Lös fönsterlist = inbrottsförsök?
Moderator: Redaktion
Lös fönsterlist = inbrottsförsök?
När jag kom tillbaka till min Model S efter en veckas parkering på Arlandas långtidsparkering Beta i lördags satt den nedre kromade fönsterlisten vid främre höger sidoruta lös. Någon som har varit med om det? Kan det vara resultatet av att någon försökt ta sig in i bilen? I övrigt såg jag ingen åverkan på bilen och ingenting saknades i den.
Har ännu inte försökt fästa listen igen. Några tips om jag kan sätta dit den själv eller bör jag låta SC göra det?
Har ännu inte försökt fästa listen igen. Några tips om jag kan sätta dit den själv eller bör jag låta SC göra det?
Re: Lös fönsterlist = inbrottsförsök?
Kan det vara något liknande detta?
Trodde dock att Tesla var mer förskonad mot detta då dels så är det inte karmar på fönstren och dels så är det väl lite svårare att öppna centrallåset med denna teknik eller? Visserligen kan det ju vara en okunnig biltjuv som därmed bara förstör utan att komma in.
En annan saka att tänka på dock är att inte förvara något av värde i frunken. Den är rätt lätt att öppna utan nyckel fattar jag det som.
Trodde dock att Tesla var mer förskonad mot detta då dels så är det inte karmar på fönstren och dels så är det väl lite svårare att öppna centrallåset med denna teknik eller? Visserligen kan det ju vara en okunnig biltjuv som därmed bara förstör utan att komma in.
En annan saka att tänka på dock är att inte förvara något av värde i frunken. Den är rätt lätt att öppna utan nyckel fattar jag det som.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Frunken är designad för att kunna öppnas av räddningspersonal, utan nyckel, då det går att kapa huvudbatterispänningen genom att klippa 12 V-kablar under frunken (nära vindrutan).Svenssons skrev:Kan det vara något liknande detta?
Så visst, kanske många tjuvar missar att leta där, men om de vet hur de ska göra så är den i princip ett olåst förvaringsutrymme. Dock lär det gå snabbare att krossa en ruta än att komma in där, och jag gissar att larmet går om man öppnar den utan nyckel.
Slutsatsen är att inte förvara något av värde i bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- kanylbullen
- Teslaägare
Fickorna fram på stolarna är rätt hemliga, där har jag faktiskt lite nödkontanter och ett kreditkort med bortskrapad cvv kod, samt mina olika laddkort.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Är det något som bara finns på standardstolarna men inte nextgen?kanylbullen skrev:Fickorna fram på stolarna är rätt hemliga, där har jag faktiskt lite nödkontanter och ett kreditkort med bortskrapad cvv kod, samt mina olika laddkort.
För kollade idag på väg till jobbet, men såg ingen ficka där? Men de kanske är superhemliga?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
finns inte på next gen som jag har förstått det.Jocce skrev:Är det något som bara finns på standardstolarna men inte nextgen?kanylbullen skrev:Fickorna fram på stolarna är rätt hemliga, där har jag faktiskt lite nödkontanter och ett kreditkort med bortskrapad cvv kod, samt mina olika laddkort.
För kollade idag på väg till jobbet, men såg ingen ficka där? Men de kanske är superhemliga?
/Jocce
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Då kan jag sluta leta dåHelectriC skrev:finns inte på next gen som jag har förstått det.Jocce skrev:Är det något som bara finns på standardstolarna men inte nextgen?kanylbullen skrev:Fickorna fram på stolarna är rätt hemliga, där har jag faktiskt lite nödkontanter och ett kreditkort med bortskrapad cvv kod, samt mina olika laddkort.
/Jocce

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Jag tror att stolsfickan bara fanns på tidiga serier. Före min iaf, beställd april-15. 85D, tyg.
De finns inte heller på tygstolarna.Lessmog skrev:Jag tror att stolsfickan bara fanns på tidiga serier. Före min iaf, beställd april-15. 85D, tyg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
På vissa är dom så hemliga att dom inte finns 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Fast min har, men det är hemligt 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
"Hemliga fickor?" De är så hemliga att jag inte vet om dem! Jag har Next Gen stolar så det kanske inte ens finns?.... eller....?kanylbullen skrev:Fickorna fram på stolarna är rätt hemliga, där har jag faktiskt lite nödkontanter och ett kreditkort med bortskrapad cvv kod, samt mina olika laddkort.
Model S P85D,
- Teslamannen
- Teslaägare
Finns inte på mina next gen stolar, kollade igår kväll.
85D Titanium sen 30/12-2015
- kanylbullen
- Teslaägare
Tittar man efter dem så är de inte så hemliga, men jag upptäckte dem inte förrän några veckor efter jag fått bilen. Producerad februari -15, order bekräftad precis innan Next gen kom, och jag kunde inte byta på grund av prishöjningen som gjorde att jag hade fått betala 130 tusen mer för bilen då.
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Precis, det tog ett par veckor innan jag upptäckte dem. Perfekt att stoppa ner mobil och plånbok i.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Kan det vara så att någon pillat bort listen och sedan håller på med en vajer eller liknande för att öppna dörrenJowe skrev:När jag kom tillbaka till min Model S efter en veckas parkering på Arlandas långtidsparkering Beta i lördags satt den nedre kromade fönsterlisten vid främre höger sidoruta lös. Någon som har varit med om det? Kan det vara resultatet av att någon försökt ta sig in i bilen? I övrigt såg jag ingen åverkan på bilen och ingenting saknades i den.

Blir lite nervös då jag brukar ställa bilen på Arlanda, dock den vanliga korttids parkeringen ?
Går det överhuvudtaget ta sig in i ModelS på detta sätt

Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
Ja Designer, jag fick intrycket att någon hade provat någonting i den här stilen: https://www.youtube.com/watch?v=w3b0IkUeS4AKan det vara så att någon pillat bort listen och sedan håller på med en vajer eller liknande för att öppna dörren![]()
Blir lite nervös då jag brukar ställa bilen på Arlanda, dock den vanliga korttids parkeringen ?
Går det överhuvudtaget ta sig in i ModelS på detta sätt
Men som sagt, hen lyckades inte ta sig in i bilen. Och jag har svårt att tänka mig att Tesla inte skulle ha säkrat bilen mot den typen av simpla inbrottsförsök.
Hur som helst, jag har nu lyckats sätta tillbaka kromlisten vi sidorutans nederkant. Det var bara att sätta den på plats och trycka ned en utskjutande fläns i springan mellan ruta och dörr. Det kändes lite konstigt att det inte fanns några snäpphakar eller liknande men det verkar i alla fall som om listen sitter kvar. Jag ska fråga om det ska vara så nästa gång jag tar bilen på service.