Hej,
Jag har efter lång väntetid äntligen fått min tiometerskabel för hemmaladdningen. Den inkluderade gjorde att jag var tvungen att parkera lite dumt och snett på uppfarten.
Den nya sladden strular dock lite när jag kopplar in den i bilen då låspinnen verkar ha svårt att hitta in i hålet. Man hör hur den studsar fram och tillbaka många gånger och har jag tur lyckas den gå i. Allt laddar utan problem annars, men just hålet för låspinnen verkar inte vara perfekt.
- Från vilket håll kommer låspinnen? Finns ju fyra hål, ett på varje sida, på kontakten .
- Vad är det för form på pinnen?
Jag tänkte slipa lite på plasten i hålet på kontakten/handtaget men vill ju göra det på rätt ställe.
Låspinnen hittar inte rätt position i kontakten
Moderator: Redaktion
Re: Låspinnen hittar inte rätt position i kontakten
Jag har samma problem..
Jag löste det med att pressa ladkabelns handtag svagt åt vänster tills pinnen låst fast.
Jag gör samma sak när jag låser upp laddporten. Då funkar det varje gång.
Antar att kabelns hål sitter någon liten halvmillimeter fel, eftersom det inte är något problem på andra laddställen eller teslas egna kabel.
Ett alternativ är att borra upp hålet på kabeln lite. Pinnen kommer från vänster sida, antar jag, eftersom jag ser ett svagt märke på kabeln vid det hålet.
Jag löste det med att pressa ladkabelns handtag svagt åt vänster tills pinnen låst fast.
Jag gör samma sak när jag låser upp laddporten. Då funkar det varje gång.
Antar att kabelns hål sitter någon liten halvmillimeter fel, eftersom det inte är något problem på andra laddställen eller teslas egna kabel.
Ett alternativ är att borra upp hålet på kabeln lite. Pinnen kommer från vänster sida, antar jag, eftersom jag ser ett svagt märke på kabeln vid det hålet.
Tack för svar! Det verkar funka när man pressar som du beskriver. Ska testa att fila lite i hålet till vänster så ska vi se om det hjälper!
Toppen!
Berätta gärna hur mycket du filade och var, så ska jag göra samma på min kontakt...
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag har haft detta problem till och från vid 3-4 tillfällen, har relaterat det till is och snö för det har uppträtt med samma kablar som jag använt sedan bilen var ny. Endast uppstått vid AC-laddning och aldrig DC.
Tesla Model Y Performance
Hos mig är det klart kabelrelaterat.. Samma sak i både varmt och kallt väder.. Men bara med just den kabeln...