30% av bilarna måste bort?
Moderator: Redaktion
30% av bilarna måste bort?
Varför måste bilarna bort? Låter som att Trafikverket har fastnat i gamla tankebanor?
http://www.svd.se/okand-rapport-tre-av- ... limathotet
http://www.svd.se/okand-rapport-tre-av- ... limathotet
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Re: 30% av bilarna måste bort?
De har dragit helt fel slutsatser! Tio av tio fossilbilar måste bort - och ersättas med elbilar! That´s it!
Re: 30% av bilarna måste bort?
Detta kanske inte alls är vad rapporten säger, men detta står i artikeln.I den hittills okända rapporten dras slutsatsen att biltrafiken måste minska med 30 procent till 2030 i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö för att den svenska fordonsflottan ska kunna bli fossiloberoende samma år.
100 % av fossilbilarna måste ju bort, men de kan ju ersättas av ickefossilbilar såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 30% av bilarna måste bort?
Att få bort biltrafiken är en ideologisk ståndpunkt hos en del partier. Någon lösning på problemet är det inte. Bara ett sätt att lägga skulden på folket i stället för att göra något åt det i riksdagen.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: 30% av bilarna måste bort?
Jo, så är det absolut! Men ett större problem då Trafikverket är avsändare för den rapporten det pratas om. De ska inte bedriva politik, utan är ju faktiskt en expertmyndighet inom området. Bekymmersamt om det är inställningen de har också.Haglund skrev:Att få bort biltrafiken är en ideologisk ståndpunkt hos en del partier. Någon lösning på problemet är det inte. Bara ett sätt att lägga skulden på folket i stället för att göra något åt det i riksdagen.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Re: 30% av bilarna måste bort?
Det är alldeles för vanligt från vänsterhåll (det är inte för inte MP nyligen tilldelats det träffande epitetet "salladskommunister") att man tror att lösningen på ett problem är förbud, istället för att se lösningar. Visst kan man med diverse incitament som skattebefrielse och miljöbilspremier driva teknikutvecklingen men det är i slutänden ändå just teknikutvecklingen och inte våra klåfingriga politiker som säkerställer att vi går i rätt riktning.
Hela utformningen av den här rapporten - liksom vissa mediers rapportering kring den - andas ju fullständig okunskap när det gäller utsläppsfria fordon...
Hela utformningen av den här rapporten - liksom vissa mediers rapportering kring den - andas ju fullständig okunskap när det gäller utsläppsfria fordon...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: 30% av bilarna måste bort?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: 30% av bilarna måste bort?
Tack för länken till rapporten... Den här formuleringen gör ju att man undrar.
"Till att börja med finns stor potential i effektivisering av konventionella bensin- och dieselmotorer och i minskning av luft- och rullmotstånd."
Jo, tjena...
"Till att börja med finns stor potential i effektivisering av konventionella bensin- och dieselmotorer och i minskning av luft- och rullmotstånd."
Jo, tjena...
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Re: 30% av bilarna måste bort?
Summade lite snabbt...
En mer generell sänkning av hastighetsgränser med 10 km/h för alla vägar ≥ 70 km/h utom i glesbygdslän, och en sänkning av
hastighetsgränserna i städerna till 30/40 km/h, får relativt stor inverkan på utsläppen från vägtrafiken men innebär inga restidsförluster
i glesbygd (eftersom hastighetsgränserna inte ändras där) där det finns få alternativ till bil.
Man kan också argumentera för att energieffektiviserande styrmedel bör utformas så att varje minskning av utsläppen premieras på samma
sätt, d.v.s. att ett gram koldioxid är lika mycket värt oavsett om minskningen sker från 200 g/km som om minskningen sker från 50 g/km.
Samtidigt kan det finnas skäl till att premiera teknik med låga utsläpp som anses vara viktig längre fram t.ex. elbilar
Bonus-malus baserat på fordonsskatt och supermiljöbilspremie är en möjlighet som nu utreds. Det är viktigt att fordonsskatten då blir
tillräckligt kraftigt differentierad för att påverka nybilsförsäljningen.
För elektrifiering behövs, utöver styrmedel för fordonen, även stöd till laddinfrastruktur och utveckling av affärsmodeller för laddning. Det
är inte självklart vilken roll staten respektive näringslivet bör ha i denna utveckling vilket behöver utredas vidare.
En mer generell sänkning av hastighetsgränser med 10 km/h för alla vägar ≥ 70 km/h utom i glesbygdslän, och en sänkning av
hastighetsgränserna i städerna till 30/40 km/h, får relativt stor inverkan på utsläppen från vägtrafiken men innebär inga restidsförluster
i glesbygd (eftersom hastighetsgränserna inte ändras där) där det finns få alternativ till bil.
Man kan också argumentera för att energieffektiviserande styrmedel bör utformas så att varje minskning av utsläppen premieras på samma
sätt, d.v.s. att ett gram koldioxid är lika mycket värt oavsett om minskningen sker från 200 g/km som om minskningen sker från 50 g/km.
Samtidigt kan det finnas skäl till att premiera teknik med låga utsläpp som anses vara viktig längre fram t.ex. elbilar
Bonus-malus baserat på fordonsskatt och supermiljöbilspremie är en möjlighet som nu utreds. Det är viktigt att fordonsskatten då blir
tillräckligt kraftigt differentierad för att påverka nybilsförsäljningen.
För elektrifiering behövs, utöver styrmedel för fordonen, även stöd till laddinfrastruktur och utveckling av affärsmodeller för laddning. Det
är inte självklart vilken roll staten respektive näringslivet bör ha i denna utveckling vilket behöver utredas vidare.
MYLR-24
Re: 30% av bilarna måste bort?
Jag avskyr att låta cynisk och negativ, men tyvärr får vi nog utgå ifrån att rapporten kommer av politiker att läsas som fan läser bibeln. Oavsett vad det står i rapporten så kommer kontentan bli att man ska satsa på det man sagt hela tiden (oavsett parti).
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: 30% av bilarna måste bort?
Det är precis det som fossilbilsutvecklingen har fokuserat på de senaste hundra åren! Man verkar ha nått lite vägs ende nu och istället för att lyckas effektivisera mer så verkar flera biltillverkare fokusera på att få bilarna godkända i olika tester på mer eller mindre lagliga metoder.Robin skrev:Tack för länken till rapporten... Den här formuleringen gör ju att man undrar.
"Till att börja med finns stor potential i effektivisering av konventionella bensin- och dieselmotorer och i minskning av luft- och rullmotstånd."
Jo, tjena...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 30% av bilarna måste bort?
Ja, det är i det närmaste en religösövertygelse hos vissa att bilen är skulden till allt. Naturligtvis är det också lättare att lägga skulden på den lilla människan och hens bil än att göra något åt storindustrier.Haglund skrev:Att få bort biltrafiken är en ideologisk ståndpunkt hos en del partier. Någon lösning på problemet är det inte. Bara ett sätt att lägga skulden på folket i stället för att göra något åt det i riksdagen.
Re: 30% av bilarna måste bort?
Det är ju bara är 14 år till 2030. Eftersom förbränningsmotorbilar fortfarande säljs så kommer många förbränningsmotorbilar fortfarande att vara i trafik då. Någon form av restriktioner för trafik med förbränningsmotorbilar skulle jag gärna se, men med förvarning. Säg att man aviserar nu att man kommer att förbjuda förbränningsmotorbilar i centrala Stockholm om fem år, eller inför skyhöga avgifter så slipper man snyfthistorierna om folk som måste åka in med en viss bil av olika anledningar.
Impopulärt? Väldigt
Ingrepp i friheten att köra bil som man vill? Jäpp
Renare luft i stan? Ja
Snabbare övergång till eldrift? Troligen
Impopulärt? Väldigt
Ingrepp i friheten att köra bil som man vill? Jäpp
Renare luft i stan? Ja
Snabbare övergång till eldrift? Troligen
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 30% av bilarna måste bort?
Systemet för att styra bort fossilbilar från centrum finns ju redan på plats, sänk trängselskatten för elbilar och höj den för fossilarna.
Re: 30% av bilarna måste bort?
Med en bra skött bilpool så skulle man lätt kunna ta bort 30% av de bilar som står och gör ingenting runt där jag bor 90% av tiden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 30% av bilarna måste bort?
Inte särskilt teknikneutralt, dock. Om man kör sin förbränningsmotorbil på förnybart biobränsle, då?bylund skrev:Det är ju bara är 14 år till 2030. Eftersom förbränningsmotorbilar fortfarande säljs så kommer många förbränningsmotorbilar fortfarande att vara i trafik då. Någon form av restriktioner för trafik med förbränningsmotorbilar skulle jag gärna se, men med förvarning. Säg att man aviserar nu att man kommer att förbjuda förbränningsmotorbilar i centrala Stockholm om fem år, eller inför skyhöga avgifter så slipper man snyfthistorierna om folk som måste åka in med en viss bil av olika anledningar.
Impopulärt? Väldigt
Ingrepp i friheten att köra bil som man vill? Jäpp
Renare luft i stan? Ja
Snabbare övergång till eldrift? Troligen
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: 30% av bilarna måste bort?
Det sabbar fortfarande luften lokalt. Men visst, jag föreslår inte att lagtext görs av mitt inlägg ovan rakt avdanni skrev:Inte särskilt teknikneutralt, dock. Om man kör sin förbränningsmotorbil på förnybart biobränsle, då?bylund skrev:Det är ju bara är 14 år till 2030. Eftersom förbränningsmotorbilar fortfarande säljs så kommer många förbränningsmotorbilar fortfarande att vara i trafik då. Någon form av restriktioner för trafik med förbränningsmotorbilar skulle jag gärna se, men med förvarning. Säg att man aviserar nu att man kommer att förbjuda förbränningsmotorbilar i centrala Stockholm om fem år, eller inför skyhöga avgifter så slipper man snyfthistorierna om folk som måste åka in med en viss bil av olika anledningar.
Impopulärt? Väldigt
Ingrepp i friheten att köra bil som man vill? Jäpp
Renare luft i stan? Ja
Snabbare övergång till eldrift? Troligen
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 30% av bilarna måste bort?
Just i städerna finns det ju en viss vinst i att inte bara satsa på att få bort fossilbilar utan även minska antalet bilar. Vardagen skulle ju bli bra mycket mer effektiv om vi hade 30% mindre trafik i Stockholm! (ja även vid 5-10% skulle skillnaderna bli stora.)
Så att samtidigt försöka styra om folks resvanor som man satsar på t.ex elbilar känns som rätt väg.. Problemet är väl att just nu lyckas man inte göra någondera.
Så att samtidigt försöka styra om folks resvanor som man satsar på t.ex elbilar känns som rätt väg.. Problemet är väl att just nu lyckas man inte göra någondera.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: 30% av bilarna måste bort?
Det riktigt vansinniga är att en bussresa utan månadskort kostar mer än en bilresa (om jag har bilen redan). Måste ju vara något grundläggande fel när de måste ta så ordentligt betalt och åndå inte kan driva det utan skattepengar. Vore intressant att se om autonoma bilar drivna av privata bolag skulle kunna köra till lägre kostnad, jag tror det.
Re: 30% av bilarna måste bort?
Tror inte vägverket har förstått att det finns bilar som drivs av elektricitet.
Har från väldigt säkra källor fått veta att Sveriges myndighet för trafik inte ens har en ynka laddplats på sin parkering vid huvudkontoret i Borlänge... Känns ju inte som 2016...
Har från väldigt säkra källor fått veta att Sveriges myndighet för trafik inte ens har en ynka laddplats på sin parkering vid huvudkontoret i Borlänge... Känns ju inte som 2016...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: 30% av bilarna måste bort?
Håller med! Ska jag ta familjen in till stan från där jag bor (ca 10km utanför Gävle) med kollektivtrafik kostar det runt 90kr.. Enkel resa(!), och då åker barnen gratis... Tar jag bilen klarar jag den resan t.o.r på el utan problem och betalar kanske 4kr.. Då öven om vi räknar upp det med 25kr/mil för "slitage" så blir det vra mycket billigare! Har pengar över för massa parkering då också.. Hm..LarsL skrev:Det riktigt vansinniga är att en bussresa utan månadskort kostar mer än en bilresa (om jag har bilen redan). Måste ju vara något grundläggande fel när de måste ta så ordentligt betalt och åndå inte kan driva det utan skattepengar. Vore intressant att se om autonoma bilar drivna av privata bolag skulle kunna köra till lägre kostnad, jag tror det.
Man måste räkna "samhällsvinst" om man ska prissätta kollektivtrafik rätt. Att minska trafiken ger samhällsvinst.. Dels i form av mindre utsläpp (än så länge) dels för att mindre trafik betyder kortare restid vilket är en ordentlig samhällsvinst.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: 30% av bilarna måste bort?
Trafikverket ja! Vad har de för uppdrag? Historieskrivningen som jag har förstått det är följande:Robin skrev:Varför måste bilarna bort? Låter som att Trafikverket har fastnat i gamla tankebanor?
http://www.svd.se/okand-rapport-tre-av- ... limathotet
Sverige gick över tillhögertrafik 1967. Inför detta behövdes mycket planering och Högertrafikkommitten skapades. Den gjorde ett strålande bra jobb. Omläggning gick bra! Men när det var klart hade den inget uppdrag längre! Lägg ner den? I Sverige lägger man inte ner byråkrati! Man bytte namn på kommittén och kallade den Trafiksäkerhetsverket (numera Trafikverket) och man fick göra sitt bästa för att motivera fortsatt anställning. På den vägen är det....Uppdraget konstrueras allt efter som man kan hitta på?
Det finns alltså stora möjligheter för "visionärer" att utveckla egna idéer.... Resultatet blir därefter.
Model S P85D,
Re: 30% av bilarna måste bort?
Hur vore det med lite ordentliga incitament för att göra sig av med fossilbilarna. Då löser man lätt detta "problem". Tyvärr har ju svenska politiker en förkärlek för förbud istället för morrötter.
Re: 30% av bilarna måste bort?
Definitivt. Sen finns det väl stora förhoppningar att elbussar ska minska kostnaderna för busstrafiken. BYD har ex hyfsat nyligt släppt en helt elektrisk "double decker" buss:joel80 skrev:Man måste räkna "samhällsvinst" om man ska prissätta kollektivtrafik rätt. Att minska trafiken ger samhällsvinst.. Dels i form av mindre utsläpp (än så länge) dels för att mindre trafik betyder kortare restid vilket är en ordentlig samhällsvinst.
Det som också är på väg att hända är att allt färre väljer att äga sina bilar när det kommer till större städer. Bilpooler och elbussar är en väldigt bra kombination ur alla aspekter, miljömässigt, trängselmässigt. Och med miljömässigt menar jag både utsläpp och trivsel sett för de som bor i städer. För det finns nog inte så många som bor i städer som inte vill ha färre bilar runt omkring sig, gissar jag på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: 30% av bilarna måste bort?
Även om folk tenderar att vilja ha mindre av andras bilar. Helst ska väl alla andra ta pendeltåget så man slipper störas av andra bilar hemma och ha vägen fri när man kör i sin egen bil.Laban skrev:Och med miljömässigt menar jag både utsläpp och trivsel sett för de som bor i städer. För det finns nog inte så många som bor i städer som inte vill ha färre bilar runt omkring sig, gissar jag på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS