Model Y LR jämfört med Model 3 LR

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Flotten

Model Y LR jämfört med Model 3 LR

Inlägg av Flotten »

Hur upplever ni kvaliteten p er nya Model Y LR jämfört med en Model Y LR? Säten, ljudisolering, fjädring m.m.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Re: Model Y LR jämfört med Model 3 LR

Inlägg av pejvic »

Kanon. Lite stötigare fortfarande. kvaliteten är kanon dock.
Kolbackx

Inlägg av Kolbackx »

Jag har en ny Y och en M3P från -20 och visst är det skillnad i den upplevda kvalitetskänslan. Framför allt mittenkonsollen och dubbelglasen i dörrarna gör skillnad men även materialen i interiören har blivit lite bättre (inbillar jag mig). Trean är förstås mycket roligare att köra, men som allroundbil är Y helt oslagbar om du frågar mig.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kolbackx skrev: 09 apr 2023 12:27
Jag har en ny Y och en M3P från -20 och visst är det skillnad i den upplevda kvalitetskänslan. Framför allt mittenkonsollen och dubbelglasen i dörrarna gör skillnad men även materialen i interiören har blivit lite bättre (inbillar jag mig). Trean är förstås mycket roligare att köra, men som allroundbil är Y helt oslagbar om du frågar mig.
Nu minns jag inte exakt när det skedde, men sen en tid tillbaka är ju interiören i Model 3 också uppdaterad. Och Model 3 har väl också dubbelglas numera – eller? Så bortsett från vissa skillnader i dimensionerna så är det väl typ samma interiör i Model 3 som i Model Y...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Kolbackx

Inlägg av Kolbackx »

SwedishAdvocate skrev: 09 apr 2023 16:35
Nu minns jag inte exakt när det skedde, men sen en tid tillbaka är ju interiören i Model 3 också uppdaterad. Och Model 3 har väl också dubbelglas numera – eller? Så bortsett från vissa skillnader i dimensionerna så är det väl typ samma interiör i Model 3 som i Model Y...
Yep, trean fick en facelift 2021 och har samma interiör. De håller nog hyfsat jämna steg kvalitetsmässigt.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Sitter i samma sits att byta från model 3 till Y mest på grund av det större bagageutrymmet med tanke på att kommer få två barn. Jag känner mig orolig att inte få plats med bagage och barnvagn om man ska resa bort. Kan eventuellt fungera bra med M3 om man fäller ena sätet bak men blir trångt.

Förutom de större utrymmerna som är ett stort plus med model Y och tillika större kupeutrymme så ser jag en del farhågor med bytet dels räckvidden som blir kortare och dels accelerationen som blir långsammare. Eventuellt även mindre sportig känsla vid aktiv körning. Är det exakt samma motor och batteri i båda modellerna ( long range) eller har trean bättre komponenter?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Arn skrev: 10 apr 2023 09:53
Sitter i samma sits att byta från model 3 till Y mest på grund av det större bagageutrymmet med tanke på att kommer få två barn. Jag känner mig orolig att inte få plats med bagage och barnvagn om man ska resa bort. Kan eventuellt fungera bra med M3 om man fäller ena sätet bak men blir trångt.

Förutom de större utrymmerna som är ett stort plus med model Y och tillika större kupeutrymme så ser jag en del farhågor med bytet dels räckvidden som blir kortare och dels accelerationen som blir långsammare. Eventuellt även mindre sportig känsla vid aktiv körning. Är det exakt samma motor och batteri i båda modellerna ( long range) eller har trean bättre komponenter?
Jag bytte från M3LR 2021 till MYLR 2022 och fick samma räckvidd tack vare lite större batteri. Sedan köpte jag till acc.boost och då blev den lika snabb också.
Problems solved.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate

...] Förutom de större utrymmerna som är ett stort plus med model Y och tillika större kupeutrymme så ser jag en del farhågor med bytet dels räckvidden som blir kortare och dels accelerationen som blir långsammare. Eventuellt även mindre sportig känsla vid aktiv körning. Är det exakt samma motor och batteri i båda modellerna ( long range) eller har trean bättre komponenter?
Om jag vore dig skulle jag provköra en Y innan bytet. Både vägegenskaper och sittställning lär ju vara annorlunda i Y...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Sitter i samma sits att byta från model 3 till Y mest på grund av det större bagageutrymmet med tanke på att kommer få två barn. Jag känner mig orolig att inte få plats med bagage och barnvagn om man ska resa bort. Kan eventuellt fungera bra med M3 om man fäller ena sätet bak men blir trångt. [...
Det finns trådar här på forumet om erfarenheter från andra som har Model 3, två barn och barnvagn.

Ett generellt tips annars är väl att mjuka väskor är bra om utrymmet är begränsat. Men det har du ju säkert koll på. ;)
Calixtus

Inlägg av Calixtus »

Är det någon skillnad på stolarna?
SwedishAdvocate

Calixtus skrev: 10 apr 2023 16:02
Vet ej.

Men som jag förstått det så sitter man högre i en Model Y. Det går inte att sänka stolen lika mycket i en Y som det går att göra i en 3:a. Så om sittställning är av betydelse så gissar jag att man vill ha provkört båda innan man beställer...
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

SwedishAdvocate skrev: 10 apr 2023 16:11
Calixtus skrev: 10 apr 2023 16:02
Vet ej.

Men som jag förstått det så sitter man högre i en Model Y. Det går inte att sänka stolen lika mycket i en Y som det går att göra i en 3:a. Så om sittställning är av betydelse så gissar jag att man vill ha provkört båda innan man beställer...
Nu kan jag inte svåra på att 100% av stolarna är EXAKT samma. Men jag har en Y från 21 och en 3 från 22. Jag märker ingen skillnad på stolarna. Det enda är att 3:an är lite mindre och går att sänka lite mer.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Nikk

Inlägg av Nikk »

2 vuxna + 2 barn o barnvagn - jag hade tagit en YLR alla dagar i veckan. Går givetvis att knö in i en M3 men brutalt stor skillnad rent praktiskt med en Y.
Accet lär vara ett ännu mindre bekymmer mellan en 3LR och en YLR. Jag tyckte min 3SR hade tillräckligt med kraft i 10 av 10 gånger... men det är klart om det är viktigt att dra iväg snabbast vid rödljusen så... men då är det bättre med en YP.

Kan tänka mig att en 3LR rullar några fler mil framförallt på motorvägen iom lägre luftmotstånd men annars ingen fördel med 3an för en barnfamilj.
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Tack för era svar nu har jag bokat en provkörning MY. Hoppas det blir en long range.
SwedishAdvocate

Nikk skrev: 12 apr 2023 10:16
2 vuxna + 2 barn o barnvagn - jag hade tagit en YLR alla dagar i veckan. Går givetvis att knö in i en M3 men brutalt stor skillnad rent praktiskt med en Y.
Accet lär vara ett ännu mindre bekymmer mellan en 3LR och en YLR. Jag tyckte min 3SR hade tillräckligt med kraft i 10 av 10 gånger... men det är klart om det är viktigt att dra iväg snabbast vid rödljusen så... men då är det bättre med en YP.

Kan tänka mig att en 3LR rullar några fler mil framförallt på motorvägen iom lägre luftmotstånd men annars ingen fördel med 3an för en barnfamilj.
Har inte själv ngn erfarenhet av det här, så får 'kontra' med några äldre trådar om Model 3 och barnvagn... ;)

viewtopic.php?f=51&t=15665&start=20
viewtopic.php?f=51&t=20086
viewtopic.php?f=51&t=15727
viewtopic.php?f=51&t=28977
viewtopic.php?t=31460&p=679682
Skriv svar