per skrev: ↑07 sep 2023 09:12
- Vilken Modell/år och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
2015 S70D, 333km, 364 km som ny.
- År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2015/10, uthämtad 2015/12
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Stockholm
-om garage används tex vintertid.
Garage används alltid
- Till vilken SOC bilen laddas.
70%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning.
Påbörjar normalt laddning vid ca 40%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Blandat
-Mätarställning.
78000
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Enstaka långresor sommar- och vintertid, normalt kortare stadsresor,
förbrukning sedan byte av MCU för 3 år sedan: 209 wh/km.
Fick jobba litegrann med grundbilen, för att b.la hitta batterikapaciteten att utgå ifrån.
EPA-rangen var 240miles* och bilen visade 386km fulladdad som ny, med rätt inställning på rangen. Dvs, i menyn går det välja mellan rated och typical och det är Rated som gäller när vi jämför. Rated är EPA-räckvidden). Typical tar hänsyn till hur man brukar köra så den mär variabel och kan inte användas till detta.
Det är alltså inställningen "Rated" som gäller och den räckvidden.
(Det är bekräftat via forumtrådar att den började på 240 miles.)
Det finns två versioner av S70D, en med 70kWh batteri och en med 75 men mjukvarulåst till 70kWh. Spelar ingen större roll för degraderingen.
S70Dm hade total kapacitet 71.2kWh som nytt, varav 2.4kWh oanvändbar buffer (skiljer sig tydligen från nyare bilar där buffern går köra på, om infon stämmer)
Original 71.2kWh varav 68.8 kWh att köra på med 178Wh/km rated consumption gav 386km.
Med kvarvarande 63.5-2.4 fast buffer blir det 61.1kWh att köra på och 343km enligt min beräkning.
10km skillnad blir med andra ord cirka 1.78kWh mindre energi än jag räknat fram men fortfarande inte jättelångt ifrån mitt degraderingsprogram.
Finns energiappen kvar i äldre S vore det ju kul att se en beräkning eller bild på "snitt /beräknad räckvidd och SOC": Med det kan man räkna fram kapaciteten.