Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Moderator: Redaktion
Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Lågkonjunkturen kommer under 2024 att slå mot bilförsäljningen. Branschorganisationen Mobility Sweden gör en bedömning att 240.000 personbilar kommer att nyregistreras. Det är en minskning med 17 procent jämfört med 2023 och den lägsta nivån sedan finanskrisen 2008-09.
”Mobility Swedens bedömning är även att elektrifieringen kommer att stanna upp under året och att andelen elbilar minskar och landar på 35 procent”, skriver branschorganisationen i ett pressmeddelande.
”Mobility Swedens bedömning är även att elektrifieringen kommer att stanna upp under året och att andelen elbilar minskar och landar på 35 procent”, skriver branschorganisationen i ett pressmeddelande.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
En tredjedel av Model Y under 2023 köptes av privatpersoner.
Förvånansvärt hög andel med tanke på clickbaitrukrikerna.
Förvånansvärt hög andel med tanke på clickbaitrukrikerna.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Jag tänker att i och med Tesla är lite eljest vad gäller rutiner och sånt så kan de nog saknas som alternativ hos en del företag, så det drar nog ner förmånsbilarna lite.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Mmm. En annan notering är nog att vi inte såg effekten av uteblivna order från företag under Q4, det mesta var nog ”blockadeffekter”. Företag har ju dessutom inte den hjälp som Konsumentköp- och distansavtalslagen ger så de har svårare att annullera orders så länge Tesla kan leverera i rimlig tid. Om företagsbilarna tagit stryk med tanke på turbulensen i Tesla är det nog mer troligt att det får effekt under Q1.
Men generellt sett är nog detta en rätt stor smäll för branschen. Vi lär se en del omkastningar mellan företagen i statistiken, men det förvånar mig att andelen elbilar bedöms minskad sett till den totala försäljningen. Å andra sidan kanske huvudsaklig minskning ligger i privatmarknaden och bilar som rullar förre mil, de långresande företagskunderna kanske fortsätter rulla fossilt…?
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
O andra sidan kanske man inte ska bry sig om vad rubriker säger utan se till de verkliga siffrorna. Väldigt få om någon lyckas ju pricka in sina framtidsutsikter ändå.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Vet inte riktigt om jag litar på Mobility Sweden’s förmåga att bedöma marknaden. Så sent som i juni 2023 så reviderade de sin prognos för året till 265000 bilar och 35% elbilar och bedömde att elbilsförsäljningen skulle rasa. Resultatet blev nära 290000 bilar och 39% elbilar.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Jag tror det kan bli ännu värre. Riksbanken har tagit i för hårt.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Ränterallyt har varit osunt. Nu ligger bedömt bolånen på låga nivåer, inte orimligt låga som de varit.
Sen blir det såklart orimligt dyrt i en nybyggd bostadsrätt…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Haha, mmmm... Ränta ggr lånebelopp är kostnaden. Inte räntesatsen. Förr hade vi mycket lägre lånebelopp i förhållande till vår inkomst.
Man kan såklart tycka att det är osunt men nu står vi inför faktumet att många är extremt räntekänsliga.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Räntekänslig för att man är överbelånad, det är det som är det osunda.
Tycker väl att dessa räntenivåer känns mer normala, kanske inte låga.
Men det som känns mest normalt är att man faktiskt får ränta på sparade pengar, som man lärde sig när man var liten!
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
-
- Teslaägare
- Inlägg: 926
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Dilemmat i det här är också att en stor del av väljarkåren är "räntekänsliga", har vi då politiker som värnar mer om att behålla makten än vad som är bäst för landet så är det lätt att inte göra det åtgärder som krävs för då förlorar man makten...
Tesla Model Y Performance
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Den diskussionen hör inte hit. Nu är det ett faktum att folk är räntekänsliga och det finns inget som heter "normal ränta". Det har varierat med tiden. Varför är just det här "normalt"? Varför inte räntan på 80-talet på 10-15%
Jag gillar inte den där futtiga skadeglädjen som smyger sig in hos vissa och jag anser egentligen inte att den enskilde låntagaren kan hållas ansvarig för att ha gjort som de flesta andra. Vad var alternativet? Pendlingsavstånd på flera timmar om dagen? Bo trångt? Nån hyresrätt i en större stad kan du ju glömma.
I vilket fall kommer räntan förmodligen att sjunka ner ganska snabbt under 2024...
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Vad är bäst för landet då? Folk som inte har råd med nåt annat än det allra mest nödvändiga och som inte kan flytta eftersom lånen är större än värdet på bostaden? Det ger ju verkligen inga förutsättningar för en stabil ekonomi i riket. Vem ska gå på restaurang? Vem ska åka på semester? Vem ska köpa nya bilar? Generationen som köpte innan de stora prisökningarna?Arctic Drifter skrev: ↑02 jan 2024 14:02Dilemmat i det här är också att en stor del av väljarkåren är "räntekänsliga", har vi då politiker som värnar mer om att behålla makten än vad som är bäst för landet så är det lätt att inte göra det åtgärder som krävs för då förlorar man makten...
För det är ju så. Det är den äldre generationen som lever gott på de yngres bekostnad i det här fallet. Känslan jag får är att det är de lite äldre som sitter och skrockar om "överbelåning" också. Riktigt dåliga vinnare...
Inflationen är väl redan nere runt 2% om man räknar senaste 3-6 månaderna. Ge det ett halvår till så har nog Riksbanken panik över deflationen och skenande arbetslöshet.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Tror att en räntesänk är nära i tid.
-Rekord i antal KK
-Rekordsänkning på drivmedel
-Många med stora lån har slutat okynneskonsumera=hjulen snurrar dåligt
-Rekord i antal KK
-Rekordsänkning på drivmedel
-Många med stora lån har slutat okynneskonsumera=hjulen snurrar dåligt
-
- Teslaägare
- Inlägg: 926
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Det är lätt att vara efterklok men det bästa för landet hade varit att agera tidigare... många har ju levt över sin tillgångar under väldigt många år, till stor del för att det varit nästintill gratis att låna pengar. Jag tillhör själv skaran som är överbelånad men känner mig ändå trygg i det, för det när stor del av väljarunderlaget också är det så kommer det lösa sig själv. Även om räntorna som är nu inte är höga historiskt sett (>30 år) så är de ändå det sett till 10 år tillbaka i tiden. Finns ju de som fortfarande väntar på en ränta på 17% igen men de lär vänta förgäves, med flytande krona, EU-medlemskap och inflationsmål på 2 % blir de inga 17- 20 % igen.Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 14:45Vad är bäst för landet då? Folk som inte har råd med nåt annat än det allra mest nödvändiga och som inte kan flytta eftersom lånen är större än värdet på bostaden? Det ger ju verkligen inga förutsättningar för en stabil ekonomi i riket. Vem ska gå på restaurang? Vem ska åka på semester? Vem ska köpa nya bilar? Generationen som köpte innan de stora prisökningarna?Arctic Drifter skrev: ↑02 jan 2024 14:02Dilemmat i det här är också att en stor del av väljarkåren är "räntekänsliga", har vi då politiker som värnar mer om att behålla makten än vad som är bäst för landet så är det lätt att inte göra det åtgärder som krävs för då förlorar man makten...
För det är ju så. Det är den äldre generationen som lever gott på de yngres bekostnad i det här fallet. Känslan jag får är att det är de lite äldre som sitter och skrockar om "överbelåning" också. Riktigt dåliga vinnare...
Inflationen är väl redan nere runt 2% om man räknar senaste 3-6 månaderna. Ge det ett halvår till så har nog Riksbanken panik över deflationen och skenande arbetslöshet.
T.ex. ett progressivt ränteavdrag tror jag hade löst en del, att du t.ex. bara kan få ränteavdrag upp till ett visst takbelopp.
Tesla Model Y Performance
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Vad är definitionen av att vara överbelånad? Sålänge folk kan betala sina löpande utgifter är man inte överbelånad per se? Samtidigt har nog många minskad på sitt sparande/lyxkonsumtion. Därav påverkan på nybilsförsäljningen.Arctic Drifter skrev: ↑02 jan 2024 15:22Det är lätt att vara efterklok men det bästa för landet hade varit att agera tidigare... många har ju levt över sin tillgångar under väldigt många år, till stor del för att det varit nästintill gratis att låna pengar. Jag tillhör själv skaran som är överbelånad men känner mig ändå trygg i det, för det när stor del av väljarunderlaget också är det så kommer det lösa sig själv. Även om räntorna som är nu inte är höga historiskt sett (>30 år) så är de ändå det sett till 10 år tillbaka i tiden. Finns ju de som fortfarande väntar på en ränta på 17% igen men de lär vänta förgäves, med flytande krona, EU-medlemskap och inflationsmål på 2 % blir de inga 17- 20 % igen.Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 14:45Vad är bäst för landet då? Folk som inte har råd med nåt annat än det allra mest nödvändiga och som inte kan flytta eftersom lånen är större än värdet på bostaden? Det ger ju verkligen inga förutsättningar för en stabil ekonomi i riket. Vem ska gå på restaurang? Vem ska åka på semester? Vem ska köpa nya bilar? Generationen som köpte innan de stora prisökningarna?Arctic Drifter skrev: ↑02 jan 2024 14:02Dilemmat i det här är också att en stor del av väljarkåren är "räntekänsliga", har vi då politiker som värnar mer om att behålla makten än vad som är bäst för landet så är det lätt att inte göra det åtgärder som krävs för då förlorar man makten...
För det är ju så. Det är den äldre generationen som lever gott på de yngres bekostnad i det här fallet. Känslan jag får är att det är de lite äldre som sitter och skrockar om "överbelåning" också. Riktigt dåliga vinnare...
Inflationen är väl redan nere runt 2% om man räknar senaste 3-6 månaderna. Ge det ett halvår till så har nog Riksbanken panik över deflationen och skenande arbetslöshet.
T.ex. ett progressivt ränteavdrag tror jag hade löst en del, att du t.ex. bara kan få ränteavdrag upp till ett visst takbelopp.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Redan idag är det progressivt. Det trappas ner efter räntekostnader över 100 000 kr/årArctic Drifter skrev: ↑02 jan 2024 15:22T.ex. ett progressivt ränteavdrag tror jag hade löst en del, att du t.ex. bara kan få ränteavdrag upp till ett visst takbelopp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Åven om folk tycker det är en rättighet att låna 10x inkomsten med en privatbostad som säkerhet (den är inte värd något om skiten träffar fläkten) är det osunt på nationell nivå. Systemrisken blir extrem om det blir en riktig recession, och politiken i allmänhet tassar runt de vettiga förslagen pga pooulism.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Nja, jag har svårt att se att bostadsmarknaden skulle korrigeras ytterligare 50% härifrån, så det är långt i från noll värde på fastigheter och mark. Invaderar ryssen så kanske det kan bli värre, men då har vi större problem.Lurkern skrev: ↑02 jan 2024 18:07Åven om folk tycker det är en rättighet att låna 10x inkomsten med en privatbostad som säkerhet (den är inte värd något om skiten träffar fläkten) är det osunt på nationell nivå. Systemrisken blir extrem om det blir en riktig recession, och politiken i allmänhet tassar runt de vettiga förslagen pga pooulism.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Jag tycker man skulle göra underskott av kapital till offentlig uppgift precis som överskott av kapital är. Det skulle kanske dämpa lusten att handla prylar för lånade pengar om det tydligt syns att man inte har några.
Sen kan man slippa och inte synas genom att inte ansöka om räntebidraget.
Sen kan man slippa och inte synas genom att inte ansöka om räntebidraget.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 412
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
10ggr är skitmycket !Lurkern skrev: ↑02 jan 2024 18:07Åven om folk tycker det är en rättighet att låna 10x inkomsten med en privatbostad som säkerhet (den är inte värd något om skiten träffar fläkten) är det osunt på nationell nivå. Systemrisken blir extrem om det blir en riktig recession, och politiken i allmänhet tassar runt de vettiga förslagen pga pooulism.
Huvva att sitta med den risken.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Vad är mer värt i livet än ett bra hem? Av världsliga ting då såklart.Lurkern skrev: ↑02 jan 2024 18:07Åven om folk tycker det är en rättighet att låna 10x inkomsten med en privatbostad som säkerhet (den är inte värd något om skiten träffar fläkten) är det osunt på nationell nivå. Systemrisken blir extrem om det blir en riktig recession, och politiken i allmänhet tassar runt de vettiga förslagen pga pooulism.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
10x inkomsten är ju ett väldigt bra hem.Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 19:11Vad är mer värt i livet än ett bra hem? Av världsliga ting då såklart.Lurkern skrev: ↑02 jan 2024 18:07Åven om folk tycker det är en rättighet att låna 10x inkomsten med en privatbostad som säkerhet (den är inte värd något om skiten träffar fläkten) är det osunt på nationell nivå. Systemrisken blir extrem om det blir en riktig recession, och politiken i allmänhet tassar runt de vettiga förslagen pga pooulism.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Fredrik j skrev: ↑02 jan 2024 19:1810x inkomsten är ju ett väldigt bra hem.Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 19:11Vad är mer värt i livet än ett bra hem? Av världsliga ting då såklart.Lurkern skrev: ↑02 jan 2024 18:07Åven om folk tycker det är en rättighet att låna 10x inkomsten med en privatbostad som säkerhet (den är inte värd något om skiten träffar fläkten) är det osunt på nationell nivå. Systemrisken blir extrem om det blir en riktig recession, och politiken i allmänhet tassar runt de vettiga förslagen pga pooulism.
Har folk såna lån på riktigt då? Har svårt att tänka mig det.
Vi har av olyckliga omständigheter hamnat i en situation med 5,5 miljoner i lån. Det är väl inte ens 4 ggr årsinkomsten brutto. För jag hoppas vi pratar årsinkomst här?
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Ingen får ju låna 10 ggr årsinkomsten, det är ju taget ur luften. Max brukar ligga runt 6 ggr årsinkomsten (före skatt).Fredrik j skrev: ↑02 jan 2024 19:1810x inkomsten är ju ett väldigt bra hem.Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 19:11Vad är mer värt i livet än ett bra hem? Av världsliga ting då såklart.Lurkern skrev: ↑02 jan 2024 18:07Åven om folk tycker det är en rättighet att låna 10x inkomsten med en privatbostad som säkerhet (den är inte värd något om skiten träffar fläkten) är det osunt på nationell nivå. Systemrisken blir extrem om det blir en riktig recession, och politiken i allmänhet tassar runt de vettiga förslagen pga pooulism.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21