30% av bilarna måste bort?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 27 sep 2015 22:41
Ort: Strängnäs
Kontakt:

30% av bilarna måste bort?

Inlägg av Robin »

Varför måste bilarna bort? Låter som att Trafikverket har fastnat i gamla tankebanor?

http://www.svd.se/okand-rapport-tre-av- ... limathotet
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av Jerker »

De har dragit helt fel slutsatser! Tio av tio fossilbilar måste bort - och ersättas med elbilar! That´s it! 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av bylund »

I den hittills okända rapporten dras slutsatsen att biltrafiken måste minska med 30 procent till 2030 i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö för att den svenska fordonsflottan ska kunna bli fossiloberoende samma år.
Detta kanske inte alls är vad rapporten säger, men detta står i artikeln.
100 % av fossilbilarna måste ju bort, men de kan ju ersättas av ickefossilbilar såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av Haglund »

Att få bort biltrafiken är en ideologisk ståndpunkt hos en del partier. Någon lösning på problemet är det inte. Bara ett sätt att lägga skulden på folket i stället för att göra något åt det i riksdagen.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 27 sep 2015 22:41
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av Robin »

Haglund skrev:
Att få bort biltrafiken är en ideologisk ståndpunkt hos en del partier. Någon lösning på problemet är det inte. Bara ett sätt att lägga skulden på folket i stället för att göra något åt det i riksdagen.
Jo, så är det absolut! Men ett större problem då Trafikverket är avsändare för den rapporten det pratas om. De ska inte bedriva politik, utan är ju faktiskt en expertmyndighet inom området. Bekymmersamt om det är inställningen de har också.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av StefL »

Det är alldeles för vanligt från vänsterhåll (det är inte för inte MP nyligen tilldelats det träffande epitetet "salladskommunister") att man tror att lösningen på ett problem är förbud, istället för att se lösningar. Visst kan man med diverse incitament som skattebefrielse och miljöbilspremier driva teknikutvecklingen men det är i slutänden ändå just teknikutvecklingen och inte våra klåfingriga politiker som säkerställer att vi går i rätt riktning.
Hela utformningen av den här rapporten - liksom vissa mediers rapportering kring den - andas ju fullständig okunskap när det gäller utsläppsfria fordon...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av kanylbullen »

_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 27 sep 2015 22:41
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av Robin »

Tack för länken till rapporten... Den här formuleringen gör ju att man undrar.

"Till att börja med finns stor potential i effektivisering av konventionella bensin- och dieselmotorer och i minskning av luft- och rullmotstånd."

Jo, tjena...
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av _TonyV »

Summade lite snabbt...
En mer generell sänkning av hastighetsgränser med 10 km/h för alla vägar ≥ 70 km/h utom i glesbygdslän, och en sänkning av
hastighetsgränserna i städerna till 30/40 km/h, får relativt stor inverkan på utsläppen från vägtrafiken men innebär inga restidsförluster
i glesbygd (eftersom hastighetsgränserna inte ändras där) där det finns få alternativ till bil.

Man kan också argumentera för att energieffektiviserande styrmedel bör utformas så att varje minskning av utsläppen premieras på samma
sätt, d.v.s. att ett gram koldioxid är lika mycket värt oavsett om minskningen sker från 200 g/km som om minskningen sker från 50 g/km.
Samtidigt kan det finnas skäl till att premiera teknik med låga utsläpp som anses vara viktig längre fram t.ex. elbilar

Bonus-malus baserat på fordonsskatt och supermiljöbilspremie är en möjlighet som nu utreds. Det är viktigt att fordonsskatten då blir
tillräckligt kraftigt differentierad för att påverka nybilsförsäljningen.

För elektrifiering behövs, utöver styrmedel för fordonen, även stöd till laddinfrastruktur och utveckling av affärsmodeller för laddning. Det
är inte självklart vilken roll staten respektive näringslivet bör ha i denna utveckling vilket behöver utredas vidare.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av Haglund »

Jag avskyr att låta cynisk och negativ, men tyvärr får vi nog utgå ifrån att rapporten kommer av politiker att läsas som fan läser bibeln. Oavsett vad det står i rapporten så kommer kontentan bli att man ska satsa på det man sagt hela tiden (oavsett parti).
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av Svenssons »

Robin skrev:
Tack för länken till rapporten... Den här formuleringen gör ju att man undrar.

"Till att börja med finns stor potential i effektivisering av konventionella bensin- och dieselmotorer och i minskning av luft- och rullmotstånd."

Jo, tjena...
Det är precis det som fossilbilsutvecklingen har fokuserat på de senaste hundra åren! Man verkar ha nått lite vägs ende nu och istället för att lyckas effektivisera mer så verkar flera biltillverkare fokusera på att få bilarna godkända i olika tester på mer eller mindre lagliga metoder.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av LarsL »

Haglund skrev:
Att få bort biltrafiken är en ideologisk ståndpunkt hos en del partier. Någon lösning på problemet är det inte. Bara ett sätt att lägga skulden på folket i stället för att göra något åt det i riksdagen.
Ja, det är i det närmaste en religösövertygelse hos vissa att bilen är skulden till allt. Naturligtvis är det också lättare att lägga skulden på den lilla människan och hens bil än att göra något åt storindustrier.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av bylund »

Det är ju bara är 14 år till 2030. Eftersom förbränningsmotorbilar fortfarande säljs så kommer många förbränningsmotorbilar fortfarande att vara i trafik då. Någon form av restriktioner för trafik med förbränningsmotorbilar skulle jag gärna se, men med förvarning. Säg att man aviserar nu att man kommer att förbjuda förbränningsmotorbilar i centrala Stockholm om fem år, eller inför skyhöga avgifter så slipper man snyfthistorierna om folk som måste åka in med en viss bil av olika anledningar.

Impopulärt? Väldigt
Ingrepp i friheten att köra bil som man vill? Jäpp
Renare luft i stan? Ja
Snabbare övergång till eldrift? Troligen
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av LarsL »

Systemet för att styra bort fossilbilar från centrum finns ju redan på plats, sänk trängselskatten för elbilar och höj den för fossilarna.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av bjelkeman »

Med en bra skött bilpool så skulle man lätt kunna ta bort 30% av de bilar som står och gör ingenting runt där jag bor 90% av tiden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Det är ju bara är 14 år till 2030. Eftersom förbränningsmotorbilar fortfarande säljs så kommer många förbränningsmotorbilar fortfarande att vara i trafik då. Någon form av restriktioner för trafik med förbränningsmotorbilar skulle jag gärna se, men med förvarning. Säg att man aviserar nu att man kommer att förbjuda förbränningsmotorbilar i centrala Stockholm om fem år, eller inför skyhöga avgifter så slipper man snyfthistorierna om folk som måste åka in med en viss bil av olika anledningar.

Impopulärt? Väldigt
Ingrepp i friheten att köra bil som man vill? Jäpp
Renare luft i stan? Ja
Snabbare övergång till eldrift? Troligen
Inte särskilt teknikneutralt, dock. Om man kör sin förbränningsmotorbil på förnybart biobränsle, då?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av bylund »

danni skrev:
bylund skrev:
Det är ju bara är 14 år till 2030. Eftersom förbränningsmotorbilar fortfarande säljs så kommer många förbränningsmotorbilar fortfarande att vara i trafik då. Någon form av restriktioner för trafik med förbränningsmotorbilar skulle jag gärna se, men med förvarning. Säg att man aviserar nu att man kommer att förbjuda förbränningsmotorbilar i centrala Stockholm om fem år, eller inför skyhöga avgifter så slipper man snyfthistorierna om folk som måste åka in med en viss bil av olika anledningar.

Impopulärt? Väldigt
Ingrepp i friheten att köra bil som man vill? Jäpp
Renare luft i stan? Ja
Snabbare övergång till eldrift? Troligen
Inte särskilt teknikneutralt, dock. Om man kör sin förbränningsmotorbil på förnybart biobränsle, då?
Det sabbar fortfarande luften lokalt. Men visst, jag föreslår inte att lagtext görs av mitt inlägg ovan rakt av :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av joel80 »

Just i städerna finns det ju en viss vinst i att inte bara satsa på att få bort fossilbilar utan även minska antalet bilar. Vardagen skulle ju bli bra mycket mer effektiv om vi hade 30% mindre trafik i Stockholm! (ja även vid 5-10% skulle skillnaderna bli stora.)
Så att samtidigt försöka styra om folks resvanor som man satsar på t.ex elbilar känns som rätt väg.. Problemet är väl att just nu lyckas man inte göra någondera. :(
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av LarsL »

Det riktigt vansinniga är att en bussresa utan månadskort kostar mer än en bilresa (om jag har bilen redan). Måste ju vara något grundläggande fel när de måste ta så ordentligt betalt och åndå inte kan driva det utan skattepengar. Vore intressant att se om autonoma bilar drivna av privata bolag skulle kunna köra till lägre kostnad, jag tror det.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av JonasH »

Tror inte vägverket har förstått att det finns bilar som drivs av elektricitet.
Har från väldigt säkra källor fått veta att Sveriges myndighet för trafik inte ens har en ynka laddplats på sin parkering vid huvudkontoret i Borlänge... Känns ju inte som 2016... :x
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
Det riktigt vansinniga är att en bussresa utan månadskort kostar mer än en bilresa (om jag har bilen redan). Måste ju vara något grundläggande fel när de måste ta så ordentligt betalt och åndå inte kan driva det utan skattepengar. Vore intressant att se om autonoma bilar drivna av privata bolag skulle kunna köra till lägre kostnad, jag tror det.
Håller med! Ska jag ta familjen in till stan från där jag bor (ca 10km utanför Gävle) med kollektivtrafik kostar det runt 90kr.. Enkel resa(!), och då åker barnen gratis... Tar jag bilen klarar jag den resan t.o.r på el utan problem och betalar kanske 4kr.. Då öven om vi räknar upp det med 25kr/mil för "slitage" så blir det vra mycket billigare! Har pengar över för massa parkering då också.. Hm..

Man måste räkna "samhällsvinst" om man ska prissätta kollektivtrafik rätt. Att minska trafiken ger samhällsvinst.. Dels i form av mindre utsläpp (än så länge) dels för att mindre trafik betyder kortare restid vilket är en ordentlig samhällsvinst.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av Foluke »

Robin skrev:
Varför måste bilarna bort? Låter som att Trafikverket har fastnat i gamla tankebanor?

http://www.svd.se/okand-rapport-tre-av- ... limathotet
Trafikverket ja! Vad har de för uppdrag? Historieskrivningen som jag har förstått det är följande:
Sverige gick över tillhögertrafik 1967. Inför detta behövdes mycket planering och Högertrafikkommitten skapades. Den gjorde ett strålande bra jobb. Omläggning gick bra! Men när det var klart hade den inget uppdrag längre! Lägg ner den? I Sverige lägger man inte ner byråkrati! Man bytte namn på kommittén och kallade den Trafiksäkerhetsverket (numera Trafikverket) och man fick göra sitt bästa för att motivera fortsatt anställning. På den vägen är det....Uppdraget konstrueras allt efter som man kan hitta på?
Det finns alltså stora möjligheter för "visionärer" att utveckla egna idéer.... Resultatet blir därefter.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
orjanj
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 feb 2015 15:44

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av orjanj »

Hur vore det med lite ordentliga incitament för att göra sig av med fossilbilarna. Då löser man lätt detta "problem". Tyvärr har ju svenska politiker en förkärlek för förbud istället för morrötter.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av Laban »

joel80 skrev:
Man måste räkna "samhällsvinst" om man ska prissätta kollektivtrafik rätt. Att minska trafiken ger samhällsvinst.. Dels i form av mindre utsläpp (än så länge) dels för att mindre trafik betyder kortare restid vilket är en ordentlig samhällsvinst.
Definitivt. Sen finns det väl stora förhoppningar att elbussar ska minska kostnaderna för busstrafiken. BYD har ex hyfsat nyligt släppt en helt elektrisk "double decker" buss:



Det som också är på väg att hända är att allt färre väljer att äga sina bilar när det kommer till större städer. Bilpooler och elbussar är en väldigt bra kombination ur alla aspekter, miljömässigt, trängselmässigt. Och med miljömässigt menar jag både utsläpp och trivsel sett för de som bor i städer. För det finns nog inte så många som bor i städer som inte vill ha färre bilar runt omkring sig, gissar jag på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 30% av bilarna måste bort?

Inlägg av bylund »

Laban skrev:
Och med miljömässigt menar jag både utsläpp och trivsel sett för de som bor i städer. För det finns nog inte så många som bor i städer som inte vill ha färre bilar runt omkring sig, gissar jag på.
Även om folk tenderar att vilja ha mindre av andras bilar. Helst ska väl alla andra ta pendeltåget så man slipper störas av andra bilar hemma och ha vägen fri när man kör i sin egen bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar