Gå från 3 till Y - erfarenheter
Moderator: Redaktion
Gå från 3 till Y - erfarenheter
Hej alla,
Går i fundering att gå från model 3 LR med acc. boost till en model Y (troligen LR med acc. boost). Ni som har gjort det, vad saknar ni från 3:an, vad är välkommet i Y - och framförallt, hur är den "rappa" känslan man har i 3:an i jämförelse med Y?
Går i fundering att gå från model 3 LR med acc. boost till en model Y (troligen LR med acc. boost). Ni som har gjort det, vad saknar ni från 3:an, vad är välkommet i Y - och framförallt, hur är den "rappa" känslan man har i 3:an i jämförelse med Y?
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Re: Gå från 3 till Y - erfarenheter
Jag har erfarenhet av både M3 LR och MY LR, dock utan acceleration boost. Det är bra fart i båda, men det är lite mer go-cart-känsla i Model 3. Model Y är mer familjebil och den lastar hur mycket som helst.
Den riktigt rappa känslan du beskriver är inte där i Y. Känns lite sävligare.
Men fortfarande kvick om man jämför med 90% av det som rullar på vägarna i övrigt.
Men fortfarande kvick om man jämför med 90% av det som rullar på vägarna i övrigt.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag saknar inget från min Model 3.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Y är mycket mer bil!
Saknar bara stolarna från 2020 M3. Allt annat är minst en och oftast 2 nivåer högre.
Saknar bara stolarna från 2020 M3. Allt annat är minst en och oftast 2 nivåer högre.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Jag ska göra samma byte. Hur är stolarna i Y från Berlin? De verkar ha lite annan form och vara fastare, och jag avskyr ”sportiga” säten som är vanligt i BMW.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Håller med om skillnaderna som skrivs ovan. Som förare är det mest den riktiga gocartkänslan som inte finns i Y. Annars är allt bättre.
Model Y LR AWD 2022
Nja, jag skulle säga att sätena från Berlin är mer lika 3:an än Kina Y.
Jag tycker vår RWD har smalare säten, alltså att sidostödet är hårdare på något vis än i vår LR.
Men frun tycker att jag bara inbillar mig, så jag vet inte.
Kan inte klaga på nåt av sätena i någon av bilarna egentligen. Jag sitter bekvämare i Y är i 3 oavsett Kina eller Berlin.
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
Det låter ju lovande, jag har inget problem med sätena i vår 2019 Model 3, från Fremont alltså. Jag är lång och bred, vill inte ha några hårda ”stöd” som sticker ut och hugger mig i sidan.FStaake skrev: ↑12 feb 2023 23:20Nja, jag skulle säga att sätena från Berlin är mer lika 3:an än Kina Y.
Jag tycker vår RWD har smalare säten, alltså att sidostödet är hårdare på något vis än i vår LR.
Kan inte klaga på nåt av sätena i någon av bilarna egentligen. Jag sitter bekvämare i Y är i 3 oavsett Kina eller Berlin.
-
Fördelar
Två helt uppenbara fördelar med Y är ju halvkombiluckan och den högre dragvikten.
För folk som inte längre har kvar normal rörlighet för sin ålder så är väl andra fördelar det högre instegen till fram- och baksäten, samt den högre sittdynan i baksätet.
Ytterligare en fördel är avsaknaden av transport från Kina för de Y som byggs i Berlin. Och det går så klart att finna fler fördelar med Y byggda i Berlin.
Å andra sidan:
– Om ingen köper 3 så kommer den väl sannolikt aldrig att börja byggas i Berlin...
– Y väger mer än 3 vilket innebär att det går åt mer råvaror och energi för att producera en Y.
– Y har som SUV/Crossover större dimensioner och högre markfrigång. Detta ger sämre luftmotstånd vilket i kombination med den högre vikten ger högre energiförbrukning under hela bilens livslängd oavsett vilken hastighet bilen färdas i.
– Y har större däck. Försämrar också luftmotståndet. Och kräver mer naturresurser/energi vid produktion. Pga av bilens högre vikt kommer de även slitas snabbare. Pga större storlek samt mer däckslitage kommer de även ge upphov till större mängd mikroplaster i naturen/sjöar/vattendrag/världshav. Mer än hälften av Sveriges utsläpp av mikroplast bedöms komma från däckslitage.
https://www.iperspektiv.se/dokument/202 ... vagslitage
Konsekvenser av utsläpp av mikroplast. Se t.ex:
...] Plastics contain and leach hazardous chemicals, including EDCs, which disturb the body’s hormone systems and can cause cancer, diabetes, reproductive disorders, and neurological damage in fetuses and children. [...
https://sdg.iisd.org/news/household-pla ... 20children.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Finns en mental lättnad i att inte köpe en bil tillverkad i Kina. Ja, grejer kommer från Kina men en sak i taget.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag älskar sportiga säten, typ BMW. Jag tycker Teslan är sämre på den punkten, når inte upp till BMW's, så du blir säkert nöjd!

Tesla Model Y Performance
- Sebastian+
- Teslaägare
Har gjort byte från M3LR till MYP.
Skulle säga att allt är bättre på MY förutom körkänslan.
När jag är ute och kör svärföräldrarnas M3LR helt själv så kan jag ibland längta tillbaka. Men det är ju just vid de få tillfällena jag är ute själv på en landsväg utan passagerare.
Oftast sitter jag med hela familjen i bilen eller i bilköer in och ur stan.
Så älskar du att köra dynamiskt, kan göra det ofta och saknar barn i hushållet så hade jag lätt behållt 3an.
Finns barn, behov av stort lastutrymme eller kör mestadels motorväg så hade jag gått på Y.
Med Y-priserna som är nu så går det nog inte få en mer prisvärd bil.
Skulle säga att allt är bättre på MY förutom körkänslan.
När jag är ute och kör svärföräldrarnas M3LR helt själv så kan jag ibland längta tillbaka. Men det är ju just vid de få tillfällena jag är ute själv på en landsväg utan passagerare.
Oftast sitter jag med hela familjen i bilen eller i bilköer in och ur stan.
Så älskar du att köra dynamiskt, kan göra det ofta och saknar barn i hushållet så hade jag lätt behållt 3an.
Finns barn, behov av stort lastutrymme eller kör mestadels motorväg så hade jag gått på Y.
Med Y-priserna som är nu så går det nog inte få en mer prisvärd bil.
Det låter lite blandat, som att model Y snarare drar mer åt familjebil-hållet än att vara en "större" model 3.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Håller med 99% av kommentarerna.
Ångrar inte bytet men är medveten om att man missar vissa köregenskaper och att MY drar mer energi.
Min slutsats är att MY är en fantastisk trevlig familjebil och lätt att leva med, men en MY är inte en M3.
Ångrar inte bytet men är medveten om att man missar vissa köregenskaper och att MY drar mer energi.
Min slutsats är att MY är en fantastisk trevlig familjebil och lätt att leva med, men en MY är inte en M3.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Bara för att förtydliga, det är sitsen som jag upplever liiite smalare. Sidostödet i ryggstödet är brafoolip skrev: ↑12 feb 2023 23:25Det låter ju lovande, jag har inget problem med sätena i vår 2019 Model 3, från Fremont alltså. Jag är lång och bred, vill inte ha några hårda ”stöd” som sticker ut och hugger mig i sidan.FStaake skrev: ↑12 feb 2023 23:20Nja, jag skulle säga att sätena från Berlin är mer lika 3:an än Kina Y.
Jag upplever att fjädringen är lite mer, sofistikerad i vår Berlin LR tillverkad augusti-22 jämfört med Kina- RWD tillverkad november-22.
Har själv inte åkt i en 2021 LR så kan inte jämföra med den.
Sedan hade jag fortfarande köpt en Y RWD om jag varit i situationen att köpa ny elbil idag. Mycket prisvärd bil.
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
-
Vet inte om jag kanske var lite otydlig här... Men för säkerhets skull:...SwedishAdvocate skrev: ↑13 feb 2023 06:23...] Ytterligare en fördel är avsaknaden av transport från Kina för de Y som byggs i Berlin. Och det går så klart att finna fler fördelar med Y byggda i Berlin. [...
Som jag förstått det så är det inte alla Y LR för den svenska marknaden som byggs i Berlin. En del byggs fortf. i Kina. Hur det är med grundmodellen och Performance har jag tappat kollen på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Hur mycket ”sämre” räckvidd har ni märkt av mellan 3-Y?
(För övrigt anser jag att tesla skulle börja göra den ultimata crossover. Y med 100-batteri och luftfjädring)
(För övrigt anser jag att tesla skulle börja göra den ultimata crossover. Y med 100-batteri och luftfjädring)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
I princip ingenting, eftersom min Model Y 2022 har något större batteri än min Model 3 2021.
Min M3 låg 175 Wh/km i snitt över året och min MY ligger nu på 190.
Volvo PV 544 Special 1963
-
Annars har ju Björn Nyland testat dem i 90 och 120 km/h... Tror det kan ge en rätt bra uppfattning...
Resultaten finns i det här kalkylarket:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
Eller om man undrar över specifika sträckor, så verkar ju ABRP också kunna ge bra indikationer...
- erikstarck
- Teslaägare
Hade en 2019 M3 med acceleration boost. Bytte till en MYP förra året.
Accelerationen ska vara snäppet snabbare i MYPen, men det är inget jag märker. De känns väldigt lika.
M3an var en roligare bil att köra, helt klart, men MYPen är också kul.
MYPen vinner med hästlängder på praktiskt användande. Har kört både bäddsoffa och kylskåp i den. Även om iofs 3an rymde en hel del i bagageutrymmet är brevlådedesignen opraktisk för något större saker.
Även skillnad i tysthet i kupén, men det kan vara för att 3an var en 2019 modell och den är rätt högljudd.
Förbrukningen var snäppet bättre i 3an men jag tycker att jag kommer ungefär lika långt i dem, så ingen större skillnad där heller.
Erik
Accelerationen ska vara snäppet snabbare i MYPen, men det är inget jag märker. De känns väldigt lika.
M3an var en roligare bil att köra, helt klart, men MYPen är också kul.
MYPen vinner med hästlängder på praktiskt användande. Har kört både bäddsoffa och kylskåp i den. Även om iofs 3an rymde en hel del i bagageutrymmet är brevlådedesignen opraktisk för något större saker.
Även skillnad i tysthet i kupén, men det kan vara för att 3an var en 2019 modell och den är rätt högljudd.
Förbrukningen var snäppet bättre i 3an men jag tycker att jag kommer ungefär lika långt i dem, så ingen större skillnad där heller.
Erik