Aston Martins EV

Andy_Palmer_AM

Aston Martins CEO Andy Palmer har avslöjat till engelska tidningen The Telegraph att företaget håller på och utvecklar en egen elbil. Enligt honom är första prototypen redan byggd till bilen som beräknas släppas kring år 2020.

Tycker du att du känner igen namnet Andy Palmer så var han Executive Vice-President och CPO för Nissan, djupt involverad i framtagningen av Nissan Leaf, innan han blev CEO för Aston Martin i fjol.

Bilen kommer enligt hans utsagor likna Aston Martin Rapide men bli helt elektrisk med 1,000 hästkrafter och fyrhjulsdrift.

Tesla_Aston Martin

Aston Martin Rapide S vs Tesla Model S

Med tanke på att Aston Martin Rapide S är den fossilbil som mest liknar Tesla Model S verkar Aston Martin definitivt hoppas få fram en “Tesla-dödare”, eller som Andy Palmer sa “sit squarely above a Tesla”. Och jämför man detaljfinishen på en Aston Martin mot en Tesla så kan man tänka sig att en elektrisk Rapide S skulle nog kunna få mer sofistikerad inredning än en Tesla Model S.

Men.

En elektrisk Aston Martin har tyvärr alla chanser att bli samma fiasko som andra elbilar traditionella biltillverkare försöker få ihop. Även om 1,000 hästar låter bra idag -och tidningar pratar redan om mer Ludicrous än Model S- så är det inte alls omöjligt att Tesla har kommit upp till de siffrorna om fem år. För den bilen Aston Martin eventuellt kommer lansera år 2020 ska inte jämföras med dagens Tesla Model S, utan med den om fem år. Med tanke på utvecklingen som har hänt senaste två åren, från första Tesla Model S P85 till dagens P90D så lär det komma fler och starkare och bättre modeller av Tesla Model S även under de kommande fem åren.

Att försöka göra en elbil av Rapide S har även ett annat stort faromoment för Aston Martin: just för att bilarna är så pass lika på utsidan kommer de även att jämföras mycket på insidan också. Blir den utan frunk (bagageutrymme fram) och extrastolar bak blir det lätt att se hur pass mer utrymme Tesla Model S bjuder på.

Prismässigt kan också en elektrisk Rapide S få problem med fighten mot Tesla: vanliga Aston Martin Rapide S kostar idag dryga 2 miljoner kronor – Tesla Model S hälften så mycket.

Inga uppgifter om batteristorlekar eller räckvidd har släppts – Aston Martin kanske inte ens har bestämt sig än på den fronten. Men utan världsomspännande nät av snabbladdare blir det svårt att ta upp kampen mot Tesla – om inte Aston Martin helt enkelt väljer att köpa in sig i Supercharger-nätverket! Till skillnad från BMW, Mercedes, Porsche och andra tyska bilmärken har Aston Martin kanske mindre stolthet i vägen mot sådana strategiska samarbeten.

Huvudfrågan är ifall Aston Martins framtida elbil kommer att bli “tillräckligt” bra? Så här, fem år innan det är dags kan vi bara spekulera i att den kanske kommer att bli tillräckligt bra för att kunna sälja i volymer motsvarande dagens Rapide S, men att den inte kommer att vara någon “Tesla-dödare” i betydelsen “den som stjäl alla Tesla Motors kunder”.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Arne Hoem

    Heier på flere EL-biler. Men: “alle” snakker om bilen. Forspranget ligger i batteriene og ladenettverket.

  • nickysixeight

    Det är inte Rapide som liknar Tesla utan tvärtom. Rapide presenterades 2006.