
Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Moderator: Redaktion
Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Finns det något alterativ till UMC:n för att ladda från ett 3-fas-uttag? Alltså typ2-kontakt som passar i Teslan i ena änden och 3-fas-kontakt (röd 3x16A 400V) i andra änden? Eller är det bara att hosta upp ~7K för en extra UMC? 

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Nej. Du måste ha styrelektroniken som finns i UMCn för att ladda trefas.
Kör du typ2-laddning finns styrelektroniken i laddstolpen.
Kör du typ2-laddning finns styrelektroniken i laddstolpen.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Nu har min Wallbe kommit ska bara hälla i ampereolja i ena änden
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Nja så mycket kostar nog inte en extra UMC? Har för mig att jag betalade 3800+700 för extra 3-fas kontakt för 11 månader sen. Kan ju ha prishöjts men generellt har Tesla haft väldigt konkurrenskraftiga priser på sånt när man jämför med övriga bilmärken. Framför allt med bilar av den här kalibern/prestandan/priset. Här är lite tagit fritt från minnet.
Komplett Extra UMC 4500
19" originalfälgar 2800
TPMS 570
Punkteringssats/kompressor 470
Typ2-typ2 (obs 32A 3-fas) 1750
Komplett Extra UMC 4500
19" originalfälgar 2800
TPMS 570
Punkteringssats/kompressor 470
Typ2-typ2 (obs 32A 3-fas) 1750
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
UMC i Norge är nu prishöjd till 7500 NOK från 5300 när jag köpte den för drygt en v sedan
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Ja prishöjningar på alla tillbehör. På whispbars höjde de med 150% (!!!)
Tesla M3 AWD
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Är det en laddbox? Vad kostade den?jjmaskin skrev:Nu har min Wallbe kommit ska bara hälla i ampereolja i ena änden
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
det finns 16A varianter av 32A sladdarna,Feddan skrev:Finns det något alterativ till UMC:n för att ladda från ett 3-fas-uttag? Alltså typ2-kontakt som passar i Teslan i ena änden och 3-fas-kontakt (röd 3x16A 400V) i andra änden? Eller är det bara att hosta upp ~7K för en extra UMC?
nrgkick har lite blåtandsfinesser
Men den smidigaste och billigaste verkar vara evconnect varianten (16A) med strömstyrkeinställningen i typ2kontakten.
jag vet inte säkert men UMC till tesla tror jag bara funkar till tesla, dom här kan man använda till alla typ2 bilar.
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/
http://evconnect.se/collections/portabl ... -fas-400-v
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
UMC till Teslan funkar inte på e-Golf i alla fall. Börjar ladda men stänger av efter en knapp minut.
Så Tesla kör en egen "standard" även fast det är en Typ2 kontakt på sladden fysiskt.
Så Tesla kör en egen "standard" även fast det är en Typ2 kontakt på sladden fysiskt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Du måste antingen ha en umc eller en laddbox. Det finns portabla laddboxar som klarar 32A 3fas och kan ladda alla elbilar.Feddan skrev:Finns det något alterativ till UMC:n för att ladda från ett 3-fas-uttag? Alltså typ2-kontakt som passar i Teslan i ena änden och 3-fas-kontakt (röd 3x16A 400V) i andra änden? Eller är det bara att hosta upp ~7K för en extra UMC?
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Ca 6000:- med 4 m typ 2 kabel lite mer om man ville ha rdif eller vad det hetter sån där liten låsdutteFeddan skrev:Är det en laddbox? Vad kostade den?jjmaskin skrev:Nu har min Wallbe kommit ska bara hälla i ampereolja i ena änden
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Norska Telsa-Björn har testat Umc på en Merca A-klass och fann till sin förvåning att den laddade mycket bättre än med MB:s sladd, fick 11kw vill jag minnas. (Video ganska nyligen.)mickeisol skrev:det finns 16A varianter av 32A sladdarna,Feddan skrev:Finns det något alterativ till UMC:n för att ladda från ett 3-fas-uttag? Alltså typ2-kontakt som passar i Teslan i ena änden och 3-fas-kontakt (röd 3x16A 400V) i andra änden? Eller är det bara att hosta upp ~7K för en extra UMC?
nrgkick har lite blåtandsfinesser
Men den smidigaste och billigaste verkar vara evconnect varianten (16A) med strömstyrkeinställningen i typ2kontakten.
jag vet inte säkert men UMC till tesla tror jag bara funkar till tesla, dom här kan man använda till alla typ2 bilar.
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/
http://evconnect.se/collections/portabl ... -fas-400-v
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Mb har väl tesla grejer
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
MB A-klass electric?? är det nån slags prototyp/testbil då eller? Vad jag vet finns det bara B-klass electric än så länge.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Jo, det kanske var B-klass. Men poängen var att MB inte själva visar att man kan ladda trefas, fast det går tydligen med UMC:n.
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
en av de stora negativa punkterna med B electric är annars att man inte kan snabbladda den. Så det är ju intressant om det faktiskt funkar med trefas, som ju iaf är snabbare än vanlig 16A enfas.Lessmog skrev:Jo, det kanske var B-klass. Men poängen var att MB inte själva visar att man kan ladda trefas, fast det går tydligen med UMC:n.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Renault Zoe går inte heller "snabbladda" Men som sagt 22kw på dess batteri är ju rätt kort tid ändå. Tycker Mercan fått oförtjänt dålig kritik pga brist på DC laddning. 3fas laddning anser jag vara mer värt än DC snabbladdning. Någon som har koll på skillnaden i laddtid om man teoretiskt kunnat DC ladda ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Jag har inte tid att kolla videon igen även om den var rätt kort (för att vara Björn
) men här är en länk. Hoppas den funkar.

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Nja, skulle jag väl säga. Att inte kunna snabbladda längs vägarna kan bli ett stort problem, speciellt med ett såpass litet batteri. Ponera att du kör till jobbet ( kanske t.o.m. i sträng kyla) och sen inte lyckas få nån laddplats på jobbet (vilket hänt min fru några gånger). Lösningen för henne har då varit att ta 10min snabbladdning på vägen hem för att inte gå tom. Det går då inte med MBn utan man får snällt hitta ett vanligt uttag nånstans och vänta sina timmar. Industrikontakt är som oftast inget man bara hittar sådär spontant på väg hem, det är ju för det mesta nåt man har antingen hemma eller på jobbet. Så frånvaro av snabbladdning är en ordentlig nackdel.jonas skrev:Renault Zoe går inte heller "snabbladda" Men som sagt 22kw på dess batteri är ju rätt kort tid ändå. Tycker Mercan fått oförtjänt dålig kritik pga brist på DC laddning. 3fas laddning anser jag vara mer värt än DC snabbladdning. Någon som har koll på skillnaden i laddtid om man teoretiskt kunnat DC ladda ?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Nu har jag fått och kopplat in min wallb-e 11kw. Skönt att ha en 3fas typ 2 hängande på väggen. Nu åker umc ner under golvet!
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
bullen skrev:Nu har jag fått och kopplat in min wallb-e 11kw. Skönt att ha en 3fas typ 2 hängande på väggen. Nu åker umc ner under golvet!
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Det där verkar vara ett prisvärt alternativ till extra UMC (som dessutom då kan sitta ute i alla väder...)
Beställde du direkt från Tyskland eller från Danska distributören?
Inkoppling är bara 3-fas och sedan köra igång?
Hur ser fästerna ut? Går det att montera den på en stolpe?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Om man kör på 22kw laddaren utan att ha dubbelladdare i teslan vilken effekt laddar man med då?
Det var ju inte så stor prisskillnad på 11 och 22kw...
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Det var ju inte så stor prisskillnad på 11 och 22kw...
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Det blir 11 kW då.nilsson skrev:Om man kör på 22kw laddaren utan att ha dubbelladdare i teslan vilken effekt laddar man med då?
Det var ju inte så stor prisskillnad på 11 och 22kw...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas
Köpte direkt från Tyskland. Tyvärr fick man koppla in både 3 fas o typ 2 sladden själv då dessa låg lösa i paketet. Man kan välja mellan fast matning eller en 3fas kontakt som man pluggar in i ett befintligt uttag. Jag valde det senare