Det är 163 mil mellan Ystad och Haparanda. Håller du hastighetsgränserna och kör bil nonstop hela vägen tar det 17:30 timmar att åka enligt Google Maps. Med 21 kronor bensinpris och 0,7 liter per mil kostar resan 2400 kronor. Men om man åker elbil istället? Hur mycket mer strapatsrikt blir resan då?
Många blir förvånade när de får höra att det går lika snabbt att åka sträckan med elbil som med bensinbil. Tesla Club Sweden anordnar varje år elbilstävlingen SECC – the Swedish Electric Car Championship, som är en tävling från Ystad till Haparanda – och sedan tillbaka till Ystad igen.
I årets upplaga tävlade elva elbilar. Inte bara Tesla Model 3 och S utan även Polestar 2, Volkswagen ID.4, Ioniq 5 och Kia EV6.
Vinnaren Joacim Eriksson körde en Tesla Model 3 Long Range från 2021.
Han körde från Ystad till Haparanda på 18 timmar och 22 minuter.
Åker du 163 mil, kör du bil i sjutton och en halv timmar stannar du även med en bensinbil lite då och då för att sträcka på benen, tanka, äta något gott och… pudra näsan.
Just toabesök blev faktiskt ett problem för Joacim då han under de första 65 milen från Ystad upp till Stockholm bara hade en enda laddstopp på 8 minuter. Knappt han hann in på toa!
I norra Sverige är laddarna lite långsammare och glesare så laddtiderna blev mer “normala” 15-20 minuter var. (Potential för framtida förbättringar där.) Men även om man körde avgasbil skulle bensträckarna blivit lika långa på en så lång färd som Ystad-Haparanda, därför menar vi att det går lika snabbt med elbil.
SECC är en klassisk biltävling där först i mål vinner men är ingen Canonball Run för det. De tävlande måste hålla sig till hastighetsgränserna. Därmed åker de flesta tävlande ungefär lika snabbt och kommer fram samtidigt. Istället brukar vägval och laddstrategier vara avgörande. Var ska man stanna, hur länge ska man ladda?
Efter starten i Ystad kan man välja tre olika väg ut från staden. E65 mot Malmö, väg 13 mot Sjöbo eller väg 19 mot Tomelilla. De tävlande valde olika strategier för att komma ut på E4 norrut.
Till och med vid vissa svängar runt samhällen valde flera att snedda istället. Inte så mycket för att hinna före de andra, för småvägarna var långsammare än huvudleden, utan för att minska på körsträckan och därmed få räckvidden att räcka längre.
Av samma anledning valde flera tävlande att istället för att köra E4 genom Stockholm svänga av E4 vid Mjölby och istället ta väg 50 till Örebro, sedan åka via Västerås och Sala innan de åter körde upp på E4 igen vid Gävle. Tidsmässigt är E4 via Stockholm 7 minuter snabbare – men 43 km längre också. Kan man använda den vunna räckvidden till att ladda vid nästa laddare längre bort, eller ladda några minuter kortare tid kan genvägar bli strategiskt användbara trots att de oftast tidsmässigt tar längre tid att åka på grund av lägre skyltad hastighet på dem.
Men inte ens de kluriga strategierna kunde råda bot på bilarnas olika förbrukning och framför allt laddhastighet. Många hoppades att nu när Tesla öppnat upp sina Superchargers skulle de andra elbilarna på allvar kunna utmana. Men Tesla Model 3 låga förbrukning i kombination med snabba laddhastighet gav den en ointaglig ledning. En Tesla Model 3 kopplad till en Tesla Supercharger V3 kan ladda motsvarande 1600 km per timme räckvidd.
Resultatet efter första delsträckan Ystad-Haparanda blev så här:
Ystad-Haparanda | Modell | Förare | förbrukning | total laddtid | laddkostnad kronor |
18.22 | Model 3 LR -21 18″ aero | Jojje | 149 Wh/km | 1:29 | 0 |
18.58 | Model 3 LR -20 18″ aero | Niklas_z | 164 Wh/km | 1:10 | 1096 |
19.30 | Ioniq 5 LR RWD | Wilson | 196 Wh/km | 1:58 | 1052 |
19.33 | Kia EV6 -22 | iAkita | 189 Wh/km | 2:01 | 1169 |
19.34 | Model S 90D -17 | Generalbogge | 178 Wh/km | 2:23 | 0 |
19.34 | Polestar 2 LRDM 19″ | Joel80 | 198 Wh/km | 2:21 | ? |
19.35 | VW ID.4 | Datzun | 196 Wh/km | 2:37 | 919 |
19.41 | Model 3 LR -21 18″ ej aero | Lophornis | |||
20.02 | Ioniq 5 AWD Advanced | HOsterlindh | |||
20.06 | Model S P85+ -14 | Robin | 170 Wh/km | 2:43 | 0 |
22.20 | Model S P85 -14 | Sofie |
Vi har tyvärr inte fått in all statistik från de tävlande än, förväntar oss att det droppar in efterhand de vaknar efter välförtjänt vila.
Det som är anmärkningsvärt är dock vinnarbilens extremt låga förbrukning, endast 1,49 kWh per mil trots motorvägsfart. De andra bilarna med högre förbrukning fick också stanna längre och ladda fler kWh innan de kunde fortsätta vid varje laddstopp.
Trots det extremt långa loppet fick både Kia EV6, Polestar 2 och Volkswagen ID.4 nästan identiska sluttider på nitton och en halv timme. Målgång en dryg timme efter vinnaren. Ioniq 5 kom i mål en halvtimme efter klungan. De åtta år gamla Tesla Model S som deltog i tävlingen visade hur mycket elbilar har utvecklats de senaste åtta åren. Veteranerna kom i mål 2-4 timmar efter vinnaren.
Tesla Club Sweden har anordnat Ystad-Haparanda tävlingar sedan 2018. Det har skett en markant förändring av laddinfrastrukturen under åren, framför allt i norra Sverige:
SECC 2018 var det svårt att över huvud taget hitta snabbladdare där.
SECC 2020 var det svårt att hitta fungerande snabbladdare.
SECC 2022 i år var det svårt att hitta supersnabbladdare i norra Sverige.
Nu har vi äntligen kommit så långt i vårt land att det inte längre är problem att hitta snabbladdare längs med E4 ens i norra halvan av Sverige. Men de 50 kW som finns duger inte när man tävlar – de tävlande ville helst ladda vid supersnabbladdare på 150 kW eller mer. Från att ha varit ett laddinfra u-landsproblem har det mer och mer blivit ett i-landsproblem med snabbladdning längs med norra kusten. (Inlandet är tyvärr fortfarande en helt annan historia men mer om det en annan gång.)
2018 var det ett skräll när undertecknad kunde åka sträckan på 20:51 timmar med en Tesla Model S 100D. Den tiden skulle placerat mig näst sist i år. Och de som körde Hyundai Kona 2018 kom i mål först efter 26:30 timmar! Så dålig var laddinfrastrukturen på den tiden.
2020 putsades vinnartiden till 19:58, 2021 till 18:52 och årets tid på 18:22 är två och en halv timmar bättre än för fyra år sedan! Nu har vi kommit så långt att det är faktorer som med- eller motvind och ösregn som börjat påverka resultatet. Och vägarbeten. Mer om det i morgon.
Pingback: Tesla eller Volvo? – Tesla Club Sweden