Model Y RWD vinterkörning

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av maik »

Hej.
Hur upplever ni RWD vid vinterväglag?

Jag åker ca 8 mil om dagen till och från jobbet på landsväg och har aldrig upplevt en läskigare bil på vintern. Jag har dock alltid haft fyrhjulsdrift på tidigare bilar och det är verkligen natt och dag.

Det är väldigt lätt att provocera fram en sladd och är det ishalka på vägen får man verkligen vara försiktig med gasen samt se till att ha regenereringen på frirullning. Vid gaspådrag sticker bilen åt vänster och man får lyfta på foten direkt för att inte få sladd.

Traction control hoppar igång ganska snabbt men det är fortfarande läskigt särskilt vid körning i 80-90 km/h.

Ska tillägga att jag inte har dubbdäck heller. Vilket jag valde endast för att minska bullret men nu funderar jag starkt på att köpa dubbdäck. Alternativ 2 är att byta till en AWD Model 3. Vi har även en Dacia Sandero med framhjulsdrift och till och med den känns säkrare än Teslan sjukt nog. Det är betydligt svårare att få sladd med den.

Tyvärr känns detta inte som en bra vinterbil. Vill bara jämföra hur ni andra ägare av MY RWD upplever bilen. Är det liknade upplevelser för er eller är det mina däck som är dåliga?
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av pejvic »

regenereringen går ej att ta bort? om det inte är olika mot AWD?. Annars är nog däcken dåliga skulle jag tro.
Känner inte igen det du beskriver. Hade i och för sig bra RwD ett kort tag men sålde den för att batteriet inte orkade med kylan som det gör på LR.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Klingspor »

Har du ställt in Vinterdäck under Service > Hjul och däck > Däck?
MY RWD 2023
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Arctic Drifter »

maik skrev: 02 jan 2024 22:33
Hej.
Hur upplever ni RWD vid vinterväglag?

Jag åker ca 8 mil om dagen till och från jobbet på landsväg och har aldrig upplevt en läskigare bil på vintern. Jag har dock alltid haft fyrhjulsdrift på tidigare bilar och det är verkligen natt och dag.

Det är väldigt lätt att provocera fram en sladd och är det ishalka på vägen får man verkligen vara försiktig med gasen samt se till att ha regenereringen på frirullning. Vid gaspådrag sticker bilen åt vänster och man får lyfta på foten direkt för att inte få sladd.

Traction control hoppar igång ganska snabbt men det är fortfarande läskigt särskilt vid körning i 80-90 km/h.

Ska tillägga att jag inte har dubbdäck heller. Vilket jag valde endast för att minska bullret men nu funderar jag starkt på att köpa dubbdäck. Alternativ 2 är att byta till en AWD Model 3. Vi har även en Dacia Sandero med framhjulsdrift och till och med den känns säkrare än Teslan sjukt nog. Det är betydligt svårare att få sladd med den.

Tyvärr känns detta inte som en bra vinterbil. Vill bara jämföra hur ni andra ägare av MY RWD upplever bilen. Är det liknade upplevelser för er eller är det mina däck som är dåliga?
Har visserligen inte erfarenhet av bakhjulsdrivna teslor men känner igen beteendet även på vår MYP.
Du får dock gärna utveckla vad du menar med "sladd", är det rent trafikfarligt eller är det att den liksom sladdar till innan systemet styr upp situationen?

Vi kör på dubbdäck och även om systemet styr upp bilen är det den nervösaste vinterbilen vi haft. Kanske inte trafikfarlig men känslan när den sladdar till och korrigerar ger ingen trygg upplevelse. Lösningen är dock att vara otroligt mjuk på gasen, både vid pådrag och uppsläpp. Då blir det hanterbart.

Min rekommendation är att du provkör med dubbdäck/AWD innan ett eventuellt byte. Var i landet bor du?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Thed75 »

Kör MYLR med dubb och tycker det är den bästa vinterbilen jag haft eller lika bra som volvokombin. Snabb värme, snabb bil och som ett strykjärn på vägen. Har kört om genom rejäla snösträngar/djupsnö utan problem.
Kör med smalare däck än original och gäller att lära sig enpedalskörning. Släpp inte plötsligt upp pedalen helt på halkigt underlag
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av tnjo »

Tycker inte den beter sig så illa, moderera med mjuka uppsläpp av gasen så får man ett förutsägbart beteende.

Den påminner mig faktiskt om min gamla lexus is200 som också var väldigt "sladdglad" på vintern även med tc igång

Jag har dubbfritt
Model Y RWD
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 399
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Freez »

maik skrev: 02 jan 2024 22:33
Hej.
Hur upplever ni RWD vid vinterväglag?

Jag åker ca 8 mil om dagen till och från jobbet på landsväg och har aldrig upplevt en läskigare bil på vintern. Jag har dock alltid haft fyrhjulsdrift på tidigare bilar och det är verkligen natt och dag.

Det är väldigt lätt att provocera fram en sladd och är det ishalka på vägen får man verkligen vara försiktig med gasen samt se till att ha regenereringen på frirullning. Vid gaspådrag sticker bilen åt vänster och man får lyfta på foten direkt för att inte få sladd.

Traction control hoppar igång ganska snabbt men det är fortfarande läskigt särskilt vid körning i 80-90 km/h.

Ska tillägga att jag inte har dubbdäck heller. Vilket jag valde endast för att minska bullret men nu funderar jag starkt på att köpa dubbdäck. Alternativ 2 är att byta till en AWD Model 3. Vi har även en Dacia Sandero med framhjulsdrift och till och med den känns säkrare än Teslan sjukt nog. Det är betydligt svårare att få sladd med den.

Tyvärr känns detta inte som en bra vinterbil. Vill bara jämföra hur ni andra ägare av MY RWD upplever bilen. Är det liknade upplevelser för er eller är det mina däck som är dåliga?
Förstår om du märker skillnad om du tidigare har haft en fyrhjulsdriven bil. Jag bytte från en Passat GTE med framhjulsdrift och tycker väl Teslan är minst lika bra på vintern. Jag kör dubbfritt.

Bästa tipset är väl Chillmode och att vara försiktig med gasen.

Kör du ofta på vinterväglag och kan leva med oljudet när det är barmark tycker jag du ska överväga att byta till dubb.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Joho »

Jag kör Model 3 (inte Y) RWD, med dubbdäck, och upplever också att bakhjulen släpper lätt. Kommer också från fyrhjulsdriven bil. Antar att problemet mest ligger i att bilen är så pigg o rolig :D Jag kör "Chill"-läget men saknar ett "Ice Ice Baby"-läge.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av dstr »

3 Performance här. Jag tycker det är mysigt att rumpan svänger till lite vid hastig motorbroms.

Tyvärr hinner jag aldrig fånga upp stället och göra något bra av det innan antisladd slår till. :(
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av bjornnilsson »

För ett par år sedan besökte vi Ishotellet i Jukkasjärvi under januari/februari. När vi skulle hem hann jag ikapp en Y som skulle svänga av från en avfart från en större väg, precis som vi skulle göra i vår dåvarande MS Performance. Jag kör alltid med mesta möjliga effekt på så inget chill eller något sånt.

Y'n fick en riktigt hårig bakhjulssladd precis innan avfarten. Jag minns att jag hann med att tänka "nu blir det skit" där jag också kom farande men min bil var stadig och fin trots högre fart och fartsänkning på det. Man kunde känna att det var rejält halt men inte mer än att min bil greppade med alla fyra. Därefter snigelkörde Y'n på den smalare vintervägen tills jag till slut körde om.

Nu går upplevelsen inte att översätta direkt till att Y skulle vara en dålig vinterbil och S en bättre. Jag vet exempelvis inte vad bilen framför hade för vinterdäck eller om de var oförsiktiga på något vis och det finns även många andra parametrar som skiljer + att jag sedan dess har blivit omkörd av flera Y, nu senast med min Plaid för några dagar sedan när jag själv tyckt att det varit för halt/isigt för att köra fortare. Men jag förknippar ändå model Y på något vis med bakhjulssladden där i Kiruna.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 675
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av HerrNilsson »

Kör Y LR idag och tycker den är helt underbar i vinterväglag. Som ett strykjärn som nån sa här.

Men före den hade jag en M3 SR+ med odubbade däck. Minns att jag innan jag fick den tänkte att hur ska detta gå på vintrarna nu med bakhjulsdrift, men det gick över förväntan. Den tuggar sig fram riktigt bra när det är moddigt eller bara mycket snö.
Sladdmässigt tyckte jag den var okej, visst kommer bakänden ibland men antisladden rättar raskt till bilen. Man får ju köra fordonet med vetskapen om att den är bakhjulsdriven när det är halt ute, så är det ju.

Titta även på Tesla-Björns gamla videos där han kör sina första S med bakhjulsdrift. Han har lite tips och tricks i dom videosarna.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av lukin »

Låt den sladda lite. Antisladd löser det innan det blir farligt. Min ID.3 jag hade tidigare betedde sig på exakt samma sätt.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Dexter »

dstr skrev: 03 jan 2024 08:58
3 Performance här. Jag tycker det är mysigt att rumpan svänger till lite vid hastig motorbroms.

Tyvärr hinner jag aldrig fånga upp stället och göra något bra av det innan antisladd slår till. :(
Håller med dig att det är mysigt att bakändan viftar till 1-2cm vid hastigt gaspådrag eller kraftig motorbroms.
Kanske inte så konstigt med 513hk och friktionsdäck.
Tar knappt 1 sek för elektroniken att fånga upp det.
Det gör en uppmärksam att det är halt så det är bra.
Efter stabiliseringen så är den stabil som tåget.
Mycket bra och kul vinterbil.
Vill man ha "fri lek" så är det bara att aktivera Track Mode och laborera med inställningarna.
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av jalfa »

Kör också 2023 MY rwd med 6 mil till jobbet i Norrland 18 tums dubbfria Conti VC7. Jag upplever inga som helst problem på landsväg, i stan tar man det bara litet lugnt i rondellerna.
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av maik »

Kul att läsa så olika åsikter angående detta.

Kanske lutar åt att jag får köpa nya däck ändå och absolut dubb denna gång. Däcken är ju även väldigt breda med 255/45/19 profil och det underlättar ju inte saken heller. Pallar dock inte köpa nya fälgar så det får bli samma profil igen 😆

Som några skrivit ovan så kan jag också tycka det är roligt att provocera fram en sladd ibland. Dock är det mindre roligt när det händer ofrivilligt på landsväg och hjärtat hamnar i halsgropen.

Ska även prova att byta till Chill mode som flera har förslagit och se om det förbättrar saken.

Är väldigt nöjd med bilen för övrigt så det vore tråkigt att behöva byta ut den.
Tesla MY 2023 RWD
Teslarob
Inlägg: 61
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Teslarob »

Angående bredden på däcken kan man ha något smalare däck bak på MYP istället för 275? Funkar det med fälgen?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av mikebike »

Teslarob skrev: 04 jan 2024 07:23
Angående bredden på däcken kan man ha något smalare däck bak på MYP istället för 275? Funkar det med fälgen?
Alla Teslas fälgar är (för) breda. Bättre att skaffa vinterfälgar med andra dimensioner. Jag kör med 19 x 8,5" och 235 mm däck.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av jalfa »

Kör 18 x 8,0 tum med 235/55 dubbfritt Conti VC7 - vet flera med MYP som kör med 18 tum. Har för mig att någon tom kör med 225 bredd.
Teslarob
Inlägg: 61
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Teslarob »

Ja det känns ju som jag gjorde ett misstag som beställde min MYP med vinterhjul från Tesla. Frågade vid beställningen om jag kunde välja mindre dimension men det gick inte. Endast 21 tum uberturbine som funkade enligt dem. Vilket jag nu förstår inte var sant.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3930
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av AAKEE »

Teslarob skrev: 04 jan 2024 11:29
Ja det känns ju som jag gjorde ett misstag som beställde min MYP med vinterhjul från Tesla. Frågade vid beställningen om jag kunde välja mindre dimension men det gick inte. Endast 21 tum uberturbine som funkade enligt dem. Vilket jag nu förstår inte var sant.
Tesla säljer bara fälgar som bilen är ”helbilsgodkänd” med. De får nog inte leverera med något annat än det.

Som privatperson får man dock byta till andra alternativa dimensioner, så länge man tar ansvar för säkerheten själv. Så vi ägare kan köpa smalare däck och köra på det lagligt, men Tesla kan inte om de inte certifierar bilen med en massa olika dimensioner.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av maik »

Uppdatering: Chill mode och sportläge på styrningen kändes mycket bättre än tidigare.
Tesla MY 2023 RWD
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Aida »

Lite humor till tråden. Se hela videoklippet. Sorry var tvungen…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... ygnet-runt
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bjornnilsson skrev: 03 jan 2024 09:06
För ett par år sedan besökte vi Ishotellet i Jukkasjärvi under januari/februari. När vi skulle hem hann jag ikapp en Y som skulle svänga av från en avfart från en större väg, precis som vi skulle göra i vår dåvarande MS Performance. Jag kör alltid med mesta möjliga effekt på så inget chill eller något sånt.

Y'n fick en riktigt hårig bakhjulssladd precis innan avfarten. Jag minns att jag hann med att tänka "nu blir det skit" där jag också kom farande men min bil var stadig och fin trots högre fart och fartsänkning på det. Man kunde känna att det var rejält halt men inte mer än att min bil greppade med alla fyra. Därefter snigelkörde Y'n på den smalare vintervägen tills jag till slut körde om.

Nu går upplevelsen inte att översätta direkt till att Y skulle vara en dålig vinterbil och S en bättre. Jag vet exempelvis inte vad bilen framför hade för vinterdäck eller om de var oförsiktiga på något vis och det finns även många andra parametrar som skiljer + att jag sedan dess har blivit omkörd av flera Y, nu senast med min Plaid för några dagar sedan när jag själv tyckt att det varit för halt/isigt för att köra fortare. Men jag förknippar ändå model Y på något vis med bakhjulssladden där i Kiruna.
Du har rätt.
Alla fyrhjulsdrivna Model S innan Palladium både "gasar" och bromsar (regen) primärt med framhjulen medan Model Y använder bakhjulen. Därför är Model S mycket stabilare än Y i halt väglag.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 860
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Lerumsexpressen »

maik skrev: 02 jan 2024 22:33
Hej.
Hur upplever ni RWD vid vinterväglag?

Jag åker ca 8 mil om dagen till och från jobbet på landsväg och har aldrig upplevt en läskigare bil på vintern. Jag har dock alltid haft fyrhjulsdrift på tidigare bilar och det är verkligen natt och dag.

Det är väldigt lätt att provocera fram en sladd och är det ishalka på vägen får man verkligen vara försiktig med gasen samt se till att ha regenereringen på frirullning. Vid gaspådrag sticker bilen åt vänster och man får lyfta på foten direkt för att inte få sladd.

Traction control hoppar igång ganska snabbt men det är fortfarande läskigt särskilt vid körning i 80-90 km/h.

Ska tillägga att jag inte har dubbdäck heller. Vilket jag valde endast för att minska bullret men nu funderar jag starkt på att köpa dubbdäck. Alternativ 2 är att byta till en AWD Model 3. Vi har även en Dacia Sandero med framhjulsdrift och till och med den känns säkrare än Teslan sjukt nog. Det är betydligt svårare att få sladd med den.

Tyvärr känns detta inte som en bra vinterbil. Vill bara jämföra hur ni andra ägare av MY RWD upplever bilen. Är det liknade upplevelser för er eller är det mina däck som är dåliga?
Jag tyckte att MY RWD var otäckt första svinhala dagen. Om en kör lite "vårdslöst" under kontrollerade former så lär man sig snabbt om hur bilen fungerar och hur den parerar sladd och slir. Nu så tycker jag att det inte är något problem.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Model Y RWD vinterkörning

Inlägg av Nils944 »

Enligt test länkad nedan är det bättre med breda däck på vintern vid bromsning, bättre med smalare däck vid acceleration, men annars ingen större skillnad.



Jag kör MYLR med dubb-fria däck och tycker det funkar bra. När underlaget är mycket isigt får man vara försiktig med pedalen.

Edit: fel länk, slutsatsen mer med däck att göra än bredd
Senast redigerad av Nils944, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Skriv svar