Mer plats... Bakre sätesraden.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Mer plats... Bakre sätesraden.

Inlägg av Mistafrizz »

Har råkat ut för ett litet lyxproblem, som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera.

Jag har idag min S85 med 900 mil på mätaren, en A4 Tdi, en Golf cab - och behöver nu enbart ha 2 bilar varav en med 7 säten.

Jag är osugen på att byta ut Audin och Golfen mot en Q7, och ha Teslan ståendes vid längre resor.

Helst vill jag byta Audin och Golfen mot en E-Golf och ha en Tesla med 7 säten.

Kan man eftermontera den bakre sätesraden?

Eller ska jag försöka hitta någon med en liknande Tesla och försöka byta till mig en med 7 säten?
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Mer plats... Bakre sätesraden.

Inlägg av HelectriC »

Mistafrizz skrev:
Har råkat ut för ett litet lyxproblem, som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera.

Jag har idag min S85 med 900 mil på mätaren, en A4 Tdi, en Golf cab - och behöver nu enbart ha 2 bilar varav en med 7 säten.

Jag är osugen på att byta ut Audin och Golfen mot en Q7, och ha Teslan ståendes vid längre resor.

Eller ska jag försöka hitta någon med en liknande Tesla och försöka byta till mig en med 7 säten?
Det får inte att eftermontera tredje raden. Bilen är annorlunda byggd med kraftigare stötfångare bak, så det funkar inte att eftermontera.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Lägg en beställning på en Model X så fort det går... :)

Vad jag förstår så är det inte möjligt att eftermontera det bakåtvända sätet då det saknas fästen, bilen endast är registrerad för 5 personer och den skyddande balk som ska ta upp smällar bakifrån bara finns om bilen är byggd för 7 personer.

Det enklaste är väl att köpa en till Model S med 7 platser istället för de VAG.bilar som står på gården just nu.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Mistafrizz skrev:

Antingen byta mot en med 7 säten och sälja a4an eller så skulle jag ha sålt Audin och vwn och köpt en begagnad prius + eller en beg vw sharan om man vill ha mycket plats och samtidigt lagt en order på model x och sen väntat.
Användarvisningsbild
wotottw
Teslaägare

Inlägg av wotottw »

Mistafrizz skrev:

Vi försökte göra oss av med en fullutrustad q7 i höstas inför Tesla leveransen, men fick inte i närheten av begärt pris. Man får väldigt mycket bil när man köper en beg q7, dom står lågt i kurs. Det hör kanske inte hemma i det här forumet men fin fru älskar sin q7. Och får jag ha Teslan för mig själv mm.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag har pris ifrån SC på eftermontering av två extra säten och då var det tom billigare än att välja det vid nyleverans. Så nog går det att eftermontera om man har en bil som är tillverkad efter ett visst datum.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
Jag har pris ifrån SC på eftermontering av två extra säten och då var det tom billigare än att välja det vid nyleverans. Så nog går det att eftermontera om man har en bil som är tillverkad efter ett visst datum.
Jag har för mig att jag har hört tidigare just det att den utrustningen som från början installerades endast på bilar med bakåtvända säten installeras nu som standard så att de går att efterbeställa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Pontus skrev:
Jag har för mig att jag har hört tidigare just det att den utrustningen som från början installerades endast på bilar med bakåtvända säten installeras nu som standard så att de går att efterbeställa.
Ungefär så var det svaret jag fick också. Min är byggd i mars 2015 och på den går det att eftermontera.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:

Ok, det var nyheter! Men egentligen logiskt, TM streamlinar sina tillval och produktiobmetoder på många andra tillval och områden, så det hade ju varit märkligt att fortsätta tillverka olika balkar och fästen "under skalet"
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Intressant. Det står ju klart och tydligt i designstudion att de måste fabriksinstalleras. Jag vet att det fanns en tidig serie VIN-nummer där det gick att eftermontera.

Däremot är det inga problem med registreringen. Även bilar med extrasätena är registrerade för fyra passagerare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare

Inlägg av REIT »

Pontus, vad skulle det kosta att efterkontroll?
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Har fått pris från Linnea i Väsby, och att det går att eftermontera på min p85d som jag tog ut i slutet på mars.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Då uppstår ju inte problemet förrän polisen stoppar dig med mer än 4 passagerare!!! :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Beställ en Model X, de där två extra sätena tar ju bara små ungar så de är bara en tillfällig hjälp. Att byta ut Model S mot en Model X borde ju också vara betydligt billigare än att köpa en Ajdå Q7?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

lator skrev:
Då uppstår ju inte problemet förrän polisen stoppar dig med mer än 4 passagerare!!! :o
Som jag skrev ovan är även sjusitsiga Model S (som t.ex. min) registrerade för att ta max fyra passagerare, men det är inga problem:
Transportstyrelsen skrev:
Fler passagerare får inte tas med i en bil än den är registrerad för. Passagerare ska färdas på de platser som är avsedda för passagerare.

Undantag från regeln gäller i vissa fall:

* Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet eller barnen färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för ett eller flera barn. Skyddsanordningen ska vara typgodkänd, rätt installerad och användas på avsett sätt.
Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ssagerare/
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

HelectriC skrev:
Pontus skrev:

Ok, det var nyheter! Men egentligen logiskt, TM streamlinar sina tillval och produktiobmetoder på många andra tillval och områden, så det hade ju varit märkligt att fortsätta tillverka olika balkar och fästen "under skalet"
Det som skiljer är en extra balk som krockskydd och den sitter fastbultad i karossen direkt bakom stötfångarens plasthölje. Det tar max 30 min att montera den inkl demontering och montering av plasthöljet. På min bil utan extrasäten finns inte balken och jag tror inte de sätter dit den i onödan. Min bil är tillverkad 2015.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Tars skrev:
Har fått pris från Linnea i Väsby, och att det går att eftermontera på min p85d som jag tog ut i slutet på mars.
vad kostar det?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag vill minnas att det när jag frågade var strax under 25 tkr inkl moms (vilket är fullt avdragbart på leasingbilars tillbehör).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Pontus skrev:
Jag vill minnas att det när jag frågade var strax under 25 tkr inkl moms (vilket är fullt avdragbart på leasingbilars tillbehör).
Har du någon konkret offert/skriftligt som du kan skicka till mig?
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

Jag är på G att köpa en ny demokärra med de extrasätena i. Jag behöver dock inte dem. Tror ni att det går att sälja dem till någon som inte har dem och alltså skruva bort dem från "min" bil och montera dem i en som är i behov av dem.

Vad tror ni? Kan det vara möjligt?
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Pontus skrev:
Nu är du där och uppmanar till skattefusk igen! Du kan väl åtminstone börja sätta varningsflagga på inlägg där du sprider felaktiga skattetips?

Momsen på leasingbilars tillbehör som köps i efterhand är avdragsgill i samma utsträckning som bilen körs i tjänsten. Kör du 100% i tjänsten får du dra av 100% moms. Kör du 50% i tjänsten får du dra av 50% moms. Kör du 10% i tjänsten får du dra av 10% moms.

Här: https://www.skatteverket.se/download/18 ... /58002.pdf

"Köper du annan utrustning än tillval till företagets bil, exempelvis extraljus eller takbox, får du göra momsavdrag enligt de allmänna momsreglerna. Det innebär att du vanligtvis inte får göra avdrag till den del utrustningen används privat eller i en verksamhet som inte är momspliktig. Avdragsrätten påverkas inte av om du köper utrustningen i samband med bilinköpet eller senare."

Sen är det här ytterligare ett fall där "alla" gör fel. Men om man tänker chansa på det så förtjänar man väl att åtminstone upplysas om det först, så man kan bedöma den risken korrekt på egen hand.

EDIT: Däremot är det faktiskt så att dubbelladdare inte behöver läggas på förmånsvärdet. All laddutrustning räknas in i den delen av det förmånsgrundande priset som försvinner när man ska minska till "motsvarande bil". Så det är väl något positivt :)
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

danni skrev:
Pontus skrev:
Nu är du där och uppmanar till skattefusk igen! Du kan väl åtminstone börja sätta varningsflagga på inlägg där du sprider felaktiga skattetips?

Momsen på leasingbilars tillbehör som köps i efterhand är avdragsgill i samma utsträckning som bilen körs i tjänsten. Kör du 100% i tjänsten får du dra av 100% moms. Kör du 50% i tjänsten får du dra av 50% moms. Kör du 10% i tjänsten får du dra av 10% moms.

Här: https://www.skatteverket.se/download/18 ... /58002.pdf

"Köper du annan utrustning än tillval till företagets bil, exempelvis extraljus eller takbox, får du göra momsavdrag enligt de allmänna momsreglerna. Det innebär att du vanligtvis inte får göra avdrag till den del utrustningen används privat eller i en verksamhet som inte är momspliktig. Avdragsrätten påverkas inte av om du köper utrustningen i samband med bilinköpet eller senare."

Sen är det här ytterligare ett fall där "alla" gör fel. Men om man tänker chansa på det så förtjänar man väl att åtminstone upplysas om det först, så man kan bedöma den risken korrekt på egen hand.

EDIT: Däremot är det faktiskt så att dubbelladdare inte behöver läggas på förmånsvärdet. All laddutrustning räknas in i den delen av det förmånsgrundande priset som försvinner när man ska minska till "motsvarande bil". Så det är väl något positivt :)
Hmm, "all laddutrustning"... det borde ju innebära att uppgraderingen till 90-batteriet är fullt avdragsgill [WHITE SMILING FACE]

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

John skrev:
Hmm, "all laddutrustning"... det borde ju innebära att uppgraderingen till 90-batteriet är fullt avdragsgill [WHITE SMILING FACE]
Helt ärligt tycker jag faktiskt det är lite märkligt att en batteriuppgradering ska göra förmånsvärdet högre. Priset ska ju basera sig på priset för "motsvarande bil" och "motsvarande bil" blir ju inte dyrare för att batteriet är större eftersom den helt saknar batteri. Men det är Skatteverket som har privilegiet att göra de bedömningarna, inte jag...
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

danni skrev:
John skrev:
Helt ärligt tycker jag faktiskt det är lite märkligt att en batteriuppgradering ska göra förmånsvärdet högre. Priset ska ju basera sig på priset för "motsvarande bil" och "motsvarande bil" blir ju inte dyrare för att batteriet är större eftersom den helt saknar batteri. Men det är Skatteverket som har privilegiet att göra de bedömningarna, inte jag...
Va?? Jag var helt säker på att det var du som gjorde det! Vem ska man nu fråga?

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Utöver priset på motsvarande bil så ska det ju dessutom spegla vad det "generellt" kostar att köpa/använda samma vara som privatperson. Där kostar ju ett större batteri mer även för privatpersonen så därv att Skatteverket kan motivera ett högre förmånsvärde för det större batteriet.

Att laddutrustning är gratis är nog eftersom det Måste finnas för att kunna använda bilen överhuvudtaget". Dvs som privatperson betalar du ju inget förmånsvärde för att bilen går att tanka överhuvudtaget...
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar