Ladda från 16A 3-fas uttag
Moderator: Redaktion
Ladda från 16A 3-fas uttag
Hej! Är det någon här som laddar från 16A 3-fas uttag (röd, 5-pin)? Vad använder ni för lösning för detta?
Tesla säljer "Mobile Connector med 3-fas" som kopplar direkt för en vacker slant, men jag antar att man istället kunde använda någon adapter med den vanliga (medföljande) Mobile Connectorn? Tesla själva säljer dock inga sådana, endast för 16A eller 32A 1-fas uttag (blå, 3-pin)?
Tesla säljer "Mobile Connector med 3-fas" som kopplar direkt för en vacker slant, men jag antar att man istället kunde använda någon adapter med den vanliga (medföljande) Mobile Connectorn? Tesla själva säljer dock inga sådana, endast för 16A eller 32A 1-fas uttag (blå, 3-pin)?
- AndIT
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas51215
Re: Ladda från 16A 3-fas uttag
Den medföljande är enbart 1-fas/3,7kW.Perret skrev: ↑31 aug 2023 08:55Hej! Är det någon här som laddar från 16A 3-fas uttag (röd, 5-pin)? Vad använder ni för lösning för detta?
Du behöver alltså en sådan Tesla säljer eller någon annan tillverkare.
Med övergångsadapter kan du använda den medföljande på röd/Cee/3-fas, men endast en fas kommer nyttjas och Max 3,7kW erhållas.
Tesla MS G/S -2023
Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Yes!
Jag gör och har gjort i över 2 år.
Använder denna:
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Jag gör och har gjort i över 2 år.
Använder denna:
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
- gunnand
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/manfred61228
Själv har jag i över tre år endast laddat med en portabel 3-fasladdare hemma. Teslas Wallconnector ligger fortfarande in sin originalkartong! Fungerar alldeles utmärkt. Skulle aldrig vilja vara utan en sådan laddare på resor. Det har funnits en hel del tillfällen under årens lopp där den portabla kommit till användning borta.
Jag köpte en som liknar den https://www.enercab.at/starkstrom-11kw- ... 91488.html
Min är en äldre modell utan app-styrning och var då betydligt billigare. Dock bör man köpa en med Tesla Botton för att snabbt kunna bryta laddningen och få loss kontakten. Det finns liknande att köpa på andra ställen.
På längre resor ligger min alltid i bilen!
Jag köpte en som liknar den https://www.enercab.at/starkstrom-11kw- ... 91488.html
Min är en äldre modell utan app-styrning och var då betydligt billigare. Dock bör man köpa en med Tesla Botton för att snabbt kunna bryta laddningen och få loss kontakten. Det finns liknande att köpa på andra ställen.
På längre resor ligger min alltid i bilen!
- Felixen
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik68480
Jag har en sådan här:
https://hamphi.com/products/3-fas-till- ... -for-tesla
Gör jobbet utan problem, använder den mest när jag besöker bekanta som bor på gård
Annars vanlig laddbox hemma.
https://hamphi.com/products/3-fas-till- ... -for-tesla
Gör jobbet utan problem, använder den mest när jag besöker bekanta som bor på gård

MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Använder denna:
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... 898f&_ss=r
som fungerar utmärkt då jag besöker bekanta och mina föräldrar, men annars laddbox med lastbalansering till vardags hemma. Man kan ställa in den i steg mellan 6A, 8A, 10A, 13A och 16A 3-fas på den portabla kabeln, så man inte bränner huvudsäkringen och all elektronik är inbyggd i handtaget. Kabeln är väldigt smidig och det finns Tesla knapp för att öppna laddluckan och avsluta laddningen också. Tror kabel och adaptrar är från metron också. Har väskan i frunken, men har tagit bort den medföljande Wallconnectorn då den ju inte behövs.
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... 898f&_ss=r
som fungerar utmärkt då jag besöker bekanta och mina föräldrar, men annars laddbox med lastbalansering till vardags hemma. Man kan ställa in den i steg mellan 6A, 8A, 10A, 13A och 16A 3-fas på den portabla kabeln, så man inte bränner huvudsäkringen och all elektronik är inbyggd i handtaget. Kabeln är väldigt smidig och det finns Tesla knapp för att öppna laddluckan och avsluta laddningen också. Tror kabel och adaptrar är från metron också. Har väskan i frunken, men har tagit bort den medföljande Wallconnectorn då den ju inte behövs.
Model S 2023 MSM/svart
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
… och så kan man köra med den här varianten..
Alltså en handske på laddboxen.
Alltså en handske på laddboxen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- mikebike
- Teslaägare
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
På tal om trefas - jag vet att det är flera som köpte denna, som bl.a går under namnet K.h.o.n.s:
Nu har jag fått pengarna tillbaka men funderar på om jag ska köpa en till likadan eller ngt annat?
Min fråga är - funkar era fortfarande? Min pajade efter ett drygt år, den funkade på ena stället men efter en resa på 50 mil i frunken var den stendöd när jag kom fram.Nu har jag fått pengarna tillbaka men funderar på om jag ska köpa en till likadan eller ngt annat?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Trist att den pajat!tor-ake skrev: ↑07 sep 2023 17:55På tal om trefas - jag vet att det är flera som köpte denna, som bl.a går under namnet K.h.o.n.s:
61QTAYnQZNL._AC_SX444_SY639_FMwebp_QL65_.jpg
Min fråga är - funkar era fortfarande? Min pajade efter ett drygt år, den funkade på ena stället men efter en resa på 50 mil i frunken var den stendöd när jag kom fram.
Nu har jag fått pengarna tillbaka men funderar på om jag ska köpa en till likadan eller ngt annat?
Jag har en sådan som jag köpte begagnad. Ligger i vår fjällstuga och funkade i somras. Ska använda den i helgen och förutsätter att den fortfarande funkar

Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Köp något bättre? Det finns bra portabla laddboxar. Dyrare såklart, men pålitlighet och säkerhet kan vara värt några kronor. CTEK NJORD GO 11kW eller Juice Booster är välkonstruerade pålitliga prylar med bra betyg över tid.tor-ake skrev: ↑07 sep 2023 17:55På tal om trefas - jag vet att det är flera som köpte denna, som bl.a går under namnet K.h.o.n.s:
Min fråga är - funkar era fortfarande? Min pajade efter ett drygt år, den funkade på ena stället men efter en resa på 50 mil i frunken var den stendöd när jag kom fram.
Självklart så KAN man köra med billiga kinaklumpar från Amazon, men speciellt pålitligt är det sällan.
Frågan är om det verkligen är så eller inte? Tippar på att ctek njord också är tillverkad i Kina med kinesiska standardkomponenter och möjligen bara mjukvaran i väst. Hur är det med juice booster? Den har ju funnits på marknaden länge.Bengt-re skrev: ↑08 sep 2023 10:22Köp något bättre? Det finns bra portabla laddboxar. Dyrare såklart, men pålitlighet och säkerhet kan vara värt några kronor. CTEK NJORD GO 11kW eller Juice Booster är välkonstruerade pålitliga prylar med bra betyg över tid.tor-ake skrev: ↑07 sep 2023 17:55På tal om trefas - jag vet att det är flera som köpte denna, som bl.a går under namnet K.h.o.n.s:
Självklart så KAN man köra med billiga kinaklumpar från Amazon, men speciellt pålitligt är det sällan.
- mikebike
- Teslaägare
Njord går bort eftersom Ctek kallar den ladddare.tor-ake skrev: ↑08 sep 2023 11:24Frågan är om det verkligen är så eller inte? Tippar på att ctek njord också är tillverkad i Kina med kinesiska standardkomponenter och möjligen bara mjukvaran i väst. Hur är det med juice booster? Den har ju funnits på marknaden länge.Bengt-re skrev: ↑08 sep 2023 10:22Köp något bättre? Det finns bra portabla laddboxar. Dyrare såklart, men pålitlighet och säkerhet kan vara värt några kronor. CTEK NJORD GO 11kW eller Juice Booster är välkonstruerade pålitliga prylar med bra betyg över tid.tor-ake skrev: ↑07 sep 2023 17:55På tal om trefas - jag vet att det är flera som köpte denna, som bl.a går under namnet K.h.o.n.s:

Jag kör med Metrons 3-fas-adapter eller 3-fas-EVSE.Perret skrev: ↑31 aug 2023 08:55Hej! Är det någon här som laddar från 16A 3-fas uttag (röd, 5-pin)? Vad använder ni för lösning för detta?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Kika på en kvalitetsprodukt som tex. Metrons. Har haft flera, och varit väldigt stabila även om de tappats i backen och farit runt en massor.tor-ake skrev: ↑07 sep 2023 17:55På tal om trefas - jag vet att det är flera som köpte denna, som bl.a går under namnet K.h.o.n.s:

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det blev en beg men oanvänd 3-fas UMC. Få se hur den klarar sig.
Upptäckte att det går att köpa alla komponenter på Elfa för att bygga en egen typ njord om man vill.
- Normkapsling med vattentäta genomföringar 500kr
- EVSE kontroller (dum) för din-skena 600kr (ej elfa)
- kontaktor 350kr
- jfb typ b 1500kr (på elfa typ 5000kr)
- kabel med handske i ena änden 2500kr
- trefaskontakt CEE 150kr
Upptäckte att det går att köpa alla komponenter på Elfa för att bygga en egen typ njord om man vill.
- kontaktor 350kr
- mikebike
- Teslaägare
Spännande, EVSE-kontroller har jag inte sett tidigare.tor-ake skrev: ↑15 sep 2023 07:45Det blev en beg men oanvänd 3-fas UMC. Få se hur den klarar sig.
- kontaktor 350kr
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det finns en hel subkultur kring open source-laddare som är rätt intressant, jag var själv sugen att bygga en OpenEVSE-box till landet för ett par år sedan, men det hamnade tyvärr på den stora högen med ”hög ambition/ingen tid”-projekt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det känns som en rimlig utveckling, varför ska man ha en speciell låda utanpå huset när alla komponenter skulle må mycket bättre av att sitta inne i elcentralen? Bara typ-2 uttaget behöver sitta ute nära parkeringen.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det var precis min plan, och integrera med en ”smart” elmätare, lastbalansera etc. Sen fick jag ett par wall box som referral och då blev det inte så prioriterat längre.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hej
Nybliven Teslaägare. Av div anledningar föll valet på en Ctek Njord Go som laddnings lösning hemma. Har lite svagt WiFi ut till garaget så det började med att jag nästan "bricked it" när firmware uppdatering skulle in. Men med lite tålamod och flytt till utsidan av garaget så den fick bättre täckning löste det sig.
Jag upplever problem med att den inte skapar någon logg på genomförda laddningar. Tycker även den är seg att svara/genomföra "Stoppa laddning". Någon annan som upplever samma problem? Har ni hittat någon lösning? Kan det vara svag wifi signal som spökar?
Mvh
Wille
Nybliven Teslaägare. Av div anledningar föll valet på en Ctek Njord Go som laddnings lösning hemma. Har lite svagt WiFi ut till garaget så det började med att jag nästan "bricked it" när firmware uppdatering skulle in. Men med lite tålamod och flytt till utsidan av garaget så den fick bättre täckning löste det sig.
Jag upplever problem med att den inte skapar någon logg på genomförda laddningar. Tycker även den är seg att svara/genomföra "Stoppa laddning". Någon annan som upplever samma problem? Har ni hittat någon lösning? Kan det vara svag wifi signal som spökar?
Mvh
Wille
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Svag Wi-Fi signal låter det som, ja.Willret skrev: ↑17 sep 2023 08:03Hej
Mvh
Wille
Finns ju en avdelning för hemmaladdning här på forumet. Kanske fler som läser där…
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Korrekt. Används mest i nu Dalarna där fokus för de ohyffsade i byn är alla fina sjövgående gräsklippare. Gömmer enheten och har bara en typ2 sladd som kommer ut ur en lada. Vid andra tillfällen gömt enheten under bilen. Fördelarna uppväger nackdelarna i min värld, portabiliteten är trevlig på resor.
Men är såklart något annat än en fast box. På gott och ont. Jag skulle inte valt annat i backspegeln.
Tesla Model Y LR 2023. Vit.