Köldpaket - nödvändigt ont eller?
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Köldpaket - nödvändigt ont eller?
När jag sitter och funderar på olika tillval i design studion så undrar jag om det är nödvändigt att välja köldpaketet. Jag är nyfiken på erfarenheter från er som INTE har köldpaketet.
Rattvärme har jag haft på en bil tidigare men använde det i princip aldrig. Samma sak med stolsvärme. (Jag vet att det är stolsvärme fram även om man inte väljer köldpaketet men kommer aldrig att använda det) Kvar är då värmen vid vindrutetorkarna och uppvärmda spolarmunstycken. Är det något som behövs av rent praktiska orsaker?
Min fundering är egentligen om det är ett problem att inte ha uppvärmda spolarmunstycken? På en vanlig bil har man ju en gigantisk värmekälla under huven som hjälper till att förhindra att spolarvätska fryser i munstyckena. Men är frusen spolarvätska ett problem på Model S utan köldpaketet?
Om ni svarar får ni gärna berätta var ni bor så det går att koppla era erfarenheter till temp och väder.
Rattvärme har jag haft på en bil tidigare men använde det i princip aldrig. Samma sak med stolsvärme. (Jag vet att det är stolsvärme fram även om man inte väljer köldpaketet men kommer aldrig att använda det) Kvar är då värmen vid vindrutetorkarna och uppvärmda spolarmunstycken. Är det något som behövs av rent praktiska orsaker?
Min fundering är egentligen om det är ett problem att inte ha uppvärmda spolarmunstycken? På en vanlig bil har man ju en gigantisk värmekälla under huven som hjälper till att förhindra att spolarvätska fryser i munstyckena. Men är frusen spolarvätska ett problem på Model S utan köldpaketet?
Om ni svarar får ni gärna berätta var ni bor så det går att koppla era erfarenheter till temp och väder.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Köldpaket - nödvändigt ont eller?
Har haft både och, tycker det är trivsamt med rattvärme, det andra har jag inte märkt någon effekt av!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Det är väl trevligt att ha stolsvärme än att sätta sig på iskalla skinnsäten?!
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Har inget och saknar det inte. Är du orolig att spolarvätskan fryser blanda så den tål mer kyla!
Vad jag läst så är det mest rattvärmen som är uppskattad och till viss del värmen i baksätet om man brukar sätta sig där bak i kall bil med läderklädsel.
Vad jag läst så är det mest rattvärmen som är uppskattad och till viss del värmen i baksätet om man brukar sätta sig där bak i kall bil med läderklädsel.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skulle vilja ha rattvärme men klarar mig bra utan, mest av allt saknar jag värme på strålkastarglas sidospeglar och kamera fram utan att slå på defroster bak. Spolarmunstycken har inte varit problem för mig. Uppvärmd laddlucka borde vara std. Linköping
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Jag har valt att inte ha den
Uppvärmda spolarmunstycken har hag haft innan och de är överskattade hjälper inte om spolarvätskan fryser i slangen innan
Uppvärmda spolarmunstycken har hag haft innan och de är överskattade hjälper inte om spolarvätskan fryser i slangen innan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Rattmuff alternativt handskar plus förvärmning via app är ett bra substitut för rattvärmare. Kylan har ännu inte varit så tuff att jag haft problem med icke uppvärmda spolarmunstycken och då klimatet i Lomma är mycket liknande det i Bjärred så ser jag ingen anledning för dig att kryssa i köldpaketet 

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Could kill for the heated steering wheel! Saknar det och har försökt få det eftermonterat... Har inte vinterpaketet men har värme i ratten på min Leaf och det är ju sååå najs:)
Tror inte jag saknar det andra i paketet... Bollnäs
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Elektrokungen
- Teslaägare
Leaf:en har väl ingen Autopilot?Bjelke skrev:Could kill for the heated steering wheel! Saknar det och har försökt få det eftermonterat... Har inte vinterpaketet men har värme i ratten på min Leaf och det är ju sååå najs:)

Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Inget vinterpaket. När jag beställde ingick inte uppvärmd ratt, och då vi sällan använder baksätet verkade det rätt onödigt. Uppvärmda spolarmunstycken förstår jag inte alls. I vilka lägen har man problem med att spolarvätskan fryser? Och som e5m1ir säger: Om den nu gör det, hjälper det med uppvärmda munstycken? Och än så länge kan man väl inte aktivera vindrutetorkarvärmaren från appen, så jag ser inte riktigt poängen där.
Idag är ju valet svårare, för uppvärmd ratt ser jag verkligen nyttan av, men det var du ju inte intresserad av ändå.
Kör mest runt Stockholm, med några avstickare långt norrut. Bilen mest i varmgarage dock, så den fryser inte så mycket.
Idag är ju valet svårare, för uppvärmd ratt ser jag verkligen nyttan av, men det var du ju inte intresserad av ändå.
Kör mest runt Stockholm, med några avstickare långt norrut. Bilen mest i varmgarage dock, så den fryser inte så mycket.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
Näe fan Leaf:en har ju fanimig ingenting vettigt förutom värme i ratten:DElektrokungen skrev:Leaf:en har väl ingen Autopilot?Bjelke skrev:Could kill for the heated steering wheel! Saknar det och har försökt få det eftermonterat... Har inte vinterpaketet men har värme i ratten på min Leaf och det är ju sååå najs:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Till skillnad från de flesta bilar har den eldrift. Det är rätt vettigt.Bjelke skrev:Näe fan Leaf:en har ju fanimig ingenting vettigt förutom värme i ratten:DElektrokungen skrev:Leaf:en har väl ingen Autopilot?Bjelke skrev:Could kill for the heated steering wheel! Saknar det och har försökt få det eftermonterat... Har inte vinterpaketet men har värme i ratten på min Leaf och det är ju sååå najs:)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
Jo det är ju sant, det ÄR ju faktiskt en äkta elbil, och det är ju brabylund skrev:Till skillnad från de flesta bilar har den eldrift. Det är rätt vettigt.Bjelke skrev:Näe fan Leaf:en har ju fanimig ingenting vettigt förutom värme i ratten:DElektrokungen skrev:Leaf:en har väl ingen Autopilot?Bjelke skrev:Could kill for the heated steering wheel! Saknar det och har försökt få det eftermonterat... Har inte vinterpaketet men har värme i ratten på min Leaf och det är ju sååå najs:)

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
Har just lånebil utan köldpaket. Saknar rattvärmen ordentligt. Utan = vantar på. Med =vantar av 

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nej, det där är ju en konstig sak. Spolarvätska som har för mager blandning kan man ju inte använda ändå, även om kärlet och slangarna är uppvärmda också, eftersom det fryser när det kommer på vindrutan. Och om man har rätt blandad spolarvätska så behöver man inte ha uppvärmda munstycken. Och när det är så kallt att man skulle behöva uppvärmda munstycken så behöver man inte använda spolarvätska, för då är det inget slask på vägen ändå... Moment 22...e5m1r skrev:Uppvärmda spolarmunstycken har hag haft innan och de är överskattade hjälper inte om spolarvätskan fryser i slangen innan
Hustrun har rattvärme i sin Kia och det är en höjdare!Gustafsson skrev:Har just lånebil utan köldpaket. Saknar rattvärmen ordentligt. Utan = vantar på. Med =vantar av
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det låter som rattvärmen är den vanligaste motiveringen till att välja köldpaketet.
Och eftersom jag inte gillar rattvärme så verkar det inte blir så svårt att avstå att kryssa i den rutan.
Och eftersom jag inte gillar rattvärme så verkar det inte blir så svårt att avstå att kryssa i den rutan.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det gäller bara att köpa vantar som funkar på pekskärmen.bullen skrev:Man får många vantar för dom pengarna

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag tänker mig att det snöar eller regnar o så fryser det utanpå munstycket så då kan det kanske vara bra?
Om man har barn och är fler än 2 i bilen så är värme i baksätet ett måste. Detta gäller framförallt om man har skinsäten.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Jag har vinterpaket! Har definitivt inte behov av det, valde det enbart för att slippa ångra mig i efterhand! Hade jag specat en bil idag hade jag definitivt valt utan vinterpaket! Kall ratt är inga problem om man använder appen och förvärmer!
har en med köldpaket fast utan rattvärme... o rattvärmen är kanske just det enda som jag skulle haft användning av! Skulle gått o väl klara mig utan köldpaket och det är absolut inget måste, mer av en bekvämlighet i kalla vintrar om man får kalla händer ibland som jag, men det är ju rattvärmen då.. bakre stolsvärme o varma wipers är inget vi haft större användning för.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
- kanylbullen
- Teslaägare
Alla vantar jag använt funkar så jag undrar om inte skärmen är resistiv istället för kapacitiv som är det vanliga idag. Någon som vet?Nicke Nyfiken skrev:Det gäller bara att köpa vantar som funkar på pekskärmen.bullen skrev:Man får många vantar för dom pengarna
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Av alla paket jag inte valde är köldpaketet det enda som jag inte har saknat.
Nicke Nyfiken skrev:Det gäller bara att köpa vantar som funkar på pekskärmen.bullen skrev:Man får många vantar för dom pengarna
Jodå, skärmen är kapacitiv. Och den funkar inte med mina tunna skinnhandskar. Men Tesla säljer ju egna touchscreenhandskar om man vill: http://shop.teslamotors.com/products/to ... ing-gloveskanylbullen skrev:Alla vantar jag använt funkar så jag undrar om inte skärmen är resistiv istället för kapacitiv som är det vanliga idag. Någon som vet?Nicke Nyfiken skrev:Det gäller bara att köpa vantar som funkar på pekskärmen.bullen skrev:Man får många vantar för dom pengarna
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com