Tveksam till elbil?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Tveksam till elbil?

Inlägg av westerlu77 »

Lyssnade precis på ett avsnitt ifrån SR och Ekonomiakuten. Man blir inte jätteimponerad över elbilar och hur ekonomin ser ut efter att ha lyssnat på avsnittet. Hur man än vill räkna så ser det knepigt ut än så länge för elbilar.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2201247
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14563
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av taliz »

westerlu77 skrev: 22 aug 2023 19:12
Lyssnade precis på ett avsnitt ifrån SR och Ekonomiakuten. Man blir inte jätteimponerad över elbilar och hur ekonomin ser ut efter att ha lyssnat på avsnittet. Hur man än vill räkna så ser det knepigt ut än så länge för elbilar.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2201247
Blir inte jätteimponerad av deras "experter" som verkar ha svalt fossilindustrins FUD med hull och hår.
De börjar direkt med "ja men var tillverkades batteriet...".
Det är fastslaget för längesen att även om det tillverkas på värsta möjliga sätt, med giftig kobol och smutsigast möjliga kolkraft så är det igentjänat på 1000 mil vs en gammal avgasbil.
De där studierna som visar att det tar mkt längre än så "glömmer" att avgasbilens bränsle måste produceras(skapar enorm miljöförstöring), raffineras(skapar massa utsläpp), transporteras(ännu mer utsläpp), bilen måste servas(regelbundna oljebyten, spillolja hanteras inte alltid miljövänligt - särskilt inte i tredjevärlden) etc etc.
Avgaser skapar också enorma folkhälsoproblem, allt från astma till hjärt och kärlsjukdomar, demens etc. Miljontals människor dör varje år pga oljeindustrin.
Men näää, skit i det, klart vi skall fokusera på var batteriet tillverkades istället. :roll:

Tips: Se youtube-länken i min signatur.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5538
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

westerlu77 skrev: 22 aug 2023 19:12
Lyssnade precis på ett avsnitt ifrån SR och Ekonomiakuten. Man blir inte jätteimponerad över elbilar och hur ekonomin ser ut efter att ha lyssnat på avsnittet. Hur man än vill räkna så ser det knepigt ut än så länge för elbilar.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2201247
Det räkneexempel journalisten från Vi Bilägare hänvisar till är ju en text han själv skrivit i Vi Bilägare om tre olika varianter av Kia Niro... Det finns väl trots allt liite fler elbilsval än enbart sprillans nya Kia e-Niro...

Jag lyssnade också på det programmet eftersom jag blev så nyfiken att jag inte kunde låta bli, och jag blev ju inte direkt särskilt imponerad... Men nu är jag tyvärr inte särskilt tekniskt sakkunnig, så det hade onekligen varit rätt roligt att läsa den sortens sågningar som jag är helt övertygad att flera här skulle kunna åstadkomma... :)

EDIT: Under tiden jag skrev mitt inlägg så skrev taliz lite mer på sitt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5538
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

En tokighet som en i programmet kläcker ur sig är t.ex att det skulle kosta 8000 SEK att få ett intyg från bilverkstad för gassystemet på en fordonsgasbil (till besiktningen och giltigt i 15 månader). Ja, kanske om man har en Audi A4 g-tron, men för alla andra gasbilar från t.ex. VAG-gruppen kostar det istället ca 850 SEK(!)... Men det säger inte han eller eller de två andra ett pip om... :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av westerlu77 »

Jag tvivlar kanske inte jättemycket på den miljövänliga aspekten. Särskilt när nya gruvor t.o.m i Sverige kanske kan vara med och bidra till omställningen.
Jag tycker att det är mer problematiskt med ekonomin. Jag har t.e.x en Mondeo dieselbil ifrån 2018. Ett exempel som dom tar upp i programmet. Alltså att man ska skaffa en bil som är tillverkad efter 2015. (Euro6). Nu vet jag inte exakt pris på Kia men jag gissar att dom är billigare än Tesla och Audi, Volvo, eller? Hur han än räknade så blir det dyrare att köra så länge priserna ligger som dom gör.
Jag betalade 175000:- för min bil.
Om jag ska ha en kombibil i liknande storlek så är det nästa bara MY som är jämförbar. Och då snackar vi på begagnatmarknaden strax under 600000:-
Jag kan inte se att den kalkylen går ihop sig rent ekonomiskt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av jonasl »

Det är klart att det inte lönar sig att byta ut en 6-7 år gammal betald bil mot en ny, oavsett om den nya är en avgasbil eller en batteribil. Det är inte så omställningen kommer gå till.

Meningen är att nybilsköparna ska välja elbilar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av AktivEffekt »

westerlu77 skrev: 22 aug 2023 20:16
Jag tvivlar kanske inte jättemycket på den miljövänliga aspekten. Särskilt när nya gruvor t.o.m i Sverige kanske kan vara med och bidra till omställningen.
Jag tycker att det är mer problematiskt med ekonomin. Jag har t.e.x en Mondeo dieselbil ifrån 2018. Ett exempel som dom tar upp i programmet. Alltså att man ska skaffa en bil som är tillverkad efter 2015. (Euro6). Nu vet jag inte exakt pris på Kia men jag gissar att dom är billigare än Tesla och Audi, Volvo, eller? Hur han än räknade så blir det dyrare att köra så länge priserna ligger som dom gör.
Jag betalade 175000:- för min bil.
Om jag ska ha en kombibil i liknande storlek så är det nästa bara MY som är jämförbar. Och då snackar vi på begagnatmarknaden strax under 600000:-
Jag kan inte se att den kalkylen går ihop sig rent ekonomiskt.
Grön omställning, men inte granne med mig ;)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... mstallning
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av westerlu77 »

jonasl skrev: 22 aug 2023 20:17
Det är klart att det inte lönar sig att byta ut en 6-7 år gammal betald bil mot en ny, oavsett om den nya är en avgasbil eller en batteribil. Det är inte så omställningen kommer gå till.

Meningen är att nybilsköparna ska välja elbilar.
Det är det jag menar. Då stämmer väl hans räkneexempel ganska bra ändå trots allt i programmet?
Jag förstår att man bör skynda på omställningen så snart som möjligt, men ekonomin är väl för dom flesta en stor faktor vid byte av bil?
Menar du som aldrig har haft bil? Spelar väl ingen roll om man har haft bil eller inte, förstår inte vad du menar?
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av B99 »

Men i programmet så jämförs ju nybilsköp av de 3 olika Niro-modellerna. En relevant jämförelse. Man tjänar inte in merkostnaden för en ren elbil, men det var väl egentligen ingen nyhet.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Banane »

westerlu77 skrev: 22 aug 2023 21:14
jonasl skrev: 22 aug 2023 20:17
Det är klart att det inte lönar sig att byta ut en 6-7 år gammal betald bil mot en ny, oavsett om den nya är en avgasbil eller en batteribil. Det är inte så omställningen kommer gå till.

Meningen är att nybilsköparna ska välja elbilar.
Det är det jag menar. Då stämmer väl hans räkneexempel ganska bra ändå trots allt i programmet?
Jag förstår att man bör skynda på omställningen så snart som möjligt, men ekonomin är väl för dom flesta en stor faktor vid byte av bil?
Menar du som aldrig har haft bil? Spelar väl ingen roll om man har haft bil eller inte, förstår inte vad du menar?
Jag har en fem år gammal elbil. Har inte råd att byta den mot en ny bensinare i samma klass.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av jonasl »

westerlu77 skrev: 22 aug 2023 21:14
Menar du som aldrig har haft bil? Spelar väl ingen roll om man har haft bil eller inte, förstår inte vad du menar?
Syftar du på något jag skrev? Då talar vi nog förbi varandra, för jag förstår ingenting :-)

Edit: Du kanske misstförstår vad jag menar med nybilsköpare, jag menar alltså de som köper helt nya bilar. Inte de som köper bil för första gången.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Elof »

westerlu77 skrev: 22 aug 2023 21:14
jonasl skrev: 22 aug 2023 20:17
Det är klart att det inte lönar sig att byta ut en 6-7 år gammal betald bil mot en ny, oavsett om den nya är en avgasbil eller en batteribil. Det är inte så omställningen kommer gå till.

Meningen är att nybilsköparna ska välja elbilar.
Det är det jag menar. Då stämmer väl hans räkneexempel ganska bra ändå trots allt i programmet?
Jag förstår att man bör skynda på omställningen så snart som möjligt, men ekonomin är väl för dom flesta en stor faktor vid byte av bil?
Menar du som aldrig har haft bil? Spelar väl ingen roll om man har haft bil eller inte, förstår inte vad du menar?
De flesta köper aldrig en ny bil, men om alla som som verkligen köper nya bilar väljer en elbil hädanefter kommer nästan alla bilar på vägarna vara elbilar om 20 år.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 793
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Lerumsexpressen »

westerlu77 skrev: 22 aug 2023 19:12
Lyssnade precis på ett avsnitt ifrån SR och Ekonomiakuten. Man blir inte jätteimponerad över elbilar och hur ekonomin ser ut efter att ha lyssnat på avsnittet. Hur man än vill räkna så ser det knepigt ut än så länge för elbilar.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2201247
Min fråga blir, vad gör du i detta forum och vad är ditt egentliga syfte?
Finns ingen logik för mig med ditt inlägg.
Tänker på Yrrol, ”jag har ätit pannkaka”
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av FStaake »

Jag har redan hamnat i läget att jag hellre kör elbil än ICE trots att det är dyrare.
Gillar köregenskaperna bättre, trevligt att ladda hemma.
Att köra elbil hamnar för oss till del på nöjeskontot, precis som grejen att köpa en fabriksny bil överhuvudtaget. Nybilsköp är en av de mer korkade ekonomiska besluten man som privatperson kan göra. Men tycker man det är kul och har möjlighet att göra det, varför inte.
Andra lägger pengar på andra intressen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2254
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av frippe »

westerlu77 skrev: 22 aug 2023 19:12
Lyssnade precis på ett avsnitt ifrån SR och Ekonomiakuten. Man blir inte jätteimponerad över elbilar och hur ekonomin ser ut efter att ha lyssnat på avsnittet. Hur man än vill räkna så ser det knepigt ut än så länge för elbilar.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2201247
Finns denna:
https://teslaclubsweden.se/tesla-eller-volvo/

Ganska tydligt vad som ger bäst effekt i plånboken, eller?
Model Y LR.
Model S70D
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av westerlu77 »

Lerumsexpressen skrev: 22 aug 2023 21:59
westerlu77 skrev: 22 aug 2023 19:12
Lyssnade precis på ett avsnitt ifrån SR och Ekonomiakuten. Man blir inte jätteimponerad över elbilar och hur ekonomin ser ut efter att ha lyssnat på avsnittet. Hur man än vill räkna så ser det knepigt ut än så länge för elbilar.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2201247
Min fråga blir, vad gör du i detta forum och vad är ditt egentliga syfte?
Finns ingen logik för mig med ditt inlägg.
Tänker på Yrrol, ”jag har ätit pannkaka”
Varför blir du så upprörd? Jag försöker bara förstå och jag skulle gärna ha elbil, men i nuläget tycker nog inte bara jag att elbil är dyrt. Blir trött på vissa elbilsägare (kanske främst Teslaägare som inte kan ta kritik på något sätt).
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av westerlu77 »

frippe skrev: 22 aug 2023 22:18
westerlu77 skrev: 22 aug 2023 19:12
Lyssnade precis på ett avsnitt ifrån SR och Ekonomiakuten. Man blir inte jätteimponerad över elbilar och hur ekonomin ser ut efter att ha lyssnat på avsnittet. Hur man än vill räkna så ser det knepigt ut än så länge för elbilar.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2201247
Finns denna:
https://teslaclubsweden.se/tesla-eller-volvo/

Ganska tydligt vad som ger bäst effekt i plånboken, eller?
Märkligt nog vill man inte ta med försäkringskostnad i kalkylen. Vet att det kan vara riktigt dyrt att försäkra en Tesla efter 3 år.
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av westerlu77 »

FStaake skrev: 22 aug 2023 22:05
Jag har redan hamnat i läget att jag hellre kör elbil än ICE trots att det är dyrare.
Gillar köregenskaperna bättre, trevligt att ladda hemma.
Att köra elbil hamnar för oss till del på nöjeskontot, precis som grejen att köpa en fabriksny bil överhuvudtaget. Nybilsköp är en av de mer korkade ekonomiska besluten man som privatperson kan göra. Men tycker man det är kul och har möjlighet att göra det, varför inte.
Andra lägger pengar på andra intressen.
Det argumentet köper jag helt och hållet.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Macki »

Jag som kör ca 300 mil i månaden är det en no brainer att köra elbil, sparar ca 3500:- i månaden enbart på bränsle räknat på bensin sen kan man räkna service och skatt på det säker 1000:- till per månad.
Trött bensin eller raket elbil………
current
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av current »

Är omöjligt att säga, drivmedel och service är bara en del. Kapitalkostnad, försäkring och restvärde är en annan. Oavsett har det varit en rätt dålig affär köpa Tesla senaste året på grund av alla pris-sänkningar. Kanske kommer fler nu med highland. Priset på en VW Passat har aldrig dumpats = stabila andrahandsvärden. Dessutom är tekniken färdigutvecklad till skillnad mot elbilar som blir bättre och bättre för varje år.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av westerlu77 »

Macki skrev: 22 aug 2023 22:41
Jag som kör ca 300 mil i månaden är det en no brainer att köra elbil, sparar ca 3500:- i månaden enbart på bränsle räknat på bensin sen kan man räkna service och skatt på det säker 1000:- till per månad.
Trött bensin eller raket elbil………
I podden (13 min in) så pratas det om att inte ens bilisten som kör över 6000 mil om året tjänar på att köra elbil, vilket är intressant.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Macki »

Ok men ta en passat med likande prestanda och utrustning som min ioniq 5
IMG_8121.png
Vilken tror ni blir billigast att köra?
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Macki »

Oj just det den har ju ”bara” 15610:- i skatt

Och drar låga 0,88L per mil wltp
…..
IMG_8123.png
IMG_8122.png
:lol:
Vilket skämt
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av westerlu77 »

Macki skrev: 22 aug 2023 23:01
Ok men ta en passat med likande prestanda och utrustning som min ioniq 5
IMG_8121.png
Vilken tror ni blir billigast att köra?
Skulle aldrig betala 540000:- för fossilbil. Tillval för 200000:-, vad lägger du till då?
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Macki »

Nä men om man ska jämföra äpplen med äpplen, ja du dom 200000:- så valde jag inte ens allt utan de som jag har i min bil idag.

Men vilken blir billigast att köra tror du?
Skriv svar