Volvo har bäst räckvidd av alla?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av Imolarot »

En Tesla-dödare av rang! (eller dåligt korrad annons?)
Skärmavbild 2023-11-01 kl. 11.24.25.png
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av loftux »

"Med upp till 571 mils räckvidd" innebär ju att de faktiskt inte lovat det, utan det kan bli lite kortare :lol:
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6506
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av spacecoin »

Haha!

Det finstlita säger 465-571 km och är rätt iaf.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av AAKEE »

Man kommer lätt (?) 571 mil (om man får ladda 15-20ggr) 😀
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av Imolarot »

AAKEE skrev: 01 nov 2023 12:48
Man kommer lätt (?) 571 mil (om man får ladda 15-20ggr) 😀
Om det varit ett batteri på då 780 kWh eller vad det nu motsvarar hade man hunnit äta frukost, lunch och middag under laddpausen. :D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av Mickep »

oooo, elakt.
Man menar att den endast tar sig 571 mil sedan tar det stopp.(det var ju upp till)

:)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av Trevlig »

Mickep skrev: 01 nov 2023 13:14
oooo, elakt.
Man menar att den endast tar sig 571 mil sedan tar det stopp.(det var ju upp till)

:)
Alltså det räcker ju inte långt, jag ska ju åka till kina med mina 10x Diesel-Blöjor.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av AAKEE »

valuebathe skrev: 03 nov 2023 09:58
AAKEE skrev: 01 nov 2023 12:48

Man kommer lätt (?) 571 mil (om man får ladda 15-20ggr) connections puzzle 😀
Uppgifterna i det finstilta indikerar ett avstånd på 577 kilometer, vilket är korrekt ändå.
Fast eftersom man kanske kommer 70% av WLTP sommartid eller 50% vintertid så blir det 15-20 laddningar ändå innan man kört 571 mil.

Min M3P körde jag 6600 mil med innan jag sålde den och strömmen tog aldrig slut 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av Aida »

Går bilen i sönder efter 571 mil eller??

Kanske är överhettat batteri efter flera snabblddningsessioner som avses (som Hondas nya)

🤪
ChrilleM
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av ChrilleM »

Klart de kommer ha bäst räckvidd, NoVo (Northvolt/Volvo) kommer ligga i framkant!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Så upp till 571 km blandad körning enligt WLTP.

Och WLTP blandad innebär ju som alltid en genomsnittshastighet på 53,5 km/h, typ 20 grader C, vindstilla, ingen nederbörd och en väldigt lång vågrät väg...

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3

Som alltid med en SUV/Crossover som ju inte direkt har den mest aerodynamiskt effektiva formfaktorn, och dessutom väger en hel del, så kommer det bli något annat i högre hastigheter som 100-120 km/h...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av Elix747 »

Inte direkt förtroendgivande även när man räknar i km istället för mil.
Hittar nedanstående fakta för Volvo för XC40 Recharge Single Motor Extended Range.
Ingenstans står 571km. Visserligen likvärdiga siffror, men är det olika avdelningar som presenterar sig egna beräkningar och gissningar på räckvidd på Volvo cars hemsida. Varför presenteras gissningar och certifierad data blandat på hemsidan?

”Upp till 573 km Räckvidd på el”
”Uppgifterna om räckvidd är preliminära och baseras på uppskattningar och beräkningar utförda av Volvo Cars för XC40 Recharge Single Motor Extended Range. Dessa resultat garanteras inte.”

”569 km Ren eldrift
Siffrorna ovan baseras på WLTP-certifierade data för den valda motorn vid blandad körning. ”

Källa: https://www.volvocars.com/se/cars/xc40- ... ification/
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av slugger75 »

Så nära fusk som man kan komma. Dåligt Volvo.

Om man läser det finstilta och läser noga så ser man att Volvo ingenstans uppger räckvidd enligt WLTP-standarden.

Istället lägger de in WLTP lite här och var, men skriver sen att uppgifterna är preliminära och baseras på uppskattningar.

Så den riktiga WLTP-räckvidden vet vi inte kom. Den kan vara 350 km. Eller nåt annat.

Edit. Pratar alltså om länken till hemsidan (https://www.volvocars.com/se/cars/xc40- ... ification/), inte om den roliga annonsen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av vigge50 »

slugger75 skrev: 05 nov 2023 23:04
Så nära fusk som man kan komma. Dåligt Volvo.

Om man läser det finstilta och läser noga så ser man att Volvo ingenstans uppger räckvidd enligt WLTP-standarden.

Istället lägger de in WLTP lite här och var, men skriver sen att uppgifterna är preliminära och baseras på uppskattningar.

Så den riktiga WLTP-räckvidden vet vi inte kom. Den kan vara 350 km. Eller nåt annat.

Edit. Pratar alltså om länken till hemsidan (https://www.volvocars.com/se/cars/xc40- ... ification/), inte om den roliga annonsen.
Att ha olika siffror på olika ställen är oseriöst, det håller jag med om. Men att endast ha uppskattade siffror när man börjar sälja en ny årsmodell eller liknande är faktiskt inget onormalt. Vill minnas att det hänt flera gånger även på Teslas hemsida genom åren att när en uppdatering kommit så har beställningssidan endast angivit uppskattade siffror som korrigerats något några veckor senare. Det verkar inte vara helt lätt att få till en verifiering allt för snabbt.
toppo
elbilist
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av toppo »

slugger75 skrev: 05 nov 2023 23:04
Så nära fusk som man kan komma. Dåligt Volvo.

Om man läser det finstilta och läser noga så ser man att Volvo ingenstans uppger räckvidd enligt WLTP-standarden.

Istället lägger de in WLTP lite här och var, men skriver sen att uppgifterna är preliminära och baseras på uppskattningar.

Så den riktiga WLTP-räckvidden vet vi inte kom. Den kan vara 350 km. Eller nåt annat.

Edit. Pratar alltså om länken till hemsidan (https://www.volvocars.com/se/cars/xc40- ... ification/), inte om den roliga annonsen.
Siffrorna är absolut inte preliminära utan är certifierade enligt WLTP. Från början hade Volvo uppskattat räckvidden till ca 530 km, men sedan när man certifierade enligt WLTP blev det längre än vad de hade uppskattat, 569 km.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av slugger75 »

toppo skrev: 06 nov 2023 06:40
slugger75 skrev: 05 nov 2023 23:04
Så nära fusk som man kan komma. Dåligt Volvo.

Om man läser det finstilta och läser noga så ser man att Volvo ingenstans uppger räckvidd enligt WLTP-standarden.

Istället lägger de in WLTP lite här och var, men skriver sen att uppgifterna är preliminära och baseras på uppskattningar.

Så den riktiga WLTP-räckvidden vet vi inte kom. Den kan vara 350 km. Eller nåt annat.

Edit. Pratar alltså om länken till hemsidan (https://www.volvocars.com/se/cars/xc40- ... ification/), inte om den roliga annonsen.
Siffrorna är absolut inte preliminära utan är certifierade enligt WLTP. Från början hade Volvo uppskattat räckvidden till ca 530 km, men sedan när man certifierade enligt WLTP blev det längre än vad de hade uppskattat, 569 km.
Ok i så fall har jag fel då.
Var kan man läsa att WLTP-räckvidden faktiskt är 569 km då?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
toppo
elbilist
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av toppo »

slugger75 skrev: 06 nov 2023 07:06
toppo skrev: 06 nov 2023 06:40
slugger75 skrev: 05 nov 2023 23:04
Så nära fusk som man kan komma. Dåligt Volvo.

Om man läser det finstilta och läser noga så ser man att Volvo ingenstans uppger räckvidd enligt WLTP-standarden.

Istället lägger de in WLTP lite här och var, men skriver sen att uppgifterna är preliminära och baseras på uppskattningar.

Så den riktiga WLTP-räckvidden vet vi inte kom. Den kan vara 350 km. Eller nåt annat.

Edit. Pratar alltså om länken till hemsidan (https://www.volvocars.com/se/cars/xc40- ... ification/), inte om den roliga annonsen.
Siffrorna är absolut inte preliminära utan är certifierade enligt WLTP. Från början hade Volvo uppskattat räckvidden till ca 530 km, men sedan när man certifierade enligt WLTP blev det längre än vad de hade uppskattat, 569 km.
Ok i så fall har jag fel då.
Var kan man läsa att WLTP-räckvidden faktiskt är 569 km då?
T.ex. https://alltomelbil.se/rackvidden-pa-ny ... r-bestamd/

Det är såklart olyckligt att det står på Volvos hemsida att den är preliminär, för det är den som sagt inte alls längre. Att det presenteras olika siffror mellan 569-573 km beror helt enkelt på att räckvidden ändras beroende på utrustning. Den billigaste versionen som säljs idag är certifierad till 569 km.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av slugger75 »

Ok tack, bra. Jag backar. (Men tycker iaf att det är väldigt dåligt och rörigt skrivet på hemsidan. Inte lätt att förstå vad som gäller där).

Så, nu ska jag vara gladare.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av Fredrik j »

slugger75 skrev: 06 nov 2023 07:35
Ok tack, bra. Jag backar. (Men tycker iaf att det är väldigt dåligt och rörigt skrivet på hemsidan. Inte lätt att förstå vad som gäller där).

Så, nu ska jag vara gladare.
Så förvirringen handlar om 4km? 0,7%. Känns ju som vi pratar om möjliga skillnader mellan exemplar av samma modell.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av Blipblop »

Det lustiga med det här är ju att xc40 anses ha dålig räckvidd pga design osv.
Finns det några irlsiffror som bättre säger räckvidd?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av martinot »

Blipblop skrev: 06 nov 2023 08:26
Det lustiga med det här är ju att xc40 anses ha dålig räckvidd pga design osv.
Finns det några irlsiffror som bättre säger räckvidd?
Det beror nog på vilka bilar man jämför med. Har kört pappas XC40 FWD 2022 mellan Sthlm-GBG, och då fick vi stanna och ladda två gånger vs min vanliga elbil som jag brukar köra den sträckan med (M3 LR 2021) som normalt bara kräver ett enda stopp. Dessutom så tog det längre tid att ladda XC40 de två stoppen som krävdes (ca 15-25 min) vs min Tesla (det enda stoppet brukar gå på endast 4-6 min).

Det sagt så är XC40 en mycket trevlig elbil på alla andra sätt att färdas på motorväg i (stör mig inte alls på buller, som många andra klagar på), men att det är en SUV, som dessutom är lite mer fyrkantig design, och en drivlina som är bra, men inte fullt lika optimerad som Teslas, märks.

För mer exakta siffror så tror jag att tex. Björn Nylands körtester kan vara något att kika på.

Men gillar bilen mycket annars, så det är absolut inte dålig som vardagsbil om man gillar SUV (inte min personliga biltyp). Mycket en klassisk Volvo, med allt det poistiva det innebär. Mycket bra och komfortabla stolar!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
toppo
elbilist
Inlägg: 208
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av toppo »

Blipblop skrev: 06 nov 2023 08:26
Det lustiga med det här är ju att xc40 anses ha dålig räckvidd pga design osv.
Finns det några irlsiffror som bättre säger räckvidd?
Den uppdaterade modellen från MY24 med 57 mil wltp är klart trevlig. Men XC40 är beroende på design klart känslig för hastighet. Kör man 80 km/h är det vad jag sett möjligt att komma 50+ mil, men kör man 120 km/h är drygt 35 mil mer realistiskt. Eftersom den sen laddar snabbt så är det klart tillräckligt för mig, jag gillar den nya årsmodellen.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Volvo har bäst räckvidd av alla?

Inlägg av Honkan »

Även om den inte finns på marknaden så har ju EX90 bättre räckvidd än EV9 och Model X , Sverige är ju ett stort land så här vill man ju ha god räckvidd men i tillexempel Sydkorea behövs det inte.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Skriv svar