Passagerare använt manuell dörröppning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Kid
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2022 23:03

Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Kid »

Hej!

Har en återkommande som har använt sig av den manuella dörröppningen på vår Tesla model 3 ett 30-40 tal gånger. Insåg detta idag när jag läste varningsmeddelandet när personen öppnade dörren.

Är detta någonting jag behöver kolla upp och hur ser jag om något är sönder?

Tacksam för svar.

Mvh
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kid skrev:
Hej!

Har en återkommande som har använt sig av den manuella dörröppningen på vår Tesla model 3 ett 30-40 tal gånger. Insåg detta idag när jag läste varningsmeddelandet när personen öppnade dörren.

Är detta någonting jag behöver kolla upp och hur ser jag om något är sönder?

Tacksam för svar.

Mvh
Det som händer är att fönstret skrapar emot den kromade / svarta listen ovanför fönstret.
Kolla om listen eller ovansidan på glaset är skadat. Syn inget så är allt lugnt.

Sedan får du be vederbörande att ge f-n i att använda nödöppninghandtaget. Hjälper inte de så får du sätta personen i baksätet hädanefter. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 231
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av SkipperO »

Händer ofta när jag har nya passagerare som jag inte hinner informera, och helt förståeligt kan jag tycka.
Som jag förstår det är det ingen fara längre då fönstret åker ner även när man använder det mekaniska handtaget. Var just ute och provade på passagerardörren.
Kanske är årsmodellsberoende?
Eller finns det andra problem kopplade till detta?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Kid
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2022 23:03

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Kid »

Kollat fönster och karm, såg inga skador. Bifogar bilder för att bekräfta att jag tittat på rätt saker.

Är det några andra saker jag bör kontrollera för att veta huruvida några skador tillkommit pga individens oaktsamma beteende?

Personen är bannad från framsäte numera ;)
ADB95E95-630D-48BE-A759-BBAC3DD3C83E.jpeg
Kid
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2022 23:03

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Kid »

Bild 2

Tesla model 3 år 2022.
076B972C-00B7-4738-95E5-1D47E9B8F1A3.jpeg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kid skrev:
Kollat fönster och karm, såg inga skador. Bifogar bilder för att bekräfta att jag tittat på rätt saker.

Är det några andra saker jag bör kontrollera för att veta huruvida några skador tillkommit pga individens oaktsamma beteende?

Personen är bannad från framsäte numera ;)
Är det frugan? :lol:

Ser du inga märken på taklistens undersida så är allt lugnt. Och även om det är några små märken så är det ingen fara.
Ingenting du behöver fundera på mer.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Jeppe_E »

Kid skrev:
Hej!

Har en återkommande som har använt sig av den manuella dörröppningen på vår Tesla model 3 ett 30-40 tal gånger. Insåg detta idag när jag läste varningsmeddelandet när personen öppnade dörren.

Är detta någonting jag behöver kolla upp och hur ser jag om något är sönder?

Tacksam för svar.

Mvh
Dags för synkontroll kanske?
Skärmavbild 2022-10-09 kl. 19.49.01.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Dafro »

Det handlar väl om att man gör som man brukar och då är det att ”dra” i något reglage. Inte konstigare än så. Vem kollar på en symbol på en knapp på en dörr.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dafro skrev:
Det handlar väl om att man gör som man brukar och då är det att ”dra” i något reglage. Inte konstigare än så. Vem kollar på en symbol på en knapp på en dörr.
Så är det.
Och på de äldre 3orna var det inte ens en symbol på de invändiga dörröppningsknapparna.

Tycker dörröppningen både inne och ute är ett misslyckande på 3 och Y.

Nästan ingen fattar hur man öppnar dörren från utsidan första gången de provar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
Nästan ingen fattar hur man öppnar dörren från utsidan första gången de provar.
Samma sak här. Jag brukar alltid behöva förklara för alla som är "nya". :D

Men många andra nya elbilar har liknande handtag, så tror det handlar om att lära om och vänja sig. Till slut så kommer det bli en vanesak för alla.

Precis som man i början behöver förklara att det inte finns någon start-knapp. Till slut så blir detta det nya normala.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Magnus71
Inlägg: 148
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Magnus71 »

Har en 2019 med bara ett streck som markering på dörröppningsknappen. Ungefär 10 av 10 nya passagerare drar i nödöppningshandtaget när dom vill öppna dörren.
Tesla kanske skulle ha gjort kliniker innan lanseringen för att minimera detta.....
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av martinot »

Magnus71 skrev:
Har en 2019 med bara ett streck som markering på dörröppningsknappen. Ungefär 10 av 10 nya passagerare drar i nödöppningshandtaget när dom vill öppna dörren.
Tips: Hade exakt samma problem på min tidigare 2019 M3 (extremt otydlig symbol som du säger på knapparna med ett intetsägande streck som få förstår) så jag köpte jag ett par dekaler från http://www.abstractocean.com

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av thebishop »

Behöver man sätta dekaler är det designat fel från fabrik.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av martinot »

thebishop skrev:
Behöver man sätta dekaler är det designat fel från fabrik.
Absolut. De borde haft detta löst från start. Håller med 100%. Ett rakt streck är ju en helt uforståelig symbol.

Ville dock bara ge ett vänligt tips som jag själv var väldigt nöjd med och som någon annan kanske har nytta av.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Dafro »

BMW Ix har ju istället satt sitt nödhandtag lite mer gömt längre ner på dörren, bra för detta fall med en sämre om man inte vet om det och behöver använda det.

Dom utvändiga handtagen på 3 och y har jag också svårt för, och att det är olika sätt på de båda sidorna men är väl bara en vanesak och det ä r kanske därför min E-tron är så törstig, för den har ju vanliga handtag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 957
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av agehall »

Den stora feldesignen här tycker jag är att nödöppningen sitter så “naturligt” till att folk hittar den med automatik om de inte vet hur man ska göra. De hade kunnat satt den så att den som inte vet hur dörren öppnas måste titta runt och ser knappen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Black »

Knappen sitter väldigt obekvämt till och krånglig att trycka på om man samtidigt greppar handtaget.
Det borde finnas nåt eftermarknadstillbehör som tex sitter på undersidan av "handtaget" som är parallellt kopplad med befintlig knapp? Då hade 99% gjort rätt.
Senast redigerad av Black, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av kenjon »

De utvändiga handtagen kräver inte olika sätt att öppna dörren på. Står du på höger sida, använd höger hand. Står du på vänster sida, använd vänster hand.
Och nödöppnaren ska vara mycket lätt att hitta, den ska man inte behöva leta efter när det är ett nödläge. Bilen går ju inte sönder för att man använder den då och då.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Dafro »

kenjon skrev:
De utvändiga handtagen kräver inte olika sätt att öppna dörren på. Står du på höger sida, använd höger hand. Står du på vänster sida, använd vänster hand.
Och nödöppnaren ska vara mycket lätt att hitta, den ska man inte behöva leta efter när det är ett nödläge. Bilen går ju inte sönder för att man använder den då och då.
Att använda höger eller vänster hand är för mig olika sätt, hur tänkte du där? Öppnar normalt alla dörrar med min högerhand då jag är högerhänt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av kenjon »

För mej är det inte olika SÄTT att öppna på. Man trycker in med tummen och ligger fingrarna runt.
Jag öppnar inte alla dörrar med höger hand. T ex en entrédörr till ett hus kan jag ofta öppna med vänster hand om dörren är högerhängd (handtaget på vänster sida).
Man använder ju en skiftnyckel på samma sätt oavsett om man är vänster- eller högerhänt. Men vi får väl vara oense....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Dafro »

kenjon skrev:
För mej är det inte olika SÄTT att öppna på. Man trycker in med tummen och ligger fingrarna runt.
Jag öppnar inte alla dörrar med höger hand. T ex en entrédörr till ett hus kan jag ofta öppna med vänster hand om dörren är högerhängd (handtaget på vänster sida).
Man använder ju en skiftnyckel på samma sätt oavsett om man är vänster- eller högerhänt. Men vi får väl vara oense....
Haha du har fan rätt, jag öppnar ju dörren hemma med vänster när jag går in och höger ut. Och bildörren med vänster på förarsidan, ibland blir det fel när man tänker, eller inte. Vi är nog helt ense. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Men många andra nya elbilar har liknande handtag, så tror det handlar om att lära om och vänja sig. Till slut så kommer det bli en vanesak för alla.

Precis som man i början behöver förklara att det inte finns någon start-knapp. Till slut så blir detta det nya normala.
Ja det är rätt fascinerande hur mycket andra har apat efter.
Idag har väldigt många nya bilar, särskilt eldrivna, handtag som antingen fälls ut automatiskt, eller där man själv måste trycka på dom för att de ska fällas ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5667
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
martinot skrev:
Men många andra nya elbilar har liknande handtag, så tror det handlar om att lära om och vänja sig. Till slut så kommer det bli en vanesak för alla.

Precis som man i början behöver förklara att det inte finns någon start-knapp. Till slut så blir detta det nya normala.
Ja det är rätt fascinerande hur mycket andra har apat efter.
Idag har väldigt många nya bilar, särskilt eldrivna, handtag som antingen fälls ut automatiskt, eller där man själv måste trycka på dom för att de ska fällas ut.
Fast det var väl Aston Martin som stod för originalet...

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Bjelke »

SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Men många andra nya elbilar har liknande handtag, så tror det handlar om att lära om och vänja sig. Till slut så kommer det bli en vanesak för alla.

Precis som man i början behöver förklara att det inte finns någon start-knapp. Till slut så blir detta det nya normala.
Ja det är rätt fascinerande hur mycket andra har apat efter.
Idag har väldigt många nya bilar, särskilt eldrivna, handtag som antingen fälls ut automatiskt, eller där man själv måste trycka på dom för att de ska fällas ut.
Fast det var väl Aston Martin som stod för originalet...

Bild
Ja och Tesla tog ju i princip hela designen på en Aston rakt av också, Tibor skrev också om det för
väldans länge sedan. Vrålsnygga bilar både originalet och model S är det iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Passagerare använt manuell dörröppning

Inlägg av Curik »

Skriv svar