Autopilot slickar högerlinjen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Someone

Autopilot slickar högerlinjen

Inlägg av Someone »

Hej
Lite för ofta när jag vill använda autopiloten så får bilen för dig att slicka sidlinjen.
Man ser de blåa linjerna fint på skärmen men bilen lägger sig typ över den högra.

Någon annan som har detta fenomen?

Har alltid varit så tror jag. Händer mest på 2+1 vägar men även på motorväg och enfilig.

Man märker att styrningen blir också ryckig då den maniskt försöker köra på linjen typ. Oanvändbart.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Re: Autopilot slickar högerlinjen

Inlägg av agehall »

Finns säkert någon annan som har samma problem men så ska det helt klart inte vara.

Om bilen visualiserar att den lägger sig över linjerna så känns det inte som att det är fel på kamerakalibreringen. Skulle rekommendera att lägga ett serviceärende på saken.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare

Inlägg av LongIsland »

Min gamla MS gör precis så ibland. Det rättar till sig efter några hundra meter, men är synnerligen obehagligt när högerlinjen är tio cm från betongkant och räcke. Den kan få för sig att slicka vänsterlinjen också, men det är inte lika obehagligt.
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik69077

Inlägg av lawgiver »

LongIsland skrev: 20 feb 2023 10:04
Min gamla MS gör precis så ibland. Det rättar till sig efter några hundra meter, men är synnerligen obehagligt när högerlinjen är tio cm från betongkant och räcke. Den kan få för sig att slicka vänsterlinjen också, men det är inte lika obehagligt.
Samma här vad gäller högerlinjen, fått för mig att det varit bättre på sistone, men det kan vara slumpen. :) (AP1)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Har inte AP 1 slutat att uppdateras för länge sedan? Jag tänker att beteendet då
borde vara ungefär lika över tid…
När jag körde med AP 1 på slutet så hade dom väl fått ganska bra ordning på
förmågan att hålla sig centrerat som jag minns det iaf (i början var den däremot rent
livsfarlig då den kunde kasta sig i sidled om ens sidans linjer försvann tex) :)
Men jag kanske både minns dåligt och fattat det fel när Tesla dumpade AP 1 och tog fram eget :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev: 20 feb 2023 20:06
Har inte AP 1 slutat att uppdateras för länge sedan? Jag tänker att beteendet då
förmågan att hålla sig centrerat som jag minns det iaf (i början var den däremot rent
livsfarlig då den kunde kasta sig i sidled om ens sidans linjer försvann tex) :)
Men jag kanske både minns dåligt och fattat det fel när Tesla dumpade AP 1 och tog fram eget :lol:
Nu är ju inte TS problem kopplat till AP1 eftersom tråden ligger i Model 3 delen, men jag hade ett liknande problem med min Model S med AP1. Vid första aktiveringen av AP efter laddning så svängde bilen ut på högerlinjen och körde på linjen i 5-10 sekunder, sedan la den sig mitt i filen igen. Och bilen var helt medveten om att den gjorde så eftersom visualiseringen stämde med verkligheten. Detta hände enbart efter laddning. Aldrig annars.

I övrigt tycker jag fortfarande att AP1 betedde sig mycket bättre och gav ett mycket tryggare intryck, än vad dagens AP gör.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Nicke Nyfiken skrev: 20 feb 2023 21:07
Nu är ju inte TS problem kopplat till AP1 eftersom tråden ligger i Model 3 delen, men jag hade ett liknande problem med min Model S med AP1. Vid första aktiveringen av AP efter laddning så svängde bilen ut på högerlinjen och körde på linjen i 5-10 sekunder, sedan la den sig mitt i filen igen. Och bilen var helt medveten om att den gjorde så eftersom visualiseringen stämde med verkligheten. Detta hände enbart efter laddning. Aldrig annars.

I övrigt tycker jag fortfarande att AP1 betedde sig mycket bättre och gav ett mycket tryggare intryck, än vad dagens AP gör.
Kan inte påstå att det händer efter laddning, däremot på vissa sträckor. Har ett ställe på E22 norrut från Oskarshamn, där den alltid vill ut mot väggrenen om man slår på autopiloten. Väntar man istället en stund, kanske 2-300 meter, så fungerar det utan problem varje gång.
Tesla Model S 90D
Someone

Inlägg av Someone »

Ja. Typ så är det.

Det som är så skumt är att det i de flesta fall fungerar korrekt.

Aja ska ändå byta till en Y i sommar. Men irriterande hur som.

DanneB skrev: 20 feb 2023 21:36
Nicke Nyfiken skrev: 20 feb 2023 21:07

Kan inte påstå att det händer efter laddning, däremot på vissa sträckor. Har ett ställe på E22 norrut från Oskarshamn, där den alltid vill ut mot väggrenen om man slår på autopiloten. Väntar man istället en stund, kanske 2-300 meter, så fungerar det utan problem varje gång.
Skriv svar