Stockholm till Öland

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Stockholm till Öland

Inlägg av Designer »

Ska till Öland i påsk ( om jag får bilen som lovat i slutet Feb ) och
fördriver tiden med att planera olika saker som jag kan göra,
bl a olika resor med alternativ på laddstopp mm. Mtp att
Tindered verkar dröja med SC vill jag nu ha tips på hur tar man sig bäst ner till
Borgholm efter att man laddat upp sig vid Sillekrog.
undrar en newbie :shock:
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av ovelundkvist »

Kommer du att köpa Chademo-laddaren?

Det finns en fungerande Chademo i Söderköping:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av ovelundkvist »

Fel av mig, det verkar bara finnas typ 2 i Söderköping...

Jag rekommenderar Teslas Typ 2-kabel och sedan ladda i Söderköping.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av ovelundkvist »

Eller Chademo och ladda fullt i Norrköping.
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Designer »

ovelundkvist skrev:
Fel av mig, det verkar bara finnas typ 2 i Söderköping...

Jag rekommenderar Teslas Typ 2-kabel och sedan ladda i Söderköping.
OK tack, men vad får man ut då , 18km / laddtimme ?
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Designer »

ovelundkvist skrev:
Eller Chademo och ladda fullt i Norrköping.
OK tack, Chademo McDonalds Norrköping verkar bra alternativ :)
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av ovelundkvist »

Designer skrev:
ovelundkvist skrev:
Fel av mig, det verkar bara finnas typ 2 i Söderköping...

Jag rekommenderar Teslas Typ 2-kabel och sedan ladda i Söderköping.
OK tack, men vad får man ut då , 18km / laddtimme ?
Det beror helt på vad som finns i typ 2-uttaget, det kan vara allt från 1-fas 16A till 3-fas 32A (som du måste ha dubbelladdare för att ha glädje av). Problemet är att detta inte alltid framgår på uppladdning.nu. Hittade ingen info om antal faser och laddström för någon av laddarna i Söderköping. Någon här som vet?
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Hammar »

Finns lite info om hur man tar sig till öland i den här trådarna
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=1788
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 01&p=50353
Det beror helt på vad som finns i typ 2-uttaget, det kan vara allt från 1-fas 16A till 3-fas 32A (som du måste ha dubbelladdare för att ha glädje av). Problemet är att detta inte alltid framgår på uppladdning.nu. Hittade ingen info om antal faser och laddström för någon av laddarna i Söderköping. Någon här som vet?
Det finns bilder på ett par av laddarna i Söderköping. De är 1-fas 32A
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Challe76a »

Dom är på 7.3 kW. Jag kan åka och provladda och se vad det blir. Finns ett till uttag en 32 A handske som är säkrad till 25 3-fas dom Blodbussen använder extremt sällan. Den finns mitt i staden vid stinsen bredvid en av typ 2 stolparna. Den ger väl lite mer.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Bow »

Ja det är lite klurigt särskilt vintertid jag bor mellan Kalmar och Karlskrona och besöker Stockholm då och då. Vi har kört lite olika varianter såsom via Ödeshög, eller stanna i Söderköping och jättetrist laddning. Nu skall vi upp i nästa vecka och skall försöka ta mej till Stavsjö Clever men planera en lunch i Kalmar och passa på att toppa vid Kalmar energi HansaCity och hoppas klara 27 mil till Stavsjö det skall ju bli milt så det bör gå.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Edderf
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 04 nov 2014 22:14
Ort: Färjestaden, Öland

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Edderf »

Jag pratade med Mönsterås kommun häromdagen och de har satt upp en laddstation i Ålem. Då jag bor på Öland ( Tidigare i Torsås. Är det där du finns Bow?) så klarar jag inte riktigt sillekrog och hem. De har en bra laddare som ger 11mil/h. Den finns på uppladdning.nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av apkungen »

Om man vill är det ska gå fort är det bäst att hålla sig till SuC eller Chademo. Ladda Chademo i mc donslds nyköping skärblackavägen till 90% bör räcka i de flesta fall (30mil). Om man får is i magen så finns en till Chademo i Kalmar där men kan stanna en kortis.

Att åka till Ödeshög är en väldig omväg på 1h o 20min. Men kan ändå vara bättre än att stanna på en riktigt långsam laddare.

Annars kan jag iof sig rekommendera Söderköping. En 2h stopp där med glass på smultronstället är rena middagen, en promenad längs göta kanal och en vända upp på berget för utsikten, sen är man good to go igen. Ligger perfekt på vägen.

P. S. För att ladda Chademo behövs en adapter som kostar en del pengar (5k?) och i Söderköping en typ 2 kabel som kostar knappt 2kkr. Dessa bör man typ ha om man kör långt i en tesla.
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Designer »

Ok Tack för alla tips. Enl Fortum ska det finnas en typ2 laddare i Oscarshamn, vid sjukhuset men uppladning.nu har inget om den. Någon som provat? Kan vara ett alternativ från Sillekrog
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Bow »

Edderf skrev:
Jag pratade med Mönsterås kommun häromdagen och de har satt upp en laddstation i Ålem. Då jag bor på Öland ( Tidigare i Torsås. Är det där du finns Bow?) så klarar jag inte riktigt sillekrog och hem. De har en bra laddare som ger 11mil/h. Den finns på uppladdning.nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jodå jag bor i Torsås, testade Ålem på uppväger till Stockholm igår och den funkade bra gav ca. 10 mil/Tim
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Challe76a »

Jag roade mig med att maila Clever och skrev att om dom är smarta klämmer som upp 2 stationer längs E22 innan sommaren. Är ju bedrövligt dåligt. Får väl se vad som händer. Skadar ju inte om man gör sig hörd...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5567
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Gustafsson »

Du kan också åka via Linköping, å ladda med Chademo på Clever sedan köra kalmarvägen söderut eller ladda i Vimmerby med trefas typ2 (finns två st gratis där). Väljer du Vimmerby går det ändå åt en hyggligt lång paus då t2 laddar som ett vanligt trefasuttag.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 31 mar 2015 22:54
Ort: Täby

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av tib »

Åkte Stockholm-Byxelkrok i somras. Laddade fullt vid Sillekrog. Stannade sedan en snabbis i Söderköping men det hade inte behövts. Åkte sedan vidare till Kalmar där jag passade på att nyttja Ica maxis 3-fas under tiden vi handlade o tog en burgare på McDonalds. Sen körde jag hela vägen upp till Byxelkrok och hade nog 10mil till godo.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Hammar »

Designer skrev:
Ok Tack för alla tips. Enl Fortum ska det finnas en typ2 laddare i Oscarshamn, vid sjukhuset men uppladning.nu har inget om den. Någon som provat? Kan vara ett alternativ från Sillekrog
Fortum har tydligen satt upp 22KWh laddare vid Västerviks, Oskarshamn och Kalmars sjukhus. Finns nu med på Upplandning.nu
tib skrev:
Åkte Stockholm-Byxelkrok i somras. Laddade fullt vid Sillekrog. Stannade sedan en snabbis i Söderköping men det hade inte behövts. Åkte sedan vidare till Kalmar där jag passade på att nyttja Ica maxis 3-fas under tiden vi handlade o tog en burgare på McDonalds. Sen körde jag hela vägen upp till Byxelkrok och hade nog 10mil till godo.
Maxi håller på att bygga vid just den väggen som 3-fas uttaget sitter på, så det är inte tillgängligt för ögonblicket. Om nån funderar på att ladda där, så kolla statusen på uppladdning.nu först
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Alexander »

tib skrev:
Åkte Stockholm-Byxelkrok i somras. Laddade fullt vid Sillekrog. Stannade sedan en snabbis i Söderköping men det hade inte behövts. Åkte sedan vidare till Kalmar där jag passade på att nyttja Ica maxis 3-fas under tiden vi handlade o tog en burgare på McDonalds. Sen körde jag hela vägen upp till Byxelkrok och hade nog 10mil till godo.
På sommaren kan man ta färjan över från Oskarshamn till Byxelkrok så spar man 17 mil. Mötte en svart Tesla i Byxelkrok i somras, måste varit du. Jag kör en vit Tesla och har sommarhuset i Sjöstorp.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Designer »

Kul att flera bor på Öland sommartid! Lutar åt en Tesla träff
i Juli . Själv är jag antingen i Sandvik eller på östra sidan, Klockholm.
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 31 mar 2015 22:54
Ort: Täby

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av tib »

Alexander skrev:
Mötte en svart Tesla i Byxelkrok i somras, måste varit du. Jag kör en vit Tesla och har sommarhuset i Sjöstorp.
Stämmer alldeles utmärkt. Kände mig ensam om att köra Tesla på Öland tills jag mötte dig några 100m från stugan. :)
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 31 mar 2015 22:54
Ort: Täby

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av tib »

Designer skrev:
Kul att flera bor på Öland sommartid! Lutar åt en Tesla träff
i Juli . Själv är jag antingen i Sandvik eller på östra sidan, Klockholm.
Låter som en bra ide! Hänger mest uppe i Byxelkrok men tar mig gärna en liten biltur till Borgholm eller annat lämpligt ställe för en träff.
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Alexander »

tib skrev:
Alexander skrev:
Mötte en svart Tesla i Byxelkrok i somras, måste varit du. Jag kör en vit Tesla och har sommarhuset i Sjöstorp.
Stämmer alldeles utmärkt. Kände mig ensam om att köra Tesla på Öland tills jag mötte dig några 100m från stugan. :)
Kul, vi åkte en sväng i ditt kvarter för att kolla på hus till salu då. Ses i sommar!
Skärmavbild 2016-02-06 kl. 21.05.02.png
Senast redigerad av Alexander, redigerad totalt 1 gånger.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Alexander »

Designer skrev:
Kul att flera bor på Öland sommartid! Lutar åt en Tesla träff
i Juli . Själv är jag antingen i Sandvik eller på östra sidan, Klockholm.
Ja, det är ju ett trevligt avbrott från hängmatta och jordgubbstårta.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm till Öland

Inlägg av Svenssons »

Teslaträff på Öland kommer jag vara med på och jag hoppas att jag då har en Tesla också! Hoppas också att det finns en Supercharger i närheten för de som kommer på besök.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar