Begagnad 85 eller ny 70?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Begagnad 85 eller ny 70?

Inlägg av Andersen »

Sitter och lurar på vad som är bästa köpet: En ny S70 eller en begagnad S85 (slutet 2014 och framåt så att hårdvaran för autopilot finns med).

Nybilspriset för en S70 verkar - med miljöbilspremie och inte alltför många tillval - ligga runt begagnatpriset för en S85. Samtidigt är skillnaden i räckvidd inte jättestor, 420 km NEDC för 70 och, om jag minns rätt, 502 km för S85.

Går man upp till 70D, för 54' extra, stiger räckvidden till 442 km. Sex eller åtta mils skillnad, samtidigt som nån annan inte redan kört ett eller ett par tusen mil i den begagnade S85:an. Så är en fabriksny bil, trots den något sämre räckvidden på pappret, värd det?

Och om man spanar in i framtiden, har en fyrhjulsdriven 70D några fördelar värdeminskningsmässigt mot en bakhjulsdriven, ett år äldre, S85? Vilken kommer vara den mest attraktiva bilen i det fallet?

Sen kan man också leka med tanken att om åtta år eller så kanske kunna byta ut batteripacket i en 70 mot ett större, mot en inte alltför gigantisk kostnad. Känns som att den fyrhjulsdrivna modellen då har mer att vinna på batteribytet än en "svagare" bakhjulsdriven, eller inbillar jag mig bara?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Re: Begagnad 85 eller ny 70?

Inlägg av Reddy »

Om priset är det samma så skulle jag välja en ett år gammal S85D före en ny S70D, speciellt om man skall ha den som förmånsbil. Om man jämför S70D mot S85 så skulle jag välja en S70D eftersom Teslas fyrhjulsdrift är helt osannolikt bra.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Om du skall leasa bilen, så kan ju förmånsvärdet vara en anledning till att välja en 2015 års s85.
Om du skall köpa bilen, så bör ju byggkvaliteten ha blivit snäppet bättre i en ny s70
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Räckvidden är snarast ca 35 mil med 70D och försiktig körning (ca hastighetsgräns + 5-10) och motsvarande mindre även för 85:an. Själv räknar jag med högst 30 mil och planerar för det, så slipper man bli stressad för att batteriet sinar. Kolla gärna Teslas amerikanska sida (välj land längst ner på hemsidan) för att se mer realistiska räckviddssiffror. Hade en 70 RWD som lånebil och räckviddsskillnaden mot 70D är liten i praktiken, men 4WD är som någon skrev mycket bra för väghållningen! Den kändes inte dålig med RWD, men 4WD drar som en traktor på räls i snön :-). En beg 85 D-bil är kanske det "bästa köpet" om den är leasbar, i annat fall tror jag en ny 70 (D) är ett bra val också. Antalet snabbladdarstationer utanför SC nätverket ökar mycket snabbt just nu och det finns destinationsmöjligheter när man letar efter dom lite varstans. Bägge modellerna har ju väldigt mycket kortare räckvidd än en modern snåldieselbil, så man måste ändra inställning lite till körandet hur som helst. Räckviddsskillnaden är för mig en icke-fråga, men det beror förstås på var man bor å vart man ska.
Har just nu en Audi A6 som lånebil (service på Teslan) och där har jag fortfarande 3 "pluppar" diesel (ca 50 mil) kvar trots 95 mils körning sedan tankning ! Där finns det räckvidd, men det är ingen Tesla...
Själv tycker jag alltså att skillnaderna mellan S-Teslorna är ganska små förutom prestanda då, vilka ger ännu mer "kulfaktor" med de större batterierna. Jag skulle personligen undvika äldre bilar, men det gäller inte bara Tesla....
Efter ett halvår med 70D skulle jag nog valt den igen, men svårt val.... Skönt att slippa välja på nytt på ett par år...P90DL skulle ju vara kul!
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Ett mellanting kan vara att komma in tesla har några demobilar inne. De brukar ha bra priser
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag skulle satsa på en 70D utan tvekan
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Inlägg av Cliff Barnes »

Gustafsson skrev:
Räckvidden är snarast ca 35 mil med 70D och försiktig körning (ca hastighetsgräns + 5-10) och motsvarande mindre även för 85:an. Själv räknar jag med högst 30 mil och planerar för det, så slipper man bli stressad för att batteriet sinar. Kolla gärna Teslas amerikanska sida (välj land längst ner på hemsidan) för att se mer realistiska räckviddssiffror. Hade en 70 RWD som lånebil och räckviddsskillnaden mot 70D är liten i praktiken, men 4WD är som någon skrev mycket bra för väghållningen! Den kändes inte dålig med RWD, men 4WD drar som en traktor på räls i snön :-). En beg 85 D-bil är kanske det "bästa köpet" om den är leasbar, i annat fall tror jag en ny 70 (D) är ett bra val också. Antalet snabbladdarstationer utanför SC nätverket ökar mycket snabbt just nu och det finns destinationsmöjligheter när man letar efter dom lite varstans. Bägge modellerna har ju väldigt mycket kortare räckvidd än en modern snåldieselbil, så man måste ändra inställning lite till körandet hur som helst. Räckviddsskillnaden är för mig en icke-fråga, men det beror förstås på var man bor å vart man ska.
Har just nu en Audi A6 som lånebil (service på Teslan) och där har jag fortfarande 3 "pluppar" diesel (ca 50 mil) kvar trots 95 mils körning sedan tankning ! Där finns det räckvidd, men det är ingen Tesla...
Själv tycker jag alltså att skillnaderna mellan S-Teslorna är ganska små förutom prestanda då, vilka ger ännu mer "kulfaktor" med de större batterierna. Jag skulle personligen undvika äldre bilar, men det gäller inte bara Tesla....
Efter ett halvår med 70D skulle jag nog valt den igen, men svårt val.... Skönt att slippa välja på nytt på ett par år...P90DL skulle ju vara kul!
/70D
Hittar inte räckviddskalkulatorn längre. Finns den kvar ens på den Amerikanska sidan?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Borta tyvärr iom att den visade räckvidd för 70 och 85 modellerna - men 85 säljs ju inte längre.

Hoppas de uppdaterar den till 90 för den var bra att visa okunniga om hur fart och sånt påverkar räckvidd.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

70, 85 eller 90 batteri spelar ingen roll gällande räckvidd för 90% av de som köper model S. Du kommer extremt sällan ha behovet om du inte pendlar på gränsen för ett 70 batteri. Långresorna tar du via superchargers i vilket fall.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

TiborBlomhall skrev:
Borta tyvärr iom att den visade räckvidd för 70 och 85 modellerna - men 85 säljs ju inte längre.

Hoppas de uppdaterar den till 90 för den var bra att visa okunniga om hur fart och sånt påverkar räckvidd.
Det går ju att göra med https://www.evtripplanner.com/ även om det blir lite mera meck. Å andra sidan betydligt mer detaljer och realism - den räknar in väder, last, höjder osv. dörr till dörr.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

hybris skrev:
70, 85 eller 90 batteri spelar ingen roll gällande räckvidd för 90% av de som köper model S. Du kommer extremt sällan ha behovet om du inte pendlar på gränsen för ett 70 batteri. Långresorna tar du via superchargers i vilket fall.
Ibland vill man utanför superladdarland, eller inte åka raka vägen mellan två superladdare, och då kan några mil mer eller mindre spela roll. Men visst är det viktigaste det rutinmässiga behovet. Om man är på semester och det tar en halvtimme extra någon gång så kan man ju använda de tio tusentalskronor man sparat på något roligt, medans man väntar på en extra långsamladdare, om man sparade in dem på räckvidd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Lessmog skrev:
TiborBlomhall skrev:

Det går ju att göra med https://www.evtripplanner.com/ även om det blir lite mera meck. Å andra sidan betydligt mer detaljer och realism - den räknar in väder, last, höjder osv. dörr till dörr.
Har svårt att ta den sidan seriöst eller så har jag missförstått detta med laddtider helt. När jag skriver in från Höllviken söder om Malmö till Milano så vill den att jag ska stanna och ladda 1:38 i Danmark och sen 4 timmar på SuperChargern i Herzsprung, Tyskland. Är inte hela tanken med Superchargers att du bara ska behöva ladda i 20-30 minuter?
image.jpeg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
Lessmog skrev:
TiborBlomhall skrev:

Har svårt att ta den sidan seriöst eller så har jag missförstått detta med laddtider helt. När jag skriver in från Höllviken söder om Malmö till Milano så vill den att jag ska stanna och ladda 1:38 i Danmark och sen 4 timmar på SuperChargern i Herzsprung, Tyskland. Är inte hela tanken med Superchargers att du bara ska behöva ladda i 20-30 minuter?
4timmar lär man inte kunna ladda på nån SC, då har man fyllt det flera gånger.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

HelectriC skrev:
vigge50 skrev:
Lessmog skrev:
TiborBlomhall skrev:

4timmar lär man inte kunna ladda på nån SC, då har man fyllt det flera gånger.
Tänkte samma sak, något stämmer inte alls med den sidan. Hoppas verkligen den inbyggda i Teslas bilar är bättre
Användarvisningsbild
Gert Hoff
Teslaägare

Inlägg av Gert Hoff »

Det finns 4 st lätt beg 85:or fr2015 på WWW.autoperformance.se om du vill ha snabb lev.
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Inlägg av Cliff Barnes »

vigge50 skrev:
Lessmog skrev:
TiborBlomhall skrev:

Tror att den funkar ok, men tyvärr ganska dåligt gränssnitt. Tror att dina 4 timmar syftar på körtid och laddtid tillsammans för den delsträckan. Vi har en riktigt vass kille på kartor på vårt konsultbolag som håller på att knåpa ihop en snyggare lösning
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Har för mej att Canada's sida var bättre än den amerikanska, då de visar km ist för miles. Men är den borta så spelar de ju mindre roll
BTW har inte mer än 28 o min P90a

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Cliff Barnes skrev:
vigge50 skrev:
Lessmog skrev:
TiborBlomhall skrev:

Tror att den funkar ok, men tyvärr ganska dåligt gränssnitt. Tror att dina 4 timmar syftar på körtid och laddtid tillsammans för den delsträckan. Vi har en riktigt vass kille på kartor på vårt konsultbolag som håller på att knåpa ihop en snyggare lösning
Varför tänkte jag inte på det :?:
Står ju att delsträckan är på 226 km så självklar är det en del körning också.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

Vi velade mycket om det här när vi skulle köpa våran.. vilken modell.. begagnad eller ny.. vad passar oss liksom?

Vi kör ca 5-7000 mil om året, mycke vinterkörning i Norrland o Dalarna, fyrhjulsdrift kändes som ett måste.. behövs få plats med längdskidor ibland(takbox)..

I slutändan blev det en begagnad 85 RWD full-speccad(bara halvläder säten och inge panoramatak)... Trodde att RWD skulle bli ett problem men det har funkat hur bra somhelst både i Norrland och resten av Sverige i riktigt halt väglag, bra däck gör stor skillnad. RWD är även riktigt kul ifall man vill kunna sladda runt lite :D Större frunk är trevligt, får plats med spolarvätska, snöborste, isskrapa och första hjälpen samt varningstriangeln i lilla hålrummet där motorn ska sitta..utan panoramatak så har vi ju inga fästen för takräcket(takbox) så längdskidorna ryms därbak när du fäller ena sätet eller nertryckt diagonalt med ena änden under skärmen i hålrummet och andra änden i taket bakom baksoffan. Om det blir trångt får vi (pinsamt nog) använda våran fossilbil som är en minibuss.

Autopilot är verkligen prio 1 bland paket, om du gillar att lyssna på musik är hi-fi ljudet hög prio också.. resten är lite smaksak... köldpaketet är i princip oanvänt (gammalt köldpaket utan rattvärme).

Jag skulle säga att du borde köra på en 85:a begagnad, bra räckvidd och rolig bil att köra. Vid torrt underlag är det absolut inga problem med accelerationer, den drar riktigt hårt även fast det inte är insane eller ludicrous! Vid halt underlag så blir det inga 0-100 accelerationsförsök :D

Lycka till med ert inköp av världens bästa bil!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Tack för alla tips! Fördelarna för mig verkar överväga för 70D - runt 30 mils räckvidd räcker utmärkt, och även om man räknar med att batterikapacitet sjunker över tid så finns det, mot slutet av bilens livslängd, kräm nog att ta sig mellan superchargers. (Siffror jag sett där är för övrigt - 5% första året, och -1% per följande år, men nån hade dock satt - 5% som försämringstak efter en viss sträcka, vad hen nu fått de siffrorna ifrån).

Röd färg, luftfjädring och autopilot är de tillval som jag tycker att jag inte klarar mig utan.

Men, finansiering. Har eget AB, och leasing låter lockande. Är inte främmande att växla lön mot bilförmån. Men, om jag räknar att jag och företaget har gemensam ekonomi så att säga, hur mycket tjänar jag egentligen jämfört med om jag betalar bilen med pengar uttagna som lön? Nån som sett nån bra kalkyl?

Jag måste erkänna att en Model S för 900' är ungefär 400' mer än jag egentligen kan tänka mig att betala för en bil. Även om jag har det gott ställt just nu efter en lyckad investering som jag cashat hem efter 10 år, så har jag ändå ett visst ansvar att förvalta det mesta av de pengarna för framtiden, för familjen inte minst. Eller tycker ni jag är knasig som inte springer och köper en fullutrustad P90DL bara för att jag kan och ger Hybris en match? ;)
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Andersen skrev:
Tack för alla tips! Fördelarna för mig verkar överväga för 70D - runt 30 mils räckvidd räcker utmärkt, och även om man räknar med att batterikapacitet sjunker över tid så finns det, mot slutet av bilens livslängd, kräm nog att ta sig mellan superchargers. (Siffror jag sett där är för övrigt - 5% första året, och -1% per följande år, men nån hade dock satt - 5% som försämringstak efter en viss sträcka, vad hen nu fått de siffrorna ifrån).

Röd färg, luftfjädring och autopilot är de tillval som jag tycker att jag inte klarar mig utan.

Men, finansiering. Har eget AB, och leasing låter lockande. Är inte främmande att växla lön mot bilförmån. Men, om jag räknar att jag och företaget har gemensam ekonomi så att säga, hur mycket tjänar jag egentligen jämfört med om jag betalar bilen med pengar uttagna som lön? Nån som sett nån bra kalkyl?

Jag måste erkänna att en Model S för 900' är ungefär 400' mer än jag egentligen kan tänka mig att betala för en bil. Även om jag har det gott ställt just nu efter en lyckad investering som jag cashat hem efter 10 år, så har jag ändå ett visst ansvar att förvalta det mesta av de pengarna för framtiden, för familjen inte minst. Eller tycker ni jag är knasig som inte springer och köper en fullutrustad P90DL bara för att jag kan och ger Hybris en match? ;)
Du får se på månadskostnaden netto i de olika alternativen. Då blir Teslan inte så dyr ändå. Jag betalar samma leasingavgift/månad för min tre år gamla prius plug in som för min 70D. Drygt 5000/mån inkl moms. Försäkringen för Teslan är dyrare, men driftskostnaden lägre. Jag valde att lägga in en kontantinsats på 30%. Då Toyotan hade ett återköpsvärde som låg betydligt betydligt under restvärdet valde jag att behålla den i företaget också. Teslan vet man ju vad man får för om tre år och kan planera kostnaden för den. Troligen är väl bilen då mer värd än garanterat restvärde, annars skulle nog inte banken ställa upp på det arrangemanget, men det återstår att se. Valet att köpa loss bilen privat kvarstår ju, men för mig blir det väsentligt mycket dyrare.
Kör du en del i tjänsten, tar elen hemma (i alla fall inte på jobbet) och kan ta milersättning så blir det riktigt "billigt" :P. Ett fall för Excel således...
Skulle inte ha något emot en P90DL dock ;-).
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Med facit i hand skulle man ju lagt till L, om så bara för att köra ifrån hybris..
Tror 70 räcker bra, men 30 mil, de beror lite på storleken på högerfoten.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Inlägg av Cliff Barnes »

Andersen skrev:

När jag räknade på det blev det inte alls en speciellt dyr bil i nettokostnad om man tar det på företaget.
Min S85D med pano, premiuminteriör, nextgen-stolar kostar någonstans mellan en Volvo V70 och XC70.
Det som gör kalkylen bra för Teslan är att du sparar 7-8 kr/mil netto på bränsle. I min kalkyl räknade jag med ca 3000 mil/år.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Andersen skrev:

Här har Danni tipsat hur du kan lägga upp det om du har eget företag http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... lit=Skippa
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

I princip alltid billigare att ta det på företaget än privat tack vare:

Du "utnyttjar" subventionerat förmånsvärde jämfört med vanliga bilar. (Skatteverket sponsrar dig som företag/tjänstebilsförare lite där du som privatperson inte har någon fördel.)

Du lyfter 1/2 moms på leasingavgiften och kontantinsatsen.

Du betalar av värdeminskningen, försäkring, serivce osv med "oskattade företagspengar"

Privat betalar du låga bränslekostnader ca 2kr/mil och kan dessutom ta skattefri milersättning 9,5 för tjänstemilen =tjänstemilen går du med vinst på också så stt säga.

Ladda på SC "gratis" för dig privat (och i tjänsten...) Där företaget i princip redan betalt det genom ett högre pris på bilen men du utnyttjar det på dina privatresor och tjänar ytterligare lite mer på tjänsteresorna.

Exakta matematiken bakom är lite krångligare att redovisa.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar