Bonus no more

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Joakim Lof
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2022 18:57

Bonus no more

Inlägg av Joakim Lof »

Vad blir effekten av detta tror ni? Prispress på nya bilar? Ökad efterfrågan på begagnade? Import?

https://www.svt.se/nyheter/regeringen-s ... or-elbilar
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Bonus no more

Inlägg av McFace »

Joakim Lof skrev:
Vad blir effekten av detta tror ni? Prispress på nya bilar? Ökad efterfrågan på begagnade? Import?

https://www.svt.se/nyheter/regeringen-s ... or-elbilar
Det lär väl vara prisdrivande åt båda hållen. Nypris lär ju trenda nedåt och begagnatpris uppåt, får man anta.

Med tanke på att i princip allt som levereras blir sålt så tycker jag det är en ganska rimlig ändring. Om de kan möta det här med att lägga mer pengar på att finansiera snabbladdare är det ju ännu bättre, men det kanske är för mycket att hoppas på.
ObscureEconomist
Inlägg: 375
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Bonus no more

Inlägg av ObscureEconomist »

McFace skrev:
Joakim Lof skrev:
Vad blir effekten av detta tror ni? Prispress på nya bilar? Ökad efterfrågan på begagnade? Import?

https://www.svt.se/nyheter/regeringen-s ... or-elbilar
Det lär väl vara prisdrivande åt båda hållen. Nypris lär ju trenda nedåt och begagnatpris uppåt, får man anta.

Med tanke på att i princip allt som levereras blir sålt så tycker jag det är en ganska rimlig ändring. Om de kan möta det här med att lägga mer pengar på att finansiera snabbladdare är det ju ännu bättre, men det kanske är för mycket att hoppas på.
Mer pengar till snabbladdare aviserades innan det här så jag misstänker det är så man gör det. Känns logiskt, ja det är trevligt att jag kommer få 70 tkr i dagarna men varför ska jag få det när alla elbilar säljs inom 5 minuter och leveranstiden är över ett år. Elbilsbonusen har tjänat ut sin rätt.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Bonus no more

Inlägg av NiklasTesla »

Joakim Lof skrev:
Vad blir effekten av detta tror ni? Prispress på nya bilar? Ökad efterfrågan på begagnade? Import?

https://www.svt.se/nyheter/regeringen-s ... or-elbilar
Ökad efterfrågan på begagnade elbilar samt import från Tyskland som tar fart då fort kronan stärks mot Euron (om det någonsin händer igen?).

Tidölaget klantar sig igen.

Är rejält nöjd att man tog steget och skaffade elbil och fått ta del av bonus samt kanonbra andrahandsvärde.

MVH
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bonus no more

Inlägg av martinot »

Man kan ju självklart diskutera om man bör lägga statliga pengar bäst på elbilsbonus eller till att bygga ut laddinfrastrukturen, men samtidigt tycker jag inte det skall vara någon mänsklig rättighet att staten alltid skall ge oss bilköpare en bra affär där vi alltid går med vinst (eller har en mycket liten värdeförlust).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bonus no more

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Man kan ju självklart diskutera om man bör lägga statliga pengar bäst på elbilsbonus eller till att bygga ut laddinfrastrukturen, men samtidigt tycker jag inte det skall vara någon mänsklig rättighet att staten alltid skall ge oss bilköpare en bra affär där vi alltid går med vinst (eller har en mycket liten värdeförlust).
De flesta är väl överens om att staten inte ska betala en massa bonusar och bidrag till alla hörn och kanter.
Det är just sättet som detta görs på som är problemet. Oavsett bonus eller inte så måste man ju ha nånting att planera efter. Det gäller såväl företag som privatpersoner. Framförhållning var ordet.
Det där jävla hattandet är jag så oroligt trött på. Har de hittat på detta samma dag eller var det planerat sedan länge men ingen har sagt nåt? Jag är säker på att de visste mycket väl att de skulle ta bort bonusen idag, men för att minimera risken att folk springer och köper en massa elbilar innan bonusen försvinner så har man hållit det hemligt till sista sekunden. Det är trots allt inte många som går och spontanbeställer en elbil samma dag. Men hade man vetat detta flera månader i förväg så hade säkert många sett till att beställa en ny bil innan bonusen försvinner. Man ville helt enkelt inte att folk utnyttjar bonusen. Och då säger man inte att den tas bort.
Detta är bara så otroligt fult gjort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Bonus no more

Inlägg av McFace »

mati skrev:
martinot skrev:
Man kan ju självklart diskutera om man bör lägga statliga pengar bäst på elbilsbonus eller till att bygga ut laddinfrastrukturen, men samtidigt tycker jag inte det skall vara någon mänsklig rättighet att staten alltid skall ge oss bilköpare en bra affär där vi alltid går med vinst (eller har en mycket liten värdeförlust).
De flesta är väl överens om att staten inte ska betala en massa bonusar och bidrag till alla hörn och kanter.
Det är just sättet som detta görs på som är problemet. Oavsett bonus eller inte så måste man ju ha nånting att planera efter. Det gäller såväl företag som privatpersoner. Framförhållning var ordet.
Det där jävla hattandet är jag så oroligt trött på. Har de hittat på detta samma dag eller var det planerat sedan länge men ingen har sagt nåt? Jag är säker på att de visste mycket väl att de skulle ta bort bonusen idag, men för att minimera risken att folk springer och köper en massa elbilar innan bonusen försvinner så har man hållit det hemligt till sista sekunden. Det är trots allt inte många som går och spontanbeställer en elbil samma dag. Men hade man vetat detta flera månader i förväg så hade säkert många sett till att beställa en ny bil innan bonusen försvinner. Man ville helt enkelt inte att folk utnyttjar bonusen. Och då säger man inte att den tas bort.
Detta är bara så otroligt fult gjort.
Det är ganska många som ful-utnyttjar bonusen så jag kan väl förstå varför man vill göra på det här sättet. Jag har gått och funderat på att byta bil senaste par veckorna från privatägd till företagsleasing och insåg först idag att jag kunde ha gjort en riktigt bra affär igår genom att beställa före deadline men sälja när begagnatpriset börjar märka av att det inte längre finns någon bonus. Den som inte är lika trög som jag har säkert gjort liknande affärer rutinmässigt med bonusen så jag kan ana att en viss del av irritationen är från de som skott sig på lite mygel.

De enda som är skadelidande här är ju de som gått och sugit på att lägga en beställning och de kunde ju faktiskt kommit till skott igår om det var så viktigt.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Bonus no more

Inlägg av slugger75 »

Men hur myglar man med bonusen?

Menar du att ett lagbrott har skett?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Bonus no more

Inlägg av McFace »

slugger75 skrev:
Men hur myglar man med bonusen?

Menar du att ett lagbrott har skett?
Nej, men det går att göra mycket som är moraliskt betänkligt utan att det är olagligt.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Bonus no more

Inlägg av slugger75 »

McFace skrev:
slugger75 skrev:
Men hur myglar man med bonusen?

Menar du att ett lagbrott har skett?
Nej, men det går att göra mycket som är moraliskt betänkligt utan att det är olagligt.
Ok, jag vet inte vad som menas med att t.ex. ful-utnyttja bonusen.

Själv har jag använt bonusen till att beställa personalbil via jobbet, 2019 och 2022. Utan bonusen hade jag inte fått in bilarna i policyn. Då hade det blivit fossilbilar istället.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bonus no more

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Man kan ju självklart diskutera om man bör lägga statliga pengar bäst på elbilsbonus eller till att bygga ut laddinfrastrukturen, men samtidigt tycker jag inte det skall vara någon mänsklig rättighet att staten alltid skall ge oss bilköpare en bra affär där vi alltid går med vinst (eller har en mycket liten värdeförlust).
De flesta är väl överens om att staten inte ska betala en massa bonusar och bidrag till alla hörn och kanter.
Det är just sättet som detta görs på som är problemet. Oavsett bonus eller inte så måste man ju ha nånting att planera efter. Det gäller såväl företag som privatpersoner. Framförhållning var ordet.
Det där jävla hattandet är jag så oroligt trött på. Har de hittat på detta samma dag eller var det planerat sedan länge men ingen har sagt nåt? Jag är säker på att de visste mycket väl att de skulle ta bort bonusen idag, men för att minimera risken att folk springer och köper en massa elbilar innan bonusen försvinner så har man hållit det hemligt till sista sekunden. Det är trots allt inte många som går och spontanbeställer en elbil samma dag. Men hade man vetat detta flera månader i förväg så hade säkert många sett till att beställa en ny bil innan bonusen försvinner. Man ville helt enkelt inte att folk utnyttjar bonusen. Och då säger man inte att den tas bort.
Detta är bara så otroligt fult gjort.
Håller med om det dåliga i hattandet av våra politiker. Instämmer 100% med dig där. Finns tyvärr en lång tradition bland våra svenska politiker här kring det. Är inte första gången sådant här sker.

Men det sagt tycker jag det var ändå bättre och mer schysst hanterat denna gången då det var beställningsdatum som gällde. Var ju än värre när alla politikerna förra året röstade igenom gränsen på 700 KSEK. Då fick vi som beställt elbil över 700 KSEK innan beslutet ingen chans om de levererades först den 12 juli eller senare. Det var riktigt fult gjort! :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bonus no more

Inlägg av mati »

Håller med. Det var inte bättre det heller. Men så blir det ju när man betalar en massa bidrag och subventioner i alla möjliga sammanhang. Det är lätt och populärt när det införs. Men det är svårt att ta bort igen eftersom folk har vant sig och räknar med att få det. Man har skapat nån form av beroende, och det är svårt att ändra sen.
Då måste politikerna hitta på fulknep.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bonus no more

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Var ju än värre när alla politikerna förra året röstade igenom gränsen på 700 KSEK.
Det var ett regeringsbeslut så alla röstade inte igenom det. Är väl samma sak nu också att det är ett regeringsbeslut.

Såna här saker borde vara lagar så att det krävs lite eftertanke och beredning innan det ändras.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4983
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus no more

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
martinot skrev:
Var ju än värre när alla politikerna förra året röstade igenom gränsen på 700 KSEK.
Det var ett regeringsbeslut så alla röstade inte igenom det. Är väl samma sak nu också att det är ett regeringsbeslut.

Såna här saker borde vara lagar så att det krävs lite eftertanke och beredning innan det ändras.
Tycker nog också de var sämre med d beslutat om 700KSEK. Den gången så drabbade de troligen många som redan beställt, denna gången så (tror vi) kommer alla få bonusen som beställt innan en viss dag, dvs man kan göra ett aktivt beslut och vad vad bilen kostar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Bonus no more

Inlägg av McFace »

slugger75 skrev:
McFace skrev:
slugger75 skrev:
Men hur myglar man med bonusen?

Menar du att ett lagbrott har skett?
Nej, men det går att göra mycket som är moraliskt betänkligt utan att det är olagligt.
Ok, jag vet inte vad som menas med att t.ex. ful-utnyttja bonusen.

Själv har jag använt bonusen till att beställa personalbil via jobbet, 2019 och 2022. Utan bonusen hade jag inte fått in bilarna i policyn. Då hade det blivit fossilbilar istället.
I början var det exempelvis vissa som köpte en bil, tog ut bonusen och exporterade den till Norge. Det var inte kriminellt, men anser du att det var gott och bra att dina skattepengar spenderades på det sättet?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Bonus no more

Inlägg av slugger75 »

McFace skrev:
slugger75 skrev:
McFace skrev:
slugger75 skrev:
Men hur myglar man med bonusen?

Menar du att ett lagbrott har skett?
Nej, men det går att göra mycket som är moraliskt betänkligt utan att det är olagligt.
Ok, jag vet inte vad som menas med att t.ex. ful-utnyttja bonusen.

Själv har jag använt bonusen till att beställa personalbil via jobbet, 2019 och 2022. Utan bonusen hade jag inte fått in bilarna i policyn. Då hade det blivit fossilbilar istället.
I början var det exempelvis vissa som köpte en bil, tog ut bonusen och exporterade den till Norge. Det var inte kriminellt, men anser du att det var gott och bra att dina skattepengar spenderades på det sättet?
Nej inte gott och bra, utan systemfel och således inte olagligt. Men jag inser att man med mygel inte bara kan mena rent fusk utan även sånt som är moraliskt tveksamt.

Jag tycker alltså att det i första hand inte är individens fel här, utan statens fel som möjliggör detta upplägg.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1797
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bonus no more

Inlägg av tor-ake »

slugger75 skrev:

Nej inte gott och bra, utan systemfel och således inte olagligt. Men jag inser att man med mygel inte bara kan mena rent fusk utan även sånt som är moraliskt tveksamt.

Jag tycker alltså att det i första hand inte är individens fel här, utan statens fel som möjliggör detta upplägg.
Ett uppmärksammat fall var leasingbolaget Santander som tillämpade ettårsleasing+export. Helt klart individens (företagets) fel. Hur kan man ha som affärsidé att utnyttja kryphål för att sno bidrag? Detta skulle helt klart gå emot värdegrunden på ett normalt företag, speciellt inom finans, där det är fördel att framstå som en pålitlig och ärlig organisation. Kommer aldrig aldrig aldrig göra affärer med det företaget. Aldrig.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar