Förbrukning

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Flotten
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 maj 2019 09:10

Förbrukning

Inlägg av Flotten »

Tycker att min Model Y LR tar väldigt mkt energi i kallt väder jfr med i somras. Den ligger på nästan dubbla förbrukningen. Har ni samma upplevelse? En annan fundering är om förbrukningen vid förvärmningen räknas in i den redovisade snittförbrukningen när jag går in och kollar snittförbrukningen? Upplever det inte så. Är det någon som vet?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Förbrukning

Inlägg av frippe »

Flotten skrev: 16 feb 2024 16:32
Tycker att min Model Y LR tar väldigt mkt energi i kallt väder jfr med i somras. Den ligger på nästan dubbla förbrukningen. Har ni samma upplevelse? En annan fundering är om förbrukningen vid förvärmningen räknas in i den redovisade snittförbrukningen när jag går in och kollar snittförbrukningen? Upplever det inte så. Är det någon som vet?
Det beror väl på väldigt mycket hur du kör. Vid längre resor där bilen förvärmts tycker inte jag det är så väldigt stor skillnad, 20-30% lite beroende på temperatur och underlag.

Men vid kortare körning med mycket start och stopp är det markant stor skillnad, t.ex. vardagligt vid ärenden. Bilen värmer batteriet vilket jag tycker är meningslöst om jag bara ska köra en kort stärcka. På äldre teslor, model s, gick detta att begränsa, just för att inte värma batteriet i onödan. Lite synd att det tagits bort.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3909
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förbrukning

Inlägg av AAKEE »

Flotten skrev: 16 feb 2024 16:32
Tycker att min Model Y LR tar väldigt mkt energi i kallt väder jfr med i somras. Den ligger på nästan dubbla förbrukningen. Har ni samma upplevelse? En annan fundering är om förbrukningen vid förvärmningen räknas in i den redovisade snittförbrukningen när jag går in och kollar snittförbrukningen? Upplever det inte så. Är det någon som vet?
Visad förbrukning är bara med ”växeln” i D.

Om det är riktigt kallt och batteriet också är kallt blir förbrukningen ungefär dubbelt mot en fin sommardag.

Men om batteriet är ordentligt varmt kommer värmepumpen kunna ta värme där och man sparar väldigt mycket energi = lång räckvidd.

Min Plaid låg på 200Wh/km i snitt innan vintern.

-Körde 30 mil i -35 - -30C efter en supercharging och bilen drog 216Wh/km.

-Körde 13 mil -10C - -5C igår efter supercharging med 172Wh/km, dvs betydligt lägre än snittet under sommaren.

Står bilen ute i svinkallt länge och jag kör utan förvärmning så kan den dra 400Wh på en körning som är några km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
mussla
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Förbrukning

Inlägg av mussla »

Min Y drar nästan 2kwh när jag värmer upp kupén från några minus till 18 grader innan avfärd. Som en fingervisning på hur mycket energi det går åt till bara uppvärmning.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 392
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Förbrukning

Inlägg av Freez »

Flotten skrev: 16 feb 2024 16:32
Tycker att min Model Y LR tar väldigt mkt energi i kallt väder jfr med i somras. Den ligger på nästan dubbla förbrukningen. Har ni samma upplevelse? En annan fundering är om förbrukningen vid förvärmningen räknas in i den redovisade snittförbrukningen när jag går in och kollar snittförbrukningen? Upplever det inte så. Är det någon som vet?
Nyckeln är att förvärma från laddboxen innan avfärd. Körde 25 mil i veckan med 1,51 kWh i förbrukning. Förvisso RWD men riktigt bra tycker jag. Men står bilen kall blir förbrukningen högre och värma kupén drar några procent.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 132
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: Förbrukning

Inlägg av MNA »

Fick haveri på ac kompressorn för tre veckor sedan i minus 30. Så noll värme in i kupen efter det. Brukar ha ett snitt på 250-270 wh när det är sånt här väder. Men hamnade på 170wh när jag var utan av kompressor på väg till SC, så nog tar värmen en del ström. Men var ingen trevlig upplevelse med -16 inne i bilen i 20 mil 😂
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Förbrukning

Inlägg av enoch85 »

MNA skrev: 16 feb 2024 22:06
Fick haveri på ac kompressorn för tre veckor sedan i minus 30. Så noll värme in i kupen efter det. Brukar ha ett snitt på 250-270 wh när det är sånt här väder. Men hamnade på 170wh när jag var utan av kompressor på väg till SC, så nog tar värmen en del ström. Men var ingen trevlig upplevelse med -16 inne i bilen i 20 mil 😂
Då är man glad för sin ratt och stolsvärme!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 132
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: Förbrukning

Inlägg av MNA »

enoch85 skrev: 17 feb 2024 00:41
MNA skrev: 16 feb 2024 22:06
Fick haveri på ac kompressorn för tre veckor sedan i minus 30. Så noll värme in i kupen efter det. Brukar ha ett snitt på 250-270 wh när det är sånt här väder. Men hamnade på 170wh när jag var utan av kompressor på väg till SC, så nog tar värmen en del ström. Men var ingen trevlig upplevelse med -16 inne i bilen i 20 mil 😂
Då är man glad för sin ratt och stolsvärme!
Jo men det räckte inte, frös rejält om fötterna.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Skriv svar