Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
Moderator: Redaktion
Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
På mitt jobb använder vi CarPay Feet (Volvofinans).
De beställde en MYLR för någon vecka sedan och planerad leverans i mitten av November.
Eftersom jag inte haft elbil tidigare, utan senast en hybrid så är det är med laddning när man är på resande fot nytt för mig.
I Tesla appen kan man bara lägga till bank/kreditkort. Problemet är att CarPay Fleet inte har något annat är tankkort.
Till saken hör att gällande drivmedel så använder vi kompletteringsregeln, dvs företaget betalar allt drivmedel och det som är privat blir jag förmånsbeskattad för.
CarPay Fleet kräver att allt går via dem och hänvisar till laddning med OKQ8 kort eller Shell
Och det är ju ingen imponerande setup.
Hur har ni gjort som har förmånsbil med kompletteringsregeln?
De beställde en MYLR för någon vecka sedan och planerad leverans i mitten av November.
Eftersom jag inte haft elbil tidigare, utan senast en hybrid så är det är med laddning när man är på resande fot nytt för mig.
I Tesla appen kan man bara lägga till bank/kreditkort. Problemet är att CarPay Fleet inte har något annat är tankkort.
Till saken hör att gällande drivmedel så använder vi kompletteringsregeln, dvs företaget betalar allt drivmedel och det som är privat blir jag förmånsbeskattad för.
CarPay Fleet kräver att allt går via dem och hänvisar till laddning med OKQ8 kort eller Shell
Och det är ju ingen imponerande setup.
Hur har ni gjort som har förmånsbil med kompletteringsregeln?
MYLR 2024
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
man kan ansöka om gratis visa kort via carpay (och därigenom få betalkort, tror det är via volvobank) har ganska bra ränta. jag använder det när jag betalar via mobilen.
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
PÅ mitt arbete gör vi tvärt om.
Jag betalar all el och levererar körjournal där jag får 9,50 .- skattefritt/mil för mina tjänsteresor.
Mycket enkelt, har laddbox hemma där ca 80 % av laddningen sker och resterande på SUC och andra laddpunkter.
Denna modell ger mig en alldeles utmärkt förarekonomi och min arbetsgivare bekräftar att även företaget ser positiva fördelar.
Jag betalar all el och levererar körjournal där jag får 9,50 .- skattefritt/mil för mina tjänsteresor.
Mycket enkelt, har laddbox hemma där ca 80 % av laddningen sker och resterande på SUC och andra laddpunkter.
Denna modell ger mig en alldeles utmärkt förarekonomi och min arbetsgivare bekräftar att även företaget ser positiva fördelar.
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
Jo, gällande förmånsbilar som elbilar, så är det alltid bäst att ta varianten utan bränsleförmån. Har man däremot en bensin/dieselbil som förmånsbil så är det normalt tvärt om fördelaktigt med bränsleförmån.
Gäller att arbetsgivaren har koll på detta. Annars så missgynnas elbilar som förmånsbilar för den anställde.
Gäller att arbetsgivaren har koll på detta. Annars så missgynnas elbilar som förmånsbilar för den anställde.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 514
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
Den modellen är som skapt för problem när det gäller elbil. Den som sitter med ekonomin på ert bolag lär inte älska det direkt.Lergoken skrev: ↑23 okt 2023 12:51På mitt jobb använder vi CarPay Feet (Volvofinans).
De beställde en MYLR för någon vecka sedan och planerad leverans i mitten av November.
Eftersom jag inte haft elbil tidigare, utan senast en hybrid så är det är med laddning när man är på resande fot nytt för mig.
I Tesla appen kan man bara lägga till bank/kreditkort. Problemet är att CarPay Fleet inte har något annat är tankkort.
Till saken hör att gällande drivmedel så använder vi kompletteringsregeln, dvs företaget betalar allt drivmedel och det som är privat blir jag förmånsbeskattad för.
CarPay Fleet kräver att allt går via dem och hänvisar till laddning med OKQ8 kort eller Shell
Och det är ju ingen imponerande setup.
Hur har ni gjort som har förmånsbil med kompletteringsregeln?
Att tänka på. Ska detta funka alls i teorin så skall ditt företag betala den el du använder för att ladda din bil hemma. ( detta förutsätter förstås att du har box hemma) görs inte detta kommer hela upplägget bli fel.
Kör all laddning privat och gör milavdrag för resor i tjänst istället som Martinot skrev.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 244
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
Jag kör också utan bränsleförmån och får milersättning istället för det jag kör i tjänsten, smidigt och hantera och fungerar klockrent. Körde tidigare diesel i tjänsten och då körde jag företagskort och bränsleförmån men känns inte aktuellt upplägg för elbilen.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
Låter krångligt om all bränsle ska gå via dom, hur gör man då när man laddar hemma?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
Helt klart enklare ( tycker jag ) att ha milrapportering för körda mil i tjänsten med fast ersättning ( 9,50:- milen ) . Om du sedan tankar på OKQ8, SuC eller hemma spelar ingen roll. Det är upp till dig att optimera . Kör också via Carpay Fleet.
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
Jag kör över 3000 mil per år i tjänsten. Jag betalar all laddning själv och får 9,50 per mil i ersättning. För att jag ska slippa ligga ute med pengar vid laddning på suc eller annan laddning ”på stan”, så ligger ett företagskort inlagt där. Det jag sedan laddat med kortet dras av min lön. Jag använder Teliq för körjournal, funkar hur bra som helst.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
Det där är världens sämsta lösning och det är ingen som kör elbil som ligger bakom det.Lergoken skrev: ↑23 okt 2023 12:51På mitt jobb använder vi CarPay Feet (Volvofinans).
De beställde en MYLR för någon vecka sedan och planerad leverans i mitten av November.
Eftersom jag inte haft elbil tidigare, utan senast en hybrid så är det är med laddning när man är på resande fot nytt för mig.
I Tesla appen kan man bara lägga till bank/kreditkort. Problemet är att CarPay Fleet inte har något annat är tankkort.
Till saken hör att gällande drivmedel så använder vi kompletteringsregeln, dvs företaget betalar allt drivmedel och det som är privat blir jag förmånsbeskattad för.
CarPay Fleet kräver att allt går via dem och hänvisar till laddning med OKQ8 kort eller Shell
Och det är ju ingen imponerande setup.
Hur har ni gjort som har förmånsbil med kompletteringsregeln?
Jag hade något liknande för min förra elbil men det fungerade inte så jag lyckades krånga mig ur det. Lösningen är inte gjord för att man ska fylla på med drivmedel (el i detta fall) hemma.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
Tack för alla svar, men det verkar inte som någon har samma utmaning som jag har.
För att förtydliga ang hemmaladdning;
Vi har ett bruttolöneavdrag på 4000 kr om man väljer förmånsbil.
För att slippa klydda med hemmaladdning så kapade man 1000 kr för elbilsförare så pröjsar jag elen hemma själv.
Han man tex diesel så blir det inga 1000 kr i avdrag.
Dock kvarstår utmaningen med att ladda på resande fot med SuC.
Känns som kompletteringsregeln är bäst utformad för bensin och diesel.
Jag som kör ca 2500 mil privat/år så har det varit bra när jag hade dieselbil.
Argumentet som Carpay har är att de inte kan se antalet kWh per laddning och kan därför inte göra korrekt underlag till löneavd
För att förtydliga ang hemmaladdning;
Vi har ett bruttolöneavdrag på 4000 kr om man väljer förmånsbil.
För att slippa klydda med hemmaladdning så kapade man 1000 kr för elbilsförare så pröjsar jag elen hemma själv.
Han man tex diesel så blir det inga 1000 kr i avdrag.
Dock kvarstår utmaningen med att ladda på resande fot med SuC.
Känns som kompletteringsregeln är bäst utformad för bensin och diesel.
Jag som kör ca 2500 mil privat/år så har det varit bra när jag hade dieselbil.
Argumentet som Carpay har är att de inte kan se antalet kWh per laddning och kan därför inte göra korrekt underlag till löneavd
MYLR 2024
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 244
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
Du tänker någon form av blandning där du skall få betalt för det du laddar när du är på tjänsteresa men har redan fått kompensation för det du laddar hemma? Låter inte helt enkelt att administrera en sådan blandning...Lergoken skrev: ↑24 okt 2023 16:03Tack för alla svar, men det verkar inte som någon har samma utmaning som jag har.
För att förtydliga ang hemmaladdning;
Vi har ett bruttolöneavdrag på 4000 kr om man väljer förmånsbil.
För att slippa klydda med hemmaladdning så kapade man 1000 kr för elbilsförare så pröjsar jag elen hemma själv.
Han man tex diesel så blir det inga 1000 kr i avdrag.
Dock kvarstår utmaningen med att ladda på resande fot med SuC.
Känns som kompletteringsregeln är bäst utformad för bensin och diesel.
Jag som kör ca 2500 mil privat/år så har det varit bra när jag hade dieselbil.
Argumentet som Carpay har är att de inte kan se antalet kWh per laddning och kan därför inte göra korrekt underlag till löneavd
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 244
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
Inser nu när jag läser ditt inlägg igen att jag inte förstår detEarplugged skrev: ↑24 okt 2023 18:38Du tänker någon form av blandning där du skall få betalt för det du laddar när du är på tjänsteresa men har redan fått kompensation för det du laddar hemma? Låter inte helt enkelt att administrera en sådan blandning...Lergoken skrev: ↑24 okt 2023 16:03Tack för alla svar, men det verkar inte som någon har samma utmaning som jag har.
För att förtydliga ang hemmaladdning;
Vi har ett bruttolöneavdrag på 4000 kr om man väljer förmånsbil.
För att slippa klydda med hemmaladdning så kapade man 1000 kr för elbilsförare så pröjsar jag elen hemma själv.
Han man tex diesel så blir det inga 1000 kr i avdrag.
Dock kvarstår utmaningen med att ladda på resande fot med SuC.
Känns som kompletteringsregeln är bäst utformad för bensin och diesel.
Jag som kör ca 2500 mil privat/år så har det varit bra när jag hade dieselbil.
Argumentet som Carpay har är att de inte kan se antalet kWh per laddning och kan därför inte göra korrekt underlag till löneavd
Företaget bjuder alltså på 1000kr för att du skall ladda bilen hemma?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
Exakt så.Earplugged skrev: ↑24 okt 2023 19:06Inser nu när jag läser ditt inlägg igen att jag inte förstår detEarplugged skrev: ↑24 okt 2023 18:38Du tänker någon form av blandning där du skall få betalt för det du laddar när du är på tjänsteresa men har redan fått kompensation för det du laddar hemma? Låter inte helt enkelt att administrera en sådan blandning...Lergoken skrev: ↑24 okt 2023 16:03Tack för alla svar, men det verkar inte som någon har samma utmaning som jag har.
För att förtydliga ang hemmaladdning;
Vi har ett bruttolöneavdrag på 4000 kr om man väljer förmånsbil.
För att slippa klydda med hemmaladdning så kapade man 1000 kr för elbilsförare så pröjsar jag elen hemma själv.
Han man tex diesel så blir det inga 1000 kr i avdrag.
Dock kvarstår utmaningen med att ladda på resande fot med SuC.
Känns som kompletteringsregeln är bäst utformad för bensin och diesel.
Jag som kör ca 2500 mil privat/år så har det varit bra när jag hade dieselbil.
Argumentet som Carpay har är att de inte kan se antalet kWh per laddning och kan därför inte göra korrekt underlag till löneavd
Företaget bjuder alltså på 1000kr för att du skall ladda bilen hemma?
Nu erbjuder bara CarPay klassiska tankkort, och med tex OKQ8 kortet kan man ladda på deras laddare. Utmaningen är att SuC kräver kreditkort, och det har inte CarPay.
Känns som att de inte hängt med riktigt
MYLR 2024
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3703
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Förmånsbil och SuC inte kompatibelt?
https://www.carpay.se/ansok-om-kort
Det ser ut som att de har kreditkort med visa?
Att köra tesla utan att ha tillgång till Superchargers känns som att kapa bort hälften av det som är bra med bilen.
Det ser ut som att de har kreditkort med visa?
Att köra tesla utan att ha tillgång till Superchargers känns som att kapa bort hälften av det som är bra med bilen.
Model Y LR AWD 2022