få gånger tidigare. Då har det varit något fel hos Tesla. Är det någon mer som idag haft problem att få kontakt med bilen från appen?
Haft samma, startat om appen så har den fått kontakt igen. Står annars och "tuggar" och inte kopplar upp.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

J_Pettersson skrev:
Niklas Z skrev:
Haft samma, startat om appen så har den fått kontakt igen. Står annars och "tuggar" och inte kopplar upp.
Jag har provat att starta om appen och även mobilen, men det har inte hjälpt, varken denna gång eller det fåtal gånger det tidigare varit problem.
Däremot fungerar det att låsa upp bilen med telefonen när jag kommer till bilen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev:
J_Pettersson skrev:
Niklas Z skrev:
Jag har provat att starta om appen och även mobilen, men det har inte hjälpt, varken denna gång eller det fåtal gånger det tidigare varit problem.
Däremot fungerar det att låsa upp bilen med telefonen när jag kommer till bilen.
Samma här, jag har också startat om app + telefon.
Troligen serverproblem.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare

Inlägg av hanst »

Jag fick problem med att appen efter senaste uppdateringen, appen sa att det var problem med internetuppkopplingen och enda lösningen för mig var att logga ut för att sen logga in igen.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Niklas Z skrev:

iOS16? - Uppdatera appen. Det har kommit en ny version i fredags.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Ferrgus

Inlägg av Ferrgus »

Har samma problem. Tar inte röstkommande och tunein står och tuggar/laddar. Pratade nyss med support som sa att han fått flera samtal under dagen ang detta.
Provade att starta om skärmen genom att trycka in båda knapparna på ratten... Gjorde ingen skillnad.

Han sa att dom tittar på det och att om det inte var löst till inom 24h så skulle jag återkomma.
tommyd

Inlägg av tommyd »

Niklas Z skrev:
Min Android-Tesla-app kommer också inte i kontakt med bilen just nu 2022-09-19 13:50. Jag har senaste versionen både av appen och av bilens programvara. De gånger appen inte fått kontakt med bilen så har jag behövt låsa upp bilen med bilnyckeln först.

Jag har haft bilen i 1-1,5 år och under hela ägandet så har appen lyckats få kontakt med bilen i ca 80 % av försöken. Tesla har hittills varit mycket dåliga på att erbjuda en stabil koppling mellan app och bil tyvärr. Jag har tom köpt en wifi<->4G-dongel som jag har 24/7 kopplad till bilens USB-C-port (för ström) och det funkar ändå lika illa. Så det är nåt annat fel än bilens 4G-uppkoppling eftersom bilen alltid har tillgång till 4G via wifi, och jag parkerar den alltid på ställen där det finns bra 4G-täckning. Jag gissar att Tesla klantat till programvaran som sköter hur bilen ska sova (för att spara batteri) medans den står parkerad, på alla Teslor.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

tommyd skrev:
Niklas Z skrev:
Min Android-Tesla-app kommer också inte i kontakt med bilen just nu 2022-09-19 13:50. Jag har senaste versionen både av appen och av bilens programvara. De gånger appen inte fått kontakt med bilen så har jag behövt låsa upp bilen med bilnyckeln först.

Jag har haft bilen i 1-1,5 år och under hela ägandet så har appen lyckats få kontakt med bilen i ca 80 % av försöken. Tesla har hittills varit mycket dåliga på att erbjuda en stabil koppling mellan app och bil tyvärr. Jag har tom köpt en wifi<->4G-dongel som jag har 24/7 kopplad till bilens USB-C-port (för ström) och det funkar ändå lika illa. Så det är nåt annat fel än bilens 4G-uppkoppling eftersom bilen alltid har tillgång till 4G via wifi, och jag parkerar den alltid på ställen där det finns bra 4G-täckning. Jag gissar att Tesla klantat till programvaran som sköter hur bilen ska sova (för att spara batteri) medans den står parkerad, på alla Teslor.
Jag har däremot sällan haft problem av detta slag. Idag är kanske tredje gången på två år, så jag är lite förvånad, men Ferrgus svar ovan tyder ju på att det inte behöver vara något fel på min sida.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Skönt - då är jag inte ensam om att ha problem idag. Känns som att problemet ligger på teslas sida.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

agehall skrev:
Skönt - då är jag inte ensam om att ha problem idag. Känns som att problemet ligger på teslas sida.
Ja, jag pratade med Tesla nu på eftermiddagen och fick till svar att de jobbar på att lösa problemet.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare

Inlägg av hanst »

Jeppe_E skrev:
Niklas Z skrev:

Japp, har iOS16 och uppdaterade även appen till senaste versionen, testade allt så som reset av bilen och omstart av appen dock utan framgång.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

hanst skrev:
Jeppe_E skrev:
Niklas Z skrev:

Japp, har iOS16 och uppdaterade även appen till senaste versionen, testade allt så som reset av bilen och omstart av appen dock utan framgång.
Har också iOS16 med senaste app-version. Problem i alla fall, men som sagt så är Tesla medvetna om problemet och jobbar på det.
Användarvisningsbild
thorin
Teslaägare

Inlägg av thorin »

Skönt på ett sätt att man inte var ensam , kom in här bara för att se om någon annan än mej hade problem att komma åt bilen från appen , jag med gjorde senaste uppdateringen som kom här nån dag sen till bilen ( det sa nåt om uppdatering till spel eller nått sånt) var en lite en efter det som jag fick problem i alla fall . Gick just nu ut och startade om bilen men samma sak ändå. Har till och med problem med spotify i bilen funkar illa med just nu , var tvungen att boka så att den för värmer bilen i morgon innan jag åker från bilen efter som jag inte kan lita på att appen funkar i morgon bitti.

Får hoppas att dom hittar nått fel snart väldigt irriterande att det inte funkar som det ska , man kommer in i bilen utan kort än så länge i all fall så alltid nått.
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik69077

Inlägg av lawgiver »

Men när det är fel på Teslas sida så brukar det bli en felkod i appen....nu stod den bara och tuggade.....fick till slut kontakt med bilen, tog typ 2 minuter. (nu har jag en MS iofs om nu det spelar någon roll)
Lite som på den gamla "goda" tiden innan Deep Sleep buggen fixades. :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag har inte lyckats få kontakt med bilen på hela dan.
Dessutom visar mottagningen i bilen 3G, TuneIn fungerar sporadiskt, liksom satellitkartorna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Hela infotainmentsystemet är görsegt. Kan ta fem minuter att få fram kartan i ChargeFinder. Kan inte logga in på den här sajten från bilen. Kan inte skicka meddelanden med röststyrning (den ger felmeddelande innan den har tolkat vad jag har sagt). Att de kunde släppa en sådan produkt, det räcker med två minuters testning för att märka att något är fel.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

kenjon skrev:
Hela infotainmentsystemet är görsegt. Kan ta fem minuter att få fram kartan i ChargeFinder. Kan inte logga in på den här sajten från bilen. Kan inte skicka meddelanden med röststyrning (den ger felmeddelande innan den har tolkat vad jag har sagt). Att de kunde släppa en sådan produkt, det räcker med två minuters testning för att märka att något är fel.
Vilken produkt menar du?
Jag har inte nyligen gjort en uppdatering av bilens programvara, men har problem i alla fall.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

lawgiver skrev:
Men när det är fel på Teslas sida så brukar det bli en felkod i appen....nu stod den bara och tuggade.....fick till slut kontakt med bilen, tog typ 2 minuter. (nu har jag en MS iofs om nu det spelar någon roll)
Lite som på den gamla "goda" tiden innan Deep Sleep buggen fixades. :)
Jag får inte heller kontakt med min S, tyckte jag väntade länge men vet inte hur många
minuter, bara snurrboll iaf och på en Samsung om det nu spelar någon roll…
Så helt klart fel i systemet någonstans… vilket Tesla också verkar medvetna om.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Verkar vara problem med 4G uppkopplingen. Fungerar bra om jag låter bilen koppla upp sig via Wifi-hotspot i mobilen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Aha dom vill tvinga fler att ladda ner vision only :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik_skane

Inlägg av Henrik_skane »

Jag har också samma problem med appen efter OTA. Tyvärr har också Tesla passat på med en ovälkommen comeback med spökbromsning. Har i princip fungerat klanderfritt sedan uppdateringen innan den senaste men idag tvärnitade bilen för skugga på vägen. Livsfarligt då detta hände på motorväg. Skärpning Tesla. Detta är under all kritik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Just nu, när min bil står och laddar, fungerar appens kontakt med bilen. Oklart om det beror på att Tesla fixat felet eller om det har att göra med att bilen inte sover när den laddar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Niklas Z skrev:
Just nu, när min bil står och laddar, fungerar appens kontakt med bilen. Oklart om det beror på att Tesla fixat felet eller om det har att göra med att bilen inte sover när den laddar.
Min (som har stått i 4 dagar) fick jag kontakt med direkt nu iaf (från att inte svarat för nån timme sedan) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thorin
Teslaägare

Inlägg av thorin »

Bjelke skrev:
Niklas Z skrev:
Min (som har stått i 4 dagar) fick jag kontakt med direkt nu iaf (från att inte svarat för nån timme sedan) :)

Samma här äntligen så fick jag kontakt med bilen tog nån sekund men nu verkar det funka igen får hoppas det håller i sej nu bara :) men låter nog förvärmningen vara kvar i alla fall.
Skriv svar