I dagens artikel jämför vi två populära bilar, Tesla Model Y och Volvos storsäljare i samma storleksklass XC60. Vilken av dem är dyrare att köpa, vilken av dem är dyrare i drift? Vågar man köpa en elbil eller ska man ta trygga avgasbilen?
Inköpspris
Vi börjar med prislappen. Hur mycket kostar det att köpa en splitterny Tesla eller Volvo?
Tesla Model Y kostar 549 tusen kronor. Då får man en riklig utrustad bil med alla finesser på plats. Det tillkommer endast kostnad om man vill beställa annan färg, vill ha större fälgar eller avancerade autonomifunktioner (basic autopilot ingår i priset). Eller om man vill ha större batteri.
Hur mycket en Volvo XC60 kostar är betydligt svårare att svara på, på grund av alla varianter och utrustningspaket. Det finns tio grundvarianter av bilen, innan man ens börjat titta på tillbehörslistan. Den just nu mest köpta varianten är laddhybriden XC60 Recharge, som kostar från 650 tusen kronor. 110 tusen kronor mer än Tesla Model Y! Och då får man inte ens elmanövrerade stolar eller backkamera. Man måste lägga till 50 tusen kronor och köpa Plus-paketet för att få sådana av dagens bilar förväntade funktioner.
Tittar vi på enbart avgasbilar kan kunder välja mellan dieselbilen Volvo XC60 B4 för 518 tusen kronor eller bensinbilen Volvo XC60 B5 för 548 tusen kronor. Även dessa två är barskrapade utrustningsmässigt i sina Core versioner, man måste lägga till 70 tusen kronor för att få Plus-paket.
Ska du komma upp i liknande utrustningsnivå som är grund i Tesla Model Y måste du förutom Plus paketet dessutom köpa till panoramatak (16 900 kr), tonade rutor (4 900 kr), dragkrok (11 900 kr) och stänkskydd (1 065 kr). En bensindriven Volvo XC60 B5 Plus med panoramatak, tonade rutor, dragkrok och stänkskydd kostar 642 400 kronor. Allt sånt du får på köpet på Tesla Model Y för 549 tusen.
En av de tio olika kombinerade motor- och utrustningsvarianter Volvo erbjuder på XC60 är billigare än Tesla Model Y. Men enligt försäljningsstatistiken är det inte den kunder föredrar att köpa. De flesta betalar betydligt mer för sin Volvo XC60 än vad en Tesla Model Y kostar.
De dagar elbilar var extremt mycket dyrare än bensinbilar är borta. För många är det en ögonöppnare att elbilen Tesla Model Y kostar rejält mindre än en Volvo XC60.
Prestanda
Volvo XC60 B5 | Tesla Model Y | |
Motorstyrka | 250 hk | 342 hk |
0-100 km/h | 6,9 sec | 6,9 sec |
Toppfart | 180 km/h | 217 km/h |
Mått LxHxB cm | 470 x 165 x 190 | 475 x 162 x 192 |
Vikt | 1 912 kg | 1 909 kg |
Bagageutrymme | 483 L | 971 L |
Släpvagnsvikt | 2 400 kg | 1 600 kg |
Trots i stort sett identiska yttre mått har Teslan dubbelt så stort bagageutrymme som Volvon. Dessutom rejält större knäutrymme i baksätet. Trots att många än idag tror att elbilar är tunga väger bilarna faktiskt lika mycket. Volvon får visserligen dra tyngre släp – men då måste du ha BE körkort. På vanligt B-körkort får du dra tusen kilo med båda bilarna.
Kostnad
Volvo XC60 B5 | Tesla Model Y | |
Förbrukning WLTP | 0,8 L/mil | 1,55 kWh/mil |
Bränslepris | 20 kr/L |
1-3 kr/kWh (+ 10% snabb 9 kr/kWh)
|
Årskostnad bränsle | 17 600 kr | 3 – 7 000 kr |
Fordonsskatt / år | 1 944 kr | 360 kr |
Malus 3 år | 13 366 kr/år | 0 |
Service / år | 8 000 kr | 0 |
Bränsle + skatt + service 10 år | 310 000 kr | 34 – 74 000 kr |
En bensindriven Volvo XC60 B5 kommer på tio år kosta dig över 300 tusen kronor enbart i bränsle-, servicekostnad och skatt. De första tre åren måste du betala en förhöjd malus-skatt på över 13 tusen kronor per år innan den årliga skatten sjunker till tvåtusen kronor. Original service på XC60 är ganska dyr på runt 8 tusen kronor per år (oberoende verkstadskedjor kan dock erbjuda billigare priser). Vi räknade på 1 100 mil körsträcka per år, det bilar i genomsnitt kör i vårt land enligt Statistiska Centralbyrån.
Elbilar slipper malus-skatt, har endast 360 kronor i fordonsskatt per år. Tesla har heller ingen årlig service, du behöver inte åka till verkstan en gång per år för att byta olja, tändstift, mm. Reparationer har vi inte räknat in i dessa summor, endast de “för säkerhets skull” verkstadsbesök man årligen gör med bensinbilar.
Beroende på var i landet du bor och ditt elavtal kostar elen mellan 1-3 kronor per kWh när du laddar din elbil hemma. Vi räknade även med att du laddar 10% på publika snabbladdare för 9 kronor per kWh. (Väl tilltagna siffror, de flesta snabbladdar mindre än så och till lägre kostnad). Årskostnad för elen blir då mellan 3-7 tusen kronor – att jämföra med över 17 tusen för bensin.
Allt sammanräknat kostar Tesla Model Y mellan 34-74 tusen kronor på tio år i elkostnad och fordonsskatt. Du sparar runt 250 tusen kronor på tio år på att köra elbil.
Det tillsammans med att Teslan till att börja med kostade 60-110 tusen kronor mindre än Volvon gör att Tesla Model Y blir totalt runt 340 tusen kronor billigare än Volvo XC60 om man räknar på tio år. Det blir nästan tre tusen kronor i månaden!
Till ovan kostnader tillkommer försäkring, reparationer och förbrukningsartiklar som däck och torkarblad för båda bilarna.
Förutom att elbilen är billigare att köpa och äga kommer du dessutom aldrig någonsin mer behöva åka till en bensinmack och tanka. Bilen är fulladdad varje morgon, det är bara att sätta sig i den och åka. Du behöver inte ens skrapa rutorna på vintern, du startar värmen via mobilappen en kvart innan du ska åka. Du åker tyst och bekvämt vart du vill. (Nej, långresor är inga problem.) Du slipper oroa dig för vad det kostar att byta olja, tändstift, katalysator, avgassystem, växellåda, koppling, kamrem med mera – för att elbilar har helt enkelt inga sådana delar. Och det där med miljön får man liksom på köpet.
Men hur länge håller batterierna? Tesla påstår att Model Y batterier ska hålla i 80,000 mil. De försämras dock med några procent per år. Model Y som gått som taxi har efter 70 000 mil tappat runt 14% i batterikapacitet.