Har du tillgång till billig laddning?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Har du tillgång till billig (<3:-/kWh) laddning i din närhet?

Ja, jag kan ladda billigt vid mitt hem.
113
78%
Ja, jag kan ladda billigt vid min arbetsplats eller i min närhet.
21
14%
Nej, jag måste tyvärr ladda publikt och betala mer.
9
6%
Inget av ovanstående stämmer in (förklara gärna i tråden).
2
1%
 
Antal röster: 145

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Legato »

På förekommen anledning... Hur ser era laddmöjligheter ut?

OBS - Svara ENBART om du idag har/kör elbil på daglig basis.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av mikebike »

Kan ladda billigt på jobbet, men måste betala för parkering och trängselskatt = inte så billigt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 767
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Trevlig »

Snitt på 78öre kWh i augusti hemma :ugeek:
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Hoppsan_84
Inlägg: 265
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Hoppsan_84 »

Laddar billigt hemma och snabbladdar gratis på jobbet.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 943
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Honkan »

Laddar billigt hemma på timpris, samt gratis laddning och parkering på jobbet :D
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av jonasl »

Billigt vet jag inte, men till självkostnadspris i BRF med förvaltat elavtal. Om jag orkar mecka kan jag iofs ladda med timpris med en kabel hemifrån med då jag har en parkering intill min tomtgräns.

Priserna inkl allt (förbrukning, nät, energiskatt, moms) har varit enl nedan hittills i år. Innan priserna brakade iväg körde vi fast pris på 1.80 kr / kWh men från årsskiftet började vi med självkostnadspris (+ 50 kr / mån).

Jan 3,69 kr
Feb 3,40 kr
Mar 2,74 kr
Apr 2,23 kr
Maj 1,93 kr
Jun 1,86 kr
Jul 1,49 kr
Aug 1,62 kr

Skulle inte rekommendera någon som inte kan ladda hemma eller i närområdet (till vettigt pris) att köra elbil. Vi har en ganska stor parkering med 16 laddplatser precis nästgårds men där kostar det 6 kr/kWh. Den ligger i anslutning till en spaanläggning och det är sällan det är mer än bara några platser lediga även om det är mycket elbilar på parkeringen. Men det skulle vara för dyrt för vardagsladdning imho.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Legato »

jonasl skrev: 12 sep 2023 09:33
Billigt vet jag inte, men till självkostnadspris i BRF med förvaltat elavtal. Om jag orkar mecka kan jag iofs ladda med timpris med en kabel hemifrån med då jag har en parkering intill min tomtgräns.

Priserna inkl allt (förbrukning, nät, energiskatt, moms) har varit enl nedan hittills i år. Innan priserna brakade iväg körde vi fast pris på 1.80 kr / kWh men från årsskiftet började vi med självkostnadspris (+ 50 kr / mån).

Jan 3,69 kr
Feb 3,40 kr
Mar 2,74 kr
Apr 2,23 kr
Maj 1,93 kr
Jun 1,86 kr
Jul 1,49 kr
Aug 1,62 kr

Skulle inte rekommendera någon som inte kan ladda hemma eller i närområdet (till vettigt pris) att köra elbil. Vi har en ganska stor parkering med 16 laddplatser precis nästgårds men där kostar det 6 kr/kWh. Den ligger i anslutning till en spaanläggning och det är sällan det är mer än bara några platser lediga även om det är mycket elbilar på parkeringen. Men det skulle vara för dyrt för vardagsladdning imho.
Det kvalificerar under gränsen på 3:-/kWh i alla fall, men ja, man får ju klart billigare med eget timpris :)

Jag ligger på ca 1,30:- i år inklusive allt rörligt, tidigare år har jag legat mellan 1-1,1:-.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 936
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av R_Edvinsson »

375:-/månad i tillägg på garageplatser för tillgång till laddstolpe med 3.7kW, ingen debitering för förbrukning.


Görs dock om i vår till fast avgift på 200:- och sen självkostnadspris +10% för förbrukning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Legato »

R_Edvinsson skrev: 12 sep 2023 09:39
375:-/månad i tillägg på garageplatser för tillgång till laddstolpe med 3.7kW, ingen debitering för förbrukning.


Görs dock om i vår till fast avgift på 200:- och sen självkostnadspris +10% för förbrukning.
Riktigt bra idag och ganska bra snart mao? :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Apollo
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 12 jun 2023 19:28

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Apollo »

I vår BRF har föreningen installerat 5st 22kw-laddplatser från Assemblin. Därav byte från diesel till el. Priset för parkeringsplats är detsamma som vanlig parkering, 350kr/mån. Ingen extra avgift för att ha laddmöjlighet, föreningen har avtal på fast pris på 1kr/kwh året runt. Inga övriga kostnader. Debiteras i efterskott. Tycker det är grymt bra.

EDIT 2024. Nu efter årsskiftet så har assemblin höjt till 2kr/kwh. Fortfarande bra men kännbart när det blev dubbelt upp. Hade önskat att vi var för sig ansvarade för eget elavtal..men men.

Laddar gratis på 3kw på kontoret nu för tiden också.
Senast redigerad av Apollo, redigerad totalt 1 gånger.
- Model 3 Performance 2023
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av lawgiver »

Nej, jag måste tyvärr ladda publikt, samfällighet med gemensamma garage och en styrelse/boende som inte har sett ljuset.
...MEN sedan Nacka SuC öppnade så har min laddningskostnad minskat dramatiskt. (gratis laddning)

Hade MER förut (innan de prisade ut sig) för laddning närmare hemmet.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Legato »

Apollo skrev: 12 sep 2023 09:44
I vår BRF har föreningen installerat 5st 22kw-laddplatser från Assemblin. Därav byte från diesel till el. Priset för parkeringsplats är detsamma som vanlig parkering, 350kr/mån. Ingen extra avgift för att ha laddmöjlighet, föreningen har avtal på fast pris på 1kr/kwh året runt. Inga övriga kostnader. Debiteras i efterskott. Tycker det är grymt bra.
Det kan man lugnt kalla bra... Billigare än att ladda vid eget hus.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av jonasl »

Legato skrev: 12 sep 2023 09:56

Det kan man lugnt kalla bra... Billigare än att ladda vid eget hus.
Beror ju på hur mkt man kör också. Hybridbilarna vi har i föreningen ligger allihop runt 100kWh per månad medans vi som kör elbil snittar 300-400kWh - förutom en granne med en ny BMW som nog kör mindre än hybridförarna. Kör man lite blir 350 kr / mån mer än vad elen kostar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Knix »

Laddar billigt hemma nattetid på egna abbonnemanget med timpris. Kan ladda på jobbet för 3 kr/kWh vid behov. Gratis laddning vid Ica i stan där jag jobbat, dock bara 11 kW delat på två uttag, så ingen idé att plugga in om det redan står någon där.
Har inte haft några problem att hitta billig laddning på väg heller. Det dyraste jag laddat är 13 kWh för 6,59 kr/kWh på Incharge i Råda på väg hem från fjällen. Det var lite kallare än bilen hade räknat med, annars hade jag kommit till SuC Kristinehamn.
Frugan har dock inte lika bra koll, så hon har åkt på ett par nitar, en gång med roaming och en gång med minutpris. Men ingen ko på isen. Det handlar ju bara om någon hundralapp om man gör bort sig.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Legato »

jonasl skrev: 12 sep 2023 09:59
Legato skrev: 12 sep 2023 09:56

Det kan man lugnt kalla bra... Billigare än att ladda vid eget hus.
Beror ju på hur mkt man kör också. Hybridbilarna vi har i föreningen ligger allihop runt 100kWh per månad medans vi som kör elbil snittar 300-400kWh - förutom en granne med en ny BMW som nog kör mindre än hybridförarna. Kör man lite blir 350 kr / mån mer än vad elen kostar.
Jo, fast jag syftade på den faktiska laddkostnaden. 350:-/månad är ju kostnaden för parkeringen, vilket ju i sig, också är ett väldigt lågt pris (dock givetvis beroende på var man bor HUR billigt det är med 350:-).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Legato »

Knix skrev: 12 sep 2023 10:00
Laddar billigt hemma nattetid på egna abbonnemanget med timpris. Kan ladda på jobbet för 3 kr/kWh vid behov. Gratis laddning vid Ica i stan där jag jobbat, dock bara 11 kW delat på två uttag, så ingen idé att plugga in om det redan står någon där.
Har inte haft några problem att hitta billig laddning på väg heller. Det dyraste jag laddat är 13 kWh för 6,59 kr/kWh på Incharge i Råda på väg hem från fjällen. Det var lite kallare än bilen hade räknat med, annars hade jag kommit till SuC Kristinehamn.
Frugan har dock inte lika bra koll, så hon har åkt på ett par nitar, en gång med roaming och en gång med minutpris. Men ingen ko på isen. Det handlar ju bara om någon hundralapp om man gör bort sig.
Exakt. Laddningen på resa står nog för de allra flesta för en ganska liten andel av den totala laddningen. Hade varit intressant med en omfattande undersökning på hur stor andel genomsnittsbilisten laddar hemma vs "på språng".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 936
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av R_Edvinsson »

Legato skrev: 12 sep 2023 09:42
R_Edvinsson skrev: 12 sep 2023 09:39
375:-/månad i tillägg på garageplatser för tillgång till laddstolpe med 3.7kW, ingen debitering för förbrukning.


Görs dock om i vår till fast avgift på 200:- och sen självkostnadspris +10% för förbrukning.
Riktigt bra idag och ganska bra snart mao? :)
Helt ok och ca 68öre/kwh på dessa 25månaderna hittills. 😬
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av slugger75 »

Laddar oftast hemma. Har timdebitering så det blir ju alltid när det är billigast (Gridio sköter det åt mig). Laddar bara "dyrt" på Supercharger ett par tre gånger per år.

På jobbet laddar jag gratis men det går långsamt. Är inte där så ofta så det blir inte överdrivet mycket. Dessutom är det så billigt att ladda hemma.

Men en intressant sak är ju hur man ska tänka gällande laddkostnaden eftersom det tillkommer förluster också. Dels i överföringen och dels att bilen "tappar" om den står stillastående några dagar eller pga hög förbrukning om man kör mycket korta sträckor i sträng kyla mm.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Legato »

slugger75 skrev: 12 sep 2023 10:25
Laddar oftast hemma. Har timdebitering så det blir ju alltid när det är billigast (Gridio sköter det åt mig). Laddar bara "dyrt" på Supercharger ett par tre gånger per år.

På jobbet laddar jag gratis men det går långsamt. Är inte där så ofta så det blir inte överdrivet mycket. Dessutom är det så billigt att ladda hemma.

Men en intressant sak är ju hur man ska tänka gällande laddkostnaden eftersom det tillkommer förluster också. Dels i överföringen och dels att bilen "tappar" om den står stillastående några dagar eller pga hög förbrukning om man kör mycket korta sträckor i sträng kyla mm.
Att bilen tappar energi (även utan Sentry Mode) när den står parkerad är faktiskt en svaghet som märkligt nog verkar ganska unik för Tesla. Jag har iaf personligen inte märkt något tapp på någon av mina andra elbilar, men på Tesla är det ju definitivt signifikant första dygnet eller så.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av mikebike »

Legato skrev: 12 sep 2023 10:34
slugger75 skrev: 12 sep 2023 10:25
Laddar oftast hemma. Har timdebitering så det blir ju alltid när det är billigast (Gridio sköter det åt mig). Laddar bara "dyrt" på Supercharger ett par tre gånger per år.

På jobbet laddar jag gratis men det går långsamt. Är inte där så ofta så det blir inte överdrivet mycket. Dessutom är det så billigt att ladda hemma.

Men en intressant sak är ju hur man ska tänka gällande laddkostnaden eftersom det tillkommer förluster också. Dels i överföringen och dels att bilen "tappar" om den står stillastående några dagar eller pga hög förbrukning om man kör mycket korta sträckor i sträng kyla mm.
Att bilen tappar energi (även utan Sentry Mode) när den står parkerad är faktiskt en svaghet som märkligt nog verkar ganska unik för Tesla. Jag har iaf personligen inte märkt något tapp på någon av mina andra elbilar, men på Tesla är det ju definitivt signifikant första dygnet eller så.
1% sedan i söndags, det är ju inom felmarginalen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av jonasl »

Upplever inte heller att bilen tappar laddning när den står utan Sentry.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Legato »

mikebike skrev: 12 sep 2023 10:37
Legato skrev: 12 sep 2023 10:34
slugger75 skrev: 12 sep 2023 10:25
Laddar oftast hemma. Har timdebitering så det blir ju alltid när det är billigast (Gridio sköter det åt mig). Laddar bara "dyrt" på Supercharger ett par tre gånger per år.

På jobbet laddar jag gratis men det går långsamt. Är inte där så ofta så det blir inte överdrivet mycket. Dessutom är det så billigt att ladda hemma.

Men en intressant sak är ju hur man ska tänka gällande laddkostnaden eftersom det tillkommer förluster också. Dels i överföringen och dels att bilen "tappar" om den står stillastående några dagar eller pga hög förbrukning om man kör mycket korta sträckor i sträng kyla mm.
Att bilen tappar energi (även utan Sentry Mode) när den står parkerad är faktiskt en svaghet som märkligt nog verkar ganska unik för Tesla. Jag har iaf personligen inte märkt något tapp på någon av mina andra elbilar, men på Tesla är det ju definitivt signifikant första dygnet eller så.
1% sedan i söndags, det är ju inom felmarginalen.
Min erfarenhet (av mer än 10 Teslor) är att de alltid tappar någon eller ett par procent. Övriga elbilar har jag aldrig kunnat se något tapp överhuvudtaget.

Ingen stor sak såklart, men över tid blir det en del energi.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Dr Mabuse »

Hemma, BRF med 3 dedikerade laddplatser: 3 kr/KWh. (pris förhandlat på års-basis)
På jobbet, stolpar vid jobb-parkering, EOn: 2,50 kr/KWh.

EOns pris har legat på 2,75kr vid något enstaka tillfälle, annars konsekvent 2,50 sedan jag började ladda sista juni.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av mikebike »

Legato skrev: 12 sep 2023 10:42
mikebike skrev: 12 sep 2023 10:37
Legato skrev: 12 sep 2023 10:34
slugger75 skrev: 12 sep 2023 10:25
Laddar oftast hemma. Har timdebitering så det blir ju alltid när det är billigast (Gridio sköter det åt mig). Laddar bara "dyrt" på Supercharger ett par tre gånger per år.

På jobbet laddar jag gratis men det går långsamt. Är inte där så ofta så det blir inte överdrivet mycket. Dessutom är det så billigt att ladda hemma.

Men en intressant sak är ju hur man ska tänka gällande laddkostnaden eftersom det tillkommer förluster också. Dels i överföringen och dels att bilen "tappar" om den står stillastående några dagar eller pga hög förbrukning om man kör mycket korta sträckor i sträng kyla mm.
Att bilen tappar energi (även utan Sentry Mode) när den står parkerad är faktiskt en svaghet som märkligt nog verkar ganska unik för Tesla. Jag har iaf personligen inte märkt något tapp på någon av mina andra elbilar, men på Tesla är det ju definitivt signifikant första dygnet eller så.
1% sedan i söndags, det är ju inom felmarginalen.
Min erfarenhet (av mer än 10 Teslor) är att de alltid tappar någon eller ett par procent. Övriga elbilar har jag aldrig kunnat se något tapp överhuvudtaget.

Ingen stor sak såklart, men över tid blir det en del energi.
Om batteriet är varmt när man parkerar kan det tappa någon procent när det kallnar, men det är inte energiförlust.
Jag har varit med om motsatsen också, att batterinivån ökat en procent efter att bilen stått i solen hela dagen.
Som sagt, 1% är inom felmarginalen, och kan innebära mycket mindre i verkligheten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Har du tillgång till billig laddning?

Inlägg av Niklas Z »

Jag laddar billigt på kommunala gratisladdplatser. Det har funnits många sådana, men i år har de flesta blivit avgiftsbelagda (5 kr/kWh), men det finns fortfarande gratisalternativ, där endast parkeringsavgiften (som är låg) behöver betalas. I praktiken betalar jag runt 1 kr/kWh.
Nu har till slut min BRF beslutat att installera laddstolpar på våra p-platser, så framöver kommer jag att ladda där till självkostnadspris.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar