Genomsnittlig mätning av förbrukning
Moderator: Redaktion
Genomsnittlig mätning av förbrukning
Hur skall jag tolka den aktuella mätningen av kWh när jag kör min Tesla Model Y? Vi säger att jag förvärmt bilen innan starten och ser att det t.ex. gått 6 km av den totalt möjliga körsträckan genom förvärmningen, ingår denna förbrukning i den aktuella körningen och i totalen när förbrukningen i kWh visas? Bilen "tappar" laddningen i batteriet successivt vid kallare väderlek. Detta tapp inkluderas väl inte i körsträckan?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Genomsnittlig mätning av förbrukning
Förvärmning innan start borde inte räknas in, men hur är det med förvärmning inför SuC?
Det är ju ändå under resan.
Det är ju ändå under resan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
All förbrukning under körning ingår. En körning påbörjas väl när bromspedalen trycks ned från parkeringsläge, och avslutas när föraren lämnar sätet? Så en pågående körning där man gör ett kort stopp och lägger i P avslutar inte den körturen så länge föraren sitter kvar, och förbrukningen under stoppet räknas då också in.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Om man stannar och lägger i P tror jag inte det räknas med.Elmil skrev: ↑12 mar 2025 09:38All förbrukning under körning ingår. En körning påbörjas väl när bromspedalen trycks ned från parkeringsläge, och avslutas när föraren lämnar sätet? Så en pågående körning där man gör ett kort stopp och lägger i P avslutar inte den körturen så länge föraren sitter kvar, och förbrukningen under stoppet räknas då också in.
När man lyfter rumpan? eller lämnar bilen? så startas ”aktuell resa” på nytt
(Ni var med på elbilforum24 om jag minns rätt?
jag hette Leaf där)
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Enklaste indikatorn är nog trippmätaren för aktuell resa som ju nollställs automatiskt då en ny resa påbörjas.Tellus skrev: ↑12 mar 2025 11:09Om man stannar och lägger i P tror jag inte det räknas med.Elmil skrev: ↑12 mar 2025 09:38All förbrukning under körning ingår. En körning påbörjas väl när bromspedalen trycks ned från parkeringsläge, och avslutas när föraren lämnar sätet? Så en pågående körning där man gör ett kort stopp och lägger i P avslutar inte den körturen så länge föraren sitter kvar, och förbrukningen under stoppet räknas då också in.
(Ni var med på elbilforum24 om jag minns rätt?,
jag hette Leaf där)
(

Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
Model Y RWD 2025
Så har jag också förstått att det fungerar med Tesla. Den räknar in den el som går åt nör bilen är i körläge D eller R när den räknar ut förbrukningen men inte det som går åt i körläge P.Tellus skrev: ↑12 mar 2025 11:09Om man stannar och lägger i P tror jag inte det räknas med.Elmil skrev: ↑12 mar 2025 09:38All förbrukning under körning ingår. En körning påbörjas väl när bromspedalen trycks ned från parkeringsläge, och avslutas när föraren lämnar sätet? Så en pågående körning där man gör ett kort stopp och lägger i P avslutar inte den körturen så länge föraren sitter kvar, och förbrukningen under stoppet räknas då också in.
(Ni var med på elbilforum24 om jag minns rätt?,
jag hette Leaf där)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)