Hur många hk är det i en MYLR?
Moderator: Redaktion
Hur många hk är det i en MYLR?
Blir inte riktigt klok, det står olika på alla sidor om hur många hästkrafter det är i en model y long range.. men om jag förstått det rätt så kan man ta effekten ggr 1,36 för att få fram detta. Model y verkar ha 378 kW och gångrar man det med 1,36 så blir det 514hk. Kan det stämma??
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Du kan ju enkelt få svaret av google, men 1kW motsvarar 1.341HP.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Men nu använder vi inte HP i Sverige utan hk.agehall skrev:Du kan ju enkelt få svaret av google, men 1kW motsvarar 1.341HP.
1 kW = 1,360 hk.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Transportstyrelsen verkar specca till 345 på LR 4WD. https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... n-18383678
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Men nu hänvisar du till carinfo fast du skriver Transportstyrelsen.EVVK skrev:Transportstyrelsen verkar specca till 345 på LR 4WD. https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... n-18383678

Deras siffror överensstämmer inte. T ex uppger carinfo att en MYP har 450 hk medan TS uppger 534 hk.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Exakt det här jag menar, viss skillnad mellan 345 och 514 hk
vilken är rätt?

Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Car-info gissar ofta och har inte alltid rätt.EVVK skrev:Transportstyrelsen verkar specca till 345 på LR 4WD. https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... n-18383678
I det här fallet är det nog troligt att car-info har ganska rätt ändå. Det är dock inte transportstyrelsens siffror.
MYLR brukar vara reggad (hos Transportstyrelsen ) med 377-378kW, dvs Performance-versionens effekt.
Då är bilen förberedd för att ägaren kan köpa acc boost utan att behöva regga om bilen.
Det verkar vara runt 345hk i M3LR och MYLR.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Inget av det skulle jag tro.Tesla82 skrev:Exakt det här jag menar, viss skillnad mellan 345 och 514 hkvilken är rätt?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
MYP har 393 kW hos TS, så lite skillnad ändå.AAKEE skrev:Car-info gissar ofta och har inte alltid rätt.EVVK skrev:Transportstyrelsen verkar specca till 345 på LR 4WD. https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... n-18383678
I det här fallet är det nog troligt att car-info har ganska rätt ändå. Det är dock inte transportstyrelsens siffror.
MYLR brukar vara reggad (hos Transportstyrelsen ) med 377-378kW, dvs Performance-versionens effekt.
Då är bilen förberedd för att ägaren kan köpa acc boost utan att behöva regga om bilen.
Det verkar vara runt 345hk i M3LR och MYLR.

Men frågan är hur det mäts, och hur mycket det är i verkligheten.
När TeslaBjörn gjorde accelerationstest med Model Y så visade Scan My Tesla att motorernas effekt simultant peakade på:
123 kW fram och 203 kW bak, vilket ger 326 kW = 443 hk på Long Range
171 kW fram och 238 kW bak, vilket ger 409 kW = 556 hk på Performance
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Det är tillverkaren som anger maxeffekten.Nicke Nyfiken skrev:MYP har 393 kW hos TS, så lite skillnad ändå.![]()
Men frågan är hur det mäts, och hur mycket det är i verkligheten.
När TeslaBjörn gjorde accelerationstest med Model Y så visade Scan My Tesla att motorernas effekt simultant peakade på:
123 kW fram och 203 kW bak, vilket ger 326 kW = 443 hk på Long Range
171 kW fram och 238 kW bak, vilket ger 409 kW = 556 hk på Performance
Sverige har under en tid tjaffsat med att det är effekten som bilen kan leverera under 30minuter vilket i praktiken i det fallet styrs av hur stort batteri man har.
Teslabjörns mätningar är väl batterieffekt mätt i Scan My Tesla?
Man ska dra av förlusterna för verkningsgrad i motorn. Den är som bäst 95% eller så men vid fullgasacceleration är det säkert betydligt lägre.
Jag har fått 430kW i min M3P vilket skulle bli 584hk.
Regbeviset anger 377kW/513hk vilket jag tror är mer relevant för faktisk effekt från motorerna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Här är det en Dansk som kört sin Model Y i bromsbänk (rullande landsväg)
Senast redigerad av CoLa, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 743
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Tittar man på jämförbara bilar prestandamässigt så verkar 345 hk stämma ganska bra. Porsche Macan S väger ungefär lika mycket som MYLR och accelererar 0-100 ungefär lika snabbt. Macan har 340 hk. Dock borde Model Y teoretiskt sett kunna uppnå samma prestanda med mindre effekt eftersom den har mindre förluster i kraftöverföringen och inte behöver växla under accelerationen.
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Den stora skillnaden utöver de du tog upp (som absolut påverkar) är att elbilen i princip levererar konstant effekt.tesla newbie skrev:Tittar man på jämförbara bilar prestandamässigt så verkar 345 hk stämma ganska bra. Porsche Macan S väger ungefär lika mycket som MYLR och accelererar 0-100 ungefär lika snabbt. Macan har 340 hk. Dock borde Model Y teoretiskt sett kunna uppnå samma prestanda med mindre effekt eftersom den har mindre förluster i kraftöverföringen och inte behöver växla under accelerationen.
Med förbränningsmotorn anges ju toppeffekten och genomsnittseffekten på varje växel är oftast betydligt lägre.
Har inte koll på Porschen där men i princip borde den bli ifrånkörd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Kör Porschen ex. launch control kan det finnas en del lagrad energi i motorn (mha högt varvtal) som dumpas ut direkt i starten.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
TeslaBjörns mätning med SMT visade utöver batterieffekten även hur mycket effekt som gick in i motorerna var för sig. Siffrorna jag angav var för motorerna. Sedan får man räkna med verkningsgraden för att få fram vad de faktiskt levererar.AAKEE skrev:Det är tillverkaren som anger maxeffekten.Nicke Nyfiken skrev:MYP har 393 kW hos TS, så lite skillnad ändå.![]()
Men frågan är hur det mäts, och hur mycket det är i verkligheten.
När TeslaBjörn gjorde accelerationstest med Model Y så visade Scan My Tesla att motorernas effekt simultant peakade på:
123 kW fram och 203 kW bak, vilket ger 326 kW = 443 hk på Long Range
171 kW fram och 238 kW bak, vilket ger 409 kW = 556 hk på Performance
Sverige har under en tid tjaffsat med att det är effekten som bilen kan leverera under 30minuter vilket i praktiken i det fallet styrs av hur stort batteri man har.
Teslabjörns mätningar är väl batterieffekt mätt i Scan My Tesla?
Man ska dra av förlusterna för verkningsgrad i motorn. Den är som bäst 95% eller så men vid fullgasacceleration är det säkert betydligt lägre.
Jag har fått 430kW i min M3P vilket skulle bli 584hk.
Regbeviset anger 377kW/513hk vilket jag tror är mer relevant för faktisk effekt från motorerna.
Om vi tar de uppgifterna du anger för din bil M3P 430/377 kW så skulle det innebära en verkningsgrad på 88 % från batteri till utlevererad effekt från motorerna, vilket verkar rimligt vid max effekt.
Men gör vi samma sak på MYP och tar de 409 kW som SMT visar går in i motorerna, och ställer det mot de 393 kW som står i regbeviset, så skulle verkningsgraden på motorerna vara 96 % vilket inte är så rimligt. (Sedan har ju motorerna olika verkningsgrad eftersom det är olika typer av elmotorer, men det gör ju inte det hela mer rimligt)
Om man ska gå på tillverkarens angivna maxeffekt så får vi väl anta att det är dessa uppgifter som TS uppger. Samtidigt vet vi att de uppgifterna inte är verklighetsbaserade, med tanke på den lilla skillnaden mellan MY LR och P.
Så frågan är vad trådskaparen är ute efter, den verkliga effekten eller de ”officiella” uppgifterna som står på ett papper?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Nu när man nyligen skaffat en MYLR så får man frågan om hur många hk det är i den av i princip varje person man stöter på och jag känner att det är svårt att ge ett vettigt svar. Det blir att säga nånstans mellan 340 och 514 hk vilket är ett ganska brett spann. Sedan har det väl egentligen inte någon större betydelse, upplever bilen väldigt pigg och trevlig att köra och det känns ju som huvudsaken. 

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Jo jag känner igen det.Tesla82 skrev:Nu när man nyligen skaffat en MYLR så får man frågan om hur många hk det är i den av i princip varje person man stöter på och jag känner att det är svårt att ge ett vettigt svar. Det blir att säga nånstans mellan 340 och 514 hk vilket är ett ganska brett spann. Sedan har det väl egentligen inte någon större betydelse, upplever bilen väldigt pigg och trevlig att köra och det känns ju som huvudsaken.

Motorerna suger i sig 326 kW vid max acceleration enligt SMT och räknar man med en verkningsgrad på 90 % så levererar motorerna sammanlagt 399 hk.
Så säger du 400 hk så ligger du nog ganska nära sanningen. Och det är ju också någon stans mellan 340 och 514 hk.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Jag brukar oftast svara vad den gör 0-100 på 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Det gäller bara när man kommit upp lite i fart. I låga hastigheter begränsas effekten av max vridmoment. Det är först i hastigheter där vridmomentet börjar avta som max effekt uppnåtts.AAKEE skrev:
Den stora skillnaden utöver de du tog upp (som absolut påverkar) är att elbilen i princip levererar konstant effekt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Precis, men jag tror att alla egentligen menar samma sakMaw skrev:Det gäller bara när man kommit upp lite i fart. I låga hastigheter begränsas effekten av max vridmoment. Det är först i hastigheter där vridmomentet börjar avta som max effekt uppnåtts.AAKEE skrev:
Den stora skillnaden utöver de du tog upp (som absolut påverkar) är att elbilen i princip levererar konstant effekt.

Jag försökte mig på en förklaring av det där och det resulterade i en egen tråd

det frågetecken kvar i diskussionen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Jag skulle säga tvärtom faktiskt. Du har rätt i sak men det är bara halva sanningen.Maw skrev:
Det gäller bara när man kommit upp lite i fart. I låga hastigheter begränsas effekten av max vridmoment. Det är först i hastigheter där vridmomentet börjar avta som max effekt uppnåtts.
(Jag försökte göra en lite förenklad förklaring, folk överlag brukar ha svårt att greppa det där med effekt och vridmoment.)
Effekt är = vridmoment x varvtal. Med låg hastighet kan man inte leverera speciellt mycket effekt, annars spinner det.
Däcken klarar ett visst vridmoment. Blir det mer vridmoment, spinner det.
Vid jättelåg hastighet blir det låg effekt även om vridmomentet är högt.
Därför börjar en optimal effektkurva på noll och stiger brant med ökad fart. Vridmomentet hålls konstant precis under hjulspinn.
Man har ingen nytta med 1000 hk precis i starten. Därför hjälper det inte att ha en förbränningsmotor som skulle kunna ge mer effekt vidtex 30 km/h.
Acceleration handlar egentligen om att ha vridmoment på hjulen. Har man vridmoment att nästan spinna hjulen har man bäst acceleration.
Om elbilen redan levererar det hjulmoment däcken kan ge fäste för hjälper det inte med 500hk tätstegad låda och låg utväxling. Man accelererar inte fortare för det.
Jag har en hobbybil på 960kg(1050kg tjänstevikt) med ~ 450hk. Trots mönstrade M&H Racemaster går den precis under 4s till 100. Effekt finns så det räcker, men inte fäste för det.
Min M3P klarar precis att inte spinna med bra SOC och varma däck.
M3P är bara riktigt acc-snabb tills toppeffekten nås (dvs när vridet börjar dala). Honbybilen är ungefär dubbelt så snabb 80-120 trots att den förlorar 0-100.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Lite oklart för mig hur det är tvärtom mot vad jag skrev men annars är vi helt överrensAAKEE skrev:Jag skulle säga tvärtom faktiskt. Du har rätt i sak men det är bara halva sanningen.Maw skrev:
Det gäller bara när man kommit upp lite i fart. I låga hastigheter begränsas effekten av max vridmoment. Det är först i hastigheter där vridmomentet börjar avta som max effekt uppnåtts.
(Jag försökte göra en lite förenklad förklaring, folk överlag brukar ha svårt att greppa det där med effekt och vridmoment.)
Effekt är = vridmoment x varvtal. Med låg hastighet kan man inte leverera speciellt mycket effekt, annars spinner det.
Däcken klarar ett visst vridmoment. Blir det mer vridmoment, spinner det.
Vid jättelåg hastighet blir det låg effekt även om vridmomentet är högt.
Därför börjar en optimal effektkurva på noll och stiger brant med ökad fart. Vridmomentet hålls konstant precis under hjulspinn.
Man har ingen nytta med 1000 hk precis i starten. Därför hjälper det inte att ha en förbränningsmotor som skulle kunna ge mer effekt vidtex 30 km/h.
Acceleration handlar egentligen om att ha vridmoment på hjulen. Har man vridmoment att nästan spinna hjulen har man bäst acceleration.
Om elbilen redan levererar det hjulmoment däcken kan ge fäste för hjälper det inte med 500hk tätstegad låda och låg utväxling. Man accelererar inte fortare för det.
Jag har en hobbybil på 960kg(1050kg tjänstevikt) med ~ 450hk. Trots mönstrade M&H Racemaster går den precis under 4s till 100. Effekt finns så det räcker, men inte fäste för det.
Min M3P klarar precis att inte spinna med bra SOC och varma däck.
M3P är bara riktigt acc-snabb tills toppeffekten nås (dvs när vridet börjar dala). Honbybilen är ungefär dubbelt så snabb 80-120 trots att den förlorar 0-100.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur många hk är det i en MYLR?
Som sagt, det är svårt att förklara på ett vettigt sätt, men fetmarkeringen är braMaw skrev:Lite oklart för mig hur det är tvärtom mot vad jag skrev men annars är vi helt överrensAAKEE skrev:Jag skulle säga tvärtom faktiskt. Du har rätt i sak men det är bara halva sanningen.Maw skrev:
Det gäller bara när man kommit upp lite i fart. I låga hastigheter begränsas effekten av max vridmoment. Det är först i hastigheter där vridmomentet börjar avta som max effekt uppnåtts.
(Jag försökte göra en lite förenklad förklaring, folk överlag brukar ha svårt att greppa det där med effekt och vridmoment.)
Effekt är = vridmoment x varvtal. Med låg hastighet kan man inte leverera speciellt mycket effekt, annars spinner det.
Däcken klarar ett visst vridmoment. Blir det mer vridmoment, spinner det.
Vid jättelåg hastighet blir det låg effekt även om vridmomentet är högt.
Därför börjar en optimal effektkurva på noll och stiger brant med ökad fart. Vridmomentet hålls konstant precis under hjulspinn.
Man har ingen nytta med 1000 hk precis i starten. Därför hjälper det inte att ha en förbränningsmotor som skulle kunna ge mer effekt vidtex 30 km/h.
Acceleration handlar egentligen om att ha vridmoment på hjulen. Har man vridmoment att nästan spinna hjulen har man bäst acceleration.
Om elbilen redan levererar det hjulmoment däcken kan ge fäste för hjälper det inte med 500hk tätstegad låda och låg utväxling. Man accelererar inte fortare för det.
Jag har en hobbybil på 960kg(1050kg tjänstevikt) med ~ 450hk. Trots mönstrade M&H Racemaster går den precis under 4s till 100. Effekt finns så det räcker, men inte fäste för det.
Min M3P klarar precis att inte spinna med bra SOC och varma däck.
M3P är bara riktigt acc-snabb tills toppeffekten nås (dvs när vridet börjar dala). Honbybilen är ungefär dubbelt så snabb 80-120 trots att den förlorar 0-100.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19