ChaDeMo vs Typ 2
Moderator: Redaktion
ChaDeMo vs Typ 2
Jag blir inte klok på detta.
Vilken ska man satsa på? I mitt fall så är det Polen som det ska köras till o lite andra ställen utanför SuC område.
I realiteten ser det ut som att ChaDeMo kan leverera ca 50Kwh mot Typ2s 11kwh, men kollar man på denna sida så finns det kanske typ 2 med högre hastighet. http://teslaclubsweden.se/europeiska-laddkontakten/
Min tanke är att spara de 4-5000 en ChaDeMo adapter kostar, får kanske köpa en typ2 kabel för 1500 ändå...
Inputs!!
Vilken ska man satsa på? I mitt fall så är det Polen som det ska köras till o lite andra ställen utanför SuC område.
I realiteten ser det ut som att ChaDeMo kan leverera ca 50Kwh mot Typ2s 11kwh, men kollar man på denna sida så finns det kanske typ 2 med högre hastighet. http://teslaclubsweden.se/europeiska-laddkontakten/
Min tanke är att spara de 4-5000 en ChaDeMo adapter kostar, får kanske köpa en typ2 kabel för 1500 ändå...
Inputs!!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: ChaDeMo vs Typ 2
11 kW är max med typ 2 om du inte har dubbelladdare i bilen. Med dubbelladdare är max 22 kW. Jag skulle säga att typ 2 borde du skaffa i alla fall, då det finns många ställen man har nytta av det på, och 1750 kr från Tesla är inte så farligt. Sedan är frågan om du dessutom vill skaffa Chademoadapter. Svaret beror nog på hur mycket du är beredd att vänta på långsammare laddning och hur många laddare det finns där du ska.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Du kommer definitivt att behöva både CHAdeMO och Typ2.
CHAdeMO för att kunna snabbladda på ställen där det inte finns Superchargers än.
Typ2 för att kunna långsamladda på köpcentra och liknande som har Typ2 kontakter.
Standarden för Typ2 kontakter medger iofs högre strömmar, men dels är det endast några enstaka stolpar i hela landet som ger mer än 22 kW, dels är det fortfarande bara 11kW du kan ladda med på såna stolpar också då det är bilens inbyggda laddare som används då. (Ok skulle din bil ha dual chargers kan du få 22 kW men det är nåt som måste eftermonteras så endast få Teslor har - och även då är CHAdeMO mer än dubbelt så snabb.)
CHAdeMO för att kunna snabbladda på ställen där det inte finns Superchargers än.
Typ2 för att kunna långsamladda på köpcentra och liknande som har Typ2 kontakter.
Standarden för Typ2 kontakter medger iofs högre strömmar, men dels är det endast några enstaka stolpar i hela landet som ger mer än 22 kW, dels är det fortfarande bara 11kW du kan ladda med på såna stolpar också då det är bilens inbyggda laddare som används då. (Ok skulle din bil ha dual chargers kan du få 22 kW men det är nåt som måste eftermonteras så endast få Teslor har - och även då är CHAdeMO mer än dubbelt så snabb.)
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Tack för bra svar.
Verkar vara som jag trodde.
Men kollar man på tex plugshare, så finns det bara en ChaDeMo i Polen/Warsawa o den e hos Nissan o där kan det vara lite tight att få ladda.
Så istället för att "slänga ut" 4K, får man kanske bita i det sura Type2 äpplet...
Verkar vara som jag trodde.
Men kollar man på tex plugshare, så finns det bara en ChaDeMo i Polen/Warsawa o den e hos Nissan o där kan det vara lite tight att få ladda.
Så istället för att "slänga ut" 4K, får man kanske bita i det sura Type2 äpplet...
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Vilket land syftar du på? Alla Clevers stolpar här i Sverige levererar 43 kW på typ 2. Varför kan inte Teslan ta emot mer än 11 kW?TiborBlomhall skrev:Du kommer definitivt att behöva både CHAdeMO och Typ2.
CHAdeMO för att kunna snabbladda på ställen där det inte finns Superchargers än.
Typ2 för att kunna långsamladda på köpcentra och liknande som har Typ2 kontakter.
Standarden för Typ2 kontakter medger iofs högre strömmar, men dels är det endast några enstaka stolpar i hela landet som ger mer än 22 kW, dels är det fortfarande bara 11kW du kan ladda med på såna stolpar också då det är bilens inbyggda laddare som används då. (Ok skulle din bil ha dual chargers kan du få 22 kW men det är nåt som måste eftermonteras så endast få Teslor har - och även då är CHAdeMO mer än dubbelt så snabb.)
- 100procent
- Teslaägare
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 02 jan 2016 17:19
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Clever stolpar har en chademo kontakt, en type2 kontakt och CCS kontakt. Chademo kontakten levererar 50kw DC el samma gäller CCS kontakten, medans en type2 kontakt levererar AC el på 43kw (just i Clevers fall så är det 43 och inte 22). För att ladda en Tesla "supersnabbt" så kan man välja att ladda den med DC el, på så sätt behövs inte den inbyggda laddaren i bilen transformera elen från AC till DC (batterierna i bilen är DC). Laddar man en tesla med AC el så kan man ladda den med max 11kW ifall man har en singel "laddare" i bilen installerad. Har man dubbla laddare så klarar Tesla av att laddas på 22kW AC el som max.Jerker skrev:Vilket land syftar du på? Alla Clevers stolpar här i Sverige levererar 43 kW på typ 2. Varför kan inte Teslan ta emot mer än 11 kW?TiborBlomhall skrev:Du kommer definitivt att behöva både CHAdeMO och Typ2.
CHAdeMO för att kunna snabbladda på ställen där det inte finns Superchargers än.
Typ2 för att kunna långsamladda på köpcentra och liknande som har Typ2 kontakter.
Standarden för Typ2 kontakter medger iofs högre strömmar, men dels är det endast några enstaka stolpar i hela landet som ger mer än 22 kW, dels är det fortfarande bara 11kW du kan ladda med på såna stolpar också då det är bilens inbyggda laddare som används då. (Ok skulle din bil ha dual chargers kan du få 22 kW men det är nåt som måste eftermonteras så endast få Teslor har - och även då är CHAdeMO mer än dubbelt så snabb.)
Med andra ord så har begränsningen o göra med att bilen måste omvandla AC el till DC. Hoppas detta förklarar lite din fråga och TS fråga

Senast redigerad av 100procent, redigerad totalt 4 gång.
Re: ChaDeMo vs Typ 2
För att Teslan kan bara ta emot 11 kw AC (22 med dubbelladdare)
DC kan den svälja lite mer...
Polen, Östeuropa, sydösteuropa.
DC kan den svälja lite mer...
Polen, Östeuropa, sydösteuropa.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Hmm... Du har rätt om Clever. OK innan Clever fanns inte många stolpar.
Men vid Typ2 laddning används bilens inbyggda laddare. Spelar ingen roll om stolpen kan leverera 43kW - en standard Tesla kan ändå bara ladda med 11 kW för det är det bilens laddare klarar.
Och ansluter du en Leaf kan den bara ladda 3.6 kW för detvär vad dess laddare klarar.
(Jaja, det finns Teslor med 22kW dual chargers. Och det finns Leafs med 7.2kW laddare. Men min poäng är att med Typ2 kan du bara ladda så snabbt din bil klarar.)
Med CHAdeMO används inte bilens laddare utan den i stolpen och därför får alla 50kW laddeffekt. (I början. Effekten avtar när batteriet börjar bli fulladdad.)
Men vid Typ2 laddning används bilens inbyggda laddare. Spelar ingen roll om stolpen kan leverera 43kW - en standard Tesla kan ändå bara ladda med 11 kW för det är det bilens laddare klarar.
Och ansluter du en Leaf kan den bara ladda 3.6 kW för detvär vad dess laddare klarar.
(Jaja, det finns Teslor med 22kW dual chargers. Och det finns Leafs med 7.2kW laddare. Men min poäng är att med Typ2 kan du bara ladda så snabbt din bil klarar.)
Med CHAdeMO används inte bilens laddare utan den i stolpen och därför får alla 50kW laddeffekt. (I början. Effekten avtar när batteriet börjar bli fulladdad.)
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Ah, tack! Jag antog att det var nåt sånt, men hade inte hört det förut.100procent skrev:Med andra ord så har begränsningen o göra med att bilen måste omvandla AC ström till DC. Hoppas detta förklarar lite din fråga och TS fråga
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Trist med så olika standarder. Det komplicerar allt.TiborBlomhall skrev:Hmm... Du har rätt om Clever. OK innan Clever fanns inte många stolpar.
Men vid Typ2 laddning används bilens inbyggda laddare. Spelar ingen roll om stolpen kan leverera 43kW - en standard Tesla kan ändå bara ladda med 11 kW för det är det bilens laddare klarar.
Och ansluter du en Leaf kan den bara ladda 3.6 kW för detvär vad dess laddare klarar.
(Jaja, det finns Teslor med 22kW dual chargers. Och det finns Leafs med 7.2kW laddare. Men min poäng är att med Typ2 kan du bara ladda så snabbt din bil klarar.)
Med CHAdeMO används inte bilens laddare utan den i stolpen och därför får alla 50kW laddeffekt. (I början. Effekten avtar när batteriet börjar bli fulladdad.)
Men då förstår jag att det inte är nån vits med mer än 16A 3-fas hemma för en Tesla.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Om du har dubbelladdare i bilen och en typ2-laddstation (och säkringar och anslutningar som i övrigt klarar av det) kan du ladda 32 A trefas hemma. Fast jag skulle argumentera att det inte är någon vits ändå. Hemma är ju sista stället man behöver ladda snabbt på - oftast står ju bilen där över natten ändå. Det är nästan så vanlig 16 A trefas är overkill. Under de månader jag hittills haft min Tesla har jag inte en enda gång haft någon nytta av att ha trefas istället för vanlig enfas.Jerker skrev:Men då förstår jag att det inte är nån vits med mer än 16A 3-fas hemma för en Tesla.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Flera av fortums snabbladdare har 43kw, sille krog har 43kw. Tror att den i Västerås vid donken har 43kw. Jag tror bara att jag sett snabbladdare med 43kw.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: ChaDeMo vs Typ 2
De pratar inte om snabbladdare med 43 kW utan om långsamladdare med 43 kW.apkungen skrev:Flera av fortums snabbladdare har 43kw, sille krog har 43kw. Tror att den i Västerås vid donken har 43kw. Jag tror bara att jag sett snabbladdare med 43kw.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Fortum håller på och uppgraderar sina laddare, före jul bytte de den i Nyköping.apkungen skrev:Flera av fortums snabbladdare har 43kw, sille krog har 43kw. Tror att den i Västerås vid donken har 43kw. Jag tror bara att jag sett snabbladdare med 43kw.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Det verkar svårt att hålla isär begreppendanni skrev:De pratar inte om snabbladdare med 43 kW utan om långsamladdare med 43 kW.apkungen skrev:Flera av fortums snabbladdare har 43kw, sille krog har 43kw. Tror att den i Västerås vid donken har 43kw. Jag tror bara att jag sett snabbladdare med 43kw.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Har tror att de pratar om alla laddare. De pratar ju om cleaver bl. A. Har cleaver något annat än snabbladdningsstationer i Sverige?danni skrev:De pratar inte om snabbladdare med 43 kW utan om långsamladdare med 43 kW.apkungen skrev:Flera av fortums snabbladdare har 43kw, sille krog har 43kw. Tror att den i Västerås vid donken har 43kw. Jag tror bara att jag sett snabbladdare med 43kw.
Det jag menar är att jag har sett många Chademo/ccs/typ2 so har 43kw i sin typ2
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Även om jag oftast laddar med 3-fas 6A så det jätteskönt att vid vissa tillfällen kunna toppa upp med 22kw laddningdanni skrev:Om du har dubbelladdare i bilen och en typ2-laddstation (och säkringar och anslutningar som i övrigt klarar av det) kan du ladda 32 A trefas hemma. Fast jag skulle argumentera att det inte är någon vits ändå. Hemma är ju sista stället man behöver ladda snabbt på - oftast står ju bilen där över natten ändå. Det är nästan så vanlig 16 A trefas är overkill. Under de månader jag hittills haft min Tesla har jag inte en enda gång haft någon nytta av att ha trefas istället för vanlig enfas.Jerker skrev:Men då förstår jag att det inte är nån vits med mer än 16A 3-fas hemma för en Tesla.
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Nu har ju inte jag någon tesla så jag ska inte uttala mig allt för mycket men jag skulle köra på en Chademo först o främst. Långsamladdning har man hemma. Oftast behöver man inte ens ladda på de köpcentrum man kommer till. Det är på långresor man behöver ladda och då vill man ha snabbladdning. När man är utanför super chargers så kan nog Chademo vara rätt fint som är dubbelt så snabbt som 22kw eller fyra gånger 11kw.
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Den enda bil som jag känner till som sägs kunna ladda med typ2 43kW AC är Renault Zoe.apkungen skrev:Det jag menar är att jag har sett många Chademo/ccs/typ2 so har 43kw i sin typ2
Model 3 Performance 2022
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Ja jag vet inte heller någon annan bil. Och det är bra den tidigare varianten som kunde det. De nya klarar bara 22kW.Reddy skrev:Den enda bil som jag känner till som sägs kunna ladda med typ2 43kW AC är Renault Zoe.apkungen skrev:Det jag menar är att jag har sett många Chademo/ccs/typ2 so har 43kw i sin typ2
Re: ChaDeMo vs Typ 2
an kan utnyttja 43 kW laddaren med en roadster och 60A enfas bock bara 13 kW
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

- selfish
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
- Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Har nu kört en del uppe i Norrbotten/Västerbotten under jul och ChaDeMo adaptern för 3120 kronor+moms från Tesla är oumbärlig om man vill snabbladda utanför SC nätverket.
Luleå, Umeå erbjuder ChaDeMo annars är det Schuko 10A eller trefas på någon bondgård!!
Även fast jag har dubbelladdare och Typ 2 kabel kan jag definitivt rekommendera ChaDeMo adaptern då dessa laddare finns på väldigt många platser.
Har man spenderat en hel förmögenhet och lite till på en fantastisk bil, bör man spendera de ytterligare kronorna på adaptern för att ha flexibilitet att ladda på många platser anser jag.
/Selfish
Luleå, Umeå erbjuder ChaDeMo annars är det Schuko 10A eller trefas på någon bondgård!!

Även fast jag har dubbelladdare och Typ 2 kabel kan jag definitivt rekommendera ChaDeMo adaptern då dessa laddare finns på väldigt många platser.
Har man spenderat en hel förmögenhet och lite till på en fantastisk bil, bör man spendera de ytterligare kronorna på adaptern för att ha flexibilitet att ladda på många platser anser jag.
/Selfish
P3D | Shareholder
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Jag köpte både och. Ganska små pengar i sammanhanget.
Chademo jag hittills på ett halvår och 1400 mil aldrig behövt.
Jag har provat 2 ggr i testsyfte.
Den ena gav bara 13kW så jag kunde lika gärna kört med UMC eftersom det fanns gott om CEE 3x16A bredvid.
Den andra gav 42kW, men ligger på torget mellan där där jag bor och där jag jobbar, så den behöver jag ju inte.
Det känns dock tryggt att ha adaptern testad ock redo ifall om man måste ta en annan väg.
Jag hoppas lite på att det byggs en ChaDeMo i någon av Filipstad, Vansbro eller Malung eftersom det skulle lösa resor till Sälen utan omväg för mig. Behöver ha c:a 20kWh till. Lagom matrast på en ChaDeMo.
Typ2-kabel har jag på allvar använt en gång vid hotell. Utan den hade jag verkligen fått trassla.
Det gav dock bara 1fas 16A, kanske hade den gett 32A om man hade haft dubbelladdare.
Vad jag förstår är det rätt många Typ2 stolpar som bara är 1fas. Det mesta i Malung - Sälen t.ex.
Tryggt att ha ändå precis som övriga kablar jag har men som oftast ligger oanvända.
10 m 3x16 CEE. Aldrig använd, men tänker mig att kunna nå nåt uttag inne i en maskinhall eller verkstad utan att stå i vägen eller nåt sånt.
25 + 10 + 10m 230V 1,5mm2. En 10m använd en gång för att slippa byta plats med kompisens ICE.
Chademo jag hittills på ett halvår och 1400 mil aldrig behövt.
Jag har provat 2 ggr i testsyfte.
Den ena gav bara 13kW så jag kunde lika gärna kört med UMC eftersom det fanns gott om CEE 3x16A bredvid.
Den andra gav 42kW, men ligger på torget mellan där där jag bor och där jag jobbar, så den behöver jag ju inte.
Det känns dock tryggt att ha adaptern testad ock redo ifall om man måste ta en annan väg.
Jag hoppas lite på att det byggs en ChaDeMo i någon av Filipstad, Vansbro eller Malung eftersom det skulle lösa resor till Sälen utan omväg för mig. Behöver ha c:a 20kWh till. Lagom matrast på en ChaDeMo.
Typ2-kabel har jag på allvar använt en gång vid hotell. Utan den hade jag verkligen fått trassla.
Det gav dock bara 1fas 16A, kanske hade den gett 32A om man hade haft dubbelladdare.
Vad jag förstår är det rätt många Typ2 stolpar som bara är 1fas. Det mesta i Malung - Sälen t.ex.
Tryggt att ha ändå precis som övriga kablar jag har men som oftast ligger oanvända.
10 m 3x16 CEE. Aldrig använd, men tänker mig att kunna nå nåt uttag inne i en maskinhall eller verkstad utan att stå i vägen eller nåt sånt.
25 + 10 + 10m 230V 1,5mm2. En 10m använd en gång för att slippa byta plats med kompisens ICE.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Vad jag förstår så kan man ladda 32 A enfas med enkelladdare. Den består av tre 16 A-laddare, som alla används när man laddar 16 A trefas. Vid 32 A enfas används två av dem.Bjorn skrev:Typ2-kabel har jag på allvar använt en gång vid hotell. Utan den hade jag verkligen fått trassla.
Det gav dock bara 1fas 16A, kanske hade den gett 32A om man hade haft dubbelladdare.
Vad jag förstår är det rätt många Typ2 stolpar som bara är 1fas. Det mesta i Malung - Sälen t.ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Vad får man för laddhastighet med 1 fas 32A ?bylund skrev:Vad jag förstår så kan man ladda 32 A enfas med enkelladdare. Den består av tre 16 A-laddare, som alla används när man laddar 16 A trefas. Vid 32 A enfas används två av dem.Bjorn skrev:Typ2-kabel har jag på allvar använt en gång vid hotell. Utan den hade jag verkligen fått trassla.
Det gav dock bara 1fas 16A, kanske hade den gett 32A om man hade haft dubbelladdare.
Vad jag förstår är det rätt många Typ2 stolpar som bara är 1fas. Det mesta i Malung - Sälen t.ex.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se