43% mer = 4 plus

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

43% mer = 4 plus

Inlägg av Laban »

Aftonbladet testar suvar, Q7, XC90, Touareg:

http://www.aftonbladet.se/bil/article22017171.ab

De förbrukar milt sagt mer än angiven förbrukning , Volvon är "bäst" med 43 % högre förbrukning än angiven, 0.89l/mil. Touragen (0.99) + Q7 (0.87)
tar 50% mer varpå man skämtar om att det kanske gäller hela koncernen. Volvon får 4+ i betyg på det området, även Q7. För det är ju ändå rätt snålt för så stora och tunga bilar. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Sen vet jag inte om 43% mer skulle vara så mycket bättre än 50%, ska man skämta får man nog ta med Volvo där också..

Börjar bli dags att introducera en ny körcykel.. Man inser väl också att alla löst hängande frukter är plockade på förbränningsmotorsidan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Re: 43% mer = 4 plus

Inlägg av far1far2 »

Laban skrev:
Aftonbladet testar suvar, Q7, XC90, Touareg:

http://www.aftonbladet.se/bil/article22017171.ab

De förbrukar milt sagt mer än angiven förbrukning , Volvon är "bäst" med 43 % högre förbrukning än angiven, 0.89l/mil. Touragen (0.99) + Q7 (0.87)
tar 50% mer varpå man skämtar om att det kanske gäller hela koncernen. Volvon får 4+ i betyg på det området, även Q7. För det är ju ändå rätt snålt för så stora och tunga bilar. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Sen vet jag inte om 43% mer skulle vara så mycket bättre än 50%, ska man skämta får man nog ta med Volvo där också..

Börjar bli dags att introducera en ny körcykel.. Man inser väl också att alla löst hängande frukter är plockade på förbränningsmotorsidan.
Håller med. Har haft och kört både XC90 och Touareg. Förvånar mej inte alls med de siffrorna. Kör numera min andra Subaru Forester (i väntan på min S 85 D om några veckor). Av allt jag ägt och kört sen 1954, är Forestern den utan jämförelse "ärligaste" och härligaste. Vad månne min Tesla in spe ge??
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Detsamma gäller elbilar. Jag kan inte se vitsen med att redovisa NEDC-körcykeln när den är rena glädjekalkylen. Min Zoe visar 240 km i NEDC men i praktiken är det max 180 km och så kort som 80-90 km i vinterväder. Renault själva har iaf den goda smaken att i broschyren uppge mer realistiska räckvidder, likaså gjorde försäljaren. På hemsidan står:
"Räckvidden vid körning i milt klimat är cirka 150-170 km. I vinterförhållanden är den förväntade räckvidden cirka 90-115 km."
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag kan inte läsa artikeln då jag inte är plus medlem. Men hur kan 43% glädjekalkyler ge 4+ dvs nästan perfekt resultat? Borde ge max 2-. Någon som frågat reporten vad som menas med detta? Han kan ju inte hävda att det ska ge bra poäng bara för att han tycker att den absoluta siffran är bra. Då borde han i så fall ge Tesla 4+ i räckvidd om de anger den till 60 mil, vilket jag tvivlar på att han skulle våga göra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

NEDC-cykeln är ett skämt. Mina fossilbilar har överlag dragit 30-50% mer än angiven förbrukning (värst var en VW).
Jerker skrev:
Detsamma gäller elbilar. Jag kan inte se vitsen med att redovisa NEDC-körcykeln när den är rena glädjekalkylen. Min Zoe visar 240 km i NEDC men i praktiken är det max 180 km och så kort som 80-90 km i vinterväder. Renault själva har iaf den goda smaken att i broschyren uppge mer realistiska räckvidder, likaså gjorde försäljaren. På hemsidan står:
"Räckvidden vid körning i milt klimat är cirka 150-170 km. I vinterförhållanden är den förväntade räckvidden cirka 90-115 km."
Där har vi ju en fördel med elbilar. Tillverkarna vågar inte påstå att NEDC-siffrorna gäller, därför att räckvidden och förbrukningen är så viktig. Har du lovat kunden 24 mils räckvidd hamnar du i rejäl skit när det inte gäller i verkligheten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det är därför jag själv tittade på tesla Canada när det gäller räckvid
Bild
Bild
Sedan ska man i princip glömma rated range utan titta på typical och helst estimated som man hottar i energi appen på den stora skärmen
Den sistnämnda är närmast motsvarande färddatorn i en vanlig bil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

e5m1r skrev:
Sedan ska man i princip glömma rated range utan titta på typical och helst estimated som man hottar i energi appen på den stora skärmen
Vad visar den och vad räknar den på i de olika beräkningarna?
Ratad range
Typical range
Estimated range
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Min typical ligger exakt på 200 Wh/km och har så gjort sen jag fick bilen (själv har jag snittat 230 sen jag fick bilen). Dock har jag sett i demobilar att typical legat på lägre än 200. Har aldrig fått någon bra förklaring av varifrån siffrorna kommer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Ratad range
Typical range
Estimated range
Rated eu cykel ?
Typical tesla genomsnitt
Estimated genomsnit baserad på din egen körning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

En fråga är ju om det är någon som har en typical som har förändrats över tid?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Ratad range
Typical range
Estimated range
Rated eu cykel ?
Typical tesla genomsnitt
Estimated genomsnit baserad på din egen körning
Är Ratad range en beräkning med ett fast värde på förbrukning enligt NEDC?
Kan Typical range vara en beräkning med ett fast värde på förbrukning enligt EPA?
Vad grundar sig Estimated range på? Mina senaste 5 minuter, mina senaste 5 mil eller förbrukningen sedan jag nollställde trippmätaren senast?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
Vad grundar sig Estimated range på? Mina senaste 5 minuter, mina senaste 5 mil eller förbrukningen sedan jag nollställde trippmätaren senast?
"Projected" i energiappen beror på om du har satt den på genomsnitt 10, 25(?) eller 50 km eller nuvarande. I de förstnämnda är det snitt över de senaste vad man ställt in på, annars är det nuvarande förbrukning (snitt på några hundra meter eller en kort tid, jag har inte undersökt den inställningen så noga, den är inte så intressant).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
"Projected" i energiappen beror på om du har satt den på genomsnitt 10, 25(?) eller 50 km eller nuvarande. I de förstnämnda är det snitt över de senaste vad man ställt in på, annars är det nuvarande förbrukning (snitt på några hundra meter eller en kort tid, jag har inte undersökt den inställningen så noga, den är inte så intressant).
Okej, tack för svaret bylund.
Vet du om Rated range bygger på NEDC?
Och vad bygger Typical range på? Kan det vara EPA?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Detsamma gäller elbilar. Jag kan inte se vitsen med att redovisa NEDC-körcykeln när den är rena glädjekalkylen.
Visst, men det "märkliga" är att skillnaden har ökat de senaste åren:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 706380.ece
De verkliga koldioxidemissionerna från bilar är nu i snitt 25 procent högre än vad biltillverkarna uppger. För tio år sedan låg snittet på 10 procent.
Kraven på lägre utsläpp har höjts, och förbrukningen har gått ner.. på pappret.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Okej, tack för svaret bylund.
Vet du om Rated range bygger på NEDC?
Och vad bygger Typical range på? Kan det vara EPA?
Rated är de officiella siffrorna där bilen är såld, så NEDC i Europa, EPA i USA.
Typical verkar var mer vad Tesla anser vara normal förbrukning, fast jag vet inte vad den siffran bygger på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Pontus skrev:
Min typical ligger exakt på 200 Wh/km och har så gjort sen jag fick bilen (själv har jag snittat 230 sen jag fick bilen). Dock har jag sett i demobilar att typical legat på lägre än 200. Har aldrig fått någon bra förklaring av varifrån siffrorna kommer.
Typical ska väl såvitt jag vet vara förutbestämt och inte ändra sig alls beroende på omständigheter. Att det skiljer på olika bilar kan väl bero på att det är olika modeller? Förbrukningen för typical lär väl skilja mellan P85D, 85D, 85, 70, 70D etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Pontus skrev:
Typical ska väl såvitt jag vet vara förutbestämt och inte ändra sig alls beroende på omständigheter. Att det skiljer på olika bilar kan väl bero på att det är olika modeller? Förbrukningen för typical lär väl skilja mellan P85D, 85D, 85, 70, 70D etc.
Men jag vill minnas att den stod på ca 180 på dem 70D som jag tittade på. Kan det vara så stor skillnad mot en 85D dvs runt 10%?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Min typical ligger på 200
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

e5m1r skrev:
Min typical ligger på 200
Min också
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Tror det är 190 på 70D och den ligger fast, ändras inte efter hur man kör.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Min P85, typical 200, rated 180 om jag inte minns fel. Eget snitt sommar 223, vinter 240.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Reddy skrev:
Tror det är 190 på 70D och den ligger fast, ändras inte efter hur man kör.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Min typical ligger precis under 200-strecket ( blandade ihop strecken först)
/70D
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Pontus skrev:
Som jag förstod det (av info jag fick från Tesla när bilen leverades) så är typical det som man har vid konstant hastighet 105-110 km/h plan motorväg på sommaren. Då ligger 70D på sisådär 193 Wh/km.

Lite OT, men har någon lyckats få snittförbruknnig under 100 Wh/km i energiappen (average, 10 km)? Provade för någon vecka sedan och kom ner i 108 (ca 40 km/h i en mil), men gissar man borde kunna komma under 100 på sommaren?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Frun snittar 0,4 i sitt diesellok, Citroën cactus, o de e bara 15% över Citroëns siffror. Sen hur 17 hon gör de vet jag inte, för när jag kör den ligger den aldrig under 0,6 :-/

Skickat från min iPad med Tapatalk
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Min typical såg it som att ligga på 200
När jag kört har jag märkt att på 191 så visar typical och estimated lika många km
Så min typical verkar ligga på 191
Skriv svar