Garo problem med laddning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Garo problem med laddning

Inlägg av Theodad »

Påbörjade den här tråden för ett tag sen:
viewtopic.php?t=32718 - börjar en ny tråd för ämnet blev lite felvisande...

Jag har plötsligt fått problem att ladda på min Garo laddbox. Boxen har funkat felfritt i ca 2 år - felet uppstod en eftermiddag när det funkat på morgonen - och ingen uppdatering av bil eller liknande har gjorts under den dagen...

Jag får felmeddelande från bilen att den får för hög spänning. När jag kopplar in i bilen och står och kollar på skärmen så pendlar spänningen upp till ca 250V och då får jag felmeddelande från bilen (Tesla 3) att den får för hög spänning och så stoppar den laddningen.

Det funkar finfint på andra laddare på stan....

Nu har jag pratat med GARO supporten. Jättetrevliga och hjälpsamma, men de hade inget direkt svar. Deras förslag är att först göra en mjukvaruuppdatering på boxen - och funkar inte det är nog svaret att ta dit en elektriker...

Är det någon som känner igen felet?
Lurkern
Inlägg: 924
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Garo problem med laddning

Inlägg av Lurkern »

Kanske är ett större problem än bara laddboxen? Vilken spänning matas huset med?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Garo problem med laddning

Inlägg av tor-ake »

Om spänningen plötsligt drar iväg kan man misstänka att nolledningen har dålig kontakt, så att när man belastar en fas sjunker spänningen på den relativt nolledningen, och då ökar på de andra faserna.

Om du inte vet exakt vilka skruvar du skall gå och dra åt så rekommenderar jag att du tar dit en elektriker. Laddboxen från garo har ingen inverkan på spänningen, den bara slår av eller till kontaktorn som ansluter till nätet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: Garo problem med laddning

Inlägg av Theodad »

Nu har jag någon slags elektrisk dyxleksi så jag förstår mig inte på ström, men det är en trefasladdare och borde väl kunna ge 400v? Det borde väl även vara så att bilen i sig klarar av mer än de dryga 250v som den verkar få till sig när den slår av...?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Garo problem med laddning

Inlägg av agehall »

Inte per fas. Du får 400V mellan faserna men inte mellan fas och nolla. Trefas är bara 3x230V där varje fas är ur fas med varandra.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Garo problem med laddning

Inlägg av Syncronauten »

Kan det vara problem med nollan, dåligt dragen plint någonstans? Prova inte om du inte är helt säker på vad du gör :)
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Garo problem med laddning

Inlägg av Kronberg »

Håller med om nollsläpp-teorin. Och koppla ifrån alla dyra elprylar i huset innan du fixat det!
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: Garo problem med laddning

Inlägg av Theodad »

Jag antar att det eventuella felet kan sitta varsomhelst i någon ”brytpunkt” från elskåpet, på väg in i stolpen, i boxen eller i den fasta laddsladden?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Garo problem med laddning

Inlägg av tor-ake »

Theodad skrev: 04 maj 2023 06:58
Jag antar att det eventuella felet kan sitta varsomhelst i någon ”brytpunkt” från elskåpet, på väg in i stolpen, i boxen eller i den fasta laddsladden?
Så är det. Du har ju inte alls el-dyslexi! ;)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: Garo problem med laddning

Inlägg av Theodad »

Du är snäll du @tor-ake.

... men hur farligt är det om jag skruvar upp baksidan med strömmen av till boxen och ser om det är någon uppenbar sladd som sitter lös, fäster den innan jag skruvar ihop och sätter på strömmen? Finns det fortfarande uppenbar risk för att all el i hela huset går åt skogen?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Garo problem med laddning

Inlägg av kenjon »

Nej, flyttar du inte på några kablar, utan bara drar åt är det lugnt (så länge du inte har strömmen på samtidigt).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar