Beräkna degradering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3934
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Jag har tidigare skapat ett program för degraderingsberäkning.
Det är testat på rätt många model 3 och Y.
Vore kul att få testa det på S också.
Gärna bilar som har några år på nacken och fått ihop lite mil.
:
Detta är data som behövs:
-Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
-om garage används tex vintertid.
- Till vilken SOC bilen laddas.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
-När på dygnet laddningen påbörjas.
-Mätarställning.
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Robin_j »

-Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
2014 P85+ 354km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
2014/07
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Västerås
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
85%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
Cirka 50%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Blandat
-Mätarställning.
265000
-Genomsnittsförbrukning sen ny
Kört mycket med takräcke och 21" så cirka 200wh
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Beräkna degradering

Inlägg av per »

- Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
2015 S70D, 333km, 364 km som ny.
- År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2015/10, uthämtad 2015/12
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Stockholm
-om garage används tex vintertid.
Garage används alltid
- Till vilken SOC bilen laddas.
70%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning.
Påbörjar normalt laddning vid ca 40%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Blandat
-Mätarställning.
78000
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Enstaka långresor sommar- och vintertid, normalt kortare stadsresor,
förbrukning sedan byte av MCU för 3 år sedan: 209 wh/km.
S70D -15
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3934
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Robin_j skrev: 07 sep 2023 06:20
-Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
2014 P85+ 354km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
2014/07
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Västerås
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
85%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
Cirka 50%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Blandat
-Mätarställning.
265000
-Genomsnittsförbrukning sen ny
Kört mycket med takräcke och 21" så cirka 200wh
Jag får det till cirka 20% degradering med min formel.
Det är ju lite guesstimate, kanske räknar snittempen på batteriet för högt mht att den står ute.(gissade på pårssnitt på 15C på batteriet).

Original range var 265 miles, 426km (Det var EPA rangen, har kollat lite trådar och de började där omkring).
Jag har inte fulla data med bilens ratade wh/km men ett snabbt överslag gav att du borde ha ca 340km räckvidd vid 100%.
(det verkar inte stämma för dåligt i vart fall då bara minskade rangen ger 17% degradering, dvs 354/426km)
p85plus.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3934
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

per skrev: 07 sep 2023 09:12
- Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
2015 S70D, 333km, 364 km som ny.
- År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2015/10, uthämtad 2015/12
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Stockholm
-om garage används tex vintertid.
Garage används alltid
- Till vilken SOC bilen laddas.
70%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning.
Påbörjar normalt laddning vid ca 40%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Blandat
-Mätarställning.
78000
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Enstaka långresor sommar- och vintertid, normalt kortare stadsresor,
förbrukning sedan byte av MCU för 3 år sedan: 209 wh/km.
Fick jobba litegrann med grundbilen, för att b.la hitta batterikapaciteten att utgå ifrån.
EPA-rangen var 240miles* och bilen visade 386km fulladdad som ny, med rätt inställning på rangen. Dvs, i menyn går det välja mellan rated och typical och det är Rated som gäller när vi jämför. Rated är EPA-räckvidden). Typical tar hänsyn till hur man brukar köra så den mär variabel och kan inte användas till detta.

Det är alltså inställningen "Rated" som gäller och den räckvidden.

(Det är bekräftat via forumtrådar att den började på 240 miles.)
Det finns två versioner av S70D, en med 70kWh batteri och en med 75 men mjukvarulåst till 70kWh. Spelar ingen större roll för degraderingen.

S70Dm hade total kapacitet 71.2kWh som nytt, varav 2.4kWh oanvändbar buffer (skiljer sig tydligen från nyare bilar där buffern går köra på, om infon stämmer)
s70d.png
Original 71.2kWh varav 68.8 kWh att köra på med 178Wh/km rated consumption gav 386km.

Med kvarvarande 63.5-2.4 fast buffer blir det 61.1kWh att köra på och 343km enligt min beräkning.

10km skillnad blir med andra ord cirka 1.78kWh mindre energi än jag räknat fram men fortfarande inte jättelångt ifrån mitt degraderingsprogram.

Finns energiappen kvar i äldre S vore det ju kul att se en beräkning eller bild på "snitt /beräknad räckvidd och SOC": Med det kan man räkna fram kapaciteten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Banane »

-Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
Model S 100D 2018. 467 km vid 100% SOC. (visade 506 km som ny)

-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad i augusti, uthämtad i slutet av september 2018.

- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Mälardalen

-om garage används tex vintertid.
Nej

- Till vilken SOC bilen laddas.
90%

-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning.

Laddar lite då och då men i regel 30-50%.

-När på dygnet laddningen påbörjas.
Oftast när jag kommer hem vid 18-tiden.

-Mätarställning.
165 371 km

-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Totalt laddat in i batteriet delat med mätarställning: 43 693,41 kWh/165 371 km = 264 Wh/km
Enligt bilen: 219 Wh/km (Skillnaden beror väl på uppvärmning, vampire drain osv.)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3934
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

AAKEE skrev: 07 sep 2023 09:50
Robin_j skrev: 07 sep 2023 06:20
-Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
2014 P85+ 354km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
2014/07
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Västerås
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
85%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
Cirka 50%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Blandat
-Mätarställning.
265000
-Genomsnittsförbrukning sen ny
Kört mycket med takräcke och 21" så cirka 200wh
Jag får det till cirka 20% degradering med min formel.
Det är ju lite guesstimate, kanske räknar snittempen på batteriet för högt mht att den står ute.(gissade på pårssnitt på 15C på batteriet).

Original range var 265 miles, 426km (Det var EPA rangen, har kollat lite trådar och de började där omkring).
Jag har inte fulla data med bilens ratade wh/km men ett snabbt överslag gav att du borde ha ca 340km räckvidd vid 100%.
(det verkar inte stämma för dåligt i vart fall då bara minskade rangen ger 17% degradering, dvs 354/426km)

p85plus.png
Har hittat mer data kring äldre S.
fast buffer 2.4kWh på de mindre batterierna, så 65-2.4 = 62.6kWh körbart. Rated ska vara 180Wh/km (någonstans finns 178Wh/km beskrivet). 180Wh/km ger 348km räckvidd idag enligt min beräkning och 178Wh/km ger 352km räckvidd idag.
Det stämmer ändå rätt bra för en så gammal bil med många mil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Beräkna degradering

Inlägg av rollo »

-Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
P85D/2015 370 km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Uthämtad 2015-06-24 Tillverkad 2015-04
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Skåne
-om garage används tex vintertid.
Kallgarage
- Till vilken SOC bilen laddas.
Till vardags 50% Vid långresa 90%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
30-40%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Olika
-Mätarställning.
101800
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Ca 200 Wh/km
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3934
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Banane skrev: 07 sep 2023 13:38
-Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
Model S 100D 2018. 467 km vid 100% SOC. (visade 506 km som ny)

-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad i augusti, uthämtad i slutet av september 2018.

- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Mälardalen

-om garage används tex vintertid.
Nej

- Till vilken SOC bilen laddas.
90%

-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning.

Laddar lite då och då men i regel 30-50%.

-När på dygnet laddningen påbörjas.
Oftast när jag kommer hem vid 18-tiden.

-Mätarställning.
165 371 km

-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Totalt laddat in i batteriet delat med mätarställning: 43 693,41 kWh/165 371 km = 264 Wh/km
Enligt bilen: 219 Wh/km (Skillnaden beror väl på uppvärmning, vampire drain osv.)
Enligt mina data skulle S100D ha 335 miles 2018. Hittar även trådar från den gamla goda tiden där de får 333-335 miles vid 100% laddning. Det låter som bilen borde visat det eller nära som ny.
En möjlighet är att bilen inte hade fått korrekt mjukvara när den släpptes som min M3P som det tog några mpånader innan de hade justerat så att den visade EPA range.
Det finns dock många exempel på att de haft 335 eller 333 och högre.
Rangen vi utgår ifrån är rimligen 335mi/539km.

För att dubbelkolla mina data kunde det vara nice med en beräkning enligt energigrafen. Jag antar att den är kvar i äldre S? (tyvärr borttagen från model S palladium).

102.4kWh totalt som ny, varav 4kWh buffer. Ca 177Wh/km rated consumption.
Nu 87.4-4kWh buffer = 83.4kWh användbart.

83400/177 = 471km range idag.
s100d.png
Skulle hemskt gärna vilja se en beräkning eller bild på energigrafen. Man behöver "snitt" "beräknad räckvidd" och SOC, SOC får gärna vara hög för att minska felmarginalen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Banane »

AAKEE skrev: 07 sep 2023 18:50
Enligt mina data skulle S100D ha 335 miles 2018. Hittar även trådar från den gamla goda tiden där de får 333-335 miles vid 100% laddning. Det låter som bilen borde visat det eller nära som ny.
En möjlighet är att bilen inte hade fått korrekt mjukvara när den släpptes som min M3P som det tog några mpånader innan de hade justerat så att den visade EPA range.
Det finns dock många exempel på att de haft 335 eller 333 och högre.
Rangen vi utgår ifrån är rimligen 335mi/539km.

För att dubbelkolla mina data kunde det vara nice med en beräkning enligt energigrafen. Jag antar att den är kvar i äldre S? (tyvärr borttagen från model S palladium).

102.4kWh totalt som ny, varav 4kWh buffer. Ca 177Wh/km rated consumption.
Nu 87.4-4kWh buffer = 83.4kWh användbart.

83400/177 = 471km range idag.
s100d.png

Skulle hemskt gärna vilja se en beräkning eller bild på energigrafen. Man behöver "snitt" "beräknad räckvidd" och SOC, SOC får gärna vara hög för att minska felmarginalen.
Det var konstigt. 177 Wh/km låter riktigt lågt. Då visar nog inte min EPA som "typical range". Har för mig att det är lite över 190 Wh/km i snittförbrukning som ger samma beräknade räckvidd på energigrafen som typical-räckvidden.

102,4-4 = 98,4 kWh delat med 505 km ger 194,8 Wh/km.

Kvarvarande batterikapacitet är då 467 km * 194,8 Wh/km vilket blir 91 kWh. 98% till 10% förbrukade 81,54 kWh vilket ger drygt 92 kWh kvarvarande kapacitet.

Laddningarna ger 90,6 kWh respektive 89,8 kWh kvarvarande kapacitet men där är det relativt stora potentiella avrundningsfel då procenten är så trubbiga.


Min rated consumption ger väldigt mycket mer räckvidd än EPA. Den förbrukningen verkar ligga på ca 155 Wh/km efter en snabb kik ute i bilen nu.

Kan 177 Wh/km vara för Raven?
degradation.png
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3934
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Det är en hel del oklart och olika påståenden rubt ”äldre” model S.
Jag vet inte när man började göra buffern körbar. Eller om det är båg som några beskriver.

Energigrafen, och räkna kapacitet vore guld värt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Banane »

AAKEE skrev: 07 sep 2023 19:42
Det är en hel del oklart och olika påståenden rubt ”äldre” model S.
Jag vet inte när man började göra buffern körbar. Eller om det är båg som några beskriver.

Energigrafen, och räkna kapacitet vore guld värt.
Räknar jag rätt tyder det där också på ca 90kWh kvarvarande användbar kapacitet.
IMG20230907195006.jpg
IMG20230907195042.jpg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3934
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Banane skrev: 07 sep 2023 19:52
AAKEE skrev: 07 sep 2023 19:42
Det är en hel del oklart och olika påståenden rubt ”äldre” model S.
Jag vet inte när man började göra buffern körbar. Eller om det är båg som några beskriver.

Energigrafen, och räkna kapacitet vore guld värt.
Räknar jag rätt tyder det där också på ca 90kWh kvarvarande användbar kapacitet.

Energigrafen har alltid visat total kapacitet, i vart fall på model 3 och Y.
Kollade EPA-testet för S100D 2019 och där fick man ut 100.4 kWh ur batteriet. Innebär till 99% säkerhet att det går köra på bufferten, och att den är med i energigrafen.
Testetwt för 2017 S100D visade på 112kWh återladdning, dvs ganska prick 100 kWh man torde fått ut.

EPA-testet för 2017 P100D är 315 miles, dvs 507 km. Finns ingen test för 2018 vilket lär innebära att 2018 går på samma EPA-test utan förändringar.
Det är inte en sån du har då?

Batteriet säga vara specat 102.4 kWh ”nytt”.
Det blir 89 kWh kvarvarande kapacitet enligt BMS (175x326/0.64).
Jag skulle kalla det 13% degradering.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Banane »

AAKEE skrev: 07 sep 2023 21:41
Jag skulle kalla det 13% degradering.
Men räknar du bort bufferten på 4kWh så stämmer det mot TeslaFi-loggningen som säger 8-9% degradering.

Är bufferten borttagen? När? Varför fick jag ingen spik uppåt i kurvan när den blev tillgänglig?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3934
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Banane skrev: 07 sep 2023 22:15
AAKEE skrev: 07 sep 2023 21:41
Jag skulle kalla det 13% degradering.
Men räknar du bort bufferten på 4kWh så stämmer det mot TeslaFi-loggningen som säger 8-9% degradering.

Är bufferten borttagen? När? Varför fick jag ingen spik uppåt i kurvan när den blev tillgänglig?
Är det en model S 100D eller en P100D? Jag tänker på EPA range och maximal range som ny…

Eftersom det går köra på bufferten så är den garanterat med i energigrafen, precis som på model 3, Y och nya model S.

Hade bufferten vart helt låst hade man kunnat tänka sig att det folk sa om det stämmer, men eftersom det går köra på den är den nog till 99% med.
Det brukar vara så att Tesla har en liten buffer(degraderingströskel) innan rangen minskar, jag vet inte hur det ser ut på en 2018 S.
På model 3 och Y är det ofta ca 2%.
På min model S är det ca 2% också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Banane »

AAKEE skrev: 07 sep 2023 22:21
Banane skrev: 07 sep 2023 22:15
AAKEE skrev: 07 sep 2023 21:41
Jag skulle kalla det 13% degradering.
Men räknar du bort bufferten på 4kWh så stämmer det mot TeslaFi-loggningen som säger 8-9% degradering.

Är bufferten borttagen? När? Varför fick jag ingen spik uppåt i kurvan när den blev tillgänglig?
Är det en model S 100D eller en P100D? Jag tänker på EPA range och maximal range som ny…

Eftersom det går köra på bufferten så är den garanterat med i energigrafen, precis som på model 3, Y och nya model S.

Hade bufferten vart helt låst hade man kunnat tänka sig att det folk sa om det stämmer, men eftersom det går köra på den är den nog till 99% med.
Det brukar vara så att Tesla har en liten buffer(degraderingströskel) innan rangen minskar, jag vet inte hur det ser ut på en 2018 S.
På model 3 och Y är det ofta ca 2%.
På min model S är det ca 2% också.

Det är en vanlig 100D. Men alla andra 100D på Teslafi ligger ungefär som jag och har alltid gjort. Är du säker på att typical är EPA?

Ja så klart. I början degraderade den inget utan nafsade bort bufferten bara. Dvs i praktiken har batteriet tappat med än vad minskningen i räckvidd visar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3934
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Banane skrev: 07 sep 2023 22:34
Är du säker på att typical är EPA?
Har jag skrivit fel? Rated är den inställning som gäller, det är EPA.
Typical ska påverkas av körstil mm.

Det finns en typical i energigrafen men det är något annat.

Inställningen ser ut nåt liknande för de bilar som har den:
IMG_1724.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Banane »

AAKEE skrev: 07 sep 2023 23:11
Banane skrev: 07 sep 2023 22:34
Är du säker på att typical är EPA?
Har jag skrivit fel? Rated är den inställning som gäller, det är EPA.
Typical ska påverkas av körstil mm.

Det finns en typical i energigrafen men det är något annat.

Inställningen ser ut nåt liknande för de bilar som har den:
IMG_1724.png

Hmmm. Du har aldrig haft en äldre S/X va? ;)

Jag har rated att välja också men det är nog mer den gamla NEDC eller vad det hette.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3934
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Banane skrev: 07 sep 2023 23:14
AAKEE skrev: 07 sep 2023 23:11
Banane skrev: 07 sep 2023 22:34
Är du säker på att typical är EPA?
Har jag skrivit fel? Rated är den inställning som gäller, det är EPA.
Typical ska påverkas av körstil mm.

Det finns en typical i energigrafen men det är något annat.

Inställningen ser ut nåt liknande för de bilar som har den:
IMG_1724.png

Hmmm. Du har aldrig haft en äldre S/X va? ;)

Jag har rated att välja också men det är nog mer den gamla NEDC eller vad det hette.
Nej, jag har inte haft någon S innan, isf hade jag haft stenkoll på det som är otydligt, och tyvärr sprids rätt olika info.

Men det är nog inte NECD utan EPA med rated valt.
Testa den.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Robin_j »

IMG_20230908_060415.jpg
IMG_20230908_060358.jpg
Typical är 180wh på gammla s Har jag alltid hört
Mycket intressant tråd iallafall
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Banane »

AAKEE skrev: 07 sep 2023 23:39
Banane skrev: 07 sep 2023 23:14
AAKEE skrev: 07 sep 2023 23:11
Banane skrev: 07 sep 2023 22:34
Är du säker på att typical är EPA?
Har jag skrivit fel? Rated är den inställning som gäller, det är EPA.
Typical ska påverkas av körstil mm.

Det finns en typical i energigrafen men det är något annat.

Inställningen ser ut nåt liknande för de bilar som har den:
IMG_1724.png

Hmmm. Du har aldrig haft en äldre S/X va? ;)

Jag har rated att välja också men det är nog mer den gamla NEDC eller vad det hette.
Nej, jag har inte haft någon S innan, isf hade jag haft stenkoll på det som är otydligt, och tyvärr sprids rätt olika info.

Men det är nog inte NECD utan EPA med rated valt.
Testa den.
Typical
Rated
Percent
IMG20230908073900.jpg
IMG20230908073909.jpg
IMG20230908073837.jpg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3934
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Beräkna degradering

Inlägg av AAKEE »

Robin_j skrev: 08 sep 2023 06:22
IMG_20230908_060415.jpgIMG_20230908_060358.jpg
Typical är 180wh på gammla s Har jag alltid hört
Mycket intressant tråd iallafall
Dina bilder visar på ca 71.6kWh kapacitet rnligt energigrafen, dvs en hel del bättre än mitt program ger.
Det blir runt 12% degradering. (Original brutto är 81.5 kWh sägs det).
Riktigt bra, men då måste jag tuna mina formler lite 😅

Energigrafen inkluderar bufferten även på äldre S, det är verifierat med koll på forum där man använt energigrafen, TM Spy och scan my tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Robin_j »

AAKEE skrev: 08 sep 2023 10:18
Robin_j skrev: 08 sep 2023 06:22
IMG_20230908_060415.jpgIMG_20230908_060358.jpg
Typical är 180wh på gammla s Har jag alltid hört
Mycket intressant tråd iallafall
Dina bilder visar på ca 71.6kWh kapacitet rnligt energigrafen, dvs en hel del bättre än mitt program ger.
Det blir runt 12% degradering. (Original brutto är 81.5 kWh sägs det).
Riktigt bra, men då måste jag tuna mina formler lite 😅

Energigrafen inkluderar bufferten även på äldre S, det är verifierat med koll på forum där man använt energigrafen, TM Spy och scan my tesla.
Känns som värdet borde vara närmare 12% iallafall :)
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Filip Malm
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 feb 2022 20:47

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Filip Malm »

Model S 100D
Tillverkad -17/8
I trafik -17 November
448km@100%
19000mil
43% DC Laddning
Bara ägt 2000mil.
Ute.
Laddas mest nattetid från 20 till 55%
Enligt uppgift 97kWh brutto som ny.
Nu kring 87kWh enligt SMT.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Beräkna degradering

Inlägg av Tellus »

Jäklar va bra att kunna se förbrukning i skärmen framför ratten! På Plaid är det en stor svart oanvänd displayta där (om man inte navigerar någonstans)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar