Förvärmer batteriet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Hansen

Förvärmer batteriet?

Inlägg av Hansen »

Hej!

Jag märkte väldigt konstiga spikar i min elförbrukning. Blev lite fundersam så jag öppnade Tesla-appen och ser då att bilen håller på att förvärma batteriet.

Varför är det så mån tro? Detta har jag inte sett förut...

Jag har schemalagd laddning som startar 0.00 och kupévärme till kl 07.00 varje vardag - då brukar såklart även batteriet värmas om så behövs.

Helger (söndag idag) har jag endast att laddning skall starta 0.00 (ingen avsatt avresetid och förvärme).

Mvh,
Magnus

Bild
Screenshot_20241215_093845_Tibber.jpg
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Förvärmer batteriet?

Inlägg av Jaegaern »

Hansen skrev: 15 dec 2024 09:43
Hej!

Jag märkte väldigt konstiga spikar i min elförbrukning. Blev lite fundersam så jag öppnade Tesla-appen och ser då att bilen håller på att förvärma batteriet.

Jag har schemalagd laddning som startar 0.00 och kupévärme till kl 07.00 varje vardag - då brukar såklart även batteriet värmas om så behövs.

Helger (söndag idag) har jag endast att laddning skall starta 0.00 (ingen avsatt avresetid och förvärme).

Mvh,
Magnus

Bild
När det är kallt förvärms batteriet innan den kan börja ladda. Det måste upp över nollan, till plus 2-3 grader, om jag inte minns fel. Du ser detta i appen (tre bacon bredvid batterisymbolen). Därför är det klokt att sätta att laddning ska vara färdig till den tid man behöver åka, med lite marginal. Då värms batteriet endast en gång och värmen försvinner inte helt innan man ska åka. Det är slöseri på någon kWh eller två per laddningssession annars.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Hej!

Mvh,
Magnus

Bild

Om detta är din totala förbrukning skulle jag säga att spikarna istället är din värmepump i huset om du har en sådan.
Hansen

Inlägg av Hansen »

Tjena!

Spikarna är Teslan och ej värmepumpen.
Den hade laddat mellan 00.00 och 04.00.

Sen vid 07.00-tiden börjar spikarna i samband med att Teslan förvärmer batteriet. Känns lite misstänktsamt att den har blivit förvirrad med schemaläggningens inställningar efter senaste uppdateringen.
TeslaLeo skrev: 15 dec 2024 09:53
Hej!

Mvh,
Magnus

Bild

Om detta är din totala förbrukning skulle jag säga att spikarna istället är din värmepump i huset om du har en sådan.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Står den inställd på avresa från 07? Men du åker inte iväg vid 07 och står fortsatt inkopplad?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Hansen

Inlägg av Hansen »

Airlift skrev: 16 dec 2024 06:54
Står den inställd på avresa från 07? Men du åker inte iväg vid 07 och står fortsatt inkopplad?
På helgerna har jag ej inställd tid för avresa, endast schemalagd laddning som startar 00.00.

Vardagar har jag schemalagd laddning som startar 00.00 samt avresa 07.00.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Hansen skrev: 16 dec 2024 07:01
Airlift skrev: 16 dec 2024 06:54
På helgerna har jag ej inställd tid för avresa, endast schemalagd laddning som startar 00.00.

Vardagar har jag schemalagd laddning som startar 00.00 samt avresa 07.00.
Låter ju som att bilen inte tycker det är helg riktigt än.. jag har vid något tillfälle haft schema i telefon och i bil som inte är av samma uppfattning. Kan du slå en kik vad som visas i bilens schemaläggare (inte appen)?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Jag har också noterat spikar. I detta fall startades laddningen strax före kl 22 och är klar 1 timme senare. Därefter kommer fem spikar, en gång per timme med en varaktighet på ett par minuter. Vaknar bilen och vill toppa upp batteriet till inställd laddgräns varje timme?

Skärmavbild 2024-12-16 kl. 09.00.27.png
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Är det bilen är det troligen någon bugg.

Min S har okynnesladdat några grr sista månaden trots att jag alltid haft schema under fyra år och två bilar.
Tror inte de har okynnesladdat tidigare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Kanske är detta förväntat?

Om bilen står färdigladdad flera timmar så förväntar sig nog många att den ändå skall ha den inställda laddningen när man vill använda den. Om Sentry mode är aktiverat så kan den ju ladda ur en del. Det kan väl då vara en rimlig strategi att toppa upp laddningen varje timme.
Model Y LR AWD -24
Hansen

Inlägg av Hansen »

Howdy!

Det är inte sentry eller laddning som sker - det är förvärmning av batteriet. Orangea bacon i appen alltså...

Har aldrigt märkt av det förut. Men känns som sagt att den är förvirrad av helgen!
Skriv svar