Dubbla batteripaket, konsekvenser?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Werzion
Inlägg: 160
Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
Ort: Jönköping

Dubbla batteripaket, konsekvenser?

Inlägg av Werzion »

(Varning: Jag brainstormar samtidigt som jag skriver detta inlägg, Galenskaper ahead!)

Vad skulle det (i teorin) innebära om t.ex. Model X hade varit en förhöjd Model S med dubbla batteripaket, ett staplat ovanpå det andra, i en extra tjock bottenplatta!?

Den stora frågan kanske främst blir vad ett batteripaket har för ratio mellan vikt och energi? Jag tror inte lösningen på räckvidd är att fördubbla mängden batterier, men som ett roligt teoretiskt experiment bara :)

Googlat mig fram till att ett batteripaket väger 544 kg (feb 2014, så misstänker 85kw!?), och antagligen lite kringutrustning så säg 560 kg.
Det är ju inte såååå farligt mycket mer vikt, när hela spektaklet redan väger 2108 kg (85kw), 2668 kg.

~560 kg extra för ~50 mil extra, minus att extra vikt = lägre räckvidd.


Gör man det istället på en D-modell, så bör man ju kunna koppla varje batteripaket till varsin motor och därmed kanske(?) kunna klämma ut ännu bättre acceleration/vridmoment, förutsatt att det är batteripaketet som är flaskhalsen i det hela, vilket jag visserligen inte tror hehe.

Mer fördelar? Nackdelar?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Dubbla batteripaket, konsekvenser?

Inlägg av e5m1r »

Fremre motor är klenare det är i fall man sätter p motor fram också
Sedan har vi uppvärmning och kylning av batteri större pump alt 2 pumpar behövs räcker kylarna
Och till sist förbannat fult med så tjock golv från min sida
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Dubbla batteripaket, konsekvenser?

Inlägg av Daoops »

Jag tror inte det hade vart några större tekniska problem. Problemet är priset, samt att batterier är en trång sektor fortfarande så man säljer säkert hellre två bilar för en mille styck än en bil för 1,5 .
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Dubbla batteripaket, konsekvenser?

Inlägg av Teslaspolen »

Hört talas om platåskor, men platåbil? :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dubbla batteripaket, konsekvenser?

Inlägg av LarsL »

Jag trodde Model X vägde mer från början? Det blir ju ordentliga problem om man börjar närma sig Max vikt för bilar.

Sen vet jag inte är det verkligen värt det? Skulle många betala de extra 300-500 kkr som det skulle kosta? Och vad blir den verkliga räckvidden? Jo, kanske när man ska dra djurtransport.

Men jag gillar idén med en lite mer högbyggd, Crossover med tjockt batteri golv. Framför allt förstår jag inte varför inte andra tillverkare med sämre batterier gör så, tex Nissan.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Dubbla batteripaket, konsekvenser?

Inlägg av Franz »

Egentligen är det väl inte så att 18650-storleken är optimal utan mest att det var en existerande standard med mogna produkter och på grund av höga volymer men även till bra priser som gjorde att Tesla valde dem. Skall man själv tillverka lika många batterier som all världens 18650-batterier kan man ju istället utforma batterierna så att de blir optimala i storlek för att både kunna lagra optimalt med energi vad gäller både volym och vikt i kombination med möjlighet att styra temperaturen. Tesla har ju själva, även om saker och ting kan ha förändrats under resans gång, uttryckt att runt 10% högre och 10% bredare batterier vore mer lämpligt än 18650-dimensionen. Om vi lägger till en successivt förbättrad kemi också så tror jag att de batteripack som kommer till Model 3 kommer att lagra en hel del mer energi per volym och vikt än det pack vi hittar i modell S & X idag. Liknande upplägg borde så klart hitta ut till Model S och X också vilket kanske skulle ge oss allt från lättare och billigare batterier i och runt de storlekarna vi är vana vid idag men också kanske välfyllda batteripack på kanske runt 120 kWh. Om man kan ta $3000 extra per 5 kWh och således ta ut $18 000 extra för ett 120 kWh-batteri tror jag att man skulle göra en fantastisk affär från Teslas sida. Hade jag betalt 200 000 kr extra för ett batteri som fixade 60 mil på sommarmotorvägen och åtminstone 40 mil i 130 km/h på vintern. Alla dagar i veckan! Då kör jag ofta långa sträckor men jag antar att det finns ett gäng autobahn-glada personer som inte hade kunnat vara utan ett sådant batteri.

Dubbla batteripack på varandra tror jag inte har någon chans vad gäller pris, vikt och påverkan på storleken mot vad som borde gå att få ut ändå.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Werzion
Inlägg: 160
Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
Ort: Jönköping

Re: Dubbla batteripaket, konsekvenser?

Inlägg av Werzion »

Vettiga inlägg, tack :)

La ingen stor vikt(!) på tanken om priset, men inser nu att det självklart är den största flaskhalsen, men men, det var kul att brainstorma lite kring det hela :)
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Dubbla batteripaket, konsekvenser?

Inlägg av Elputte »

Vad sägs om på längden istället? Kanske en limousin kunde vara något?
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Dubbla batteripaket, konsekvenser?

Inlägg av far1far2 »

Apropå de där 50 milen som nämns i olika sammanhang-glöm det. Har haft min S85 en vecka. Helt suverän ! Underbar! MEN-dedär 50 milen har jag förstått redan är långt ifrån verkligheten. 35 mil lutar det väl åt. :shock:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dubbla batteripaket, konsekvenser?

Inlägg av LarsL »

far1far2 skrev:
Apropå de där 50 milen som nämns i olika sammanhang-glöm det. Har haft min S85 en vecka. Helt suverän ! Underbar! MEN-dedär 50 milen har jag förstått redan är långt ifrån verkligheten. 35 mil lutar det väl åt. :shock:
Det beror ju på den vansinniga europeiska NEDC körcykeln, den har inget med verkligheten att göra tyvärr. Den amerikanska körcykeln från EPA är bättre att titta på i så fall.
Men det går att köra typ 80 mil om man kör långsamt kolla på
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dubbla batteripaket, konsekvenser?

Inlägg av Jerker »

far1far2 skrev:
Apropå de där 50 milen som nämns i olika sammanhang-glöm det. Har haft min S85 en vecka. Helt suverän ! Underbar! MEN-dedär 50 milen har jag förstått redan är långt ifrån verkligheten. 35 mil lutar det väl åt. :shock:
Ja, att det hela tiden rör sig om glädjekalkyler får man ta med i beräkningen. Men en Tesla M3 skulle minst dubbla den verkliga körsträcka jag har med min Zoe och om man lägger till SuC till det så klarar jag mig, och det är det som är det viktiga.
Användarvisningsbild
Werzion
Inlägg: 160
Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
Ort: Jönköping

Re: Dubbla batteripaket, konsekvenser?

Inlägg av Werzion »

Elputte skrev:
Vad sägs om på längden istället? Kanske en limousin kunde vara något?
Låter suveränt :D

far1far2 skrev:
Apropå de där 50 milen som nämns i olika sammanhang-glöm det. Har haft min S85 en vecka. Helt suverän ! Underbar! MEN-dedär 50 milen har jag förstått redan är långt ifrån verkligheten. 35 mil lutar det väl åt. :shock:
Har man inget bättre för sig så kan man ta sig nästan 73 mil på en laddning ;)

Skriv svar