Galen kraft till galet pris
PROVKÖRD · TESLA MODEL S P90D LUDICROUS
Här är Teslas modell S i värstingutförande: P90D med 772 hästkrafter och en supersäkring för rekordhög strömstyrka. 0–100 kilometer i timmen går på tre (!) sekunder.
Välkommen till en provkörning av en eldriven katapult. På annat sätt kan man knappast beskriva Teslas Hulkenvässade version av Model S. Grundversionen har funnits i drygt tre år. Det innebär att det är dags för en ansiktslyftning.
De traditionella tillverkarna, som gör ”tjockbilar” med förbränningsmotorer, brukar satsa på diverse kosmetiska förändringar och gärna toppa anrättningen med att motorerna blivit lite snålare på bränslet.
Inte Tesla. P90D har fått ett större batteri på 90 kWh och ett raketläge som kallas Ludicrous och som betyder ungefär löjligt, absurt eller helt galet. En ny avancerad säkring med eget batteri och elektronik gör att el med en strömstyrka på hela 1 500 ampere kan forsa från batteripacket till de två motorerna, en på framaxeln och en på bakaxeln.
Resultatet är att bilen blir 10 procent snabbare ur startblocken. 0 till 100 kilometer i timmen går nu på tre sekunder blankt. I ”vanliga” versionen P85D tar samma sträcka hela 3,3 sekunder. Vansinnigt? Javisst. Men upplevelsen är i sanning häftig. Bilen skjuter i väg med ett vinande ljud, överkroppen trycks mot Recarostolens ryggstöd, synfältet smalnar av, de digitala siffrorna som visar hastighet snurrar vilt och medtrafikanterna blir till avgasprickar i backspegeln.
Raketläget är tillval för 108 000 kronor. Utnyttjar man Ludicrous ofta är det lika bra att beställa en spoiler på bakluckan. Den är gjord av kolfiber och har nu fått en mattare finish. 10 800 kronor.
Autopilot är ett annat måste. För 27 100 kronor får du en elektronisk assistent som själv rattar bilen inom valt körfält så länge kamerorna kan läsa av linjerna i vägbanan. Det fungerar överraskande väl i den söliga Stockholmstrafiken där man lätt blir uttråkad efter att ha kört i raketläget. Så bra att man frestas att kolla e-posten och nyheterna i mobilen i stället för trafiken.
Siffran 90 i modellbeteckningen anger kapaciteten i kWh på batterierna. 90 kWh ger en angiven räckvidd på 52 mil, men det stämmer dåligt med verklig trafik. Föraren kan på den stora 17-tumsskärmen välja om räckvidden ska anges enligt EU-standard eller USA-standard. Testcykeln i USA är tuffare än den europeiska och visar sig stämma ganska väl med mina körmönster.
När jag hämtar ut bilen vid Teslas huvudanläggning i Upplands Väsby visar EU-värdet 44 mil och USA-värdet 35 mil i räckvidd. Under körning sjunker USA-värdet i ungefär samma takt som milen avverkas medan EU-värdet faller dubbelt så snabbt. Inte undra på att så många förare av vanliga elbilar – utan tillgång till rättvisande värden – drabbas av räckviddsångest; färddatorn lovar 20 mil, men blinkar varnande rött efter bara 10–12 mil. Så icke i Teslan.
Priset för bilen är med mina tillval, inklusive premiuminteriör och belysning av led-typ, nu uppe i 1,39 miljoner kronor. Med aktiv luftfjädring stiger det till 1,42 miljoner.
Bilen är imponerande tyst även i höga farter. Därför kryssar jag också i tillvalet Ultra HiFi-ljudpaket för 27 100 kronor så jag i fulla drag kan njuta av ljudet från 12 högtalare och en 8 tums subwoofer.
Köldpaket inklusive eluppvärmd ratt behövs om jag ska hem till Sollefteå, liksom fyra 21 tums vinterdäck för 55 000 kronor. Det ger ett slutpris på 1,52 miljoner kronor kontant.
Ludicrous var ordet.
LASSE SWÄRD
FAKTA
Miljö
Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.
Elförbrukning: 2,15 kWh/mil.
Miljöförmåner: Ja, supermiljöbilspremie på 40 000 kronor och fri fordonskatt i 5 år.
Ekonomi
Pris: 1 335 500 kronor.
Årlig fordonsskatt: Befriad i 5 år, därefter 360 kr.
Servicekostnad 3 år/6 000 mil: 19 500 kronor.
Elkostnad 2 000 mil/år: Gratis el i Teslas laddare, hemma: cirka 2 kronor per mil, beroende på elavtal.
Garantier: Nybil 4 år, batteri 8 år, lack 4 år, rost 4 år, vagnskada 3 år, assistans 4 år.
Teknik
Elmotorer: 500/262 hk (fram/bak).
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Växellåda: Steglös.
Prestanda
Acceleration 0–100 km/tim: 3 sek.
Toppfart: 250 km/tim.
Räckvidd: 52 mil – i praktiken 35 mil.
Mått/vikt
Längd/bredd/höjd: 497/196/145 cm.
Bagagevolym: Fram: 150 liter, bak: 744 liter, med bakre ryggstöd fällda: 1 795 liter.
Tjänstevikt: 2 300 kilo.
Maximal dragvikt: Ej typgodkänd för dragkrok.
En del rätt o en del fel, som vanligt.
Sydsvenskan idag
Moderator: Redaktion