ChaDeMo vs Typ 2

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av drakbane »

Jag blir inte klok på detta.
Vilken ska man satsa på? I mitt fall så är det Polen som det ska köras till o lite andra ställen utanför SuC område.

I realiteten ser det ut som att ChaDeMo kan leverera ca 50Kwh mot Typ2s 11kwh, men kollar man på denna sida så finns det kanske typ 2 med högre hastighet. http://teslaclubsweden.se/europeiska-laddkontakten/

Min tanke är att spara de 4-5000 en ChaDeMo adapter kostar, får kanske köpa en typ2 kabel för 1500 ändå...

Inputs!!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av bylund »

11 kW är max med typ 2 om du inte har dubbelladdare i bilen. Med dubbelladdare är max 22 kW. Jag skulle säga att typ 2 borde du skaffa i alla fall, då det finns många ställen man har nytta av det på, och 1750 kr från Tesla är inte så farligt. Sedan är frågan om du dessutom vill skaffa Chademoadapter. Svaret beror nog på hur mycket du är beredd att vänta på långsammare laddning och hur många laddare det finns där du ska.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Du kommer definitivt att behöva både CHAdeMO och Typ2.

CHAdeMO för att kunna snabbladda på ställen där det inte finns Superchargers än.

Typ2 för att kunna långsamladda på köpcentra och liknande som har Typ2 kontakter.

Standarden för Typ2 kontakter medger iofs högre strömmar, men dels är det endast några enstaka stolpar i hela landet som ger mer än 22 kW, dels är det fortfarande bara 11kW du kan ladda med på såna stolpar också då det är bilens inbyggda laddare som används då. (Ok skulle din bil ha dual chargers kan du få 22 kW men det är nåt som måste eftermonteras så endast få Teslor har - och även då är CHAdeMO mer än dubbelt så snabb.)
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Tack för bra svar.
Verkar vara som jag trodde.
Men kollar man på tex plugshare, så finns det bara en ChaDeMo i Polen/Warsawa o den e hos Nissan o där kan det vara lite tight att få ladda.

Så istället för att "slänga ut" 4K, får man kanske bita i det sura Type2 äpplet...
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:

CHAdeMO för att kunna snabbladda på ställen där det inte finns Superchargers än.

Typ2 för att kunna långsamladda på köpcentra och liknande som har Typ2 kontakter.

Standarden för Typ2 kontakter medger iofs högre strömmar, men dels är det endast några enstaka stolpar i hela landet som ger mer än 22 kW, dels är det fortfarande bara 11kW du kan ladda med på såna stolpar också då det är bilens inbyggda laddare som används då. (Ok skulle din bil ha dual chargers kan du få 22 kW men det är nåt som måste eftermonteras så endast få Teslor har - och även då är CHAdeMO mer än dubbelt så snabb.)
Vilket land syftar du på? Alla Clevers stolpar här i Sverige levererar 43 kW på typ 2. Varför kan inte Teslan ta emot mer än 11 kW?
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare

Inlägg av 100procent »

Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:

Vilket land syftar du på? Alla Clevers stolpar här i Sverige levererar 43 kW på typ 2. Varför kan inte Teslan ta emot mer än 11 kW?
Clever stolpar har en chademo kontakt, en type2 kontakt och CCS kontakt. Chademo kontakten levererar 50kw DC el samma gäller CCS kontakten, medans en type2 kontakt levererar AC el på 43kw (just i Clevers fall så är det 43 och inte 22). För att ladda en Tesla "supersnabbt" så kan man välja att ladda den med DC el, på så sätt behövs inte den inbyggda laddaren i bilen transformera elen från AC till DC (batterierna i bilen är DC). Laddar man en tesla med AC el så kan man ladda den med max 11kW ifall man har en singel "laddare" i bilen installerad. Har man dubbla laddare så klarar Tesla av att laddas på 22kW AC el som max.

Med andra ord så har begränsningen o göra med att bilen måste omvandla AC el till DC. Hoppas detta förklarar lite din fråga och TS fråga :)
Senast redigerad av 100procent, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

För att Teslan kan bara ta emot 11 kw AC (22 med dubbelladdare)
DC kan den svälja lite mer...
Polen, Östeuropa, sydösteuropa.
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Hmm... Du har rätt om Clever. OK innan Clever fanns inte många stolpar.

Men vid Typ2 laddning används bilens inbyggda laddare. Spelar ingen roll om stolpen kan leverera 43kW - en standard Tesla kan ändå bara ladda med 11 kW för det är det bilens laddare klarar.

Och ansluter du en Leaf kan den bara ladda 3.6 kW för detvär vad dess laddare klarar.

(Jaja, det finns Teslor med 22kW dual chargers. Och det finns Leafs med 7.2kW laddare. Men min poäng är att med Typ2 kan du bara ladda så snabbt din bil klarar.)

Med CHAdeMO används inte bilens laddare utan den i stolpen och därför får alla 50kW laddeffekt. (I början. Effekten avtar när batteriet börjar bli fulladdad.)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

100procent skrev:
Med andra ord så har begränsningen o göra med att bilen måste omvandla AC ström till DC. Hoppas detta förklarar lite din fråga och TS fråga :)
Ah, tack! Jag antog att det var nåt sånt, men hade inte hört det förut.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Hmm... Du har rätt om Clever. OK innan Clever fanns inte många stolpar.

Men vid Typ2 laddning används bilens inbyggda laddare. Spelar ingen roll om stolpen kan leverera 43kW - en standard Tesla kan ändå bara ladda med 11 kW för det är det bilens laddare klarar.

Och ansluter du en Leaf kan den bara ladda 3.6 kW för detvär vad dess laddare klarar.

(Jaja, det finns Teslor med 22kW dual chargers. Och det finns Leafs med 7.2kW laddare. Men min poäng är att med Typ2 kan du bara ladda så snabbt din bil klarar.)

Med CHAdeMO används inte bilens laddare utan den i stolpen och därför får alla 50kW laddeffekt. (I början. Effekten avtar när batteriet börjar bli fulladdad.)
Trist med så olika standarder. Det komplicerar allt.

Men då förstår jag att det inte är nån vits med mer än 16A 3-fas hemma för en Tesla.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jerker skrev:
Men då förstår jag att det inte är nån vits med mer än 16A 3-fas hemma för en Tesla.
Om du har dubbelladdare i bilen och en typ2-laddstation (och säkringar och anslutningar som i övrigt klarar av det) kan du ladda 32 A trefas hemma. Fast jag skulle argumentera att det inte är någon vits ändå. Hemma är ju sista stället man behöver ladda snabbt på - oftast står ju bilen där över natten ändå. Det är nästan så vanlig 16 A trefas är overkill. Under de månader jag hittills haft min Tesla har jag inte en enda gång haft någon nytta av att ha trefas istället för vanlig enfas.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Flera av fortums snabbladdare har 43kw, sille krog har 43kw. Tror att den i Västerås vid donken har 43kw. Jag tror bara att jag sett snabbladdare med 43kw.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Flera av fortums snabbladdare har 43kw, sille krog har 43kw. Tror att den i Västerås vid donken har 43kw. Jag tror bara att jag sett snabbladdare med 43kw.
De pratar inte om snabbladdare med 43 kW utan om långsamladdare med 43 kW.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Fortum håller på och uppgraderar sina laddare, före jul bytte de den i Nyköping.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
apkungen skrev:
Det verkar svårt att hålla isär begreppen :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

danni skrev:
apkungen skrev:
Har tror att de pratar om alla laddare. De pratar ju om cleaver bl. A. Har cleaver något annat än snabbladdningsstationer i Sverige?

Det jag menar är att jag har sett många Chademo/ccs/typ2 so har 43kw i sin typ2
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

danni skrev:
Jerker skrev:
Om du har dubbelladdare i bilen och en typ2-laddstation (och säkringar och anslutningar som i övrigt klarar av det) kan du ladda 32 A trefas hemma. Fast jag skulle argumentera att det inte är någon vits ändå. Hemma är ju sista stället man behöver ladda snabbt på - oftast står ju bilen där över natten ändå. Det är nästan så vanlig 16 A trefas är overkill. Under de månader jag hittills haft min Tesla har jag inte en enda gång haft någon nytta av att ha trefas istället för vanlig enfas.
Även om jag oftast laddar med 3-fas 6A så det jätteskönt att vid vissa tillfällen kunna toppa upp med 22kw laddning
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Nu har ju inte jag någon tesla så jag ska inte uttala mig allt för mycket men jag skulle köra på en Chademo först o främst. Långsamladdning har man hemma. Oftast behöver man inte ens ladda på de köpcentrum man kommer till. Det är på långresor man behöver ladda och då vill man ha snabbladdning. När man är utanför super chargers så kan nog Chademo vara rätt fint som är dubbelt så snabbt som 22kw eller fyra gånger 11kw.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

apkungen skrev:
Den enda bil som jag känner till som sägs kunna ladda med typ2 43kW AC är Renault Zoe.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Reddy skrev:
apkungen skrev:
Den enda bil som jag känner till som sägs kunna ladda med typ2 43kW AC är Renault Zoe.
Ja jag vet inte heller någon annan bil. Och det är bra den tidigare varianten som kunde det. De nya klarar bara 22kW.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

an kan utnyttja 43 kW laddaren med en roadster och 60A enfas bock bara 13 kW
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare

Inlägg av selfish »

Har nu kört en del uppe i Norrbotten/Västerbotten under jul och ChaDeMo adaptern för 3120 kronor+moms från Tesla är oumbärlig om man vill snabbladda utanför SC nätverket.

Luleå, Umeå erbjuder ChaDeMo annars är det Schuko 10A eller trefas på någon bondgård!! :-)

Även fast jag har dubbelladdare och Typ 2 kabel kan jag definitivt rekommendera ChaDeMo adaptern då dessa laddare finns på väldigt många platser.

Har man spenderat en hel förmögenhet och lite till på en fantastisk bil, bör man spendera de ytterligare kronorna på adaptern för att ha flexibilitet att ladda på många platser anser jag.

/Selfish
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Jag köpte både och. Ganska små pengar i sammanhanget.

Chademo jag hittills på ett halvår och 1400 mil aldrig behövt.
Jag har provat 2 ggr i testsyfte.
Den ena gav bara 13kW så jag kunde lika gärna kört med UMC eftersom det fanns gott om CEE 3x16A bredvid.
Den andra gav 42kW, men ligger på torget mellan där där jag bor och där jag jobbar, så den behöver jag ju inte.
Det känns dock tryggt att ha adaptern testad ock redo ifall om man måste ta en annan väg.
Jag hoppas lite på att det byggs en ChaDeMo i någon av Filipstad, Vansbro eller Malung eftersom det skulle lösa resor till Sälen utan omväg för mig. Behöver ha c:a 20kWh till. Lagom matrast på en ChaDeMo.

Typ2-kabel har jag på allvar använt en gång vid hotell. Utan den hade jag verkligen fått trassla.
Det gav dock bara 1fas 16A, kanske hade den gett 32A om man hade haft dubbelladdare.
Vad jag förstår är det rätt många Typ2 stolpar som bara är 1fas. Det mesta i Malung - Sälen t.ex.
Tryggt att ha ändå precis som övriga kablar jag har men som oftast ligger oanvända.
10 m 3x16 CEE. Aldrig använd, men tänker mig att kunna nå nåt uttag inne i en maskinhall eller verkstad utan att stå i vägen eller nåt sånt.
25 + 10 + 10m 230V 1,5mm2. En 10m använd en gång för att slippa byta plats med kompisens ICE.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bjorn skrev:
Typ2-kabel har jag på allvar använt en gång vid hotell. Utan den hade jag verkligen fått trassla.
Det gav dock bara 1fas 16A, kanske hade den gett 32A om man hade haft dubbelladdare.
Vad jag förstår är det rätt många Typ2 stolpar som bara är 1fas. Det mesta i Malung - Sälen t.ex.
Vad jag förstår så kan man ladda 32 A enfas med enkelladdare. Den består av tre 16 A-laddare, som alla används när man laddar 16 A trefas. Vid 32 A enfas används två av dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
Bjorn skrev:
Vad jag förstår så kan man ladda 32 A enfas med enkelladdare. Den består av tre 16 A-laddare, som alla används när man laddar 16 A trefas. Vid 32 A enfas används två av dem.
Vad får man för laddhastighet med 1 fas 32A ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar