Navigation, väljer omväg

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Navigation, väljer omväg

Inlägg av Pladda12 »

För det mesta funkar navigationen bra men ibland väljer den konstiga vägar 😊
Skulle visa en granne hur bra det funkar och knappade in vår sommarstuga som destination. Då föreslår den en väg som är 6 mil längre.
Jag testade att välja samma destinationsmål i telefonen vilket blev rätt och skickade över den till bilen. Bilen tar emot data som jag skickar från telefonen (med korrekt färdväg) och gör om så att det blir en lång omväg igen.

Nåt tips? Någon inställning jag kan ändra?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av mikebike »

Pladda12 skrev: 07 aug 2023 09:08
För det mesta funkar navigationen bra men ibland väljer den konstiga vägar 😊
Skulle visa en granne hur bra det funkar och knappade in vår sommarstuga som destination. Då föreslår den en väg som är 6 mil längre.
Jag testade att välja samma destinationsmål i telefonen vilket blev rätt och skickade över den till bilen. Bilen tar emot data som jag skickar från telefonen (med korrekt färdväg) och gör om så att det blir en lång omväg igen.

Nåt tips? Någon inställning jag kan ändra?
När man skickar från telefonen är det bara destinationen som används, sedan beräknar bilen en ny (annan) väg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av Trean »

Om du har ställt in i bilen att den ska undvika exempelvis biltullar eller färjor kan det ibland bli konstiga omvägar.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av larjon »

Har samma erfarenhet från vissa sporadiska resor.

Gissar att den kanske tror att någon väg inte är laglig att åka på? Kanske någon gammal kartdata
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av mikebike »

Trean skrev: 07 aug 2023 09:21
Om du har ställt in i bilen att den ska undvika exempelvis biltullar eller färjor kan det ibland bli konstiga omvägar.
Det kan det bli ändå.😁
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av mikebike »

larjon skrev: 07 aug 2023 09:26
Har samma erfarenhet från vissa sporadiska resor.

Gissar att den kanske tror att någon väg inte är laglig att åka på? Kanske någon gammal kartdata
Förra året i Halland tog bilen en rejäl omväg på småvägar istället för att ta stora vägen genom Ullared.
Möjligen tyckte navigatorn att det var risk för kö i Ullared, men vi körde den vägen tillbaks och det var inte mycket trafik.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av Choke »

Har flera gånger fått förslag på ”underliga” vägar som jag ignorerat - men resultat i att jag hamnat i långa köer. Nu följer jag alltid förslagen - när jag upptäcker ruttändring. Vore bra om man kunde få en ljudsignal eller att guiden sa att det skett en förändring av rutten
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av Pladda12 »

I mitt fall kan det inte vägvalet bero på mycket trafik. Har testat samma sträcka olika tider/dagar och den föreslår alltid en omväg på 6 mil extra. Det finns kameror på den ”kortare” rutten jag vill köra. Kan det vara det? Att den föreslår en väg utan kameror?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av Bjelke »

Rejält stopp på E4 söder om Tönnebro igår kväll under ganska lång tid men bilen sa
ingenting om det, man får ha P4 på och trafikinformation på kartan för att klara sig…
Däremot upplyste den om att det var kö till laddarna i Gävle, lättade inte på hela den dryga
timme vi körde neråt, många som var på väg hem gissar jag (vi skippade laddning och
tar det på lunchen idag istället).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av Bengt-re »

Bjelke skrev: 07 aug 2023 11:57
Rejält stopp på E4 söder om Tönnebro igår kväll under ganska lång tid men bilen sa
ingenting om det, man får ha P4 på och trafikinformation på kartan för att klara sig…
Däremot upplyste den om att det var kö till laddarna i Gävle, lättade inte på hela den dryga
timme vi körde neråt, många som var på väg hem gissar jag (vi skippade laddning och
tar det på lunchen idag istället).
Kör waze på telefonen som backup? Den hittar ofta stopp snabbt
Lurkern
Inlägg: 921
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av Lurkern »

Hehe har också tänkt mig veta bättre än navigatorn och hamnat i misär.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av frippe »

mikebike skrev: 07 aug 2023 11:18

Förra året i Halland tog bilen en rejäl omväg på småvägar istället för att ta stora vägen genom Ullared.
Möjligen tyckte navigatorn att det var risk för kö i Ullared, men vi körde den vägen tillbaks och det var inte mycket trafik.
Det var bara för att bespara din plånbok från ett spontanbesök på Ullared! 😁

Kanske finns en sådan dold inställning. 🤔
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev: 07 aug 2023 11:57
Rejält stopp på E4 söder om Tönnebro igår kväll under ganska lång tid men bilen sa
ingenting om det, man får ha P4 på och trafikinformation på kartan för att klara sig…
Däremot upplyste den om att det var kö till laddarna i Gävle, lättade inte på hela den dryga
timme vi körde neråt, många som var på väg hem gissar jag (vi skippade laddning och
tar det på lunchen idag istället).
Igen?
Vi fick köa ett tag efter att någon kört in i mitträcket, i torsdags...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Kinander
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 jul 2023 10:31

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av Kinander »

Ja Navigationen lämnar en hel del att önska. Förra veckan var jag på Ekerö utanför Sthlm och satt in Rålambshovsvägen på Kungsholmen som destination. För er som inte vet är det nästintill första gatan man kommer in till på Kungsholmen från Ekerö. Den ville dock att jag tog en rundtur på 6-7 km inne på Kungsholmen innan jag skulle komma till Rålisvägen. Helt galet. Ignorerade och det var ingen trafik och inga vägbyggen som motiverade den galna navigeringen. Råkar ut för det konstant till den grad att jag inte använder den längre. Anser den vara i princip värdelös. Använder den för att knappa in laddare så jag får förvärmning annars får Apple Map styra mig dit jag vill.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 07 aug 2023 13:28
Bjelke skrev: 07 aug 2023 11:57
Rejält stopp på E4 söder om Tönnebro igår kväll under ganska lång tid men bilen sa
ingenting om det, man får ha P4 på och trafikinformation på kartan för att klara sig…
Däremot upplyste den om att det var kö till laddarna i Gävle, lättade inte på hela den dryga
timme vi körde neråt, många som var på väg hem gissar jag (vi skippade laddning och
tar det på lunchen idag istället).
Igen?
Vi fick köa ett tag efter att någon kört in i mitträcket, i torsdags...
Japp, var nåt strul med nån husvagn tyckte jag att dom sa, bogsering osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 985
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av Toja »

Pladda12 skrev: 07 aug 2023 09:08
För det mesta funkar navigationen bra men ibland väljer den konstiga vägar 😊
Skulle visa en granne hur bra det funkar och knappade in vår sommarstuga som destination. Då föreslår den en väg som är 6 mil längre.
Jag testade att välja samma destinationsmål i telefonen vilket blev rätt och skickade över den till bilen. Bilen tar emot data som jag skickar från telefonen (med korrekt färdväg) och gör om så att det blir en lång omväg igen.

Nåt tips? Någon inställning jag kan ändra?
Ställ in att den bara ska ändra väg om man vinner minst 15-20 minuter.
Det hjälpe för mig.
Då slipper man de flesta konstiga vägar.

Detta är så på många ruttplanerare. Jag hyrde bil i Antibes och vi skulle spela golf i Valbonne.
TomTom (ruttplanerare jag har på mobilen) ledde in oss på en skogsväg som blev smalare och smalare. Plötsligt kom vi ut ur skogen på 15 Tee.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av improwise »

Samma för mig i Norrtäljeområdet nyligen, navigatorn skickade mig åt rakt fel håll och vad jag vet finns det därifrån bara en enda väg till Norrtälje om man nu inte ska ta båten över till Finland och sen köra via Haparanda :)
Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Navigation, väljer omväg

Inlägg av Camper63 »

MYLR navigationen funkar bra tycker jag. Kört 5400 mil, reser i jobbet. Iofs på okända platser vet man ju inte om vägen som nav föreslår är den optimala men man kommer fram utan några brutala förseningar. Kör med den ibland på vägar jag ofta kör då utan ljud för att se ankomsttid ca. Sällan den tar konstiga vägar eller typ aldrig. Är det rödmarkerat på vägen man kör brukar jag undvika den vägen. Det brukar stämma. Orange är sällan nån ide att bry sej om. Enda knasigheten jag märkt är vid passage genom Göteborg då vill de alltid undvika Tingstadstunneln där det är vägarbete men det skippar jag att lyda. Enda inställningen jag har är välj annan väg vid 5 min besparing. Kan det vara olika i olika Teslor, trodde alla hade samma nav.
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Skriv svar